Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perinteiset sukupuoliroolit perheessä on väärin?

Vierailija
16.01.2023 |

Miksi nykyään ollaan niin paljon vastaan sitä, että perheessä on ns. vanhanaikaiset sukupuoliroolit? Entä, jos molemmat aidosti haluaa niin? Miksi se olisi väärin?

Kommentit (640)

Vierailija
81/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe voi kaikista parhaiten kun mies on ensisijaisesti mies ja "metsästää elannon pöytään ". Ja minä hoidan itselleni luontevimmat asiat.

Ei , en ole alistettu tai pakotettu tähän rooliin vaan mielestäni fiksu Elämme rooleissa jotka molemmat osaa parhaiten. Kaikki on tyytyväisiä. Miksi yrittää olla jotain mitä ei ole tai yrittää muokata toisestakaan sellaista?

Olemme onnellisia. Käymme kumpikin töissä. Mies vaihtaa renkaat ja öljyt koska yksinkertaisesti on parempi siinä kuin minä. Minä ostan vaatteet samasta syystä. Ym.. ym..

Meillä taas renkaan/öljyn vaihdot on ulkoistettu, kuten myös muut autoremontit. Ruohon leikkaa robottileikkuri. Kotihommia tekee molemmat. Voidaan oikein mainiosti koko perhe.

Älä valehtele kersa! Tässä maassa harvalla on varaa ulkoistaa kaikki kodinhoidolliset palvelut.

Vierailija
82/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis hirveän raskasta alkaa vaatimaan mieheltä ns naistenjuttuja. Tai että joutuisin itse alkaa opettelee miten astianpesukone liitetään paikalleen, työntää lumet vaan koska haluan näyttää jollekin hypoteettiselle "muulle", että mekin osataan! Huh.

Minä leivon pullat ja mies saa hoitaa nikkaroinnit jatkossakin. Tämä on vapautta ja itsenäisyyttä. Ja itsetuntoa.

Teillä ilmeisesti nikkaroidaan ja asennellaan pesukoneita aika usein. Toivottavasti miehesi on LVI asentaja, koska astianpesukoneen liittämisen pitää tehdä ammattilainen vesivahinkojen välttämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viihtyisin kotirouvana. Inhoan työelämää ja pakko siellä on mukana olla. Ei mitään mahdollisuutta käytännössä toteuttaa sitä, että eläisin vain luontaisessa roolissa. Pullantuoksuisena äitinä ja vaimona. Vaikka ihanaa se kyllä olisi.

Mieheni tienaa ihan hyvin, että käytännössä tämä olisi mahdollista. En vain kestäisi yhteiskunnan ja ympäristön painetta .

Harmittaa, kun tää on mennyt tämmöiseksi. Lapsille ja perheelle kaipaisin enemmän aikaa.

Minä olen ollut korkeakoulutettu kotirouva jo vuosien ajan. Hoitanut kodin ja lapset, koko paletin. Mies on tienannut ja tehnyt työtään, minä mahdollistanut perheen muun arjen pyörityksen, itsetehdyn ruoan ja leipomukset, lasten harrastukset ja päiväkodin/koulun kuviot. Mieheni arvostaa tätä suuresti ja lapset ovat onnellisia, ikäistään jopa kehittyneempiä ja kavereita riittää, koulu sujuu.

Ja siitä olen saanutkin sitten kuulla: ensimmäisenä anoppi kyseli, että koska aion mennä töihin - esikoislapsi oli vasta 1-vuotias. Hänen ystävättärensä lapsenlapsi kun oli jo viety päikkyyn. Sitten alkoi kavereitteni utelut, että milloin menen töihin ja millä me oikein eletään ja eikö olisi paras lapsille päästä päiväkotiin oppimaan sitä ja tätä. Ja se tasa-arvo ja miehen vaatteiden pyykkäys, kodin siivous jne.

Minä olen nauttinut, mutta muita tämä näyttää hiertävän pahasti.

Vierailija
84/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe voi kaikista parhaiten kun mies on ensisijaisesti mies ja "metsästää elannon pöytään ". Ja minä hoidan itselleni luontevimmat asiat.

Ei , en ole alistettu tai pakotettu tähän rooliin vaan mielestäni fiksu Elämme rooleissa jotka molemmat osaa parhaiten. Kaikki on tyytyväisiä. Miksi yrittää olla jotain mitä ei ole tai yrittää muokata toisestakaan sellaista?

Olemme onnellisia. Käymme kumpikin töissä. Mies vaihtaa renkaat ja öljyt koska yksinkertaisesti on parempi siinä kuin minä. Minä ostan vaatteet samasta syystä. Ym.. ym..

Meillä taas renkaan/öljyn vaihdot on ulkoistettu, kuten myös muut autoremontit. Ruohon leikkaa robottileikkuri. Kotihommia tekee molemmat. Voidaan oikein mainiosti koko perhe.

Älä valehtele kersa! Tässä maassa harvalla on varaa ulkoistaa kaikki kodinhoidolliset palvelut.

Kotitöitä ei ole ulkoistettu, niitä tekevät molemmat. Miesten työt on ulkoistettu, ovat sen verran harvinaisia ja uusia autoja ei enää kotona edes huolletta. Kersa on 55 v. 🤣

Vierailija
85/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis hirveän raskasta alkaa vaatimaan mieheltä ns naistenjuttuja. Tai että joutuisin itse alkaa opettelee miten astianpesukone liitetään paikalleen, työntää lumet vaan koska haluan näyttää jollekin hypoteettiselle "muulle", että mekin osataan! Huh.

Minä leivon pullat ja mies saa hoitaa nikkaroinnit jatkossakin. Tämä on vapautta ja itsenäisyyttä. Ja itsetuntoa.

Teillä ilmeisesti nikkaroidaan ja asennellaan pesukoneita aika usein. Toivottavasti miehesi on LVI asentaja, koska astianpesukoneen liittämisen pitää tehdä ammattilainen vesivahinkojen välttämiseksi.

Ehkä sun ituhippipoikkis joutuu tilaamaan asentajan, mutta omani on onneksi niin kätevä käsistään että hoitaa tuommoisen homman vaikka silmät kiinni.

Ainiin, mutta teillähän oli tapana ostaa kaikki? Mahtaa tulla kalliiksi. Osaatteko itse mitään?

Vierailija
86/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Elä miten haluat.

Vierailija
87/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erikoista, miten itselläni ei ole mitään kritisoitavaa lähipiirin perhekuvioista (löytyy monia vähemmistöjä, uusperheitä, you name it), mutta heillä on puolestaan paljonkin sanottavaa omastani. Suurin punainen vaate tuntuu olevan, etenkin miehille, se että olen kotirouvana kun taas mieheni käy palkkatöissä. Päädyimme tähän ratkaisuun jo vuosia sitten, alunperin siksi että toisen lapsen perussairaus vaati läsnäolevan aikuisen kotona. Myöhemmin jatkoimme järjestelyä, koska se tuntui meille sopivalta ja luontevalta.

Minua on mm. luonnehdittu kynnysmatoksi, kun viihdyn kotona ja passaan mielelläni vieraita sekä perhettäni. Kovasti näitä ihmisiä loukkaa se, että elän kuten elän.

No mikäs siinä, olet varmasti varautunut siihen, että kykenet itsesi ja lapsesi elättämään, jos kumppani jättää tai kuolee? Työelämän ulkopuolelle itsesi ainakin olet saanut.

Miten sinkut varautuvat siihen, että he jäävät työttömiksi? On paljon asioita mihin ei voi varautua mitenkään ja toisiin voi. Suomessa on kymmeniä ellei satoja tuhansia työelämän ulkopuolella ja näyttävät pärjäävän silti.

Et oo tosissasi? No nämä sinkut on palkallisessa työssä, työelämässä. Ja ei ne työttömät aina ole työttömiä, työttömyys ainakin pitäisi olla väliaikaista. Ja ei keskiverto työttömän elämä todellakaan ole helppoa, noin niinkuin taloudellisesti.

Vierailija
88/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä viihtyisin kotirouvana. Inhoan työelämää ja pakko siellä on mukana olla. Ei mitään mahdollisuutta käytännössä toteuttaa sitä, että eläisin vain luontaisessa roolissa. Pullantuoksuisena äitinä ja vaimona. Vaikka ihanaa se kyllä olisi.

Mieheni tienaa ihan hyvin, että käytännössä tämä olisi mahdollista. En vain kestäisi yhteiskunnan ja ympäristön painetta .

Harmittaa, kun tää on mennyt tämmöiseksi. Lapsille ja perheelle kaipaisin enemmän aikaa.

Minä olen ollut korkeakoulutettu kotirouva jo vuosien ajan. Hoitanut kodin ja lapset, koko paletin. Mies on tienannut ja tehnyt työtään, minä mahdollistanut perheen muun arjen pyörityksen, itsetehdyn ruoan ja leipomukset, lasten harrastukset ja päiväkodin/koulun kuviot. Mieheni arvostaa tätä suuresti ja lapset ovat onnellisia, ikäistään jopa kehittyneempiä ja kavereita riittää, koulu sujuu.

Ja siitä olen saanutkin sitten kuulla: ensimmäisenä anoppi kyseli, että koska aion mennä töihin - esikoislapsi oli vasta 1-vuotias. Hänen ystävättärensä lapsenlapsi kun oli jo viety päikkyyn. Sitten alkoi kavereitteni utelut, että milloin menen töihin ja millä me oikein eletään ja eikö olisi paras lapsille päästä päiväkotiin oppimaan sitä ja tätä. Ja se tasa-arvo ja miehen vaatteiden pyykkäys, kodin siivous jne.

Minä olen nauttinut, mutta muita tämä näyttää hiertävän pahasti.

Toivottavasti miehesi on ehtinyt olla mukana myös lasten arjessa. On kurjaa kuunnella kolleegoita, joiden aikuisten lasten suhde isään on lähes nolla.

Vierailija
89/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään väärää ole. Meillä mies kengittää hevoset, ajaa sonnat, hankkii metsästä polttopuut, remontoi traktorin ja tekee muut sellaiset miestentyöt, joita minä en halua tehdä.

Mieluummin minä laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja muita sellaisia naisten töitä. Ei minua haittaa, vaikka mies ei niitä tee, kunhan korjaa tarvittaessa myös minun autoni.

Millaisia perinteisiä miestentöitä teidän miehenne tekevät?

Vierailija
90/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöitä ei ole ulkoistettu, niitä tekevät molemmat. Miesten työt on ulkoistettu, ovat sen verran harvinaisia ja uusia autoja ei enää kotona edes huolletta. Kersa on 55 v. 🤣

No kyllähän senioreilla nyt on varaakin vähän toisella tavalla. Kun ei ole enää pieniä lapsia elätettävänä.

Vierailija
91/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aika harvassa perheessä on edes taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin. LIsäksi verorahat jäisivät aika pieniksi, jos joka toinen työssäkäyvä jäisi kotiin. Kyllä se on jo mennyttä maailmaa.

Meillä ei suuri osa miehistäkään tienaa edes niin paljon, että sillä voisi elättää perheen sillä vaatimustasolla ja hintatasolla mikä meillä nyt on.

Jos toinen jäisi kotiin, pitäisi sen tienaavan osapuolen maksaa korvaukseksi rahaa  kumppanille, että tämä voi kustantaa itselleen vapaaehtoista eläkettä ja säästää muutenkin itselleen rahaa. Myös asunto pitää olla kummankin nimellä ostettu.

Myös työajat pitäisi sopia, että kotona oleva osapuoli saa vapaa-aikaa myös itselleen.

Silloin kotiinjäävä vanhempi on turvattu niin että hänellä on omia tuloja, omaa aikaa, sekä eron sattuessa osuus asunnosta ja iäkkäänä oma kohtuullinen eläke. Jos työssäkäynyt kumppani kuolee, leskeneläke tulee muistaakseni hänen työeläkkeensä mukaan. Ja kannattaa muistaa siksi, että jos kumppani tekee töitä/asuu ulkomailla, se vaikuttaa työeläkkeeseen ja siten myös mahdolliseen leskeneläkkeeseen.

Tällä hetkellä mikään ei takaa kotiinjäävälle mitään oikeuksia (paitsi sen epämääräisen lupauksen, että aviopuolisojen tulee elättää toisiaan jos on tarve) vaan hän on täysin sen toisen hyvän tahdon alaisena, joten en voi suositella kenellekään. Ei avoliitossa missään nimessä ja avioliitossakin todella tarkan sopimuksen jälkeen.

Vierailija
92/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä pelottaa siinä ääripäässä olevia joilla on äärimmäinen jopa sairaalloinen tarve haukkua, solvata ja arvostella niitä ihmisiä jotka haluavat elää valintansa mukaan perinteisessä, turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa sekä ennenkaikkea aitoa rakkautta sisältävässä parisuhteessa ja perheessä.

Mikä tasaisuudessa ja turvallisuudessa niin paljon ahdistaa noita arvostelijoita? Ei elämä ole pelkkää draamailua.

Ei todellakaan ole turvallinen, vaan iso riski. Mitä jos se kumppani lähtee tai kuolee? Ja mikä ihmeen "aito" rakkaus....LOL

Vierailija
93/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun ituhippipoikkis joutuu tilaamaan asentajan, mutta omani on onneksi niin kätevä käsistään että hoitaa tuommoisen homman vaikka silmät kiinni.

Ainiin, mutta teillähän oli tapana ostaa kaikki? Mahtaa tulla kalliiksi. Osaatteko itse mitään?

Rane on käynyt pari kertaa vaihtamassa uuden pesukoneen paikalleen, ei ole ollut kallista. Täytyyhän jonkun maksaa Ranen palkkakin, jotta Rane voi elättää kotona olevan vaimon ja lapset.

Vierailija
94/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomata, miten paljon on vielä perinteistä roolijakoa kannattavia.

Huoli on siitä, että lakeja muutetaan vähemmistön miellyttämiseksi. Pitäisi kunnioittaa käskyjen laatijan Jumalan lakeja, jotka eivät poistu. Ihmiset eksyvät. Lavea tie vie kadotukseen, kaita taivaaseen.

Vierailija
95/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän senioreilla nyt on varaakin vähän toisella tavalla. Kun ei ole enää pieniä lapsia elätettävänä.

Auton renkaan vaihdot eivät ole kalliita. Auton huollot on pakko teettää korjaamolla, jos haluaa pitää auton takuut voimassa. Näin on toimittu lähes aina.

Vierailija
96/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään väärää ole. Meillä mies kengittää hevoset, ajaa sonnat, hankkii metsästä polttopuut, remontoi traktorin ja tekee muut sellaiset miestentyöt, joita minä en halua tehdä.

Mieluummin minä laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja muita sellaisia naisten töitä. Ei minua haittaa, vaikka mies ei niitä tee, kunhan korjaa tarvittaessa myös minun autoni.

Millaisia perinteisiä miestentöitä teidän miehenne tekevät?

Asutaan kerrostalossa, joten ei täällä ole mitään perinteisiä miesten töitä. Autoakaan ei omisteta joten ei pääse mies keulimaan, kuinka kaksi kertaa vuodessa vaihtaa renkaat tai ajaa auton huoltoon.

Vierailija
97/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvää että vanhemmat on molemmat ihan uupuneita kun työelämä jo itsessään vie mehut. Työelämän ja perheen yhdistämisestä olisi hyvä keskustella enemmän ja tehdä selkeä roolijako , oli se sitten mitä hyvänsä. Kuitenkin niin, että paukkuja on myös siihen lasten ja kodi hoitoon. Molemmilla.

Kyllä nykyajan työelämä on sen verran vaativaa ja stressaavaa, että mikäli oikeasti aikoo tehdä uraa, niin kannattaa suvunjatkaminen jättää muille. Ei vaan ehdi olla kunnolla läsnäoleva vanhempi niille lapsilleen. Ihminen hajoaa.

Lapsia kannattaa tehdä silloin, kun on varaa jäädä hoitamaan heitä kunnolla.

Vierailija
98/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on erikoista, miten itselläni ei ole mitään kritisoitavaa lähipiirin perhekuvioista (löytyy monia vähemmistöjä, uusperheitä, you name it), mutta heillä on puolestaan paljonkin sanottavaa omastani. Suurin punainen vaate tuntuu olevan, etenkin miehille, se että olen kotirouvana kun taas mieheni käy palkkatöissä. Päädyimme tähän ratkaisuun jo vuosia sitten, alunperin siksi että toisen lapsen perussairaus vaati läsnäolevan aikuisen kotona. Myöhemmin jatkoimme järjestelyä, koska se tuntui meille sopivalta ja luontevalta.

Minua on mm. luonnehdittu kynnysmatoksi, kun viihdyn kotona ja passaan mielelläni vieraita sekä perhettäni. Kovasti näitä ihmisiä loukkaa se, että elän kuten elän.

No mikäs siinä, olet varmasti varautunut siihen, että kykenet itsesi ja lapsesi elättämään, jos kumppani jättää tai kuolee? Työelämän ulkopuolelle itsesi ainakin olet saanut.

Miten sinkut varautuvat siihen, että he jäävät työttömiksi? On paljon asioita mihin ei voi varautua mitenkään ja toisiin voi. Suomessa on kymmeniä ellei satoja tuhansia työelämän ulkopuolella ja näyttävät pärjäävän silti.

Et oo tosissasi? No nämä sinkut on palkallisessa työssä, työelämässä. Ja ei ne työttömät aina ole työttömiä, työttömyys ainakin pitäisi olla väliaikaista. Ja ei keskiverto työttömän elämä todellakaan ole helppoa, noin niinkuin taloudellisesti.

Ja onhan siinä eroa, onko pienillä rauhoilla suht nuorena ja terveenä kuin eläkeiässä, jolloin kuluja saattaa tulla esim. lääkkeistä. 

Vierailija
99/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se väärin ole olla kenenkään ilmainen piika. Ei saa sitten valittaa kun oma varallisuus ei kerry ja mies jättää.

Vierailija
100/640 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämä perinteinen mies mistä miehet puhuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme