Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa propuista kärsivää!

Vierailija
28.09.2025 |

Minulla on ollut nyt viikon ajan ihan karmea maku suussa, ja olen sormet rakkuloilla googletellut, että mikä ihmeen syöpä minulla nyt on. Suussani ei ole koskaan ennen ollut tällaista ongelmaa. Pesen hampaat kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla, käyn hammasvälit läpi hammastahnan kanssa sekä hammaslangalla että hammasväliharjalla ja harjaan myös kielen aina iltaisin. Ruokavaliossa tai terveydentilassa ei ole tapahtunut mitään muutoksia.

Jossain löytämässäni artikkelissa puhuttiin sitten propuista, ja kun sen innoittamana vilkaisin suuhun, niin kappas vain, nielurisoista löytyi valkoisia pienenpieniä palleroita, joita yökkäysten saattelemana tongin hammasväliharjalla pois. Luulin, että nyt vihdoin helpottaisi, mutta suussa on edelleen kamala maku. Auttakaa! 😭

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielussa olevat proput eli tonsilloliitit ovat nielurisojen koloihin ja kuoppiin kertyneitä paakkuja, jotka koostuvat bakteereista, kuolleista limakalvoista ja ruoantähteistä. Ne voivat aiheuttaa pahanhajuisen hengityksen, pahan maun suuhun ja nielun ärsytystä, mutta ne ovat yleensä vaarattomia. Proppuja voi yrittää poistaa itse painamalla nielurisoja esimerkiksi lusikalla tai yskimällä, ja kurlaaminen suolavedellä voi auttaa irrottamisessa. Jos proput ovat jatkuva riesa tai aiheuttavat merkittäviä oireita, nielurisaleikkaus voi olla vaihtoehto. 

Vierailija
2/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vi**u.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtele suu ja kurlaa kurkku suolavedellä tai alkoholittomalla suuvedellä aamuisin ja ruokailun jälkeen neutraloidaksesi pahanhajuisen hengityksen.

Vierailija
4/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nielussa olevat proput eli tonsilloliitit ovat nielurisojen koloihin ja kuoppiin kertyneitä paakkuja, jotka koostuvat bakteereista, kuolleista limakalvoista ja ruoantähteistä. Ne voivat aiheuttaa pahanhajuisen hengityksen, pahan maun suuhun ja nielun ärsytystä, mutta ne ovat yleensä vaarattomia. Proppuja voi yrittää poistaa itse painamalla nielurisoja esimerkiksi lusikalla tai yskimällä, ja kurlaaminen suolavedellä voi auttaa irrottamisessa. Jos proput ovat jatkuva riesa tai aiheuttavat merkittäviä oireita, nielurisaleikkaus voi olla vaihtoehto. 

Minulla nielurisaleikkaus vei proput mennessään.

Vierailija
5/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tiedän kaiken tämän. Leikkaukseen ei ymmärtääkseni pääse, jos ei ole tyyliin neljä angiinaa vuodessa enkä nyt muutenkaan haluaisi leikkauksella hoitaa tätä.

Ap

Vierailija
6/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Ap

Vierailija
7/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltu on, ei auta.

Ap

Vierailija
8/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipsilevyyn on omat proppunsa, kannattaa huomioida kun jotakin seiniin kiinnittää.

Vierailija
9/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota jatkuu kuukausia tai vuosia, pn leikkaus ainoa toimiva hoitokeino. Itse leikkautin yksityisellä, maksoi, mutta kannatti.

Vierailija
10/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah, oletpa hauska (ja lukutaidoton).

Ap

Vierailija
11/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kurlata vedellä aamuin-illoin, ainakin vähän helpottaa proppujen ulostuloa. 

Jos olet suhteessa peniksellisen henkilön kanssa, tarjoudu antamaan suuhoitoa ja painele, töki ym. kalulla risoja (tää ei ole vitsi, teen tätä itsekin ja auttaa!). :D 

Vierailija
12/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisa leikkaus auttaa. Ja yks hyvä kikka, Corsodyl liuoksella kurlaa kurkun oikein syvältä, ei siis pelkkiä hampaita. Siinä on bakteerit tappavaa lääkettä joka oikeasti vie hajun mennessään propuista. Pitää vaan toistaa joka toinen päivä, mieluiten ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
13/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota taskulamppu ja hammasharja ja menet peilin eteen. Suu auki ja näytät lampulla valoa suuhun. Sitten alat painaa hammasharjan kahvapäällä eri paikoista proppujen kohdalta ja vierestä kunnes kaikki möhnä on tursunnut onteloista ulos.

Vierailija
14/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tota yhdessä vaiheessa, pääsin siitä kokonaan eroon. Vuosia myöhemmin sain muista syistä kroonisen angiinakierteen ja nielurisani poistettiin kokonaan.

Se auttaa tohon, mutta ei saa lähetettä julkiselta, koska proput NS. Vaaraton, leikkaus toipuminen kipeä, ja vaikka rutiini toimenpide, riskit, jälkivuoto ja nukutus.

Minä purskuttelisin ja kurlaisin klooriheksidiini-liuoksella parin viikon 14 päivän ajan aamuin illoin... Silleen kai pääsin tosta eroon tai randomilla.

Vierailija
15/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä mielikuvasta, pitääpä kokeilla :D

Ap

Vierailija
16/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkapuikoilla kaivan ne irti. Vähän vuotaa verta, mutta eipä muuta voi. Eivät tk:lla hoida.

Vierailija
17/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kittos, pitää kokeilla!

Ap

Vierailija
18/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mutta olen jo tonkinut kaikki pois hammasväliharjalla ja silti paha maku ei lähde.

Ap

Vierailija
19/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, en oo käynyt pitkään aikaan tällä palstalla ja oon vastannut kaikille ton "Vastaa"-painikkeen kautta, vaikka olisi pitänyt näköjään käyttää "Lainaa"-painiketta. Nyt vaikutan joltain sekopäältä, joka puhelee itsekseen... :D No mutta kiitos nyt kuitenkin kaikille näin yhteisesti!

Ap

Vierailija
20/28 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap huudat apua, etkä sitä kuitenkaan huoli? Ainoa toimiva apu on leikkaus, meillä ainakin auttoi 20- vuotta sitten. 

Ehkä leikkaus on tänä päivänän kielletty koska nielurisoilla on toki myös merkitys.  Yksi esittää sukkapuikolla kaivelua, ei kannata voi rikkoa nielurisat ja seuraa paha nielutulehdus.

Itse nuoruudessa kaivelin hiuspinnillä,  ei riko limakalvoja  ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän