Miltä tuntuu asua ulkomailla?
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?
Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.
Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.
Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.
Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.
Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.
Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.
Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia.
Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.
Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.
Onneksi tajusin itse olla noudattamatta noin aivotonta sääntöä.
Hur lyckades du med det?
Maksoin verot sinne asuinmaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?
Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.
Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.
Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.
Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.
Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.
Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia.
Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.
Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.
Kuka maksaa palkkasi ja missä asut?
Olen yrittäjä, EU-maassa.
Joko valehtelet tai jätät jotain kertomatta. Jos sinulla on maassa x oma yritys, maksetaan sen yrityksen verot maahan x. Jos itse työskentelet tässä yrityksessä myös maassa x, maksat tuloista verot maahan x. Et ikinä suomeen.
Antingen är du ovetande eller vill käbbla. Om du har ett bolag i landet x betalas bolagsskatten till det landet*)
Om du jobbar i det bolaget betalar du skatterna till landet du bor i samt till Finland i 1+3 år efter den permanenta utflyttningen. FPA förmånerna slutar på samma sekund som du lämnar in din flyttningsanmälan.
*) Finland har stiftat en nationell ledningsplatslag där bolaget x i detta fall enligt Finland är allmänt skatteskyldigt till Finland om Finland anser att en del av bolaget x ledning leder från Finland. Bolaget x i ett annat land bör enligt Finland i detta fall betala alla sina skatter till Finland enligt finsk skatteskala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kahdessa eri EU-maassa, eteläisessä Afrikassa, Lähi-idässä ja Kaakkois-Aasiassa. Koskaan en ole maksanut palkasta veroja muualle kuin asuinmaahan.
Niin palkasta, mutta jos onkin yrittäjä. Ehkä yrittäjillä on erilainen verotussysteemi, en tiedä, mutta tuo yrittäjä joka kirjoittaa, tietää varmasti parhaiten.
Ei ole, eikä näköjään tiedä. Mulla on yhdessä eu-maassa yritys, olen suomen kansalainen, mutta asun tässä maassa. Sekä yrityksen että omat verot maksetaan tänne, ei suomeen. Ennen yrityksen perustamista maksoin myös tuloverot tänne, en suomeen.
Asia on oikeasti hyvin yksinkertainen (missä asut isoimman osan eli 6+kk vuodesta, sinne maksat), joka muuta väittää on joko ymmärtänyt jotain pahasti pieleen, tehnyt itse jonkin virheen, tai ihan vaan trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur lyckades du med det?
OK, jag formulerar om frågan: Hur lyckades du undvika den finska skatten?
Taalla on ihanan rauhallista ja lamminta. Ruoka on todella hyvaa ja mausteista. Miinuksena ehka se etta lahes yhtä kallista kuin Suomessa on elaminen, mutta mieluummin taalla kuin kylmassa ja pimeassa, brrr.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur lyckades du med det?
En asunut Suomessa eikä minulla ollut Suomesta tuloja. Mitä veroja olisin tuolloin maksanut Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Taalla on ihanan rauhallista ja lamminta. Ruoka on todella hyvaa ja mausteista. Miinuksena ehka se etta lahes yhtä kallista kuin Suomessa on elaminen, mutta mieluummin taalla kuin kylmassa ja pimeassa, brrr.
Nyt valehtelet. Trinidadissa on sikahalpaa. 12 pulloa olutta alle 3 euroa. Tää on paratiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun itäisessä Keski-Euroopassa ja parasta on (omalla kohdallani) parempi ostovoima ja palvelutarjonta.
Huonoa on se, että joissain asioissa täällä ollaan vielä aika vanhanaikaisia.Apropoo, mitä Suomen uutisia seuraan niin eniten ihmettelen sitä että miten jättimäisiä leikkauksia lupaava puolue voi johtaa vaaligalluppeja. Täällä meillä kaikilla puolueilla on tapana luvata myönteisiä asioita ennen vaaleja, esim. talouden tasapainotuksia ilman leikkauksia. Täällä leikkauspuheet johtaisivat heti murskahäviöön.
Täällä Suomessa rikkaat haluaa että köyhät kärsii vielä enemmän. Ja Kokoomusta äänestävät pienituloiset luulevat että heillä jotenkin maagisesti elämänlaatu paranee jos Kokoomus johtaa hallituksessa :D.
Är det så som det känns för dig att leva utomlands, vilket är diskussionsämnet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 30 vuoden kokemuksella uskallan sanoa, että täällä on vapautunut ilmapiiri. En mene yksityiskohtiin, koska ne pitää nähdä ja kokea, niin sitten ymmärtää. Suomen lehtien ja muiden tiedotusvälineiden otsikoiden perusteella vapautunutta ilmapiiriä ei pysty tunnistamaan.
Taidat olla demokraattialueella joten vähemmän perinteiden määräämiä pakkoja?
Hieman outo päätelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aivan tapauksesta, voi se tarkoittaa sitäkin, mutta ei välttämättä. Kaikkien maiden kanssa ei ole sopimuksia.
Ei se sopimuksettomuus tarkoita, että maksetaan veroja kahteen maahan. Yleisin tilanne on se, että palkkatulosta maksetaan veroja asuinmaahan, joka määräytyy ns. kuuden kuukauden säännön perusteella. Tottakai on poikkeuksia. Suomalaisten diplomaattien palkat verotetaan niin kuin he asuisivat Suomessa. Etätyöntekijät muissa EU-maissa usein jättävät vain ilmoittautumatta asuinmaansa veroviranomaisille ja jatkavat verojen maksua työskenytelymaahan.
Den finska 6 månaders regeln skiljer sig från alla andra EU-länder och är en 10 månaders regel i praktiken. Är du fler än 75 dagar i Finland/år, beskattar Finland. I andra länder är regeln 185 dagar i det beskattande landet. Finland är ett skitland även på denna punkt.
Paskaa höpöttelet.
Fröken kan helt själv ta reda på saken och sedan låta bli att återkomma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista kun muuallakin, töitä vain täytyy tehdä elääkseen, toisin kun Suomessa.
Aika paha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur lyckades du med det?
En asunut Suomessa eikä minulla ollut Suomesta tuloja. Mitä veroja olisin tuolloin maksanut Suomeen?
Allt som är över det i Finland i jämförelse med det som du betalade till landet som du bor i. Du märkte säkert att det stod "yleisesti verovelvollinen" på skatte sedeln som du fick från Finland? I fall att du inte har meddelat din adress utomlands till Finland och inte heller dina inkomster, kan Finland givetvis inte beskatta, i fall att länderna inte har informationsutbyte. Har de och du åker fast så kommer det ett skattekrav från Finland som är utmätbart.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta miten päädyit ko. maahan? Onko sinulla paikallista puolisoa tai oletko reissannut paljon Karibialla ylipäätään?
Vierailija kirjoitti:
Onko ystäviä löytynyt ulkomailla? Näissä jutuissa yleensä ne vastaavat, joilla on, mutta aika vaiettu aihe on, että ulkomailla asuvia yksinäisiä suomalaisia on varmaan myös. Tai köyhiä.
Itse sosiaalisen ihmisenä ystävien "hankkiminen" ei ole koskaan ollut vaikeaa. Vaikeampaa on olla hankkimatta ystäviä. Suuri ystäväpiiri voi aiheuttaa jopa stressiä, kaikkine menoineen ja muistamisineen ym.
Grüße aus Deutschland kirjoitti:
Grüße aus Deutschland kirjoitti:
Arki on arkea ulkomaillakin.
Samat kuviot kuin Suomessa, hieman eri paketissa.
Virastoasiat saattaa olla vielä hankalampiakin, kuin Suomessa .Jo ja unohdin.,
Ensin tulee ihastus,
Sitten vihastus,
Ja seuraavaksi sopeutuminen ( tai ei).
Näin
Kyllä voi olla joillekin vaikeaa käsittää, että kun ja jos verottajalta tulee lasku, se pitää maksaa. Taitaa tällä palstalla puhua vain ulkosuomalaiset veronkiertäjät. Itse olen asiani hoitanut rehellisesti ja maksanut verot niinkuin pitää. Kaikista ei voi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Saatana menee järki noihin ruotsinkielisiin viesteihin. Oikeasti todella rasittavaa, ja myös huonotapaista.
Sellaista se on koulupudokkaille. Mene jonnekin vielä yksinkertaisemmille tarkoitetulle palstalle nauttimaan sananvaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi luksusta asua jossain lämpimässä maassa jossa aurinkoisia päiviä 300 vuodessa. Ainoa probleema vain kielitaito ja sillä pärjääminen. Kai se pitää näillä seteillä tyytyä suomen turvalliseen asumiseen ..
Onko oikeasti missään 300 aurinkoista päivää? Siellä taitaisi olla jo sitten kuivuusongelma. Täällä Aasian suunnalla ainakin on joka vuosi sadekausi. Lämmintä kyllä riittää, eikä sadekaudellakaan yleensä sada koko päivää tai ei ainakaan viikkoa putkeen, kuten Suomessa syksyllä.
Jos ainoa ongelma on kielitaito, niin se ei ole iso juttu, kieliä voi opiskella. Ei monikaan ulkomailla asuva ole varmaan ihan pikkulapsena oppinut monia kieliä. Suurimman osan on pitänyt itse opiskella kielet.
Ei ole ollenkaan tavatonta, että jossakin voi olla jopa 300 aurinkoista päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 30 vuoden kokemuksella uskallan sanoa, että täällä on vapautunut ilmapiiri. En mene yksityiskohtiin, koska ne pitää nähdä ja kokea, niin sitten ymmärtää. Suomen lehtien ja muiden tiedotusvälineiden otsikoiden perusteella vapautunutta ilmapiiriä ei pysty tunnistamaan.
Taidat olla demokraattialueella joten vähemmän perinteiden määräämiä pakkoja?
Hieman outo päätelmä.
Etkö ole huomannut miten rivirepublikaanien seuraama media järkkää heille kulttuurijärkytyksiä päivästä toiseen? Polvistuminen, erilainen seksuaalisuus, rokotteet, rotusyrjinnästä puhumisen kieltäminen (CRT), ilmastonmuutoksen todellisuus jne.?
Voin sanoa että elämäni paras päätös oli muuttaa Suomesta Etelä-Eurooppaan :)
Vaikka täälläkin on tietysti arki ja työt niin kyllä minä täällä mieluummin asun kuin Suomessa
Hyviä puolia:
- itsevarmuuteni on kasvanut ja olen huomannut kuinka mistä tahansa selviää vaikka tilanne näyttäisi kuinka huonolta
- lämmin ilmasto, talvellakin lähemmäs 20 astetta, ei ikinä alle 10 astetta
- meri ja uimarannat ovat 5min ajomatkan päässä kotoani
- ihmiset ovat todella ystävällisiä ja puheliaita
Huonoja puolia:
- kaikki viralliset asiat ovat TODELLA vaikeita hoitaa ja usein edes virastossa työskentelevät eivät tiedä miten lomakkeet kuuluisi täyttää tai mistä niitä edes saa
- useimmat ihmiset eivät puhu englantia, enkä vielä osaa kunnolla paikallista kieltä joten kommunikointiongelmia on aina silloin tällöin
- kaukana asuvat ystävät ja perhe, joita ei välttämättä näe moneen vuoteen