Entä kun päänuppi ei kestä enää vastuuta työelämässä, mutta helppoja töitä ei saa?
Takana useampi työuupumus ja rankkoja tilanteita yksityiselämässä (joihin ei ole voinut itse vaikuttaa). Akateeminen koulutus, pitkä oman alan työkokemus vastuullisissa työtehtävissä. Kaikki oman alan työt sisältävät paljon vastuuta. Jota päänuppini ei enää vain kestä. Ammattitaitoinen olen ja haluan olla työelämässä, mutta stressinsietokykyni tuntuu olevan pysyvästi nykyään nolla ja muutenkaan en kestä ahdistumassa vastuuta enää.
En ole kuitenkaan keksinyt miten päästä töihin, joissa ei olisi isoa vastuuta. Olen niitä hakenut nyt kaksi vuotta aktiivisesti, mutta en pääse edes haastatteluun. Omalta työnantajalta pyysin samat kaksi vuotta pääsyä pienemmän palkan helpompiin töihin, mutta vastaus oli aina jyrkkä ei, vaikka työterveyshuoltokin neuvotteluissa niitä suositti.
Päädyin irtisanoutumaan, koska pääni ei vain kestänyt enää. Miten pääsee vähemmän vastuullisiin töihin? Tehtyään vuosikausien uran vastuullisissa töissä.
Kommentit (94)
Minä jätän cv:stä ison osan pois historiastani ja olen siten löytänyt kevyempiä duuneja. Kukaan ei tällä hetkellä töissä tiedä sitä, että minulla on yliopistokoulutus ja vuosien kansainvälinen työura vaativissa hommissa. Nyt otan "rennosti" S-Marketin kassalla. Pieni valhe, iso muutos lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että tähän ei ole tullut vielä jotain kokoomuspelleä vinkumaan ja haukkumaan meitä (osa) työkyvyttömiä loisiksi.
Mulla diagnosoitiin reilu vuosi sitten ADHD 33-vuotiaana ja se selitti mun jaksamisongelmat ja itsetuhoiset ajatukset. Työnteko nykyajan vaatimuksineen on mulle liki mahdotonta, vaikka mulla on nykyään lääkitys.
Sain vähän diagnoosin jälkeen fudut elämäni ensimmäisestä vakituisesta työstä koeajalla, olin sihteeri. Työ itsessään oli todella kivaa, kun ei hirveästi tarvinnut käyttää aivoja eikä se rassannut fyysisesti. Mutta se kiire, kamalat työkaverit ja painostus sosiaaliseen kanssakäymiseen ja juoruiluun... Ja etätyökielto!!! Jos olisin saanut tehdä etänä vaikka 80% työaikaa, olisin tuskin tässä tilanteessa.
Onneksi mulla on työnhakuvelvoitetta alennettu, mun ei tarvitse hakea kuin yhtä työpaikkaa kuukaudessa. Mulle sattui ihana, ymmärtäväinen virkailija joka kysyi, että voisiko osatyökyvyttömyyseläke olla kohdallani yksi vaihtoehto, jotta minun ei tarvitsisi murehtia työnhakua ja muita työkkärin velvoitteita ollenkaan. Psykiatrini mukaan ei, sillä olen osatyökykyinen ja kohdallani työnteko olisi tärkeä keino edistää mielenterveyttäni ja pysyä kiinni yhteiskunnassa.
Tarkoitan siis, että voin psykiatrini mukaan tehdä tällä hetkellä 60-80% työaikaa ja saada samalla soviteltua päivärahaa. Eläkettä on myös vaikea saada. Olen myös oikeutettu palkkatukeen.
Ansiosidonnaiselle joka kannattaa käyttää elintason rukkaamiseen työmarkkinatukea varten. Kun tm-tuki alkaa, asumistukea ja tt-tukea.
Teit virheen kun irtisanouduit. Sinun olisi pitänyt jäädä vaan sairauslomille.
Sitä kautta olisi voinut olla toivoa siirtymisestä työkyvyttömyys eläkkeelle tai olisit saanut työnantajan pakotettua työterveyshuollon ehdottomiin kevennyksiin.
Työttömänä on turha kuvitella, että saat eläkkeen. Uuden työn löytämisen vaikeuden oletkin jo todennut. Nyt olet oman onnesi varassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän cv:stä ison osan pois historiastani ja olen siten löytänyt kevyempiä duuneja. Kukaan ei tällä hetkellä töissä tiedä sitä, että minulla on yliopistokoulutus ja vuosien kansainvälinen työura vaativissa hommissa. Nyt otan "rennosti" S-Marketin kassalla. Pieni valhe, iso muutos lopputulokseen.
Minulla ei ole muuta työkokemusta tai koulutusta kuin oma akateeminen ala. Valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana. Olin jo opiskeluajan oman alan töissä. Ja valmistuttuani vastuut moninkertaistui heti. Olin ennen yliopistoon pääsyä 18-vuotiaana kesätöissä kunnalla leikkaamassa nurmikkoja, se on ainoa muun alan työ. Olen 41. Laitanko cv:hen vain sen yli 20 vuotta sitten tehdyn kesätyöpätkän? En osaa valehdella. Mitä sanon haastattelussa kun kysyvät mitä olen tehnyt koko aikuisikäni? Pakkohan minun on sanoa totuus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin toimistotyyppisiin töihin on varmaan hakijoita ns. oikealla koulutuksellakin paljon. Oletko hakenut esim. ravintola-alalle? Ainakin uutisissa eilen mainostettiin työvoimapulaa sillä alalla.
Siellä on työvoimapula koska edes alalle koulutetut eivät halua niin tehdä paskamaista duunia niin paskalla palkalla.
Niin varmasti on. Mutta ap etsii koulustustansa matalampaa työtä ja niitä todennäköisesti saa vain niiltä aloilta, joilla on pula työntekijöistä. Ei sellaisilta, joille on paljon hakijoita. Niin ihan mielenkiinnosta kysyi, etteikö sinnekään oteta töihin. En tarkoittanut, että pitäisi sinne hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Aikuiset lapset muuttaneet pois kotoa ja myytiin iso ok-talo ja vaihdettiin kerrostaloon, eli elinkustannukset pienentyneet olemattomiksi niin ajattelin että hyvin pärjään matalapalkkaisella työllä. Irtisanouduin työuupumuksen vuoksi entisestä esimiestyöstä kun työtehtäviä ei kuulemma voinut muokata. Muutaman kerran olen ollut haastattelussa, työnantajat epäilleet että työ liian helppoa/yksitoikkoista tms. minun koulutus- ja työtaustaiselle ihmiselle.
Vaikka juuri sitä hakisin. Asiakaspalvelusta tykkään, yhdessä kahvilassa ennätin tässä olla vajaan vuoden ennen kuin kahvila viime kesänä lopetti toiminnan. Oli aivan ihanaa hommaa, ei stressistä tietoakaan.
Että sikäli ihmetyttää työvoimapula. Olen 51v, kai ikäloppu työnantajien mielestä.
Minä olen kymmenen vuotta sinua nuorempi. En tiedä olenko minäkin liian vanha jo.
ApEt ole, olet vain liian koulutettu, liian kokenut, liian pätevä.
Paitsi it puolella, siellä olet jo nelikymppisenä siinä ja siinä, etenkin jos on työuupumuksia takana.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kautta olisi voinut olla toivoa siirtymisestä työkyvyttömyys eläkkeelle tai olisit saanut työnantajan pakotettua työterveyshuollon ehdottomiin kevennyksiin.Työttömänä on turha kuvitella, että saat eläkkeen. Uuden työn löytämisen vaikeuden oletkin jo todennut. Nyt olet oman onnesi varassa.
Ei minulla ollut vaihtoehtoa. Ei minulla ole sellaisia sairauksia eikä diagnooseja, jotka oikeuttaisi pitkiin sairauslomiin eikä varsinkaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja työterveyshuolto ei voi pakottaa työnantajaa kevennyksiin, voi vain suositella, kuten kohdallani, mutta työnantaja tekee päätöksen, joka voi olla vastoin suositusta, jos siihen on työhön liittyvä peruste. Näitä asioita kävin kyllä moneen kertaan läpi työterveyslääkärin ja hoitajan ja psykologin kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt ihan typerää yhteiskunnalta, jos fiksu ammattitaitoinen ihminen ei saa töitä vain siksi, että haluaisi tehdä pienemmällä palkalla kevyempää työtä.
Miten saat työnantajien typeryyden käännettyä yhteiskunnan viaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin toimistotyyppisiin töihin on varmaan hakijoita ns. oikealla koulutuksellakin paljon. Oletko hakenut esim. ravintola-alalle? Ainakin uutisissa eilen mainostettiin työvoimapulaa sillä alalla.
Siellä on työvoimapula koska edes alalle koulutetut eivät halua niin tehdä paskamaista duunia niin paskalla palkalla.
Niin varmasti on. Mutta ap etsii koulustustansa matalampaa työtä ja niitä todennäköisesti saa vain niiltä aloilta, joilla on pula työntekijöistä. Ei sellaisilta, joille on paljon hakijoita. Niin ihan mielenkiinnosta kysyi, etteikö sinnekään oteta töihin. En tarkoittanut, että pitäisi sinne hakeutua.
Täytyy olla valmiutta intohimoiseen palkattomaan työhön. Nomaan on kuuden kuukauden palkaton työharjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo nyt ihan typerää yhteiskunnalta, jos fiksu ammattitaitoinen ihminen ei saa töitä vain siksi, että haluaisi tehdä pienemmällä palkalla kevyempää työtä.
Miten saat työnantajien typeryyden käännettyä yhteiskunnan viaksi?
Työnantajasektori on osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kautta olisi voinut olla toivoa siirtymisestä työkyvyttömyys eläkkeelle tai olisit saanut työnantajan pakotettua työterveyshuollon ehdottomiin kevennyksiin.Työttömänä on turha kuvitella, että saat eläkkeen. Uuden työn löytämisen vaikeuden oletkin jo todennut. Nyt olet oman onnesi varassa.
Ei minulla ollut vaihtoehtoa. Ei minulla ole sellaisia sairauksia eikä diagnooseja, jotka oikeuttaisi pitkiin sairauslomiin eikä varsinkaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja työterveyshuolto ei voi pakottaa työnantajaa kevennyksiin, voi vain suositella, kuten kohdallani, mutta työnantaja tekee päätöksen, joka voi olla vastoin suositusta, jos siihen on työhön liittyvä peruste. Näitä asioita kävin kyllä moneen kertaan läpi työterveyslääkärin ja hoitajan ja psykologin kanssa. Ap[/
Ootko katsonut KELA:n avoimia työpaikkoja.Siellä myös rutiininomaisia työtehtäviä etuusasioissa joita voisit hakea?
Ehkä työnantaja-osapuoli tykkää "alamaisemmista" työläisistä ja pelkää, että viksummat saisivat tapeltua itselleen säällisen kohtelun kerta osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samassa tilantessa kuin Ap.
Ratkaisin pattitilanteen jättämällä työni ja siirtymällä työttömäksi ja elämään säästöilläni. Oli pakko muuten olisi fysiikka pettänyt ja olisin jo todennäköisesti kuollut. Nyt olen köyhä, mutta onnellinen.
Tämä ei ole kyllä kenenkään etu, minunkin mukana meni vuosikymmenien kokemus ja ammattitaito.
Täällä yksi suunnilleen samassa tilanteessa oleva. Tuli totaalinen stoppi, burnout vaativassa työssä. Ei työmäärän vuoksi vaan tietynlaisen huonon ilmapiirin ja mahdottomien raamien alla työskentelyn vuoksi. Oli pakko lähteä ennen kuin henki olisi lähtenyt. Otin siis lopputilin ja elän nyt säästöilläni ja voin hyvin.
Pientä keikkaa olen tehnyt silloin tällöin ja haeskelen jotain iisiä työtä jotta ei tarvitsisi kaikkia säästöroposia käyttää elämiseen, mutta helpommin sanottu kuin tehty. On jokin ihmeellinen oletus siitä että koska olen tehnyt haastavaa työtä isolla palkalla, etten olisi motivoitunut mihinkään vähemmän haastavaan.
Mitä järkeä naisten on kouluttautua koska ne alisuoriutuu työelämässä?
Paljon parempi olisi antaa opiskelupaikka miehille joka osaa hyödyntää koulutuksen paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ollut vaihtoehtoa. Ei minulla ole sellaisia sairauksia eikä diagnooseja, jotka oikeuttaisi pitkiin sairauslomiin eikä varsinkaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja työterveyshuolto ei voi pakottaa työnantajaa kevennyksiin, voi vain suositella, kuten kohdallani, mutta työnantaja tekee päätöksen, joka voi olla vastoin suositusta, jos siihen on työhön liittyvä peruste. Näitä asioita kävin kyllä moneen kertaan läpi työterveyslääkärin ja hoitajan ja psykologin kanssa. Ap[/
Ootko katsonut KELA:n avoimia työpaikkoja.Siellä myös rutiininomaisia työtehtäviä etuusasioissa joita voisit hakea?Joskus olen noihin hakenut, mutta niihin on aina satoja hakijoita.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko katsonut KELA:n avoimia työpaikkoja.Siellä myös rutiininomaisia työtehtäviä etuusasioissa joita voisit hakea?Olen katsonut ja olen hakenut, en päässyt edes haastatteluun.
Ap
Miten te ilmaisette hakemuksessanne sen, että te ette kaipaa enää sen tyyppistä työtä, jossa olette olleet? Miten kerrotte työuupumuksesta ja siitä, että haluatte rennompaa hommaa?
Siellä taas stressi tulee siitä, että on koko ajan reaaliaikainen posketon kiire. Ei ehdi edes vessassa käymään.