Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä kun päänuppi ei kestä enää vastuuta työelämässä, mutta helppoja töitä ei saa?

Vierailija
17.01.2023 |

Takana useampi työuupumus ja rankkoja tilanteita yksityiselämässä (joihin ei ole voinut itse vaikuttaa). Akateeminen koulutus, pitkä oman alan työkokemus vastuullisissa työtehtävissä. Kaikki oman alan työt sisältävät paljon vastuuta. Jota päänuppini ei enää vain kestä. Ammattitaitoinen olen ja haluan olla työelämässä, mutta stressinsietokykyni tuntuu olevan pysyvästi nykyään nolla ja muutenkaan en kestä ahdistumassa vastuuta enää.

En ole kuitenkaan keksinyt miten päästä töihin, joissa ei olisi isoa vastuuta. Olen niitä hakenut nyt kaksi vuotta aktiivisesti, mutta en pääse edes haastatteluun. Omalta työnantajalta pyysin samat kaksi vuotta pääsyä pienemmän palkan helpompiin töihin, mutta vastaus oli aina jyrkkä ei, vaikka työterveyshuoltokin neuvotteluissa niitä suositti.

Päädyin irtisanoutumaan, koska pääni ei vain kestänyt enää. Miten pääsee vähemmän vastuullisiin töihin? Tehtyään vuosikausien uran vastuullisissa töissä.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän cv:stä ison osan pois historiastani ja olen siten löytänyt kevyempiä duuneja. Kukaan ei tällä hetkellä töissä tiedä sitä, että minulla on yliopistokoulutus ja vuosien kansainvälinen työura vaativissa hommissa. Nyt otan "rennosti" S-Marketin kassalla. Pieni valhe, iso muutos lopputulokseen.

Minulla ei ole muuta työkokemusta tai koulutusta kuin oma akateeminen ala. Valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana. Olin jo opiskeluajan oman alan töissä. Ja valmistuttuani vastuut moninkertaistui heti. Olin ennen yliopistoon pääsyä 18-vuotiaana kesätöissä kunnalla leikkaamassa nurmikkoja, se on ainoa muun alan työ. Olen 41. Laitanko cv:hen vain sen yli 20 vuotta sitten tehdyn kesätyöpätkän? En osaa valehdella. Mitä sanon haastattelussa kun kysyvät mitä olen tehnyt koko aikuisikäni? Pakkohan minun on sanoa totuus. Ap

Minä sanoin että olen matkustellut ja kasvattanut lapsia 18 vuotta. Ei minulla tosin ole lapsia enkä ole koskaan käynyt Tanskaa pidemmällä. Ohitin omasta työhistoriasta leijonanosan ja laitoin cv:hen juurikin noita kesähommia. Sain töitä!

Vierailija
62/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän cv:stä ison osan pois historiastani ja olen siten löytänyt kevyempiä duuneja. Kukaan ei tällä hetkellä töissä tiedä sitä, että minulla on yliopistokoulutus ja vuosien kansainvälinen työura vaativissa hommissa. Nyt otan "rennosti" S-Marketin kassalla. Pieni valhe, iso muutos lopputulokseen.

Minulla ei ole muuta työkokemusta tai koulutusta kuin oma akateeminen ala. Valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana. Olin jo opiskeluajan oman alan töissä. Ja valmistuttuani vastuut moninkertaistui heti. Olin ennen yliopistoon pääsyä 18-vuotiaana kesätöissä kunnalla leikkaamassa nurmikkoja, se on ainoa muun alan työ. Olen 41. Laitanko cv:hen vain sen yli 20 vuotta sitten tehdyn kesätyöpätkän? En osaa valehdella. Mitä sanon haastattelussa kun kysyvät mitä olen tehnyt koko aikuisikäni? Pakkohan minun on sanoa totuus. Ap

Minä sanoin että olen matkustellut ja kasvattanut lapsia 18 vuotta. Ei minulla tosin ole lapsia enkä ole koskaan käynyt Tanskaa pidemmällä. Ohitin omasta työhistoriasta leijonanosan ja laitoin cv:hen juurikin noita kesähommia. Sain töitä!

Tämä on hullunkurista mutta totta, meillä on kaupassa ainakin kolme tälläistä "historiansa" poistajaa ja ovat kaiken lisäksi hiton hyviä työntekijöitä. Pomo ei ole tästä tietoinen ja ymmärrän hyvin miksi he ovat toimineet näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei,satutko olemaan vaativalla alalla asiantuntijana?

Vierailija
64/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus kuin ap:llä. Kerran kun on ollut niissä haasteellisissa päänhajotushommissa niin rekrytoijat näkee vaan että tossa on kovaksi keitetty tekijä oikein veemäisiin hommiin. Haluaisin helppoja osa-aikaisia töitä mutta niistä ei paljoa huudella julkisesti enkä tiedä miten niihin edes voisi päästä kokoaikaisesta vakityöstä herättämättä epäilyjä downshiftaamisesta.

Eikös tässä nimenomaan ole kyse downshiftaamisesta?

Vierailija
65/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa tilantessa kuin Ap.

Ratkaisin pattitilanteen jättämällä työni ja siirtymällä työttömäksi ja elämään säästöilläni. Oli pakko muuten olisi fysiikka pettänyt ja olisin jo todennäköisesti kuollut. Nyt olen köyhä, mutta onnellinen.

Tämä ei ole kyllä kenenkään etu, minunkin mukana meni vuosikymmenien kokemus ja ammattitaito.

Kuulemma yliopistolta lähti hyvästä duunista joku ehkä tohtori ja siirtyi tekemään ei mitään. Ajattelin, että siinä täytyy olla säästöjä ja sijoituksia, ettei joudu ihan kurjuuteen. Ilmeisesti hänkin oli ihan puhki. Eikä ainoa yliopistolla.

Vierailija
66/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahatilanne kunnossa, niin voisiko sitten ryhtyä keikkahommiin jonkin toimialapalvelun kautta?

Vierailija
67/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus kuin ap:llä. Kerran kun on ollut niissä haasteellisissa päänhajotushommissa niin rekrytoijat näkee vaan että tossa on kovaksi keitetty tekijä oikein veemäisiin hommiin. Haluaisin helppoja osa-aikaisia töitä mutta niistä ei paljoa huudella julkisesti enkä tiedä miten niihin edes voisi päästä kokoaikaisesta vakityöstä herättämättä epäilyjä downshiftaamisesta.

Eikös tässä nimenomaan ole kyse downshiftaamisesta?

Varmasti on, mutta se pitää naamioida nykypäivänä muuksi. Pitää olla vähän kelmi jotta onnistuu tasapainoilemaan surkeuden ja täydellisyyden välillä. Se on ainoa keino saada duunipaikka "alemmalta tasolta" kuin millä olet.

T. Eri

Vierailija
68/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin samantapaisia haasteita, kun viimeksi olin työttömänä. Uraani ei edes mahtunut mitään erityisen vaativia tehtäviä, mutta silti ainoat haastattelut, johon pääsin, olivat suurin piirtein samaan työhön kuin josta olin lähtenyt. Suunnittelin aloittavani pienimuotoisen yritystoiminnan, jonka rinnalle olisin halunnut osa-aikaisen työn, mutta en koskaan edes päässyt haastatteluun.

Täytyy myöntää, että en hakenut siivous- tai ravintola-alan töitä tai isoille kauppaketjuille, mutta muuten hyvin monipuolisesti erilaisiin tehtäviin.

Nyt pidän tiukasti kiinni nykyisestä työstäni. Olen vasta viime aikoina ymmärtänyt, että olen lukiovuosista asti ajoittain kärsinyt työuupumuksesta. Ainoita keinoja tuntuu olevan sopivan haastava työ, ei liikaa vastuuta, ei kuitenkaan liian yksitoikkoista. Uusi työpaikka on riski, jot en uskalla ottaa. 

Vierailija
69/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi toimittajalle jutunaihe. Akateemiset lähtevät päällikkötöistä työttömiksi ja marketin kassalle, koska ovat uupuneita eikä työnantaja jousta.

Vierailija
70/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hullunkurista mutta totta, meillä on kaupassa ainakin kolme tälläistä "historiansa" poistajaa ja ovat kaiken lisäksi hiton hyviä työntekijöitä. Pomo ei ole tästä tietoinen ja ymmärrän hyvin miksi he ovat toimineet näin.

Heidän kannattaisi paljastaa työhistoriansa kaikille pomoa myöten. Auttaisi monia vastaavia työnhakijoita.

Vierailija
71/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on selkeesti liian vaikea ala.

Olet vissiin puurtanut kovalla työllä tutkinnon  itselles.

Kun kykyjen ylärajalla joutuu taiteileen joka päivä ,ei paljoa tarvi että nuppi lahoaa.

Vierailija
72/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän kannattaisi paljastaa työhistoriansa kaikille pomoa myöten. Auttaisi monia vastaavia työnhakijoita.

Eivät he paljasta enkä käräytä heitä itsekään. Ovat unohtaneet entisen elämänsä ja nauttivat nyt vapaudesta. Onnellinen työntekijä on tehokkain työvoima, sääli että sen tajuavat vain harvat työnantajat.

Vierailija
73/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin näen, että tulen olemaan tuossa tilanteessa muutaman vuoden päästä. (Kevyt)yrittäjyys olisi yksi ratkaisu, jos siis keksii sellaisen homman, missä voi itse säädellä työmäärää ja tuloja tulee sopivasti. Moni esimerkiksi on ruvennut joksikin hyvinvointivalmentajaksi tms. Toki en tiedä voisitko yrittäjänä työllistyä osa-aikaisesti omalle alalle?

Olen itse tehnyt työuran alussa alempia toimihenkilötehtäviä myynnin tuen ja asiakaspalvelun parissa, ja joskus olen miettinyt, että jos vaan palaisi vaikka siihen. Se oli niin stressitöntä, kun päivän päätteeksi oli hommat kutakuinkin pulkassa ja jos ei ollut, joku muu saattoi hyvin jatkaa siitä. Siis ns. liukuhihnahommaa, mutta sosiaalista sellaista. Tuskin kuitenkaan mun CV:llä ihan heti sellaisiin enää palkattaisiin.

Vierailija
74/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi toimittajalle jutunaihe. Akateemiset lähtevät päällikkötöistä työttömiksi ja marketin kassalle, koska ovat uupuneita eikä työnantaja jousta.

Tästä pitäisi oikeasti puhua enemmän, työelämän joustamattomuudesta.

Vierailija
75/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku lehden päätoimittaja oli lopettanut hommat ja mennyt tyyliin fazerille liukuhihnatyöhön, jossa ei tarvinnut ajatella paljoa

Vierailija
76/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto = lukio

Yksikön esimies = toimistotyöntekijä

Suosittelijat = ei ole

Kaunistelin omaa osaamistani alaspäin ja pääsin hotellisiivoojaksi, ennen sitä olin kymmeniin paikkoihin "liian pätevä".

N42

Vierailija
77/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko jo, että rekryfirmat ovat syöpä ja työelämän valtimotukos. Ilman niitä kaikenlainen downshiftaaminen olisi helpompaa ja pitkäaikaistyöttömyyskin putoaisi murto-osaan, kun tavallinenkin ihminen kelpaisi tavallisiin töihin.

Vierailija
78/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut pitkän uran vastuullisissa tehtävissä ei kelpaa ns. hanttihommiin kuten vaikka ravintolaan tai kassaksi, koska heidän pelätään olevan liian hankalia. Heillä on korkeampi koulutus kuin kellään siinä ravintolassa tai kaupassa. Ehkä juristin koulutus tai he ovat olleet johtotehtävissä pitkään ja siksi tietävät kaikki pykälät. Pelätään, että he ei suostu matalapalkka-alalla vallalla olevaan huonoon kohteluun tai laittomiin työjärjestelyihin. Pelätään, että he heittäytyy vaativiksi eli hankaliksi. Pelätään, että he penää oikeuksiaan. Pelätään, että he tietää johtamisesta enemmän kuin sen paikan pomo, vaikka olisivat vain työntekijäroolissa.

Tässä kai se totuus tuli. 

Vierailija
79/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko jo, että rekryfirmat ovat syöpä ja työelämän valtimotukos. Ilman niitä kaikenlainen downshiftaaminen olisi helpompaa ja pitkäaikaistyöttömyyskin putoaisi murto-osaan, kun tavallinenkin ihminen kelpaisi tavallisiin töihin.

Niin on, puhut asiaa. Onneksi en ole joutunut olemaan ikinä noiden firmojen kanssa tekemisissä. En tee profiileja nettiin (etenkään omalla nimellä) ja se koskee myös näitä työnvälitysfirmoja. Kaikki duunipaikkani olen saanut suoraan kysymällä paikan päältä hommia. Yleensä olen saanut töitä korkeammalla palkalla mitä nämä rekryfirmat ilmoituksissaan ilmoittavat.

N38

Vierailija
80/94 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä olisivat toivetöitänne tällaisessa tilanteessa? Ei ravintolahommatkaan varmaan mitään stressitöntä herkkua aina ole?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan