Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
361/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taalla on ihanan rauhallista ja lamminta. Ruoka on todella hyvaa ja mausteista. Miinuksena ehka se etta lahes yhtä kallista kuin Suomessa on elaminen, mutta mieluummin taalla kuin kylmassa ja pimeassa, brrr.

Mielenkiinnosta miten päädyit ko. maahan? Onko sinulla paikallista puolisoa tai oletko reissannut paljon Karibialla ylipäätään?

Juu en mä ole teikäläisiä enkä vaaleaihoinen. Oli työkomennus Suomessa nuorempana. Mutta ei siellä talvea kestä järjissään ainakaan selvinpäin ja alkoholihan on tunnetusti myrkkyä.

Vierailija
362/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa suomalaisista muuttaa ulkomaille vain paetakseen poliisia, verottajaa, ulosottomiestä ja elatusmaksuja. Tällä palstalla trollaavat eivät ole asioitaan hoitaneet mihinkään maahan, surffataan maasta toiseen kun ulosottomies saa vihiä. Tämä ketju on menossa poistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut, mutta voin kuvitella, että on aivan kamalaa.

Vierailija
364/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kahdessa eri EU-maassa, eteläisessä Afrikassa, Lähi-idässä ja Kaakkois-Aasiassa. Koskaan en ole maksanut palkasta veroja muualle kuin asuinmaahan.

Niin palkasta, mutta jos onkin yrittäjä. Ehkä yrittäjillä on erilainen verotussysteemi, en tiedä, mutta tuo yrittäjä joka kirjoittaa, tietää varmasti parhaiten.

Ei ole, eikä näköjään tiedä. Mulla on yhdessä eu-maassa yritys, olen suomen kansalainen, mutta asun tässä maassa. Sekä yrityksen että omat verot maksetaan tänne, ei suomeen. Ennen yrityksen perustamista maksoin myös tuloverot tänne, en suomeen.

Asia on oikeasti hyvin yksinkertainen (missä asut isoimman osan eli 6+kk vuodesta, sinne maksat), joka muuta väittää on joko ymmärtänyt jotain pahasti pieleen, tehnyt itse jonkin virheen, tai ihan vaan trollaa.

Sinulle taitaa olla yllätys, että lakeja tulee noudattaa? 

Vierailija
365/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asunut, mutta voin kuvitella, että on aivan kamalaa.

Onnistutko syntymään, elämään ja kuolemaan samassa rakennuksessa, tai ainakin samalla paikkakunnalla? 

Vierailija
366/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla joillekin vaikeaa käsittää, että kun ja jos verottajalta tulee lasku, se pitää maksaa. Taitaa tällä palstalla puhua vain ulkosuomalaiset veronkiertäjät. Itse olen asiani hoitanut rehellisesti ja maksanut verot niinkuin pitää. Kaikista ei voi sanoa samaa.

De blandar ihop saker och skriver från en synvinkel, varav mången är sann, men bara ur just det perspektivet som skribenten skriver från. Man känner väl till det du skriver om och har därför undgått det på helt laglig väg.

Om man bor i Finland och jobbar utomlands gäller max. 75 dagar i Finland regeln om man inte vill bli beskattad i Finland.

Om man har ett företag utomlands gäller 185 dagars regeln helt på riktigt, men också 3+1 års regeln.

Om man inte deklarerar sina utlandsinkomster till Finland blir man givetvis inte beskattad i Finland, men åker man fast för det blir det ännu dyrare.

Kolla era skattekort från Finland som ni får om ni är finska medborgare. I dem finns två alternativ vilka är, allmänt skatteskyldig och begränsat skatteskyldig. Den som är allmänt skatteskyldig betalar skatt till Finland för samtliga inkomster och den som är begränsat skatteskyldig betalar skatt till Finland på de inkomsterna som personen får från Finland.

Vierailija
367/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa suomalaisista muuttaa ulkomaille vain paetakseen poliisia, verottajaa, ulosottomiestä ja elatusmaksuja. Tällä palstalla trollaavat eivät ole asioitaan hoitaneet mihinkään maahan, surffataan maasta toiseen kun ulosottomies saa vihiä. Tämä ketju on menossa poistoon.

Kaikennäköistä defenssiä pukkaa ... mikähän sua vaivaa?

Vierailija
368/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.

Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa voi juoda vesijohtovettä" tai "muualla kuolet jos sairastut jos et ole rikas". Kun oikeasti lähes missä vain voi juoda vettä ja se on ihan yhtä hyvää, ja lähes kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.

Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.

Jos sattuu syntymään Suomeen ja viihtyy kotimaassaan, on siis aivopesty?

Kaikkea sitä kuulee.

Jos kuulut siihen suurimpaan osaan joka luulee että vain Suomessa on julkinen terveydenhuolto ja pitää sitä hyvänä, kuvittelet että muualla ei voi juoda vesijohtovettä, ja ylipäätään kuvittelet että missään muussa maassa ei ole turvallista eikä julkisia palveluita, niin joo, olet aivopesty.

Olen asunut Tsekissä (Praha) kolme vuotta ja Italiassa (pohjoinen) kaksi vuotta. Hienoja vuosia nuo oli, mutta silti olen tyytyväinen kun palasin Suomeen. En ole puhunut mistään terveydenhuolloista tai turvallisuudesta. Totesin vain, että on se nyt erikoista jos pidetään aivopestynä henkilöä, joka on syntynyt Suomessa ja sanoo viihtyvänsä siellä.

Vierailija
369/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut todella erilaisessa maassa, esim. kehitysmaassa. Saksassa elämä oli helppoa. Hienoja kohteita ja pikkukyliä kaikkialla, lyhyt matka etelän kohteisiin... Ruoka ja asuminen oli silloin halpaa. Tosin jossain määrin jengi oli huumoriltaan vajavaista  ja pokkuroi kaikenlaisia hierarkioita eri tavalla kuin meillä. Outoa on, että vuokratessa pitää ostaa keittiö moneen kämppään, koska niitä ei ole valmiina. Pullojen viemine omiin kauppoihinsa (joitain vuosia sitten ainakin) oli kummallista ja se, että hanavettä ei juotu. Ei se olllut niin hyvääkään kuin täällä. Hassunmalliset vessanpöntöt, joissa pökäleet näkyy kuin tarjottimella. Jonkin verran oli ikävä ihmisiä kotona, mutta pääseehän sitä lomilla kylään. 

Vierailija
370/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä lähdin puhtaasti Balille sen takia kun täällä on lämmintä ja ihmiset ottaa rennommin. <3

Vierailija
371/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.

Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa voi juoda vesijohtovettä" tai "muualla kuolet jos sairastut jos et ole rikas". Kun oikeasti lähes missä vain voi juoda vettä ja se on ihan yhtä hyvää, ja lähes kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.

Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.

Kaikkea sitä kuulee.

Jos kuulut siihen suurimpaan osaan joka luulee että vain Suomessa on julkinen terveydenhuolto ja pitää sitä hyvänä, kuvittelet että muualla ei voi juoda vesijohtovettä, ja ylipäätään kuvittelet että missään muussa maassa ei ole turvallista eikä julkisia palveluita, niin joo, olet aivopesty.

Olen asunut Tsekissä (Praha) kolme vuotta ja Italiassa (pohjoinen) kaksi vuotta. Hienoja vuosia nuo oli, mutta silti olen tyytyväinen kun palasin Suomeen. En ole puhunut mistään terveydenhuolloista tai turvallisuudesta. Totesin vain, että on se nyt erikoista jos pidetään aivopestynä henkilöä, joka on syntynyt Suomessa ja sanoo viihtyvänsä siellä.

Eri, mutta aivopestyillä tarkoitetaan todennäköisesti niitä, jotka eivät millään usko, että muuallakin kehittyneissä maissa on ilmainen terveydenhoito ja hyviä, lukukausimaksuttomia kouluja, sekä sosiaalietuja. Muistutan taas kerran, että pohjoismainen hyvinvointimalli on Bismarckin keksimä. Näitä tyyppejä itsekin pidän aivopestyinä. Asun maassa, jossa erikoislääkärillekin voi suoraan itse varata ajan ilman lähetettä, eikä minkäänlaisia käyntimaksuja ole. Suomessahan on kai joku terveyskeskusmaksukin?

Vierailija
372/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?

Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.

Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.

Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.

Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.

Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.

Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.

Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia. 

Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.

Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.

Onneksi tajusin itse olla noudattamatta noin aivotonta sääntöä.

Hur lyckades du med det?

Maksoin verot sinne asuinmaahan.

OK, jag formulerar om frågan: Hur lyckades du undvika den finska skatten?

En asunut Suomessa eikä minulla ollut Suomesta tuloja. Mitä veroja olisin tuolloin maksanut Suomeen?

Allt som är över det i Finland i jämförelse med det som du betalade till landet som du bor i. Du märkte säkert att det stod "yleisesti verovelvollinen" på skatte sedeln som du fick från Finland? I fall att du inte har meddelat din adress utomlands till Finland och inte heller dina inkomster, kan Finland givetvis inte beskatta, i fall att länderna inte har informationsutbyte. Har de och du åker fast så kommer det ett skattekrav från Finland som är utmätbart.

Et tajua verotuksesta mitään. Olet ymmärtänyt ulkomaille muuttavan verotuksen aivan väärin.

Jos minulla olisi Suomessa jotain veroja tai muuta rästissä, niin varmaan tässä 20 ulkomailla asutun vuoden aikana olisin siitä jonkun kirjeen saanut joskus.

Vierailija
373/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

No mulla on nyt 21 vuotta takana, toki en sanokaan että "kaikki" on ihanaa - vain 99% on :).

Minulle saarnattiin ennen lähtöä että kyllä se arki maahan lyö sielläkin ja odota vaan niin tulet maitojunalla takaisin. Eipä ole kumpaakaan tapahtunut. Elämänlaatu parani moninkertaisesti ja yhä edelleen nautin täällä olosta. Maita on takana 4, kaikissa enemmän hyvää kuin huonoa. Kaikista on oppinut, mitään suuria ongelmia ei ole ollut, eikä koti-ikävä vaivaa. Ihanaa herätä aamulla ja lähteä töihin.

Kuinka kauan sä oot asunut kussakin maassa? Äkkiseltään tulee mieleen, että jos on noin monessa maassa ehtinyt asua tuossa ajassa, niin useammassa ei ole ehtinyt uutuudenviehätys vielä edes kulua.

Ei sillä, hyvää elämä ulkomaillakin on, aika samanlaista kuin Suomessa monella tapaa (tehdään töitä, kokataan, pestään pyykkiä, nukutaan), mutta kyllä mä vähän ihmettelen sitä, miten voi asua jossain maassa 20 vuotta ja sanoa, että ei siellä ole oikeastaan mitään huonoa ja Suomessa ei oikeastaan mitään hyvää.

Kyllä molemmista mulle ainakin löytyy sekä hyvää että huonoa. Esim. täkäläisistä en oikein osaa aina lukea, mitä ne oikeasti tarkoittaa, vaikka olen reilun puoli vuosikymmentä nyt harjoitellut ja kieltäkin puhun sujuvasti. Suomessakin jauhetaan paskaa, mutta silti kommunikointi on jotenkin paljon vähemmän peiteltyä kuin täällä.

Toisaalta taas esimerkiksi se, kuinka joustavia täällä ollaan (hyvin monenlaiset tilanteet saadaan sujumaan, kun ei pingoteta, vaikka kaikki säätää mitä sattuu), on ehdottomasti hyvä puoli Suomeen verrattuna. Tähän kesti kyllä tottua aika pitkään, ja vieläkin joutuu välillä rauhoittamaan itseään tietoisesti. 😅

Tuossapa muuten oli seassa hyvä pointti, eli jos asuu maassa sen uutuudenviehätyksen ajan, eli sen aikaa kun hyvältä tuntuu ja siirtyy eteenpäin, niin siinähän saa elämästä irti paljon onnellisuutta. Ihan kuin olisi jotenk8n huono asia lähteä uutuudenviehätyksen jälkeen. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Vierailija
374/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n. 30 vuoden kokemuksella uskallan sanoa, että täällä on vapautunut ilmapiiri. En mene yksityiskohtiin, koska ne pitää nähdä ja kokea, niin sitten ymmärtää. Suomen lehtien ja muiden tiedotusvälineiden otsikoiden perusteella vapautunutta ilmapiiriä ei pysty tunnistamaan.

Taidat olla demokraattialueella joten vähemmän perinteiden määräämiä pakkoja? 

Hieman outo päätelmä.

Etkö ole huomannut miten rivirepublikaanien seuraama media järkkää heille kulttuurijärkytyksiä päivästä toiseen? Polvistuminen, erilainen seksuaalisuus, rokotteet, rotusyrjinnästä puhumisen kieltäminen (CRT), ilmastonmuutoksen todellisuus jne.? 

Niin, mutta onhan sitä paljon kaikenlaisia epäkohtia maailmassa, mutta eiväthän ne joka hetki näy tavallisen ihmisen elämässä pahoin haittaavalla tavalla. Nehän ovat asioita, joista puhutaan, keskustellaan, kirjoitetaan, ja niiden eteen työskennellään, eivätkä ne ole jotenkin kaikesta elämästä irrallisia, taivaalla leijuvia asioita, oli väki sitten mitä puoluetta tahansa. Jos joku on eri mieltä jostakin, niin miten se joka hetki aiheuttaisi järkytyksiä.

Vierailija
375/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?

Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.

Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.

Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.

Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.

Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.

Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.

Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia. 

Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.

Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.

Onneksi tajusin itse olla noudattamatta noin aivotonta sääntöä.

Hur lyckades du med det?

Maksoin verot sinne asuinmaahan.

OK, jag formulerar om frågan: Hur lyckades du undvika den finska skatten?

En asunut Suomessa eikä minulla ollut Suomesta tuloja. Mitä veroja olisin tuolloin maksanut Suomeen?

Allt som är över det i Finland i jämförelse med det som du betalade till landet som du bor i. Du märkte säkert att det stod "yleisesti verovelvollinen" på skatte sedeln som du fick från Finland? I fall att du inte har meddelat din adress utomlands till Finland och inte heller dina inkomster, kan Finland givetvis inte beskatta, i fall att länderna inte har informationsutbyte. Har de och du åker fast så kommer det ett skattekrav från Finland som är utmätbart.

Et tajua verotuksesta mitään. Olet ymmärtänyt ulkomaille muuttavan verotuksen aivan väärin.

Jos minulla olisi Suomessa jotain veroja tai muuta rästissä, niin varmaan tässä 20 ulkomailla asutun vuoden aikana olisin siitä jonkun kirjeen saanut joskus.

Det är tydligen roligt att trolla och att se hur länge folk svarar? Den enda orsaken till svaren hittills har varit den, att det uppenbarligen är helt oklart för mången som kommenterar. Om det är du alen som står bakom samtliga ovetande kommentarer som tidsfördriv borde man väl gratulera dig? Då tråden hittills har varit saklig för att vara på denna spalt, låter man bli.

Vierailija
376/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä kuulee.

Eri, mutta aivopestyillä tarkoitetaan todennäköisesti niitä, jotka eivät millään usko, että muuallakin kehittyneissä maissa on ilmainen terveydenhoito ja hyviä, lukukausimaksuttomia kouluja, sekä sosiaalietuja. Muistutan taas kerran, että pohjoismainen hyvinvointimalli on Bismarckin keksimä. Näitä tyyppejä itsekin pidän aivopestyinä. Asun maassa, jossa erikoislääkärillekin voi suoraan itse varata ajan ilman lähetettä, eikä minkäänlaisia käyntimaksuja ole. Suomessahan on kai joku terveyskeskusmaksukin?

No en silti koe itseäni aivopestyksi jos sanon viihtyväni Suomessa. On loukkaavaa väittää niin. Ja edelleen: En ole sanallakaan maininnut mitään terveydenhuollosta, koulusta, sosiaaliturvasta enkä edes pulloveden juomisesta. Oli mukava asua ulkomailla ja oli mukava palata Suomeen ja viihdyn täällä ilman aivopesuja. 

Helsingissä ei ole terveyskeskusmaksuja. Muualla Suomessa saattaa olla, en tiedä.  

Vierailija
377/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäviä löytynyt ulkomailla? Näissä jutuissa yleensä ne vastaavat, joilla on, mutta aika vaiettu aihe on, että ulkomailla asuvia yksinäisiä suomalaisia on varmaan myös. Tai köyhiä.

Ei ole ystäviä, mutta ei ollut Suomessakaan. Ennen maastamuuttoa asuin yhdessä isoista suomen kaupungeista 10 vuotta enkä saanut sieltä yhtään pysyvää ystävää enkä edes tuttavaa. Yritin kyllä, kovasti.

Täällä nykyisessä asuinmaassa en ole jaksanut edes yrittää, en tiedä olisiko onnistunut paremmin jos olisin yrittänyt. Ystävien löytämisen suhteen olen luovuttanut jo siis ajat sitten suomessa, en vain enää jaksa. Mutta mieluummin olen yksin täällä, missä kuitenkin on paljon tekemistä, hyvät säät ja esim varmasti töitä (on edes kollegat sosiaalisena kontaktina), kuin suomessa työttömyysuhan alaisena ja huonosti palkattuna, istumassa huonon sään takia sisällä.

Tuo on varmaan tosi vaikeaa, itse en osaa edes kuvitella etten ystävystyisi.

Lomailimme jo vuosia sitten lähialueilla ja ystävystyimme paikallisiin ja pariin brittipariskuntaan. Kun muutto realisoitui ystävystyin facen kautta suomalaisiin n 100km säteellä, heistä muutamat olemme tavanneet ja muidenkin kanssa pidetään säännöllisesti yhteyttä. Kotipaikkakylällä saimme muutamassa viikossa paikallisia ystäviä, kaikki tuntevat meidät. Ei vain hyvän päivän tuttuja vaan luotettavia ystäviä joilta olemme saaneet paljon apua arkisissa asioissa. Toki toimii molempiin suuntiin ja me puolestamme olemme tarvittaessa apuna.

Vierailija
378/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi luksusta asua jossain lämpimässä maassa jossa aurinkoisia päiviä 300 vuodessa. Ainoa probleema vain kielitaito ja sillä pärjääminen. Kai se pitää näillä seteillä tyytyä suomen turvalliseen asumiseen ..

Onko oikeasti missään 300 aurinkoista päivää? Siellä taitaisi olla jo sitten kuivuusongelma. Täällä Aasian suunnalla ainakin on joka vuosi sadekausi. Lämmintä kyllä riittää, eikä sadekaudellakaan yleensä sada koko päivää tai ei ainakaan viikkoa putkeen, kuten Suomessa syksyllä. 

Jos ainoa ongelma on kielitaito, niin se ei ole iso juttu, kieliä voi opiskella. Ei monikaan ulkomailla asuva ole varmaan ihan pikkulapsena oppinut monia kieliä. Suurimman osan on pitänyt itse opiskella kielet. 

Ei ole ollenkaan tavatonta, että jossakin voi olla jopa 300 aurinkoista päivää.

Etelä-Espanjassa on yli  300 aurinkoista päivää vuodessa. Onhan siellä ongelmia kuivien kausien tulipaloista ja välillä pelätään, että riittääkö vesi kesäksi, mutta näyttää silti riittäneen.

Vierailija
379/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taalla on ihanan rauhallista ja lamminta. Ruoka on todella hyvaa ja mausteista. Miinuksena ehka se etta lahes yhtä kallista kuin Suomessa on elaminen, mutta mieluummin taalla kuin kylmassa ja pimeassa, brrr.

Mielenkiinnosta miten päädyit ko. maahan? Onko sinulla paikallista puolisoa tai oletko reissannut paljon Karibialla ylipäätään?

Juu en mä ole teikäläisiä enkä vaaleaihoinen. Oli työkomennus Suomessa nuorempana. Mutta ei siellä talvea kestä järjissään ainakaan selvinpäin ja alkoholihan on tunnetusti myrkkyä.

Kiva, että työkomennuksella tarttui ainakin yksi uusi kieli mukaan matkaan vaikka pimeä talvi ahdistikin.

Vierailija
380/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on varmaankin pääosin minussa ja luonteesssani, mutta minusta se tuntui alkuun ahdistavalta ja sitten vaan tylsältä. Olen asunut kahdesti ulkomailla, parisuhteen takia Italiassa nuorena parikymppisenä 3 vuotta, ja sitten aikuisena ihan vaan säätä pakenemisen halun takia Irlannissa 6 vuotta niin että muutin viime vuonna takaisin Suomeen. 

Italiassa ihastutti toki alkuun ilmasto. Mutta äkkiä tajusin, että en itse asiassa niitä kesän kuumia oikein kestä hyvin, että se ilmasto josta tykkään on sikäläinen talvi-ilmasto ennemminkin, tai varhaiskevään tai myöhäisen syksyn. Kauneus joka paikassa ihastutti myös, vanhoissa rakennuksissa, se miten huolitellusti ihmiset arkenakin pukeutuuu, rakkaus taiteeseen ja designiin. Tykkäsin myös poikakaverini suvun sukurakkaudesta, ja eloisasta menosta kotona päivällisillä yms. Mutta tosiaan ne kulttuurierot sitten tuli kuitenkin parisuhteen esteeksi, ja sitten kun parisuhde alkoi kärsiä, ei maakaan enää huvittanut niinkään. Ruoka oli kyllä upeaa ja sitä on ikävä, se miten tuoreita ja upeita kaikki kasviksetkin on. Eipä ne ruoat joita siellä opein maistu yhtään samalta, kun ne tekee Prisman muovitetuista ulkomailta rahdatuista kasviksista.

Irlanti oli vähän sellainen etten erityisesti siitä haaveillut, mutta kun työmahdollisuus avautui, ajattelin että miksipä ei. Kun kerran kieltä jo osaan, niin siirtymä olisi suht helppo. Ja ilmastokin saattaisi olla minulle juuri sopiva, ei liian kuuma kuten Italian kesät. Ja kyllä, rakastin sitä ilmastoa ja luontoa ja maisemia Irlannissa. Toki, kun työn takia asuin Dublinissa, ei niitä arjessaan nähnyt niitä vihreän saaren vehreitä maisemia ja karunkauniita rannikoita vaan lähinnä viikonloppuretkillä. Epäkohdista eka tuli heti vastaan eli pääkaupungissa oli järjetön asuntopula ja sen takia myös asunnot oli kalliita. Ei minulla ollut it-asiantuntijan palkalla varaa kuin pieneen yksiönluukkuun semi-huonosta kaupunginosasta. Toinen juttu oli varsinkin loppua kohti, että ulkomaalaisista ei pidetty. Sinne on otettu liikaa humanitäärisiä tulijoita, tämä yhdistettynä paikallisten asuntopulaan ärsyttää ihmisiä, kun omia on kodittomana ja muualta tuleville järjestetään kuntien puolesta hyvät asunnot. Asenteet oli myös monella aika vanhoillisia, esim. sitä että olin nelikymppinen nainen jolla ei ole miestä eikä lapsia ihmeteltiin todella paljon, ja arveltiin minun pitävän naisista (mikä ei siis ollut useimpien mielestä ok, kuten sellainen täällä Suomessa olisi). Yksinäinenhän minä siellä olin ja aloin juoda lopulta alkoholiakin liikaa yksinäisyyteen. Yksin kämpässäni istuin illat pitkät enkä löytänyt kavereita ollenkaan. Paluu Suomeen oli helpotus, oli rahaa taas kunnolliseen asuntoon ja edes jotain sukulaisia joita nähdä joskus.

Eiköhän Suomessa ole puhtaimmat kasvikset.

Tottakai on kun kasvimaat pestaan paivittain vedella ja saippualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi