Miltä tuntuu asua ulkomailla?
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.
Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa voi juoda vesijohtovettä" tai "muualla kuolet jos sairastut jos et ole rikas". Kun oikeasti lähes missä vain voi juoda vettä ja se on ihan yhtä hyvää, ja lähes kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.
Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.
Jos sattuu syntymään Suomeen ja viihtyy kotimaassaan, on siis aivopesty?
Kaikkea sitä kuulee.
En ole tuo kirjoittaja, mutta saman kokemuksen jaamme. Ulkomailla tosiaan moni asia on Suomea paremmin ja terveydenhuolto on yksi näistä asioista.
Ei ole lottovoitto syntyä Suomeen.
Jos Suomest pitää, niin sehän on hienoa. Alkuperäinen varmaan tarkoitti sellaista, että perustellaan epätosilla asioilla, kuten terveydenhuollolla, joka on monessa maassa laadukasta ja ilmaista.
Onhan Suomeen syntyminen lottovoitto jo ihan siitä syytä, että suomalaisena on mahdollisuus muuttaa vapaasti lähes minne tahansa maailmassa! Suurimmalla osalla maailman kansalaisista ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia muuttaa asumaan vauraisiin länsimaihin. Jos kotimaasi olisi Tansania tai Burma niin olisi ihan turha edes haaveilla maailmankansalaisuudesta.
Suomalaisella nuorella on vapaus, kielitaito ja koulutus toteuttaa unelmiaan maailmassa! Se on ehdottomasti yksi Suomen parhaita puolia.
Jokainen joka on työskennellyt ulkomailla ennen ja jälkeen EU-liitoksen tietää kyllä miten paljon helpompaa myös suomalaisille on nykyisin saada kansainvälistä kokemusta.
Se. että jotkut Persut ja Valta Kuuluu Kremlille-pellethaluavat eroon EU:sta "isänmaallisuuden" vuoksi on pahin mahdollinen kuppaus Suomen nuorison tulevaisuuden mahdollisuuksista. "Isänmaallista" my arse...
Jotenkin täällä tuntuu olevan vallalla ajatus, että on joko tai, Suomi tai ulkomaat on parempi vaihtoehto. Että mikään ei ole ristiriitaista ja vaihtelevaa.
Asuin jonkin aikaa Usassa. En voi olla toteamatta että tunsin itseni tuolloin hyvin suomalaiseksi, vaikka totuinkin small talk kulttuuriin. Ihmiset ovat siellä helposti lähestyttävämp ja tykkäävät huumorista. Mutta luokkaerot ovat valtavia, maa on hyvin segregoitunut edelleen. On vaivaannuttavaa kuinka selkeästi valkoihoisilla on asiat paremmin maassa. Turvallisuus on sellainen asia joka korostui amerikassa, lyhyen ajan jälkeen tuntui, että täytyy omistaa ase oman turvallisuuden takaamiseksi. Suomessa tällainen on absurdi ajatus. Miksi suomen turvallisuus ei tule keskustelussa esiin? Toki euroopassa on turvallista kauttaaltaan.
Amerikassa täytyy asua tietyllä alueella, ajaa tietyllä autolla ja käyttäyt tietyllä tavalla jotta sinut hyväksytään. Ja toki joku new york on asia erikseen mutta muuten tosi konservatiivinen maa. Suomessa saat muuttaa vaikka pirttimökkiin ilman perhettä asumaan eikä kukaan ihmettele sitä.
Kaiken kaikkiaan kyse on siitä että ihmiset haluavat puolustella omaa näkökulmaansa ja tapaansa elää. Jos on muuttanut ulkomaille jää suurilta osin pois omien vanhempien, sisarusten ja sisarusten lasten sekä lapsuudenkavereden elämästä.
Jos jää Suomeen voi saada sukulaiset mutta ilmasto on karu.
Itse valitsin ensimmäisen vaihtoehdon. Ulkomailla asumisessa on paljon hyvää, mutta haluan olla lähellä perhettä. Isovanhemmat ja serkut ovat lapselle tärkeitä. Pääsemme kerran talvessa etelänlomalle, se olkoon meidän pelastuksemme mitä säähän tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.
Jaha, asut siis ääkkösettömässä maassa!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin täällä tuntuu olevan vallalla ajatus, että on joko tai, Suomi tai ulkomaat on parempi vaihtoehto. Että mikään ei ole ristiriitaista ja vaihtelevaa.
Asuin jonkin aikaa Usassa. En voi olla toteamatta että tunsin itseni tuolloin hyvin suomalaiseksi, vaikka totuinkin small talk kulttuuriin. Ihmiset ovat siellä helposti lähestyttävämp ja tykkäävät huumorista. Mutta luokkaerot ovat valtavia, maa on hyvin segregoitunut edelleen. On vaivaannuttavaa kuinka selkeästi valkoihoisilla on asiat paremmin maassa. Turvallisuus on sellainen asia joka korostui amerikassa, lyhyen ajan jälkeen tuntui, että täytyy omistaa ase oman turvallisuuden takaamiseksi. Suomessa tällainen on absurdi ajatus. Miksi suomen turvallisuus ei tule keskustelussa esiin? Toki euroopassa on turvallista kauttaaltaan.
Amerikassa täytyy asua tietyllä alueella, ajaa tietyllä autolla ja käyttäyt tietyllä tavalla jotta sinut hyväksytään. Ja toki joku new york on asia erikseen mutta muuten tosi konservatiivinen maa. Suomessa saat muuttaa vaikka pirttimökkiin ilman perhettä asumaan eikä kukaan ihmettele sitä.
Missä päin Yhdysvaltoja asuit, kun pelkäsit niin, että tunsit tarvetta ostaa aseen? Kymmeniä vuosia maassa asuneena ei ole vielä tullut tunnetta, että pitäisi hankkia ase. Mikä saa sellaisen pelon aikaan, että ihminen harkitsee aseen ostamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.
Jaha, asut siis ääkkösettömässä maassa!
Ja niitahan riittaa! Tassa ne harvat maailman maat joissa skandeja tarvitaan:
Languages that use at least one out of ä, ö and ü, independent of the sound associated with it:
Azerbaijani
Chinese in romanization
Estonian
Finnish
German
Hungarian
Karelian
Luxembourgish
Saami
Slovak
Spanish (not as a full letter but as disambiguation)
Swedish
Turkish
Suurimmassa osassa maailmaa tulee ihan hyvin toimeen ilman niita. On vaan ainainen ihmetyksen aihe taman palstan kayttajille.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan kyse on siitä että ihmiset haluavat puolustella omaa näkökulmaansa ja tapaansa elää. Jos on muuttanut ulkomaille jää suurilta osin pois omien vanhempien, sisarusten ja sisarusten lasten sekä lapsuudenkavereden elämästä.
Itse valitsin ensimmäisen vaihtoehdon. Ulkomailla asumisessa on paljon hyvää, mutta haluan olla lähellä perhettä. Isovanhemmat ja serkut ovat lapselle tärkeitä. Pääsemme kerran talvessa etelänlomalle, se olkoon meidän pelastuksemme mitä säähän tulee :)
Eli jos asuu ulkomailla jää paitsi noista? Entä mitä saa tilalle?
Ehkä jotain parempaa jopa.
Valitettavasti kohta, jos pääministeri ja presidentti sotapsykoosissa polttavat kaikki suhteet itään, ulkosuomalaisuus tulee olemaan pakon sanelemaa kaikille paitsi 18-50 vuotiaille miehille.
Ei se ulkomailla asuminen tarpeeksi pitkän ajan jälkeen tunnu mitenkään erikoiselta. Siis et herää aamulla miettimään että hei mä asun ulkomailla, tai ylipäätään mieti koko asiaa ellei se tule puheeksi.
Ihan normi arkea tämä on, ja kun on asunut oikeastaan koko aikuisikänsä muualla kuin Suomessa niin ei oikein pysty vertaamaankaan.
Ikävintä on ettei voi olla joidenkin läheisten elämässä niin tiiviisti kuin haluaisi, ja esim mun vanhemmat tapaavat mun lapsia ja suomalaisia serkkujaan vain noin kahdesti vuodessa, Koronan aikana eivät nähneet kertaakaan. Joskus kaipaan myös suomen kieltä, olisi ihana vaan heittää läppää omalla äidinkielellään. Onneksi on vanhat ystävät suomessa ja heidän kanssaan aktiivisia chattiryhmiä.
Kivointa on kansainvälinen kaveripiiri, uramahdollisuudet, uudet kokemukset, itsestään karttuva kielitaito, ja se että on voinut tavallaan luoda itsensä uudelleen kun kenelläkään tapaamallasi ihmisellä ei ole mitään ennakko-oletusta sinusta esim sukunimen perusteella.
Asun Lontoossa.
Hyvältä tuntuu, olen asunut ulkomailla yli vuosikymmenen enkä usko suomeen enää palaavani. Tykkään täkäläisestä yhteiskunnasta jossa ihmisiä ei hyysätä eikä holhota vaan yksilön vastuu korostuu.
Plussaa:
- huomattavasti korkeampi elintaso
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimiva terveydenhuolto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
- toimiva joukkoliikenne
Miinusta:
- hellejaksot (30-38 astetta) kesällä
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä tuntuu, olen asunut ulkomailla yli vuosikymmenen enkä usko suomeen enää palaavani. Tykkään täkäläisestä yhteiskunnasta jossa ihmisiä ei hyysätä eikä holhota vaan yksilön vastuu korostuu.
Plussaa:
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
- toimiva joukkoliikenneMiinusta:
Itsekin suunnittelen pysyvästi maasta pois muuttoa, joten olisi kiva kuulla mistä maista kerrotte kuvauksissanne :) Korkeampi elintaso, toimiva joukkoliikenne ja terveydenhuolto, sekä myös kaunis luonto ovat itselleni erityisen tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkomailla asuminen tarpeeksi pitkän ajan jälkeen tunnu mitenkään erikoiselta. Siis et herää aamulla miettimään että hei mä asun ulkomailla, tai ylipäätään mieti koko asiaa ellei se tule puheeksi.
Ihan normi arkea tämä on, ja kun on asunut oikeastaan koko aikuisikänsä muualla kuin Suomessa niin ei oikein pysty vertaamaankaan.
Haha, mä nimenomaan edelleen tietoisesti nautin ulkomailla asumisesta ja usein aamulla mietin kuinka ihanaa on olla täällä. Näen myös joskus painajaisia siitä että olen joutunut muuttamaan Suomeen :D.
Arki on arkea - ehkä, siinä mielessä että tavalliset päivät toistuvat samantyyppisinä. Mutta ne tavalliset päivät ovat tuhat kertaa parempia täällä, eli siinä mielessä arkeni on juhlaa.
T. 21v ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Puolustella? Siinäpä hyvin negatiivinen sana tähän yhteyteen. En minä ainakaan puolustele valintojani - elän juuri niin kuin haluan.
Sitä paitsi miksi oletat että kaikilla on perhettä, sisaruksia sun muita joiden elämässä pitäisi jotenkin olla mukana? Ja toisaalta monella suhde paranee kun välimatkaa tulee lisää - näin kävi itselläni. Jos asuisin vielä Suomessa, välit olisivat varmasti menneet jo kokonaan poikki. Nyt sentään pidetään yhteyttä mutta vanhempani eit pysty sekaantumaan joka ikiseen asiaani.
Vierailija kirjoitti:
kaikesta vitsaillaan, koska hygge. Usein kaipaan aitoutta ja lupaa olla hiljainen ja melankolinen, jos siltä tuntuu.
Miten hygge ja vitsailu liittyvät toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Plussaa:
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
Plussasta puuttuu:
1. Ystävälliset ja kohteliaat ihmiset.
2. Ei suomalaisia lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussaa:
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
- hellejaksot (30-38 astetta) kesälläPlussasta puuttuu:
1. Ystävälliset ja kohteliaat ihmiset.
2. Ei suomalaisia lähimaillakaan.
Mutta silti joku sua vetää tälle palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Plussaa:
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
Mikä maa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?
Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.
Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.
Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.
Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.
Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.
Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.
Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia.
Verovelvollisuus jatkuu niin, mutta jos sulla ei ole tuloja Suomesta, et sä niitä maksakaan. Mä en ole maksanut senttiäkään veroja kohta neljään vuoteen. Asun nollaveromaassa ja yritys on green zonella.
Hyvä sulle. Mutta mulla on tuloja Suomesta ja mulla menee verot Suomeen vaikka en asu Suomessa. Voitko vinkata noin yleisellä tasolla, mikä maa esimerkiksi on nollaveromaa?
Monaco har 0 skatt för privatpersoner.
Vuodessa ei kyllä ymmärrä toisesta maasta vielä mitään, siihen tarvitaan vähintään 5-v. Se näkyy tässä sinunkin kommentissasi Italiasta.
Jo 30 vuotta ulkomailla ja nykyinen kotimaa ja Suomi ovat itselläni ihan kuin eri lokeroissa. Kun olen kotona, niin ehkä pienellä haikeudella ajattelen joskus Suomea, ja kun olen Suomessa, niin pienellä ikävällä ajattelen nykyistä kotimaatani. Kun menen Suomeen, niin olen siellä heti kuin kotonani, enkä juuri ajattele nykyistä kotimaatani, ja samoin kun tulen takaisin, en juurikaan ajattele Suomea.