Miksi perinteiset sukupuoliroolit perheessä on väärin?
Miksi nykyään ollaan niin paljon vastaan sitä, että perheessä on ns. vanhanaikaiset sukupuoliroolit? Entä, jos molemmat aidosti haluaa niin? Miksi se olisi väärin?
Kommentit (640)
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska joku on tehnyt siitä polittisen agendan. Näinhän t apahtui myös Roomasa juuri ennen tuhoa ja miehistä tuli ransuja ja pyllypoikia.
Ovatko vehkeesi vaarassa vai mikä ahdistaa?
Ei se "väärin" ole, mutta jos olet nainen, niin mieti nyt vähintään kaksi kertaa. P***ka nakki naiselle. Miehet hyötyy niin monella tavalla ns. perinteisestä mallista, ei vähiten taloudellisesti. Minusta on hirvittävän outoa, että jotkut naiset edelleen haluavat uhrata oman elämänsä fasilitoidakseen miehensä ja lastensa elämää. Ei voi käsittää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, että perinteiset roolit perheessä on paras ratkaisu. Vaimo kotona, hoitaa kodin ja lapset, mies tekee rahaa ja toimii perheen päänä. Naiset ovat yrittäneet ottaa liikaa valtaa nykymaailmassa, vaikka heille paras paikka on koti. Onneksi per.suomalaiset ajavat kunnollisia konservatiivisia arvoja!
Provoilu on hauskaa mutta haluat viedä ketjun keskustelua pois aiheesta. Miksi? Onko sulle vaikea keskustella tästä aiheesta ilma provoilua?
Mikä sua suututtaa noin kovasti tässä, että on meitä naisia jotka ihan oikeasti ajatellaan näin? Se on hyvin luonnollista tosi monelle äidille ja naiselle.
Siitähän tämä koko ketju on perustettu. Että miksi se on niin väärin , että toiset kannattaa perinteistä mies/nainen roolijakoa perheessä?
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitajat takaisin! Ääni sille ehdotukselle. Jokainen työssä käyvä tietää, et millasta se on. Miettikää kun vois tulla kotiin, joka olisi siivottu, pyykit pesty ja viikattu kaappeihin ja kaupassa käyty. Ruoka hellalla porisemassa ja iloiset piltit vastassa.
Sitten vois puolison kanssa istahtaa vaikka ihan rauhassa kahvikupposelle .
Miksi ihmiset eivät tilaa siivouspalveluja ja muita tällaisia palveluja. Netistä saa tilattua kaupoista ruokaa kotiovelle joka päivä.
Mikä kukaan on sanomaan kenenkään toisen perheestä tai parisuhteesta että tuo on väärin. Tai no, väkivalta tietenkin mutta jos nyt noita rooleja ajatellaan.
Itse en suostuisi ikinä mihinkään vanhanaikaiseen naisen rooliin, olen siihen aivan liian itsenäinen ja vapautta vaativa. Mutta jos se jollekulle toiselle sopii ja sitä haluaa, asia ei minulle kuulu.
Parisuhteessa en ole enkä halua enkä myöskään mitään perinteistä kotileikkiä lapsineen.
En kestäisi sitä päivääkään mutta onneksi minun ei tarvitse.
Maailma on muuttunut.
Kuinka moni suomalainen mies kykenee yksin hankkimaan perheelleen elannon?
Naisten työpanosta tarvitaan joka saralla.
Vapautta voi olla myös se, että haluaa olla perinteinen nainen. Silloin kun se on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, että perinteiset roolit perheessä on paras ratkaisu. Vaimo kotona, hoitaa kodin ja lapset, mies tekee rahaa ja toimii perheen päänä. Naiset ovat yrittäneet ottaa liikaa valtaa nykymaailmassa, vaikka heille paras paikka on koti. Onneksi per.suomalaiset ajavat kunnollisia konservatiivisia arvoja!
Provoilu on hauskaa mutta haluat viedä ketjun keskustelua pois aiheesta. Miksi? Onko sulle vaikea keskustella tästä aiheesta ilma provoilua?
Mikä sua suututtaa noin kovasti tässä, että on meitä naisia jotka ihan oikeasti ajatellaan näin? Se on hyvin luonnollista tosi monelle äidille ja naiselle.
Siitähän tämä koko ketju on perustettu. Että miksi se on niin väärin , että toiset kannattaa perinteistä mies/nainen roolijakoa perheessä?
Mä uskoisin että kyseessä on tyyppi jonka oma identiteetti on niin hauras että hermostuu jos joku on täällä isommallakin määrällä eri mieltä kuin hän.
Minusta on erikoista, miten itselläni ei ole mitään kritisoitavaa lähipiirin perhekuvioista (löytyy monia vähemmistöjä, uusperheitä, you name it), mutta heillä on puolestaan paljonkin sanottavaa omastani. Suurin punainen vaate tuntuu olevan, etenkin miehille, se että olen kotirouvana kun taas mieheni käy palkkatöissä. Päädyimme tähän ratkaisuun jo vuosia sitten, alunperin siksi että toisen lapsen perussairaus vaati läsnäolevan aikuisen kotona. Myöhemmin jatkoimme järjestelyä, koska se tuntui meille sopivalta ja luontevalta.
Minua on mm. luonnehdittu kynnysmatoksi, kun viihdyn kotona ja passaan mielelläni vieraita sekä perhettäni. Kovasti näitä ihmisiä loukkaa se, että elän kuten elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti pohtinut myös sen vaihtoehdon, että olet "luonnollisesti" taloudellisesti riippuvainen kumppanistasi ja luonnollisesti selviät tilanteesta taloudellisesti kestävällä tavalla, jos (tilastojen valossa kun) parisuhteesi päättyy syystä tai toisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat haluavat älykkään vaimon, koska äidin koulutustausta ja asenne opiskeluun periytyy myös lapsille. Harva älykäs nainen halua jättäytyä ilman palkkaa, ansiosidonnaista ja ilman eläkettä.
Meidän perhe voi kaikista parhaiten kun mies on ensisijaisesti mies ja "metsästää elannon pöytään ". Ja minä hoidan itselleni luontevimmat asiat.
Ei , en ole alistettu tai pakotettu tähän rooliin vaan mielestäni fiksu Elämme rooleissa jotka molemmat osaa parhaiten. Kaikki on tyytyväisiä. Miksi yrittää olla jotain mitä ei ole tai yrittää muokata toisestakaan sellaista?
Olemme onnellisia. Käymme kumpikin töissä. Mies vaihtaa renkaat ja öljyt koska yksinkertaisesti on parempi siinä kuin minä. Minä ostan vaatteet samasta syystä. Ym.. ym..
Vierailija kirjoitti:
Minusta on erikoista, miten itselläni ei ole mitään kritisoitavaa lähipiirin perhekuvioista (löytyy monia vähemmistöjä, uusperheitä, you name it), mutta heillä on puolestaan paljonkin sanottavaa omastani. Suurin punainen vaate tuntuu olevan, etenkin miehille, se että olen kotirouvana kun taas mieheni käy palkkatöissä. Päädyimme tähän ratkaisuun jo vuosia sitten, alunperin siksi että toisen lapsen perussairaus vaati läsnäolevan aikuisen kotona. Myöhemmin jatkoimme järjestelyä, koska se tuntui meille sopivalta ja luontevalta.
Minua on mm. luonnehdittu kynnysmatoksi, kun viihdyn kotona ja passaan mielelläni vieraita sekä perhettäni. Kovasti näitä ihmisiä loukkaa se, että elän kuten elän.
No mikäs siinä, olet varmasti varautunut siihen, että kykenet itsesi ja lapsesi elättämään, jos kumppani jättää tai kuolee? Työelämän ulkopuolelle itsesi ainakin olet saanut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe voi kaikista parhaiten kun mies on ensisijaisesti mies ja "metsästää elannon pöytään ". Ja minä hoidan itselleni luontevimmat asiat.
Ei , en ole alistettu tai pakotettu tähän rooliin vaan mielestäni fiksu Elämme rooleissa jotka molemmat osaa parhaiten. Kaikki on tyytyväisiä. Miksi yrittää olla jotain mitä ei ole tai yrittää muokata toisestakaan sellaista?
Olemme onnellisia. Käymme kumpikin töissä. Mies vaihtaa renkaat ja öljyt koska yksinkertaisesti on parempi siinä kuin minä. Minä ostan vaatteet samasta syystä. Ym.. ym..
Meillä taas renkaan/öljyn vaihdot on ulkoistettu, kuten myös muut autoremontit. Ruohon leikkaa robottileikkuri. Kotihommia tekee molemmat. Voidaan oikein mainiosti koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Tee mitä haluut fossiili, mutta häivy valittamasta!
Tässähän se vastaus näkyy. Uudet sukupolvet haluavat erottua vanhemmista sukupolvista ja se onnistuu parhaiten haukkumalla muita vaikka fossiileiksi ja arvostelemalla heidän tapojaan tehdä asioita. Suvaitsevaisuus on yleensä matalaa nuorilla, paitsi tietenkin niihin mitä he keksivät. Kuten vastauksessa näkyy, on annettava kuva, että suvaitsee, mutta sitten se haukkumasana tietenkin nollaa sen ajatuksen rehellisyyden.
Kun katsomme näitä mielenterveystilastoja tai onnellisuutta, niin parhaiten menee heillä, jotka elävät aika perinteisesti ja säädyllisesti ja moraalisesti oikein. Moni nuori vaan ei osaa vielä nähdä asioiden korrelaatioita.
Ei ole väärin. Se on ok jos nainen ja mies haluaa elää sillä tavalla.
Olis hirveän raskasta alkaa vaatimaan mieheltä ns naistenjuttuja. Tai että joutuisin itse alkaa opettelee miten astianpesukone liitetään paikalleen, työntää lumet vaan koska haluan näyttää jollekin hypoteettiselle "muulle", että mekin osataan! Huh.
Minä leivon pullat ja mies saa hoitaa nikkaroinnit jatkossakin. Tämä on vapautta ja itsenäisyyttä. Ja itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä, olet varmasti varautunut siihen, että kykenet itsesi ja lapsesi elättämään, jos kumppani jättää tai kuolee? Työelämän ulkopuolelle itsesi ainakin olet saanut.
Miten sinkut varautuvat siihen, että he jäävät työttömiksi? On paljon asioita mihin ei voi varautua mitenkään ja toisiin voi. Suomessa on kymmeniä ellei satoja tuhansia työelämän ulkopuolella ja näyttävät pärjäävän silti.
Joku tässä pelottaa siinä ääripäässä olevia joilla on äärimmäinen jopa sairaalloinen tarve haukkua, solvata ja arvostella niitä ihmisiä jotka haluavat elää valintansa mukaan perinteisessä, turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa sekä ennenkaikkea aitoa rakkautta sisältävässä parisuhteessa ja perheessä.
Mikä tasaisuudessa ja turvallisuudessa niin paljon ahdistaa noita arvostelijoita? Ei elämä ole pelkkää draamailua.
Aina jaksaa ihmetyttää nämä kotimaiset konservatiivit, joilla naisen ihanneasema tuntuu olevan kovin lähellä näitä heidän kauhistelemiensa muualta tulleiden vaimot köökkiin arvoja ... yhdistäkää toki voimanne 😁