Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (791)

Vierailija
761/791 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arki on arkea ulkomaillakin. Ulkomaille on helpompi lähteä jos on valmis työpaikka, koulu tai paikallinen puoliso. Jos muuttaa miehen työn perässä, niin vaimo integroituu ihan hyvin lasten kautta. Jos taas ulkomailla ei ole mitään, on vaikea päästä yhteiskunnan syrjään kiinni kun kaikki on uutta ja outoa.

Vierailija
762/791 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuttomalta, eli hyvältä. Paitsi, että Saksassakin on se äärioikeistolainen u us n a s sepuolue. Se jota vastaan juuri mielenosoitetaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/791 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla ne arjen vaikeudet tulee aina. Ovat vain erilaisia

Mutta kiva kun ihmiset ei niin yrmyja kuin suomalaiset. Kohteliaampia ja vahemman tuomitsevia usein. Mahtuu enemman mielipiteita

Vierailija
764/791 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuttomalta, eli hyvältä. Paitsi, että Saksassakin on se äärioikeistolainen u us n a s sepuolue. Se jota vastaan juuri mielenosoitetaan.  

jai sanomatta etta taalla saksassakin...

hyva yritys

Vierailija
765/791 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi virkistävän mielenkiintoiselta, sitten ihan tavalliselta, kun uuteen arkeen tottuu. Useimmilla on ainakin jotain siteitä kotimaahan eli välillä koti-ikävä vaivaa useimpia. Asiat ovat hieman hankalampia hoitaa kuin Suomessa, missä kaikki on tuttua. 

Vierailija
766/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos persuttomuudella tarkoitat esim. rotusyrjinnän poissaoloa, erehdyt kyllä suuresti.

Tietyissä maissa voi olla avoimen rasistinen, eikä siitä syyllistetä.

Vierailija
767/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kylla ne arjen vaikeudet tulee aina. Ovat vain erilaisia

Mutta kiva kun ihmiset ei niin yrmyja kuin suomalaiset. Kohteliaampia ja vahemman tuomitsevia usein. Mahtuu enemman mielipiteita

Eivät tuomitse ja ovat samalla raikkaan rasistisia, mikä ei kyllä minua haittaa. Olen ihan mielelläni stereotypia omasta kansastani.

Vierailija
768/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Tanskassa ja totuin toimivuuteen, hyvinvointiin ja hyvälle ruualle. Vähempikin hötkyily riitti työnantajalle kunhan hommat hoitui, ei tarvinnut joka päivä esittää jotenkin korvaamatonta ja kerrassaan erikseen ansaita oma työpaikka. Perjantaisin kakkua tai pullaa ja kahvia ja väliin lyhyempi päivä. Kyllä Tanska teki jo siirtomaahommia silloin kun Suomen mutakuoppaan vasta ensimmäinen sivistys tuli Ruotsin puolelta. Näin ollen ainakin Tanska vajaat tuhat vuotta suomea edellä yhteiskunnan rakentamisessa ja sen näkee melko puusilmäkin. 

Vierailija
769/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on että ihmiset ovat ystävällisiä eikä kateutta ole missään. Suomessa jos tulen oikeasti hienolla autolla johonkin niin selän takana alkaa sellainen myräkkää että ja hyvä että ei tahallaan isketä ovea siihen. Täällä ihmiset ovat aidosti iloisia kun näkevät jonkun ajavan hienolla autolla. Naiset ovat täällä kauniita jopa raskauden aikana. Eivät lihoa tai leikkaa helppohoitoista ”äititukkaa”. Täällä ei tunneta feminismiä. Mies saa olla mies. Ja hintataso on sellainen että olen täällä kuin miljonääri Suomessa. Kilo kurkkuja maksaa 20 senttiä. Puolen litran olut lasipullossa maksaa 1,36€. Tänään ostin hienon nahkalompakon. Ei mikään merkkituote vaan paikallinen ja hinta oli 3€. Vastaava Suomessa jossain Prismassa vähintään 20€. Aamulla 6 aikoihin kun heräsin join aamukahvit pihalla ja oli 27 astetta. Oma talo on maksettu ja elinkustannukset aivan naurettavat. Kuukauden vesimaksu pari euroa ja sähköön pari kymppiä vaikka talossa kolme ilmastointilaitetta. Ainoa hieman kalliimpi tuote on diesel joka maksaa euron per litra. Ja eurooppalainen tai amerikkalainen elektroniikka noin 10% kalliimpaa mitä Suomessa mutta niitä ei tule kokoajan ostettua. Ja korvaavia japanilaisia tai korealaisia tuotteita löytyy. Olen 20km säteellä ainoa valkoinen mies ja olen erittäin etuoikeutettu että saan asua täällä. Toki miinuksia on myös. Kukaan ei osaa liikennesääntöjä joten pitää itse ajaa samalla tavalla. Tosin ökyautot saa mennä ensin joten sikäli helppoa. Jos ylität tien niin kukaan ei anna tilaa. Täällä autot menee ensin. Voi myös olla ihan hyvä asia kun sen tietää. Skorppiooni keittiössä on aika pelottavaa ja täällä on 5m pitkiä käärmeitä ja tiikereitä. Täällä ei mennä metsään poimimaan marjoja kuten Suomessa. Vanhassa talossa asui 12cm hämähäkki kylpyhuoneen katossa ja oli aika kuumottavaa käydä suihkussa ja pelätä koska se hyppää niskaan. Ei koskaan hypännyt. Nyt meillä on muurahaisia ympäri taloa. Eivät pure tai pistä mutta ovat ärsyttäviä. Jos sähköt menee ei toimi ilmastointi eikä tule vettä. Se on ehkä suurin uhka. Kulkukoiria on paljon. Ne tulee päivittäin käymään ja annan niille ruokaa. Ei muuta. 

Vierailija
770/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on että ihmiset ovat ystävällisiä eikä kateutta ole missään. Suomessa jos tulen oikeasti hienolla autolla johonkin niin selän takana alkaa sellainen myräkkää että ja hyvä että ei tahallaan isketä ovea siihen. Täällä ihmiset ovat aidosti iloisia kun näkevät jonkun ajavan hienolla autolla. Naiset ovat täällä kauniita jopa raskauden aikana. Eivät lihoa tai leikkaa helppohoitoista ”äititukkaa”. Täällä ei tunneta feminismiä. Mies saa olla mies. Ja hintataso on sellainen että olen täällä kuin miljonääri Suomessa. Kilo kurkkuja maksaa 20 senttiä. Puolen litran olut lasipullossa maksaa 1,36€. Tänään ostin hienon nahkalompakon. Ei mikään merkkituote vaan paikallinen ja hinta oli 3€. Vastaava Suomessa jossain Prismassa vähintään 20€. Aamulla 6 aikoihin kun heräsin join aamukahvit pihalla ja oli 27 astetta. Oma talo on maksettu ja elinkustannukset aivan naurettavat. Kuukauden vesimaksu pari euroa ja sähköön pari kymppiä vaikka talossa kolme ilmastointilaitetta. Ainoa hieman kalliimpi tuote on diesel joka maksaa euron per litra. Ja eurooppalainen tai amerikkalainen elektroniikka noin 10% kalliimpaa mitä Suomessa mutta niitä ei tule kokoajan ostettua. Ja korvaavia japanilaisia tai korealaisia tuotteita löytyy. Olen 20km säteellä ainoa valkoinen mies ja olen erittäin etuoikeutettu että saan asua täällä. Toki miinuksia on myös. Kukaan ei osaa liikennesääntöjä joten pitää itse ajaa samalla tavalla. Tosin ökyautot saa mennä ensin joten sikäli helppoa. Jos ylität tien niin kukaan ei anna tilaa. Täällä autot menee ensin. Voi myös olla ihan hyvä asia kun sen tietää. Skorppiooni keittiössä on aika pelottavaa ja täällä on 5m pitkiä käärmeitä ja tiikereitä. Täällä ei mennä metsään poimimaan marjoja kuten Suomessa. Vanhassa talossa asui 12cm hämähäkki kylpyhuoneen katossa ja oli aika kuumottavaa käydä suihkussa ja pelätä koska se hyppää niskaan. Ei koskaan hypännyt. Nyt meillä on muurahaisia ympäri taloa. Eivät pure tai pistä mutta ovat ärsyttäviä. Jos sähköt menee ei toimi ilmastointi eikä tule vettä. Se on ehkä suurin uhka. Kulkukoiria on paljon. Ne tulee päivittäin käymään ja annan niille ruokaa. Ei muuta. 

"Parasta on että ihmiset ovat ystävällisiä eikä kateutta ole missään. "

Kunpa olisikin noin, muttei todellakaan ole. Kateutta on siellä missä ihmisiäkin.

t. Normandiasta

Vierailija
771/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa se, että arki on arkea kaikkialla ja itsensä kanssa on aina.

Eli ei sen kummempaa kulttuurista ja yhteiskunnasta toki riippuen.   Naisena pysyttelen länsimaissa niin asuessa kuin myös vapaa-ajan matkoilla.

Vierailija
772/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Tanskassa ja totuin toimivuuteen, hyvinvointiin ja hyvälle ruualle. Vähempikin hötkyily riitti työnantajalle kunhan hommat hoitui, ei tarvinnut joka päivä esittää jotenkin korvaamatonta ja kerrassaan erikseen ansaita oma työpaikka. Perjantaisin kakkua tai pullaa ja kahvia ja väliin lyhyempi päivä. Kyllä Tanska teki jo siirtomaahommia silloin kun Suomen mutakuoppaan vasta ensimmäinen sivistys tuli Ruotsin puolelta. Näin ollen ainakin Tanska vajaat tuhat vuotta suomea edellä yhteiskunnan rakentamisessa ja sen näkee melko puusilmäkin. 

Asuin Tanskassa 5 vuotta, ja onhan se monella tavalla hyvä yhteiskunta, mutta että 1000 vuotta edelläkö? Ei todelkälakaan.

Vierailija
773/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malesia?

Vierailija
774/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli upeeta, parempi palkka, pienemmät verot, halvempi ruoka.

Mutta tyhmä kun olen tulin takaisin...

Vierailija
775/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se TUNNU miltään muulta kuin asuminen jossain yleensäkin. Maita on monia ja niissä tietysti eroja. Ruokavalio vaihtuu, kieli vaihtuu, vapaa-aika vaihtuu.

Eikö sinusta tunnu miltään? En varmaan vaan ihan saa kiinni ajattelutavasta, jossa ulkomailla suminen ei tunnu miltään. Kyllä minusta on tuntunut. Ajattelisinkin, ettei ehkä sellaisten ihmisten kannatakaan tehdä uökomaille löhdön päätöstä varmaan muista syistä kuin esimerkiksi taloussyyt tai jokin konkreettinen seikka. Tai ehkä en vain ymmärrä. Kuinka ei tunnu miltään? 

Vierailija
776/791 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli upeeta, parempi palkka, pienemmät verot, halvempi ruoka.

Mutta tyhmä kun olen tulin takaisin...

No lähde pois, mikä estää?

Vierailija
777/791 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin sosialistisena aikana Unkarissa. Miellyttävä ilmasto, paljon välittömiä ihmisiä, upea kulttuurielämä, kiinnostava kieli. Alussa kaikki oli jännittävää. Nopeasti yhteiskunnan korruptoituneisuus ja se, että asioilla oli aina julkinen ja virallinen puoli sekä arkinen puoli, jonka mukaan oikeasti elettiin, alkoi risoa tosi pahasti. Mikään ei toiminut kunnolla, jatkuvasti piti sämplätä jotain. Oli upeaa palata Suomeen, jossa kaikki oli avointa, ihmiset tarkoittivat, mitä sanoivat ja yleisesti ottaen kaikki toimi. - On maista kaikista sittenkin....

Vierailija
778/791 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotta takana yhtä rupeamaa, sitä ennen lyhyitä pätkiä eri maissa. Nykyisen asuinmaan kansalaisuus taskussa, työ, arki, asunto, elämä ja perhe täällä. Lapset eivät edes puhu Suomea. Itse seuraan Suomen tapahtumia ja uutisia päivittäin. Vaikka suomalaisia uutisia aina haukutaan, niin oikeasti suomalaiset uutissivustot ovat selkeitä, kattavia ja suhteellisen mainoksettomia. Sitäpaitsi on mukava lukea uutiset omalla äidinkielellä. Loppujen lopuksi arki on arkea täälläkin, ei sen erikoisempaa. Plussapuolena pidän parempaa tulotasoa. Täällä elän hyvin: iso omakotitalo ja uusi auto, silti rahaa jää säästöön kivasti vaikka elämme vain minun palkalla. Suomessa ei olisi mahdollista.  

Vierailija
779/791 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa harrastavat tätä pikkupuhetta paljon enemmän kuin kotimaassa. Sitä tuntee olevansa huomattu, kun ventovieras ykskaks alkaa höpöttämään jotain.

Vierailija
780/791 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa harrastavat tätä pikkupuhetta paljon enemmän kuin kotimaassa. Sitä tuntee olevansa huomattu, kun ventovieras ykskaks alkaa höpöttämään jotain.

Kyllä ja myös juoruilua harrastetaan muualla enemmän, totta se on.

Pohjjoismaat ovat hyviä kulttuureja ja yhteiskuntia.