Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
381/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?

Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.

Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.

Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.

Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.

Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.

Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.

Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia. 

Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.

Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.

Onneksi tajusin itse olla noudattamatta noin aivotonta sääntöä.

Hur lyckades du med det?

Maksoin verot sinne asuinmaahan.

OK, jag formulerar om frågan: Hur lyckades du undvika den finska skatten?

En asunut Suomessa eikä minulla ollut Suomesta tuloja. Mitä veroja olisin tuolloin maksanut Suomeen?

Allt som är över det i Finland i jämförelse med det som du betalade till landet som du bor i. Du märkte säkert att det stod "yleisesti verovelvollinen" på skatte sedeln som du fick från Finland? I fall att du inte har meddelat din adress utomlands till Finland och inte heller dina inkomster, kan Finland givetvis inte beskatta, i fall att länderna inte har informationsutbyte. Har de och du åker fast så kommer det ett skattekrav från Finland som är utmätbart.

Et tajua verotuksesta mitään. Olet ymmärtänyt ulkomaille muuttavan verotuksen aivan väärin.

Jos minulla olisi Suomessa jotain veroja tai muuta rästissä, niin varmaan tässä 20 ulkomailla asutun vuoden aikana olisin siitä jonkun kirjeen saanut joskus.

Det är tydligen roligt att trolla och att se hur länge folk svarar? Den enda orsaken till svaren hittills har varit den, att det uppenbarligen är helt oklart för mången som kommenterar. Om det är du alen som står bakom samtliga ovetande kommentarer som tidsfördriv borde man väl gratulera dig? Då tråden hittills har varit saklig för att vara på denna spalt, låter man bli.

No mutta, sinun kommenteistasi tulee tunne, että sinä tässä trollaat ajan kuluksi.

Viimeisen kerran: yleisesti verovelvollinen tarkoittaa että sinun pitää ilmoittaa ulkomaan tuloista Suomen veroilmoituksessa, vaikka niitä tuloja ei Suomessa verotettaisikaan. Yleensä ulkomaille muuttava ja tässä maassa töitä tekevä maksaa tuloveronsa siihen uuteen asuinmaahansa. Eikä tarvi maksaa mitään

Suomeen, vaikka Suomessa samansuuruisesta palkasta menisikin enemmän veroja.

Rajoitetusti verovelvollinen taas tarkoittaa, että Suomen veroviranomaisille ei tarvi edes ilmoittaa ulkomailta saatuja tuloja.

Vierailija
382/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on syntynyt uskomus, että Suomessa on maailman puhtain ruoka? Mitä se puhtaus tarkoittaa? Miltä se maistuu? Maistuuko paremmalta, kuin jossakin muussa maassa luonnonmukaisesti tuotettu ruoka? Toki kesällä maistuukin Suomessa kotimaan kasvikset hyvälle, kun ei niitä ole moneen kuukauteen saanut, mutta kuinka puhtaita ne ovat? Kotimaassa tuotettu on tietenkin se paras vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asunut, mutta voin kuvitella, että on aivan kamalaa.

Onnistutko syntymään, elämään ja kuolemaan samassa rakennuksessa, tai ainakin samalla paikkakunnalla? 

Ei kai se mitenkään outoa ole. Tunnen monta sukulaista, jotka ovat syntyneet, eläneet ja kuolleet samassa paikassa.

Vierailija
384/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä on syntynyt uskomus, että Suomessa on maailman puhtain ruoka? Mitä se puhtaus tarkoittaa?

Suomessa ainakin lääkkeiden käytön valvonta tuotantoeläimiin on paljon tiukempaa kuin monissa muissa maissa.

Vierailija
385/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on syntynyt uskomus, että Suomessa on maailman puhtain ruoka? Mitä se puhtaus tarkoittaa?

Suomessa ainakin lääkkeiden käytön valvonta tuotantoeläimiin on paljon tiukempaa kuin monissa muissa maissa.

Se on hyvä, jos on totta.

Vierailija
386/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu toisessa kulttuurissa, jokainen päivä pakottaa skarppaamaan ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ei pääse taantumaan, vaan tapahtuu sisäistä kehitystä, kun koko ajan oppii ja ymmärtää jotain uutta. On se toki uuvuttavaakin, mutta antoisaa.

Vierailija
387/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että moni yrittää oikein pakolla kaivaa "niin mutta entäs..." kun ei vaan voi suostua uskomaan ettei suomi olekaan se paras onnela.

Asun Saksassa, eikä tämä onnelalta tunnu. Ei tämä huonokaan maa ole, enkä suunnittele muuttavani pois, koska olen naimisissa saksalaisen kanssa ja osaan sujuvasti saksaa, mutta ihmetyttää, miten monet ulkomaille muuttaneet kokevat ulkomailla asumisen edut niin suuriksi.

Täällä meillä ei ole mitään mahdollisuutta omistusasumiseen, koska asuntojen hinnat ovat tulotasollemme aivan liian korkeita. Olemme tuomittuja asumaan vuokralla koko elämämme. Myös byrokratia on järkyttävän raskasta ja hidasta. Suomessa asioiden hoitaminen on superhelppoa Saksaan verrattuna. Ystäviä täällä on erittäin vaikea saada ja nettiyhteydet ovat hitaita ja kohtuuttoman kalliita. Kaikki ystäväni ovat ulkomaalaisia, eivät saksalaisia. Myös junaliikenne on surkeaakin surkeampi, sen luotettavuus on alle arvostelun. Lääkärisysteemi on kotikutoinen eikä yleislääkärille pääse kuin jumalattoman pitkän jonottamisen jälkeen, jos ei tahdo maksaa yksityisestä. Kaiken lisäksi tuntuu epämukavalta, kun lääkäri on samalla ties minkä henkihoitojen ja luonnonlääketieteen kauppaaja. Tälle on Saksassa pitkät perinteet.

Ehkä joissain muissa maissa sitten on paremmin, mutta täällä Saksassa ei ole. 

En tunnista omaa maatani kuvauksestasi yhtään. Ehkä 83 miljoonan asukkaan ja 16 osavaltion maassa on niin paljon eri tasoista elämää, hintoja, systeemejä. Asun ihan pohjoisessa (SH), enkä koe elämääni tuollaiseksi. Asunut olen jo hyvin pitkään.

Minä asun Erfurtissa. Ihan samoista asioista valittavat paikalliset työtuttuni kuin minäkin, joten en ole kokemuksineni yksin. On esimerkiksi kurjaa, kun ei pääse lääkäriin, vaikka on kovia kipuja, vaan joutuu jonottamaan jonottamasta päästyään.

Lisäksi vaivaa pimeys, jota on paljon enemmän kuin Suomessa. Suomen pimeä kausi on lyhyt. Saksassa se vain jatkuu ja jatkuu. Loskaa ja loskaa ja pimeyttä ja pimeyttä. 

Sinä et nyt tiedä, mistä puhut. Mahdatko edes asua Saksassa? Täällä Suomessa ei ole näkynyt aurinkoa lokakuun alun jälkeen, Saksassa asuessani aurinko vähintään pilkahti päivittäin. Suomen pimeä kausi on helvetillisen pitkä, kiroan joka päivä sitä päivää, jolloin jouduin tänne palaamaan.

Vierailija
388/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alussa erilaisuus ja ympäristöön tutustuminen vei mennessään ja Suomi alkoi tuntua ihan takapajulalta. On ihanan vapauttavaa kun saa puhua suomea julkisilla paikoilla, eikä kukaan suurella todennäköisyydellä ymmärrä sanaakaan. Minäkin ujona ihmisenä uskalsin puhella ties mitä ihan julkisilla paikoilla.

Jossain vaiheessa paikallinen byrokratia ja muut ärsyttävät asiat alkavat erottua ja uutuudenviehätys alkaa katoamaan. Sen jälkeen Suomi alkoi taas tuntua ihan fiksulta etenkin silloin kun piti täytellä paikallista veroilmoitusta tai maksella laskuja lähettämällä shekkejä kirjekuoressa.

Pidemmän päälle ulkomaat muuttuvat kuitenkin samalla tavalla arkisiksi ja etäisyys sukulaisiin ja ystäviin alkaa painamaan. Ulkomailla asuvaa yritetään helposti käyttää hyväksi ilmaisen loman toiveessa. Meille ei kukaan tullut koskaan kylään muuten kuin piipahtamaan. Ulkomaille muuton jälkeen pitäisi olla koko lomakausi majoittamassa milloin ketäkin puolituttua. Autoakin pitäisi lainata sitten samalla, vaikka pitäisi itse käydä töissä sillä.

Asuinmaat olivat siis Saksa ja USA, mutta nykyään olen taas onnellisesti takaisin Suomessa.

Ilmeisesti olet ollut hyvin työllistyneenä muttet kuitenkaan niin hyvin että olisit päässyt niistä asuinmaasi hyvistä asioista nauttimaan niin että suomi tuntuu paremmalle.

Aika huono provo. Rahaa on töistä tullut sekä Suomessa että maailmalla ihan riittävästi. En ole moneen vuoteen saanut kulutettua palkastani edes puolta. Elämässä on vaan muutakin kuin raha.

Vierailija
389/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä! Oikein hyvältähän tämä tuntuu. Kesävaatteisa ja -jalkineissa pääsee lenkille joka päivä. Täällä tulee liikuttua paljon ulkona ja kunto pysyy hyvänä. Auringon lämpö hoitaa myös mieltä. Virkeä olo ympäri vuoden.

Huonoja puolia ei tule mieleen.

Abuela y Abuelo España

Vierailija
390/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta iltaa. Hyvin olen viihtynyt ja tykkään asua ja elää täällä. Olen perustanut perheen, tehnyt työurani, vähän juuriakin kasvattanut täällä. Ensin piti olla pari vuotta, sitten kymmenen, kohta asumiani vuosia olikin jo kaksikymmentä ja sitten taisinkin miettiä, että tästä tuli für immer. Ihan hyvä niin, täällä on hyvä elää (ei sillä, ettei epäkohtiakin olisi, no on tietenkin).

Mutta tulen aina rakastamaan Suomea ja luen joka päivä nettiuutiset Suomesta ja käyn av:lla ja seuraan suomalaisia tv-ohjelmia. Mikään muualla viihtymiseni ei koskaan tule muuttamaan sitä, että Suomi on mulla aina numero yksi. Rakas synnyinmaa.

Vierailija
391/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus häiritsee ja vaivaannuttaa kun suomalainen tulee turistina maahan ja alkaa paasata kaikille Suomen ykkössijasta onnellisimpana maana, ja parasta koulujärjestelmää ja terveydenhoitoa ja vaikka mitä. Hieman saisi olla hienotunteisuutta enemmän. Niin kuin se tapaus, jonka lehdestä olen saanut lukea, kun suomalainen perhe meni Italiaan (vieläpä tilapäisesti?), niin äiti kirjoitti lehteen miten paha lapsilla ollut italialaisessa koulussa. Erilaisuuden sietokyky aika alhaalla. Muutenkin hyvin nololta tuntuva tapahtuma, että tuolla tavalla julistetaan omaa erinomaisuuttaan. Tuntuu niin vieraalle, mutta ehkä on haluttu sisäistää ajatus, että vaatimattomuus ei kaunistakaan.

Vierailija
392/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäviä löytynyt ulkomailla? Näissä jutuissa yleensä ne vastaavat, joilla on, mutta aika vaiettu aihe on, että ulkomailla asuvia yksinäisiä suomalaisia on varmaan myös. Tai köyhiä.

Ei ole ystäviä, mutta ei ollut Suomessakaan. Ennen maastamuuttoa asuin yhdessä isoista suomen kaupungeista 10 vuotta enkä saanut sieltä yhtään pysyvää ystävää enkä edes tuttavaa. Yritin kyllä, kovasti.

Täällä nykyisessä asuinmaassa en ole jaksanut edes yrittää, en tiedä olisiko onnistunut paremmin jos olisin yrittänyt. Ystävien löytämisen suhteen olen luovuttanut jo siis ajat sitten suomessa, en vain enää jaksa. Mutta mieluummin olen yksin täällä, missä kuitenkin on paljon tekemistä, hyvät säät ja esim varmasti töitä (on edes kollegat sosiaalisena kontaktina), kuin suomessa työttömyysuhan alaisena ja huonosti palkattuna, istumassa huonon sään takia sisällä.

Tuo on varmaan tosi vaikeaa, itse en osaa edes kuvitella etten ystävystyisi.

Lomailimme jo vuosia sitten lähialueilla ja ystävystyimme paikallisiin ja pariin brittipariskuntaan. Kun muutto realisoitui ystävystyin facen kautta suomalaisiin n 100km säteellä, heistä muutamat olemme tavanneet ja muidenkin kanssa pidetään säännöllisesti yhteyttä. Kotipaikkakylällä saimme muutamassa viikossa paikallisia ystäviä, kaikki tuntevat meidät. Ei vain hyvän päivän tuttuja vaan luotettavia ystäviä joilta olemme saaneet paljon apua arkisissa asioissa. Toki toimii molempiin suuntiin ja me puolestamme olemme tarvittaessa apuna.

Miten tämä käytännössä tapahtuu? Ei mulle ikinä kukaan tule juttelemaan. Naapurit sanoo hississä hei ja yleensä vastaa jos jotain smalltalkia heille heittää, mutta siinä se. Samassa talossa esim nyt asunut 3+ vuotta ja pari naapuria tunnen nimeltä, mutta ei niihin sen kummemmin ole voinut sen muutaman sekunnin hissimatkan aikana tutustua. Facebookia minulla ei ole, muuton jälkeen seurasin jotain suomiryhmää mutta siellä oli vain ryyppybileitä ja itse en käytä alkoholia.

Vierailija
393/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäviä löytynyt ulkomailla? Näissä jutuissa yleensä ne vastaavat, joilla on, mutta aika vaiettu aihe on, että ulkomailla asuvia yksinäisiä suomalaisia on varmaan myös. Tai köyhiä.

Ei ole ystäviä, mutta ei ollut Suomessakaan. Ennen maastamuuttoa asuin yhdessä isoista suomen kaupungeista 10 vuotta enkä saanut sieltä yhtään pysyvää ystävää enkä edes tuttavaa. Yritin kyllä, kovasti.

Täällä nykyisessä asuinmaassa en ole jaksanut edes yrittää, en tiedä olisiko onnistunut paremmin jos olisin yrittänyt. Ystävien löytämisen suhteen olen luovuttanut jo siis ajat sitten suomessa, en vain enää jaksa. Mutta mieluummin olen yksin täällä, missä kuitenkin on paljon tekemistä, hyvät säät ja esim varmasti töitä (on edes kollegat sosiaalisena kontaktina), kuin suomessa työttömyysuhan alaisena ja huonosti palkattuna, istumassa huonon sään takia sisällä.

Tuo on varmaan tosi vaikeaa, itse en osaa edes kuvitella etten ystävystyisi.

Lomailimme jo vuosia sitten lähialueilla ja ystävystyimme paikallisiin ja pariin brittipariskuntaan. Kun muutto realisoitui ystävystyin facen kautta suomalaisiin n 100km säteellä, heistä muutamat olemme tavanneet ja muidenkin kanssa pidetään säännöllisesti yhteyttä. Kotipaikkakylällä saimme muutamassa viikossa paikallisia ystäviä, kaikki tuntevat meidät. Ei vain hyvän päivän tuttuja vaan luotettavia ystäviä joilta olemme saaneet paljon apua arkisissa asioissa. Toki toimii molempiin suuntiin ja me puolestamme olemme tarvittaessa apuna.

Miten tämä käytännössä tapahtuu? Ei mulle ikinä kukaan tule juttelemaan. Naapurit sanoo hississä hei ja yleensä vastaa jos jotain smalltalkia heille heittää, mutta siinä se. Samassa talossa esim nyt asunut 3+ vuotta ja pari naapuria tunnen nimeltä, mutta ei niihin sen kummemmin ole voinut sen muutaman sekunnin hissimatkan aikana tutustua. Facebookia minulla ei ole, muuton jälkeen seurasin jotain suomiryhmää mutta siellä oli vain ryyppybileitä ja itse en käytä alkoholia.

Harrastatko mitään? Kyllä niitä samanhenkisiä ihmisiä voi hyvinkin löytyä, jos on itsekin avoimin mielin liikenteessä eikä päätä heti alussa, ettei kuitenkaan voi ketään ystävää löytää.

Vierailija
394/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fidutti asua kehitysmaassa opiskelijana.

Vierailija
395/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden Englannissa. Asunto oli kylmä (yksinkertaiset ikkunat) ja niin kostea, että vaatteet eivät kuivuneet kolmessakaan päivässä. Kylpyhuoneen lattialla oli kokolattiamatto. Kuumavesivaraajaa ei voinut pitää päällä koko ajan ettei olisi tullut iso lasku, piti muistaa aamulla vesi lämpiämään ajoissa ettei tarvinnut ottaa kylmää suihkua.

Minua ei se alituinen sade häirinnyt koska pidän sateesta. Englantilaiset ihmiset ovat NIIN ihania, kohteliaita ja sympaattisia. Bussinkuljettaja ja kaupan myyjä saattaa sanoa "dear". Ihmisillä on aivan mielettömän hyvä huumorintaju.

Muuttaisin takaisin minä päivänä tahansa jos olisi mahdollisuus

Vierailija
396/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuminen tuntui minusta ainakin siltä, että suomeen takaisin muutto pakottavista syistä tuntui paskalle, ja tuntuu vieläkin vuosien kuluttua. En tunne oloani ollenkaan suomalaiseksi, vaikka olen syntynyt täällä. Enkä haluakaan tuntea! Täältä toiseen maahan muuttaminen on ollut elämäni paras päätös, vaikka en sitä siinä vaiheessa vielä tiennyt.

Vierailija
397/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla joillekin vaikeaa käsittää, että kun ja jos verottajalta tulee lasku, se pitää maksaa. Taitaa tällä palstalla puhua vain ulkosuomalaiset veronkiertäjät. Itse olen asiani hoitanut rehellisesti ja maksanut verot niinkuin pitää. Kaikista ei voi sanoa samaa.

Mulla ei ole Suomessa omaisuutta, olen tehnyt työurani muualla ja nykyään yrittäjä, en ole ikinä maksanut veroja Suomeen, edes silloin kun tein vajaan puolen vuoden keikan suomalaiselle yritykselle, soitin verovirastoon (ja sain muuten todella hyvää palvelua) ja mulle kerrottiin että koska asun pysyvästi muualla ja maksan veroni asuinmaahan en maksa suomeen veroja.

Vierailija
398/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuoden Englannissa. Asunto oli kylmä (yksinkertaiset ikkunat) ja niin kostea, että vaatteet eivät kuivuneet kolmessakaan päivässä. Kylpyhuoneen lattialla oli kokolattiamatto. Kuumavesivaraajaa ei voinut pitää päällä koko ajan ettei olisi tullut iso lasku, piti muistaa aamulla vesi lämpiämään ajoissa ettei tarvinnut ottaa kylmää suihkua.

Minua ei se alituinen sade häirinnyt koska pidän sateesta. Englantilaiset ihmiset ovat NIIN ihania, kohteliaita ja sympaattisia. Bussinkuljettaja ja kaupan myyjä saattaa sanoa "dear". Ihmisillä on aivan mielettömän hyvä huumorintaju.

Muuttaisin takaisin minä päivänä tahansa jos olisi mahdollisuus

Eikös vaan olekin paska homma, kun ei sitä mahdollisuutta ole? Toivotaan, että joskus vielä tulee sellainen päivä, että jo täällä sammutta valot.

En kaipaa samaan maahan kuin sinä, mutta juttu on sama kaikille, jotka kaipaavat mahdollisuutta palata sinne, missä ovat viihtyneet ja tunteneet kodikseen.

Vierailija
399/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu toisessa kulttuurissa, jokainen päivä pakottaa skarppaamaan ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ei pääse taantumaan, vaan tapahtuu sisäistä kehitystä, kun koko ajan oppii ja ymmärtää jotain uutta. On se toki uuvuttavaakin, mutta antoisaa.

Tosin tämä efekti laantuu ajan myötä. Lähdin Suomesta vuonna 1995 enkä ole erityisemmin joutunut skarppaamaan enää pitkään aikaan. Ihan normaalia elämää perheeni kanssa elelen, tavallista arkea.

Vierailija
400/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ajatellut, että jos suurin ongelma jossain maassa on ilmasto, niin silloin ongelmia on aika vähän. 

Ja voi se ilmastokin alkaa olla ongelma, jos siis ajatellaan helleaaltoja, kuivuutta, myrskyjä ja sateita jne. Suomen loskainen talvi on aika kesystä päästä vaikka monsuunisateisiin verrattuna.

Mutta samalla suomalaisena on halutessaan sitä loskasäätä mahdollista lähteä ns. pakoon.

On hyvin kertovaa, että suomea pitää verrata aina johonkin ihan ääripäähän, jotta se saataisiin näyttämään hyvältä.

Nimenomaan! Pitää myös verrata kehitysmaahan, jotta Suomi näyttää hyvältä.