Entä kun päänuppi ei kestä enää vastuuta työelämässä, mutta helppoja töitä ei saa?
Takana useampi työuupumus ja rankkoja tilanteita yksityiselämässä (joihin ei ole voinut itse vaikuttaa). Akateeminen koulutus, pitkä oman alan työkokemus vastuullisissa työtehtävissä. Kaikki oman alan työt sisältävät paljon vastuuta. Jota päänuppini ei enää vain kestä. Ammattitaitoinen olen ja haluan olla työelämässä, mutta stressinsietokykyni tuntuu olevan pysyvästi nykyään nolla ja muutenkaan en kestä ahdistumassa vastuuta enää.
En ole kuitenkaan keksinyt miten päästä töihin, joissa ei olisi isoa vastuuta. Olen niitä hakenut nyt kaksi vuotta aktiivisesti, mutta en pääse edes haastatteluun. Omalta työnantajalta pyysin samat kaksi vuotta pääsyä pienemmän palkan helpompiin töihin, mutta vastaus oli aina jyrkkä ei, vaikka työterveyshuoltokin neuvotteluissa niitä suositti.
Päädyin irtisanoutumaan, koska pääni ei vain kestänyt enää. Miten pääsee vähemmän vastuullisiin töihin? Tehtyään vuosikausien uran vastuullisissa töissä.
Kommentit (94)
Tiedän muutaman alallaan arvostetun henkilön, kolke on käynyt juuri noin. Vastuullisempiin töihin pääsisi, mutta yhtään kevyempiin ei, eikä osa-aikaiseksi. Ovat jääneet sitten pois työelämästä. Mikä on todella sääli, koska työhaluisia ovat, taitavia myös ja heillä olisi paljon annettavaa.
Sama tilanne, teen päänhajoitustyötä osa-aikaisena nyt, ehkä jaksan kunnes sijoitukset riittää kantamaan eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit virheen kun irtisanouduit. Sinun olisi pitänyt jäädä vaan sairauslomille.
Sitä kautta olisi voinut olla toivoa siirtymisestä työkyvyttömyys eläkkeelle tai olisit saanut työnantajan pakotettua työterveyshuollon ehdottomiin kevennyksiin.Työttömänä on turha kuvitella, että saat eläkkeen. Uuden työn löytämisen vaikeuden oletkin jo todennut. Nyt olet oman onnesi varassa.
Ei minulla ollut vaihtoehtoa. Ei minulla ole sellaisia sairauksia eikä diagnooseja, jotka oikeuttaisi pitkiin sairauslomiin eikä varsinkaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja työterveyshuolto ei voi pakottaa työnantajaa kevennyksiin, voi vain suositella, kuten kohdallani, mutta työnantaja tekee päätöksen, joka voi olla vastoin suositusta, jos siihen on työhön liittyvä peruste. Näitä asioita kävin kyllä moneen kertaan läpi työterveyslääkärin ja hoitajan ja psykologin kanssa. Ap
Työuupumustako ei todettu lääkärin toimesta? Entä tuo kyvyttömyys kestää painetta? Olitko sairauslomilla?
Joka tapauksessa, jos olisit pakottanut työntajan ratkaisemaan tilanteen, olisit saanut jotain tukea uuden työn hankintaan, koulutusta, työkokeiluja tms.
Yleensä oma irtisanoutuminen on huonompi vaihtoehto kuin että työnantaja joutuu irtisanomaan sinut sairauspoissaolojen vuoksi. Ja tietenkin myös sen vuoksi, että et selviä työtehtävistä. Noissa tilanteissa myös työnantajalla on velvoitteita. Riippuu myös firman koosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kautta olisi voinut olla toivoa siirtymisestä työkyvyttömyys eläkkeelle tai olisit saanut työnantajan pakotettua työterveyshuollon ehdottomiin kevennyksiin.Työttömänä on turha kuvitella, että saat eläkkeen. Uuden työn löytämisen vaikeuden oletkin jo todennut. Nyt olet oman onnesi varassa.
Ei minulla ollut vaihtoehtoa. Ei minulla ole sellaisia sairauksia eikä diagnooseja, jotka oikeuttaisi pitkiin sairauslomiin eikä varsinkaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja työterveyshuolto ei voi pakottaa työnantajaa kevennyksiin, voi vain suositella, kuten kohdallani, mutta työnantaja tekee päätöksen, joka voi olla vastoin suositusta, jos siihen on työhön liittyvä peruste. Näitä asioita kävin kyllä moneen kertaan läpi työterveyslääkärin ja hoitajan ja psykologin kanssa. Ap
Työuupumustako ei todettu lääkärin toimesta? Entä tuo kyvyttömyys kestää painetta? Olitko sairauslomilla?
Joka tapauksessa, jos olisit pakottanut työntajan ratkaisemaan tilanteen, olisit saanut jotain tukea uuden työn hankintaan, koulutusta, työkokeiluja tms.
Yleensä oma irtisanoutuminen on huonompi vaihtoehto kuin että työnantaja joutuu irtisanomaan sinut sairauspoissaolojen vuoksi. Ja tietenkin myös sen vuoksi, että et selviä työtehtävistä. Noissa tilanteissa myös työnantajalla on velvoitteita. Riippuu myös firman koosta.
On todettu työuupumus parikin kertaa. Ei se oikeuta (palkallisiin) sairauslomiin eikä todellakaan mihinkään eläkkeeseen. Olin useilla lyhyillä sairauslomilla. Pitkää en koskaan saanut.
Miten työnantaja pakotetaan ratkaisemaan tilanne, kun he kieltäytyvät keventämästä työnkuvaa, vähentämästä vastuita, eivät myönnä osa-aikaisuutta jaksamisen perusteella edes.
Mitä velvoitteita työnantajalla muka on? Niitä on, jos henkilö on pitkään sairautensa vuoksi työkyvytön ja pitkillä sairauslomilla. Minulla ei ole sellaisiin oikeuttavaa sairautta. Päänuppi, joka ei enää kestä vastuuta ei ole sairaus eikä sille ole diagnoosia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Aikuiset lapset muuttaneet pois kotoa ja myytiin iso ok-talo ja vaihdettiin kerrostaloon, eli elinkustannukset pienentyneet olemattomiksi niin ajattelin että hyvin pärjään matalapalkkaisella työllä. Irtisanouduin työuupumuksen vuoksi entisestä esimiestyöstä kun työtehtäviä ei kuulemma voinut muokata. Muutaman kerran olen ollut haastattelussa, työnantajat epäilleet että työ liian helppoa/yksitoikkoista tms. minun koulutus- ja työtaustaiselle ihmiselle.
Vaikka juuri sitä hakisin. Asiakaspalvelusta tykkään, yhdessä kahvilassa ennätin tässä olla vajaan vuoden ennen kuin kahvila viime kesänä lopetti toiminnan. Oli aivan ihanaa hommaa, ei stressistä tietoakaan.
Että sikäli ihmetyttää työvoimapula. Olen 51v, kai ikäloppu työnantajien mielestä.
Minä olen kymmenen vuotta sinua nuorempi. En tiedä olenko minäkin liian vanha jo.
ApEt ole, olet vain liian koulutettu, liian kokenut, liian pätevä.
minen ihan täysillä tajua tätä ajatusta, että ei saa duunia jos on liian hyvä koulutus. kun ei kai ne professorin paprut estä mitenkään tekemästä vaikkapa lumitöitä tai tiskaamasta, niin miksi saisi huonommin töitä kuin huonommalla koulutuksella?
Väliäkö sillä, jos et ihan täysillä tajua. Ja väliäkö sillä onko tuo kuvio typerä vai ei. Noin se kuitenkin käytännössä menee.
Kai se puoliaivoisellekin tulisi mieleen, että mitä hittoa työnantaja oikeen ajattelee- että otanpa huonommin koulutetun niin saan paremman työntekijän?
No usein ehkä ajatellaan että jos on "ylikouluttautunut" niin se lähtee pian parempiin hommiin. Toki jostain syystä on muodissa ottaa kahviloihin ja talkkarihommiin jne ties mihin korkeakoulutettuja, mutta ei siinä usein ole järkeä, kun ne lähtevät pian kuitenkin parempiin töihin ja ne jotka olisivat halunneet juuri kyseisen työn ja sitoutuneet siihen, ovat jääneet palkkaamatta.
Korkeasti koulutetut pitkän uran vastuullisissa tehtävissä ei kelpaa ns. hanttihommiin kuten vaikka ravintolaan tai kassaksi, koska heidän pelätään olevan liian hankalia. Heillä on korkeampi koulutus kuin kellään siinä ravintolassa tai kaupassa. Ehkä juristin koulutus tai he ovat olleet johtotehtävissä pitkään ja siksi tietävät kaikki pykälät. Pelätään, että he ei suostu matalapalkka-alalla vallalla olevaan huonoon kohteluun tai laittomiin työjärjestelyihin. Pelätään, että he heittäytyy vaativiksi eli hankaliksi. Pelätään, että he penää oikeuksiaan. Pelätään, että he tietää johtamisesta enemmän kuin sen paikan pomo, vaikka olisivat vain työntekijäroolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todettu työuupumus parikin kertaa. Ei se oikeuta (palkallisiin) sairauslomiin eikä todellakaan mihinkään eläkkeeseen. Olin useilla lyhyillä sairauslomilla. Pitkää en koskaan saanut.
Miten työnantaja pakotetaan ratkaisemaan tilanne, kun he kieltäytyvät keventämästä työnkuvaa, vähentämästä vastuita, eivät myönnä osa-aikaisuutta jaksamisen perusteella edes.
Mitä velvoitteita työnantajalla muka on? Niitä on, jos henkilö on pitkään sairautensa vuoksi työkyvytön ja pitkillä sairauslomilla. Minulla ei ole sellaisiin oikeuttavaa sairautta. Päänuppi, joka ei enää kestä vastuuta ei ole sairaus eikä sille ole diagnoosia.
Ap
Minuakin kiinnostaisi miten työnantaja pakotetaan ratkaisemaan tilanne.
Ja miksi oli parempi, että saa potkut sairauslomien takia kuin että irtisanoutuu itse? Yleensä kyllä ajatellaan että oma irtisanoutuminen haittaa uuden työn saantia vähemmän kuin potkut edellisestä paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä harhaluulo, että työuupumus olisi sairaus? Ei se ole. Se on z-diagnoosi, jolla ei ole vakuutuslääketieteellistä merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te ilmaisette hakemuksessanne sen, että te ette kaipaa enää sen tyyppistä työtä, jossa olette olleet? Miten kerrotte työuupumuksesta ja siitä, että haluatte rennompaa hommaa?
Ei työuupumuksesta kannata hakemuksessa mainita.
Ei kannata ei. Tässä vaan pohdin sitä, että voisiko hakemuksessa jotenkin tuoda selväksi sen, että haluaa vähemmän vastuullista hommaa ilman negatiivisia ilmaisutapoja mutta kuitenkin niin, että työnantajat uskoisivat hakijan todellakin sitoutuvan ko. työhön ilman pelkoa, että heti lähtee.
Tyyliin, että on tajunnut kokemuksen karttuessa sopivansa enemmän työhön, joka on rutiininomaista. Ja ymmärtänyt myöhemmällä iällä oman hyvinvoinnin merkityksen ja kuinka tärkeää on löytää omalle persoonatyypilleen vastaavaa työtä vaikka se ei olisikaan koulutusta vastaavaa tai sitä mitä on aiemmin urallaan tehnyt.
Työnantajaa voi hakemuksessa yrittää monella tapaa vakuutella, että haluaa nimenomaan tuohon työhön vaikka olisi ylikouluttautunut. Niitä seikkoja kannattaa miettiä tosissaan.
Mulle taasen vastuu on ok, mutta asiakaspalvelu ei enää. Ja tarjolla tuntuu olevan enää vaan sitä aspahommaa eri muodoissaan.
Mitä piruja nyt taas, kuka ääliö on poistattanut tästä ketjusta osa-aikatyötä jaksaa kommentin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Aikuiset lapset muuttaneet pois kotoa ja myytiin iso ok-talo ja vaihdettiin kerrostaloon, eli elinkustannukset pienentyneet olemattomiksi niin ajattelin että hyvin pärjään matalapalkkaisella työllä. Irtisanouduin työuupumuksen vuoksi entisestä esimiestyöstä kun työtehtäviä ei kuulemma voinut muokata. Muutaman kerran olen ollut haastattelussa, työnantajat epäilleet että työ liian helppoa/yksitoikkoista tms. minun koulutus- ja työtaustaiselle ihmiselle.
Vaikka juuri sitä hakisin. Asiakaspalvelusta tykkään, yhdessä kahvilassa ennätin tässä olla vajaan vuoden ennen kuin kahvila viime kesänä lopetti toiminnan. Oli aivan ihanaa hommaa, ei stressistä tietoakaan.
Että sikäli ihmetyttää työvoimapula. Olen 51v, kai ikäloppu työnantajien mielestä.
Minä olen kymmenen vuotta sinua nuorempi. En tiedä olenko minäkin liian vanha jo.
minen ihan täysillä tajua tätä ajatusta, että ei saa duunia jos on liian hyvä koulutus. kun ei kai ne professorin paprut estä mitenkään tekemästä vaikkapa lumitöitä tai tiskaamasta, niin miksi saisi huonommin töitä kuin huonommalla koulutuksella?
Etkö tajua, että ne pelkää professorin olevan liian älykäs ja ottavan vallan jossain hanttihommassa. Kannattaa palkata nöyrempi. Kukkoilisi siellä.
Professori myös saattaa tähyillä parempia paikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tajua, että ne pelkää professorin olevan liian älykäs ja ottavan vallan jossain hanttihommassa. Kannattaa palkata nöyrempi. Kukkoilisi siellä.
Professori myös saattaa tähyillä parempia paikkoja
Ja proffat ja muut akateemiset ajattelee liikaa. Tiskatessa ja siivotessa ei saa ajatella, pitää vain tehdä ja raataa. Pelkäävät, että korkeasti koulutetut käyttää työaikaa ajatteluun eikä siivoa nopeasti.
Taas esimerkki että naisille ei kannata antaa vastuullisia töitä. Heti alkaa ulina uupumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Taas esimerkki että naisille ei kannata antaa vastuullisia töitä. Heti alkaa ulina uupumuksesta.
En usko, että olisit päivääkään selviytynyt ja suoriutunut niissä tehtävissä, joissa olen työskennellyt urani ajan ja vastannut mm. useista ihmishengistä. Ap
Mites vaikka aikuisopettajan työ? Ehkä joutuisit tekemään jotain pedagogisia opintoja sitä varten. Tai työväenopistossa tai vastaavassa opettaminen? En sano että olisi helppoa hommaa mutta ehkä jollain tavalla siedettävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä harhaluulo, että työuupumus olisi sairaus? Ei se ole. Se on z-diagnoosi, jolla ei ole vakuutuslääketieteellistä merkitystä.
Se ei tosiaan Suomessa ole virallinen diagnoosi, joka oikeuttaisi mihinkään. Olen kyllä kuullut, että sairausloman syyksi voidaan kirjoittaa työuupuneelle esim. masennus, vaikka ei olisi masentunut.
Eikö sitä cv:tä ja hakemusta voi vähän tuunata alaspäin? Ei kerro todellista titteliä ja vastuita, vaan että on tehnyt toimistohommia firmassa X. Tottahan sekin lienee.
Tarviiko sita kaikkea kertoa. Voit laittaa Cv hen yksinkertaistetun tyonkuvan. Jattaa koulutuksia ilmoittamatta.
Itse olin myos kolmekymppia lahestyva koulutettu nainen ihan punainen vaate.
Koska olin liian koulutettu ja vastaavasti ei ollut tyokokemusta "paremmista" tehtavista. Nain paasin haastatteluihi, mutta sitten oli se "vauva" kortti.
Tein ilmatteksi esimiestehtavia, muutoin en kelvannut mihinkaan. No yrittajyys oli ainoa vaihtoehto.
Ei työuupumuksesta kannata hakemuksessa mainita.