Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
421/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut Ranskassa (6 vuotta) ja Italiassa nyt 4 vuotta) eli 10 vuotta putkeen ulkomailla ja olen päälle 30v. Ranska ja Italia ovat hyvin samanlaisia Suomesta katsottuna. Parasta näissä maissa on ihmisten sosiaalisuus ja spontaanisuus ja pieni hulluus joka näkyy heittaytymiskykyna. Ja tietenkin ihmisten tyyli. Ihmiset osaavat pukeutua! Taallä syödään aina yhdessä ja tehdään asioita yhdessä, ja uskon että sosiaalinen elämä jossa on paljon juhlia tuo onnellisuutta. 

Suomesta on minulla on ikava suomalaisia kasvoja, suomenkielta, kaikkea mika muistutttaa minua siitä mista tulen. 

Vierailija
422/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut kolmessa muussa Euroopan maassa ja puolisoni on ulkomaalainen. Mulla on myös sukulaisia ulkomailla ja samaten puolisollani. Suomeen halusin takaisin, koska Suomi on niin moderni ja organisoitunut. Asiat oikeasti sujuvat ja näppärästi. Ongelmiakin kyllä on. Ja yksi mitä huomasin niin ulkomailla aloin kaivata kunnon talvea. Täällä se on etelässäkin mahtava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee kommenteista mieleen tarvitseeko ulkomaiden olla joku iso paha ja mustavalkoinen jokotai juttu. Ulkomailla elämisessä ei ole mitään pahaa, ihan yhtä hyvä tai huono vaihtoehto riippuen jokaisesta ihmisestä itsestään. Ulkomailta voi myös palata takaisin tai sinne voi lähteä uudestaan ilman että on maitojunalla palaava tai paremman perään haihattelija.

Vierailija
424/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tulee kommenteista mieleen tarvitseeko ulkomaiden olla joku iso paha ja mustavalkoinen jokotai juttu. Ulkomailla elämisessä ei ole mitään pahaa, ihan yhtä hyvä tai huono vaihtoehto riippuen jokaisesta ihmisestä itsestään. Ulkomailta voi myös palata takaisin tai sinne voi lähteä uudestaan ilman että on maitojunalla palaava tai paremman perään haihattelija.

Keskustelupalstoilla on kyllä älytöntä tämä asioiden kärjistäminen. Voi tosiaan käydä niin ettei ulkomailla pärjääkään tai asiat toimikaan, mutta eivät ne aina toimi Suomessakaan. Eikä me ihmiset staattisia olla. Ajattelin itse etten ole kiinnostunut matkailusta, sitten sattuneesta syystä lähdinkin matkalle ja se osoittautui hyväksi päätökseksi kun vuoden päästä tuosta alkoi korona ja eristäytyminen.

Vierailija
425/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ulkomailla varsinkin Suomen poliitikot tuntuu todella tyhmiltä. Autovero, alkoholivero; joka ei ole verotettua niin on sitten kiellettyä.

Samaa mieltä.

Terveiset Arabiemiraateista. Bensa maksaa 0,85 euroa/litra, ansiotuloista ei makseta veroa lainkaan. Asuntolainasta pankki ei peri korkoa, koska maan laki joka perustuu maan usk*ntoon kieltää koron perimisen.

Vierailija
426/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut kolmessa muussa Euroopan maassa ja puolisoni on ulkomaalainen. Mulla on myös sukulaisia ulkomailla ja samaten puolisollani. Suomeen halusin takaisin, koska Suomi on niin moderni ja organisoitunut. Asiat oikeasti sujuvat ja näppärästi. Ongelmiakin kyllä on. Ja yksi mitä huomasin niin ulkomailla aloin kaivata kunnon talvea. Täällä se on etelässäkin mahtava.

Pohjois-Italiassa on talvi josta itse pidän. Tällä hetkellä kuulaita aurinkoisia päiviä, yöllä pakkasta ja päivällä plussaa. Muutama sentti lunta satunnaisesti, Alpeilla tietty runsaasti jos enemmän talvea haluaa kokea. Vain parinsadan km päässä. 

Helmikuun lopussa saattaa jo tareta aurinkoisella terassilla paitahihasillaan vaikka ilman on keväisen raikas. Loskakeli kestää max muutaman tunnin.  Mulle 2kk tällaista talvea on ihanne. 

Vierailija
427/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ulkomailla varsinkin Suomen poliitikot tuntuu todella tyhmiltä. Autovero, alkoholivero; joka ei ole verotettua niin on sitten kiellettyä.

Samaa mieltä.

Terveiset Arabiemiraateista. Bensa maksaa 0,85 euroa/litra, ansiotuloista ei makseta veroa lainkaan. Asuntolainasta pankki ei peri korkoa, koska maan laki joka perustuu maan usk*ntoon kieltää koron perimisen.

Mitä nyt jostain ihmisoikeusrikkomuksista ja muista pikkujutuista kunhan bensa on halpaa.

Vierailija
428/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunut Ranskassa (6 vuotta) ja Italiassa nyt 4 vuotta) eli 10 vuotta putkeen ulkomailla ja olen päälle 30v. Ranska ja Italia ovat hyvin samanlaisia Suomesta katsottuna. Parasta näissä maissa on ihmisten sosiaalisuus ja spontaanisuus ja pieni hulluus joka näkyy heittaytymiskykyna. Ja tietenkin ihmisten tyyli. Ihmiset osaavat pukeutua! Taallä syödään aina yhdessä ja tehdään asioita yhdessä, ja uskon että sosiaalinen elämä jossa on paljon juhlia tuo onnellisuutta. 

Suomesta on minulla on ikava suomalaisia kasvoja, suomenkielta, kaikkea mika muistutttaa minua siitä mista tulen. 

Samanlaisia kasvoja suomalaisten (eli täysin eurooppalaisia) kanssa on Ranskassa, joten Ranskassa tuskin tuli ikävä, mutta italialaiset ovat paljon idempää, eli ne eroaa

Vierailija
429/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tunsin joka päivä että olin enemmän elossa kuin koti-Suomessa. Joka päivä oli spesiaali, kun asuin yli 10 vuotta kahdessa hyvin erilaisessa maassa kuin Suomi. Toinen oli ns. rikas maa, toinen köyhä.

Vierailija
430/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Mitä nyt jostain ihmisoikeusrikkomuksista ja muista pikkujutuista kunhan bensa on halpaa.

Tässä kitkerä suomalaisen kommentti, joka kumpuaa kateudesta ulkomailla asuvaa kohtaan. Pakko naljailla!

Vierailija
431/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Tässä kitkerä suomalaisen kommentti, joka kumpuaa kateudesta ulkomailla asuvaa kohtaan. Pakko naljailla!

Höpö höpö, asun itsekin ulkomailla, olen asunht kohta 30 vuotta. Mutta emiraatteihin en muuttaisi mistään hinnasta.

Vierailija
432/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ulkomailla asuminen kaikin puolin paljon mukavampaa kuin Suomessa.:)

Vierailija
433/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaihin kuuluu noin 196 maata laskentatavasta riippuen, joten siellä asuminen voi tuntua vaikka miltä. Olen itse asunut yli kymmenen vuotta ulkomailla useassa maassa. Täydellistä maata ei ole, mutta aikalailla monenlaiseen maahan voi kotiutua ja tuntea sen omakseen. Suomessa on ihanaa kohtalaisen hyvä turvallisuustaso, yhteiskunnan toimivuus (lähes kaikki voidaan hoitaa netissä), ympäristön puhtaus ja se että siitä oikeasti huolehditaan, puhdas hanavesi, se että järvissä ja meressä voi uida kesäisin, vaikka olisivat kaupungin alueella. Ihmisiin voi Suomessa vielä aika hyvin luottaa. Jos jotain sovitaan tietylle kellonajalle ja päivälle, se yleensä hoidetaan silloin. Pidän suomalaisesta saunakulttuurista ja luonnonläheisyydestä. Ja kirjastoista.

Tämänhetkinen asuinmaani voittaa mielestäni Suomen ilmastossa, veteen liittyvissä harrastusmahdollisuuksissa, ja yhteiskuntarakenteessa, joka kannustaa työntekoon, yrittämiseen ja pääomasijoittamiseen.  

Vierailija
434/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että moni yrittää oikein pakolla kaivaa "niin mutta entäs..." kun ei vaan voi suostua uskomaan ettei suomi olekaan se paras onnela.

Asun Saksassa, eikä tämä onnelalta tunnu. Ei tämä huonokaan maa ole, enkä suunnittele muuttavani pois, koska olen naimisissa saksalaisen kanssa ja osaan sujuvasti saksaa, mutta ihmetyttää, miten monet ulkomaille muuttaneet kokevat ulkomailla asumisen edut niin suuriksi.

Täällä meillä ei ole mitään mahdollisuutta omistusasumiseen, koska asuntojen hinnat ovat tulotasollemme aivan liian korkeita. Olemme tuomittuja asumaan vuokralla koko elämämme. Myös byrokratia on järkyttävän raskasta ja hidasta. Suomessa asioiden hoitaminen on superhelppoa Saksaan verrattuna. Ystäviä täällä on erittäin vaikea saada ja nettiyhteydet ovat hitaita ja kohtuuttoman kalliita. Kaikki ystäväni ovat ulkomaalaisia, eivät saksalaisia. Myös junaliikenne on surkeaakin surkeampi, sen luotettavuus on alle arvostelun. Lääkärisysteemi on kotikutoinen eikä yleislääkärille pääse kuin jumalattoman pitkän jonottamisen jälkeen, jos ei tahdo maksaa yksityisestä. Kaiken lisäksi tuntuu epämukavalta, kun lääkäri on samalla ties minkä henkihoitojen ja luonnonlääketieteen kauppaaja. Tälle on Saksassa pitkät perinteet.

Ehkä joissain muissa maissa sitten on paremmin, mutta täällä Saksassa ei ole. 

En tunnista omaa maatani kuvauksestasi yhtään. Ehkä 83 miljoonan asukkaan ja 16 osavaltion maassa on niin paljon eri tasoista elämää, hintoja, systeemejä. Asun ihan pohjoisessa (SH), enkä koe elämääni tuollaiseksi. Asunut olen jo hyvin pitkään.

Minä asun Erfurtissa. Ihan samoista asioista valittavat paikalliset työtuttuni kuin minäkin, joten en ole kokemuksineni yksin. On esimerkiksi kurjaa, kun ei pääse lääkäriin, vaikka on kovia kipuja, vaan joutuu jonottamaan jonottamasta päästyään.

Lisäksi vaivaa pimeys, jota on paljon enemmän kuin Suomessa. Suomen pimeä kausi on lyhyt. Saksassa se vain jatkuu ja jatkuu. Loskaa ja loskaa ja pimeyttä ja pimeyttä. 

Sinä et nyt tiedä, mistä puhut. Mahdatko edes asua Saksassa? Täällä Suomessa ei ole näkynyt aurinkoa lokakuun alun jälkeen, Saksassa asuessani aurinko vähintään pilkahti päivittäin. Suomen pimeä kausi on helvetillisen pitkä, kiroan joka päivä sitä päivää, jolloin jouduin tänne palaamaan.

Mahdatko edes asua Suomessa vai trollaatko vaan? Olin juuri Suomessa 10 päivää joulun aikaan ja melkein joka päivä paistoi aurinko. Valoisaa aikaa on suurimmassa osassa maata monta tuntia, Rovaniellakin näkee vuoden lyhimpänä päivänä kymmestä kolmeen ihan hyvin, Helsingissä yhdeksästä neljään. Berliinissä on on kahdeksasta viiteen, eli ei juuri eroa.

Vierailija
435/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että moni yrittää oikein pakolla kaivaa "niin mutta entäs..." kun ei vaan voi suostua uskomaan ettei suomi olekaan se paras onnela.

Asun Saksassa, eikä tämä onnelalta tunnu. Ei tämä huonokaan maa ole, enkä suunnittele muuttavani pois, koska olen naimisissa saksalaisen kanssa ja osaan sujuvasti saksaa, mutta ihmetyttää, miten monet ulkomaille muuttaneet kokevat ulkomailla asumisen edut niin suuriksi.

Täällä meillä ei ole mitään mahdollisuutta omistusasumiseen, koska asuntojen hinnat ovat tulotasollemme aivan liian korkeita. Olemme tuomittuja asumaan vuokralla koko elämämme. Myös byrokratia on järkyttävän raskasta ja hidasta. Suomessa asioiden hoitaminen on superhelppoa Saksaan verrattuna. Ystäviä täällä on erittäin vaikea saada ja nettiyhteydet ovat hitaita ja kohtuuttoman kalliita. Kaikki ystäväni ovat ulkomaalaisia, eivät saksalaisia. Myös junaliikenne on surkeaakin surkeampi, sen luotettavuus on alle arvostelun. Lääkärisysteemi on kotikutoinen eikä yleislääkärille pääse kuin jumalattoman pitkän jonottamisen jälkeen, jos ei tahdo maksaa yksityisestä. Kaiken lisäksi tuntuu epämukavalta, kun lääkäri on samalla ties minkä henkihoitojen ja luonnonlääketieteen kauppaaja. Tälle on Saksassa pitkät perinteet.

En tunnista omaa maatani kuvauksestasi yhtään. Ehkä 83 miljoonan asukkaan ja 16 osavaltion maassa on niin paljon eri tasoista elämää, hintoja, systeemejä. Asun ihan pohjoisessa (SH), enkä koe elämääni tuollaiseksi. Asunut olen jo hyvin pitkään.

Minä asun Erfurtissa. Ihan samoista asioista valittavat paikalliset työtuttuni kuin minäkin, joten en ole kokemuksineni yksin. On esimerkiksi kurjaa, kun ei pääse lääkäriin, vaikka on kovia kipuja, vaan joutuu jonottamaan jonottamasta päästyään.

Lisäksi vaivaa pimeys, jota on paljon enemmän kuin Suomessa. Suomen pimeä kausi on lyhyt. Saksassa se vain jatkuu ja jatkuu. Loskaa ja loskaa ja pimeyttä ja pimeyttä. 

Sinä et nyt tiedä, mistä puhut. Mahdatko edes asua Saksassa? Täällä Suomessa ei ole näkynyt aurinkoa lokakuun alun jälkeen, Saksassa asuessani aurinko vähintään pilkahti päivittäin. Suomen pimeä kausi on helvetillisen pitkä, kiroan joka päivä sitä päivää, jolloin jouduin tänne palaamaan.

Mahdatko edes asua Suomessa vai trollaatko vaan? Olin juuri Suomessa 10 päivää joulun aikaan ja melkein joka päivä paistoi aurinko. Valoisaa aikaa on suurimmassa osassa maata monta tuntia, Rovaniellakin näkee vuoden lyhimpänä päivänä kymmestä kolmeen ihan hyvin, Helsingissä yhdeksästä neljään. Berliinissä on on kahdeksasta viiteen, eli ei juuri eroa.

Viimevuonna joulukuu oli poikkeuksellisen valoisa, oli tosiaan aurinkoisia pakkaspäiviä ja lumi valaisi maisemaa täällä etelä-Suomessakin.

Aika poikkeuksellista. Yleensä marras-joulukuu on tosiaan yhtä pitkää, märkää pimeää mössöä, aurinkoisia päiviä 1/kk

Vierailija
436/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Precis, och de andra understreckar det genom att ge tummen ner åt din helt korrekta iakttagelse.

Vierailija
437/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa vuosia asuneena en voisi kuvitella enää muuttavan Suomeen, lapset, ystävät ja elämä on täällä. Töitä tehdään, lunta kolataan ja eletään monella tapaa kuin kotimaassakin. Palkkataso on parempi, samoin sosiaalituet ja monet muutkin yhteiskunnalliset palvelut. Kouluruokaa ei ole ja se oli alkuun asia johon piti totutella ja jota Suomessa todella arvostan.

Norjassa asuneena kaipaan ennen kaikkea "perusystävällisyyttä" ja hyvää ilmapiiriä töissä. Nauroin paljon enemmän asuessani Norjassa. Mutta en kaipaa Norjan kallista asumista, vähäistä valikoimaa ruokakaupassa ja jatkuvasti myöhässä olevia junia.

Vierailija
438/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa asuin 4 vuotta. Toimin englanninopettajana.

Parasta oli oppilaat. Aivan huippuja! Moni muu asia oli myös erittäin positiivista tai positiivista, mutta oppilaat oli ihan parhaita. Olen osaan heistä delleen yhteydessä.

Huonointa byrokratia. Ne tietää, ketkä tietää millaista Japanissa on asua.

M28

Vierailija
439/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyn ja talven pimeys Suomessa on ikävää, erityisesti marras-joulukuussa. Lisäksi vihaan liukkautta. Mutta on talvessa myös hyviä puolia, erityisesti jos on lunta. Kauniit lumiset maisemat, hiihtäminen, järven jäällä liikkuminen, kevättalven aurinko ja valoisuus. Kylmyys ei minua haittaa mutta on masentavaa jos ei näe aurinkoa moneen kuukauteen ja päivät ovat yhtä harmautta.

Vierailija
440/765 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa arki on arkea niinkuin Suomessakin, ei enää 15+ vuoden jälkeen kummoiselta tunnu. Lumitöitä ei tarvi talvella tehdä, mutta toisaalta jatkuva sade ja harmaus on tylsää. Ihmiset on jotenkin keskieurooppalaisempia, mutta välillä ärsyttävän hyväntuulisia ja kaikesta vitsaillaan, koska hygge. Usein kaipaan aitoutta ja lupaa olla hiljainen ja melankolinen, jos siltä tuntuu.