Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perinteiset sukupuoliroolit perheessä on väärin?

Vierailija
16.01.2023 |

Miksi nykyään ollaan niin paljon vastaan sitä, että perheessä on ns. vanhanaikaiset sukupuoliroolit? Entä, jos molemmat aidosti haluaa niin? Miksi se olisi väärin?

Kommentit (640)

Vierailija
481/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roolituksia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele, mitä tarkoitat perinteisillä tai vanhanaikaisilla sukupuolirooleilla?

Minulle on ihan sama, millaiset roolit ihmisillä on perheissään, kunhan eivät yritä pakottaa kaikkia elämään samalla tavalla. Eikä lakia tietenkään saa rikkoa eli mies ei saa lyödä tottelematonta vaimoaan, vaikka se kenties on joidenkin mielestä hyvinkin perinteistä ja siten "oikeaoppista". Myöskään lapsia ei saa pahoinpidellä, vaikka sekin on monen mielestä hyväksyttävää ja kenties perinteistäkin.

Jokainen perhe päättäköön itse, millaiset roolit, vastuut ja tehtävät perheen jäsenillä perheessä on. Yhdessä perheessä voi toimia se klassinen perinteinen malli, mutta nähtävästi historialtaan paljon vanhempi ja oikeasti perinteisempi malli on sellainen, jossa vanhemmat ovat tasa-arvoisia, vastaavat molemmat perheen elatuksesta ja lastenhoidosta ja päättävät yhdessä perheen asioista. Vaikka monet pitävät sitä modernina perhemallina, oikeasti se on vain osittaista paluuta vanhaan alkuperäiseen perhemalliin. Se "perinteisenä" pidetty malli, jossa mies on perheen pää, lienee syntynyt vasta maatalouden keksimisen jälkeen.

Keksivät pyörää uudelleen.

Vanhojen mustavalkoelokuvien ystävänä olen huomannut että ne aiheet ovat ajattomia ja ennakkoluulottomampia kuin nykyään edes ymmärretäänkään.

Löytyy seksuaalivähemmistöjä luonnollisena osana elämää, käsitellään yksilön kipeitä ongelmia, niitä samoja joista kipuillaan vielä tänäkin päivänä ja opetetaan ymmärtämään erilaisia ihmiskohtaloita. Kepeämmissä filmeissä kaikki on vedetty överiksi jo sen ajan mittapuunkin mukaan ja nykyään kuvitellaan että se oli sen ajan todellisuutta.

Sitä aitoa suvaitsevaisuutta odotellen.

Yhteiskuntamme on riittävän suvaitsevainen valtavirran osalta.

Niinhän se onkin. Mutta miksi meidät vapauden nimissä halutaan väkisin sulloa nykyään pikkutarkasti määriteltyihin rooleihin? Riittää enemmistölle kun näkee ihmisen. Status, seksuaalisuus, kansalaisuus, politiikka ja uskonto määrittelee meidät näiden valistuneimpien vähemmistöjen silmissä johonkin kastiin ja vaikuttaa tuletko hyväksytyksi juuri heidän porukoihin. Jos ei ole vakaumusta niin on automaattisesti jotain vastaan.

Vähemmistötyypeillä on tiukka ja autoritäärinen tapa luokitella ihmisiä ns meihin ja heihin. Jäykkiä ja äärimmäisen mustavalkoisia ihmisiä omassa kuplassaan. Usein havainnut piilotettua tai ihan julkituotua vihamielisyyttä valtavirran piirissä hyväksyttyjä ja hyväksi havaittuja normeja kohtaan.

Ja sekö ei ole tiukkaa jakoa että puhut joistain "vähemmistötyypeistä" jotka näet ihan erilaisina kuin itsesi ja hyvin negatiivisessa valossa?

Ja mitä mahdat tarkoittaa "hyväksi havaituilla normeilla"? Luultavasti sitä elämäntapaa jota itse haluat ja tykkäät noudattaa.

Sitä saa mitä tilaa. Olen liberaali ajattelultani mutta minua alkanut huolestuttaa onko tulevaisuus parempi. Siksi kannatan demokratiaa ja parlamentaarista vaikuttamista. Ulkoparlamentaarinen vaikuttaminen on aina ollut ääriliikkeiden työkalu.

Hyvin monet nyt normaaleina liberaaleina asioina nähtävät ja demokraattisesti aikaansaadut asiat (esim. monet naisten oikeudet,  samaa sukupuolta olevien avioliitot, nyt kohta käsittelyyn tuleva translaki jne.) ovat olleet ensin hyvin pienten piirien ja jopa aikanaan ääriajatteluna nähty asia mutta sitten ne on vähitellen nähnyt myös se enemmistö tärkeinä.

Lastensuojeluun ja vanhemmuuteen liittyvää lainsäädäntöä tulisi ensi vaalikaudella päivittää lasten henkisen turvallisuuden parantamiseksi. Parantaisin lapsen oikeuksia laittamalla tiukennuksia lasten käyttämiselle välineenä vanhemman tulonhankkimistoiminnassa niin suoraan kuin epäsuoraan. Mitä mieltä olet tästä?

Näetkö tämän tärkeänä uudistuksena?

Jos tarkoitat sitä että lapsia ei saisi näyttää aikuisten some-julkaisuissa ja vastaavissa miten vain niin olen samaa mieltä että sille ehkä olisi hyvä tehdä jotkut selkeät säännöt jotka kunnioittavat lapsen yksityisyyttä.

Kieltäisitkö tuon näyttämisen tulonhankkimistarkoituksessa ilman lapsen molempien huoltajien erillistä suostumusta?

Tuohan on hyväksikäyttöä.

-Tehdä rahaa lapselaan.

Sinäpä sen sanoit. Katsos millään ei ole enää väliä koska perinteiset arvot pitää muuttaa. Lapsista viis näillä koska oma napa tärkein. Vastuuttomia ovat.

No jos yhtään perinteisempään aikaan katsotaan niin lapsilla ei ole ollut kauhean suurta arvoa. Orpoja on myyty huutolaisiksi, kodin ja maatalouden töihin on laitettu heti kun on kyetty ja jo varsin nuoria lapsia on lähettetty kotoa tehtaisiin, piikomaan jne. jos perhellä on ollu tiukkaa.

Lpset ovat tuskin koskaan eläneet niin suojattua ja helppoa elämään kuin nyt.

Parantaisitko lasten oikeuksia lainsäädännöllä tuossa kommenttiketjussa kuvatulla tavalla? Kyllä vai ei?

Olen jo vastannut että kyllä. Mutta on hieman eri luokan ongelma onko lapsen kuva jossain somessa kuin että joutuuko hän lähtemään 12-vuotiaana kotoa piikomaan jonnekin ihan vieraaseen taloon elättääkseen itsensä.

Vierailija
482/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis hirveän raskasta alkaa vaatimaan mieheltä ns naistenjuttuja. Tai että joutuisin itse alkaa opettelee miten astianpesukone liitetään paikalleen, työntää lumet vaan koska haluan näyttää jollekin hypoteettiselle "muulle", että mekin osataan! Huh.

Minä leivon pullat ja mies saa hoitaa nikkaroinnit jatkossakin. Tämä on vapautta ja itsenäisyyttä. Ja itsetuntoa.

Mitä ovat "ns naistenjutut"? Et ilmeisesti tarkoita niillä kuukautisia, raskautta ja imetystä. Ne ovat "naistenjuttuja", koska ne ovat miehelle biologisesti mahdottomia.

Astianpesukoneen liittämiseen löytyvät ohjeet laitteen käyttöohjeesta. Periaatteessa asia on aika yksinkertainen. Liitetään laitteen tulovesi vesihanan astianpesukoneliitäntään, poistovesi viemärin astianpesukoneliitäntään ja pistetään pistoke pistorasiaan. Toki letkut ja putket pitää kiristää paikalleen, mutta ei se mikään monimutkainen juttu ole. Helpointa on tietysti tilata koneelle kotiinkuljetus ja asennus. Miksi naisen pitäisi teeskennellä avutonta ja odottaa, että mies tekee asennuksen?

Kun viimeksi ostimme astianpesukoneen, sen toivat ja asensivat miehet. Ihan ok sinänsä. Jonkin ajan kuluttua laitteesta löytyi vika, joka korjattiin takuutyönä. Ongelmaa tuli ratkaisemaan huoltoteknikko, joka sattui olemaan nuori nainen. Eipä ole tullut vastaan vielä yhtään miesasentajaa, joka olisi ollut yhtä kiinnostunut työstään. Tämä nuori asentaja teki perusteellisen tutkimuksen ja purki konetta päästäkseen näkemään tietyt osat. Lopulta hän vaihtoi rikkoutuneen osan (joka piti tilata). Hän myös sai koneen paikalleen paremmin kuin sen tuoneet miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset sukupuoliroolit ovat kuviteltua fantasiaa. Ei ole olemassa "perinteisiä" sukupuolirooleja. Sukupuoliroolit muuttuvat ajassa koko ajan.

Näin vähän sinäkään ymmärrät mistään.

Todellakin on ollut sukupuoliroolit, ennen vanhaan miehet hoiti elannot, talot ja ruuan, naiset hoiti kodin, lapset ja ruuanlaiton.

Mies suojeli naista ja nainen arvosti miestä, yhteistyöllä mentiin, eikä silloin naiset valittaneet miehistä, koska ymmärsivät heidän pitävän naiset hengissä.

Nykyään voimaantuneet naiset osaa eds perunoita keittää, miehen pitäisi tehdä ruuatkin, kun naiset ei osaa.

Naiset ei myöskään käy ulkona lasten kanssa, kuten ennen, nyt äöidit istuu puhelimella ja lapset tekee mitä sattuu taustalla. Kun mies tulee töistä kotiin, ei ole ruokaa, vaan miehen pitäisi se hoitaa, eikö voimaantuneet naiset?

Jossain sinun kuvitelmissasi. Oikea maailma on kyllä ollut paljon monimutkaisempi paikka.

Ei ole kuin satavuotta, niin puolet lapsista kuoli synnytykseen ja elossaolo oli hyvin pienestä kiinni muutenkin.

-Olen sitä ikäluokkaa, joka on keskustellut ukin ja mummon kanssa (kun olin lapsi) ja he kertoivat usein, miten ennen elettiin ja samalla tilalla suku ollut muutaman sata vuotta.

-Sinulla ei ole mitään käsitystä tästä ajasta, jolloin kuolema oli vain yhden tulehduksen päässä ja silloin ei naiset itkeneet roolistaan, kun tehtiin yhteistyötä.

-SItä yhteistyötä ei nykynainen halua enää, koska miehet teki elämisen liian helpoksi naiselle ja nyt nainen luulee pärjäävänsä yksin, vaikka koko infra on miesten ylläpitämä, eli elämän perusteet on miehen tuottamia.

Muuten olen pitkälti samaa mieltä, mutta tuo että otat kaiken kunnian miehille. "Elämän perusteet on miehen tuottamia". Perinteisesti on naista pidetty elämän ylläpitäjänä, hoivaa ja ruokkii, ja miestä tuhoajana. Jos nyt taas perinteisiin rooleihin mennään.

Minkähän takia naiset ei ole tätä infraa olleet luomassa silloin sata vuotta sitten, tai ennen sotia? Ketkä kielsi naisilta esim yliopisto-opinnot, paitsi poikkeusluvalla hakien? Tottakai miehet teki näitä asioita, kun olivat kieltäneet naisia ryhtymästä mihinkään muuhun kuin hanttihommiin kodin ulkopuolella. 

Ja nyt en puhu (vain) Suomesta, vaan yleensä länsimaista. Täällä kovasti arvostellaan takapajuisempia kulttuureita naisten alistamisesta, mutta hyvin samantapaista se on ollut länsimaissakin. Hiukset on täällä sentään saaneet näkyä, vaikka naisilla ei oikeuksia omaan elämäänsä ollutkaan. 

Vierailija
484/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se outoa että ei esim saisi jäädä hoitamaan omia lapsiaan kotiäidiksi niin halutessaan, mikä ihme siinä olisi kamalaa jos itse haluaa.

Minä haluan, myös miehelle asia ok olla ns. Ainoa leiväntuoja nämä vuodet.

Vuosien raskaiden lapsettomuushoitojen jälkeen onnistuimme ja nyt pikkuinen on 1,5v, tulin nyt uudelleen raskaaksi ilman mitään hoitoja! Olemme kiitollisia.

Haluan kaiken tästä ajasta irti, se kuluu niin nopeasti. Leipä on tiukkaa mutta tämä on itselleni sen arvoista. Mieheni arvostaa tätä "työnä". Tekee kotitöitä normisti vaikka itse mielellään hoitaisin päivän aikana, koska itse haluan. Tehdään molemmat ne hommat mitkä luonnistuu helpoiten eikä ikinä ole tullut riitaa.

Huomaan että tutuilla jänniä kommentteja liittyen siihen milloin aion palata töihin. Vain läheisimmät tietävät kuinka haastavaa alku oli ja kuinka toivoimme lasta. Kaikki ei ole aina sitä miltä ulospäin näyttää.

Olemme ajatelleet alustavasti että silloin kun nuorin lapsi 3-4 palaan osa-aikaisesti töihin, riippuen miltä tuntuu.

En tajua miksi kukaan arvostelee toisten päätöksiä. Itse ymmärrän aivan kaikkien valintoja.

Tämä on meidän elämäämme.

Eihän kolmevuotiaan hoitaminen kotona ole mikään ihme, se menee vielä normaalien ympäristön odotusten mukaisesti. 

Kokeile olla vähän isomman lapsen takia kotona, vaikka eskari-ikäisen, tai pikkukoululaisen, niin saat kyllä kuulla mikä siinä kotiäitiydessä on kauheaa. Arvostelua tulet varmasti kuulemaan. Ihan sama millä syyllä on edelleen kotona. 

Vierailija
485/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se outoa että ei esim saisi jäädä hoitamaan omia lapsiaan kotiäidiksi niin halutessaan, mikä ihme siinä olisi kamalaa jos itse haluaa.

Minä haluan, myös miehelle asia ok olla ns. Ainoa leiväntuoja nämä vuodet.

Vuosien raskaiden lapsettomuushoitojen jälkeen onnistuimme ja nyt pikkuinen on 1,5v, tulin nyt uudelleen raskaaksi ilman mitään hoitoja! Olemme kiitollisia.

Haluan kaiken tästä ajasta irti, se kuluu niin nopeasti. Leipä on tiukkaa mutta tämä on itselleni sen arvoista. Mieheni arvostaa tätä "työnä". Tekee kotitöitä normisti vaikka itse mielellään hoitaisin päivän aikana, koska itse haluan. Tehdään molemmat ne hommat mitkä luonnistuu helpoiten eikä ikinä ole tullut riitaa.

Huomaan että tutuilla jänniä kommentteja liittyen siihen milloin aion palata töihin. Vain läheisimmät tietävät kuinka haastavaa alku oli ja kuinka toivoimme lasta. Kaikki ei ole aina sitä miltä ulospäin näyttää.

Olemme ajatelleet alustavasti että silloin kun nuorin lapsi 3-4 palaan osa-aikaisesti töihin, riippuen miltä tuntuu.

En tajua miksi kukaan arvostelee toisten päätöksiä. Itse ymmärrän aivan kaikkien valintoja.

Tämä on meidän elämäämme.

Eihän kolmevuotiaan hoitaminen kotona ole mikään ihme, se menee vielä normaalien ympäristön odotusten mukaisesti. 

Kokeile olla vähän isomman lapsen takia kotona, vaikka eskari-ikäisen, tai pikkukoululaisen, niin saat kyllä kuulla mikä siinä kotiäitiydessä on kauheaa. Arvostelua tulet varmasti kuulemaan. Ihan sama millä syyllä on edelleen kotona. 

Johtuu siitä, että nykyään on kodinkoneet, sähkö ja infra sekä kaupunkilaiset ei kasvata ruokaansakaan vaan hakee Prismasta.

Ei tarvitse käyttää koko päivää kodin piirissä tapahtuvaan työhön, kun vesi lämpenee ilman pataa, ruokaa laittaakseen ei tarvitse hoitaa kanalaa ja ruokkia sikoja, lypsää lehmiä tai käydä aamulypsyllä.

Silloin ei tarvita ketään kotiin koko päiväksi, varsinkaan jos siellä ei ole lapsia.

Vierailija
486/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomityttö on ollut jo pdemmän aikaa tasa-arvoinen, saanut mennä kouluun, saanut pukeutua tai olla pukeutumatta, saanut lisääntyä tai olla lisääntymättä.

Mistä johtuu, että Suomessa kaikki on mennyt alaspäin, ihan kaikki. Lapset heitteillä, eikä kouluissa opita enää mitään. Naiset hallituksessa, tarhoissa ja kouluissa naiset opettajina,  joka alalla naiset hyvin edustetuna. Ja meillä ollaan kohta kehitysmaan tasolla, toki korona ja sota on nyt pari vuotta kurittanut meitäkin, mutta sillä ei tätä alennutilaa kyllä mitenkään voi seliittää.

Vierailija
487/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi että ne ovat väärin? Ap haluaa ilmeisestikin pakottaa kaikki tuohon samaan muottiin.

Vierailija
488/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset sukupuoliroolit ovat kuviteltua fantasiaa. Ei ole olemassa "perinteisiä" sukupuolirooleja. Sukupuoliroolit muuttuvat ajassa koko ajan.

Näin vähän sinäkään ymmärrät mistään.

Todellakin on ollut sukupuoliroolit, ennen vanhaan miehet hoiti elannot, talot ja ruuan, naiset hoiti kodin, lapset ja ruuanlaiton.

Mies suojeli naista ja nainen arvosti miestä, yhteistyöllä mentiin, eikä silloin naiset valittaneet miehistä, koska ymmärsivät heidän pitävän naiset hengissä.

Nykyään voimaantuneet naiset osaa eds perunoita keittää, miehen pitäisi tehdä ruuatkin, kun naiset ei osaa.

Naiset ei myöskään käy ulkona lasten kanssa, kuten ennen, nyt äöidit istuu puhelimella ja lapset tekee mitä sattuu taustalla. Kun mies tulee töistä kotiin, ei ole ruokaa, vaan miehen pitäisi se hoitaa, eikö voimaantuneet naiset?

Jossain sinun kuvitelmissasi. Oikea maailma on kyllä ollut paljon monimutkaisempi paikka.

Ei ole kuin satavuotta, niin puolet lapsista kuoli synnytykseen ja elossaolo oli hyvin pienestä kiinni muutenkin.

-Olen sitä ikäluokkaa, joka on keskustellut ukin ja mummon kanssa (kun olin lapsi) ja he kertoivat usein, miten ennen elettiin ja samalla tilalla suku ollut muutaman sata vuotta.

-Sinulla ei ole mitään käsitystä tästä ajasta, jolloin kuolema oli vain yhden tulehduksen päässä ja silloin ei naiset itkeneet roolistaan, kun tehtiin yhteistyötä.

-SItä yhteistyötä ei nykynainen halua enää, koska miehet teki elämisen liian helpoksi naiselle ja nyt nainen luulee pärjäävänsä yksin, vaikka koko infra on miesten ylläpitämä, eli elämän perusteet on miehen tuottamia.

Minulla on varsin hyvä käsitys koska harrastan historiaa ja sukututkimusta ja olen tutkinut omaa sukuani 1700-luvun puoleenväliin saakka. Ja tiedän hyvin että se perheiden arki oli paljon monimutkaisempaa kuin tuo sinun mies-nais jaoettelusi näyttää. Myös naiset ovat tehneet todella paljon fyysisiä töitä kodinhoidon lisäksi, he ovat ansaineet lisäansioita erilaisilla käsitöillä ja ompeluksilla, he ovat pärjänneet myös leskinä jne. Ei naisia ole ollut varaa pitää vain lastenhoitajina vaan he ovat ainakin yhtään pienemmissä taloissa ja torpissa olleet mukana pelloilla, hoitaneet karjaa, kantaneet puita ja vettä jne.

Näin olen minäkin lukenut. Äidin työkyky oli liian hyvä käytettäväksi lastenhoitoon maalla. Lapsia katsoivat isommat lapset tai vanhukset. Äidit olivat parhaassa työiässä ja tekivät fyysisesti raskaita töitä.

Näin on. Ihan minun mummoni kertomaa ihan sieltä kultaiselta 50- ja 60-luvulta maalaistatalosta on se, ettei siihen aikaan istuskeltu imettämässä vauvaa kun piti joutua töihin, laiskuudeksi katsottiin jos istuskeli. Anoppi asui samassa pihapiirissä. Lapsia vahti työkyvytön isovaari.

Vierailija
489/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis hirveän raskasta alkaa vaatimaan mieheltä ns naistenjuttuja. Tai että joutuisin itse alkaa opettelee miten astianpesukone liitetään paikalleen, työntää lumet vaan koska haluan näyttää jollekin hypoteettiselle "muulle", että mekin osataan! Huh.

Minä leivon pullat ja mies saa hoitaa nikkaroinnit jatkossakin. Tämä on vapautta ja itsenäisyyttä. Ja itsetuntoa.

Mitä ovat "ns naistenjutut"? Et ilmeisesti tarkoita niillä kuukautisia, raskautta ja imetystä. Ne ovat "naistenjuttuja", koska ne ovat miehelle biologisesti mahdottomia.

Astianpesukoneen liittämiseen löytyvät ohjeet laitteen käyttöohjeesta. Periaatteessa asia on aika yksinkertainen. Liitetään laitteen tulovesi vesihanan astianpesukoneliitäntään, poistovesi viemärin astianpesukoneliitäntään ja pistetään pistoke pistorasiaan. Toki letkut ja putket pitää kiristää paikalleen, mutta ei se mikään monimutkainen juttu ole. Helpointa on tietysti tilata koneelle kotiinkuljetus ja asennus. Miksi naisen pitäisi teeskennellä avutonta ja odottaa, että mies tekee asennuksen?

Kun viimeksi ostimme astianpesukoneen, sen toivat ja asensivat miehet. Ihan ok sinänsä. Jonkin ajan kuluttua laitteesta löytyi vika, joka korjattiin takuutyönä. Ongelmaa tuli ratkaisemaan huoltoteknikko, joka sattui olemaan nuori nainen. Eipä ole tullut vastaan vielä yhtään miesasentajaa, joka olisi ollut yhtä kiinnostunut työstään. Tämä nuori asentaja teki perusteellisen tutkimuksen ja purki konetta päästäkseen näkemään tietyt osat. Lopulta hän vaihtoi rikkoutuneen osan (joka piti tilata). Hän myös sai koneen paikalleen paremmin kuin sen tuoneet miehet.

Astiaperukoneen kytkeminen kannattaa antaa ammattilaisen käsiin, jolloin vastuu tulee asentajalle. Jos kytkee itse ja tulee vesivahinko, vastuu on itsellä.

Vierailija
490/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi että ne ovat väärin? Ap haluaa ilmeisestikin pakottaa kaikki tuohon samaan muottiin.

Miksi teet oletuksia ap:sta?

Mikä ongelma sulla on tämän aihepiirin suhteen?

Ei normaalilla valtavirralla ole mitään ongelmaa minkään muottiin pakottamisen suhteen vaan ihmiset elää vapaasti niinkuin haluavat. Jos sä koet valtavirran elämäntavat itsellesi ongelmaksi että niitä vasten pitää sanallisesti hyökätä niin muuta johonkin muuhun maahan sitten.

Vierailija
491/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä pelottaa siinä ääripäässä olevia joilla on äärimmäinen jopa sairaalloinen tarve haukkua, solvata ja arvostella niitä ihmisiä jotka haluavat elää valintansa mukaan perinteisessä, turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa sekä ennenkaikkea aitoa rakkautta sisältävässä parisuhteessa ja perheessä.

Mikä tasaisuudessa ja turvallisuudessa niin paljon ahdistaa noita arvostelijoita? Ei elämä ole pelkkää draamailua.

Missä sinä tuollaista olet nähnyt? Minä olen nähnyt jyrkkiä kommentteja vain silloin, kun ns. perinteistä parisuhde- ja perhemallia kannattava on alkanut vaatia, että kaikkien muidenkin pitää elää hänen tavallaan.

Jos sinä olet sitä mieltä, että tuollainen perinteinen ratkaisu on hyvä, elä sen mukaan. Mutta toisaalta älä ala väittää, että siitä mallista vähänkin poikkeavat eivät elä turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa tai raukkautta sisältävässä parisuhteessa. Sinun mallisi voi olla oikea sinulle, mutta se ei ole sitä kaikille.

Esimerkiksi oma perheeni on osittain perinteinen, mutta osittain varsin moderni. Perinteinen (tai oikeastaan ihan tavallinen) se on, koska vanhemmat ovat eri sukupuolta. Perinteitä edustaa myös se, että olemme naimisissa ja lapsia on useampia. Modernia on puolestaan se, että kotityöt ja taloudellinen vastuu jaetaan melko tasan. Vaimoni palkka on hieman minua suurempi, vaikka lasten saaminen on tehnyt uraan useampia pieniä katkoksia.

Vierailija
492/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ilmeisesti nikkaroidaan ja asennellaan pesukoneita aika usein. Toivottavasti miehesi on LVI asentaja, koska astianpesukoneen liittämisen pitää tehdä ammattilainen vesivahinkojen välttämiseksi.

Ammattilaisen käyttäminen astianpesukoneen asennuksessa on suositeltavaa, mutta ei pakollista.

Vierailija
493/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomityttö on ollut jo pdemmän aikaa tasa-arvoinen, saanut mennä kouluun, saanut pukeutua tai olla pukeutumatta, saanut lisääntyä tai olla lisääntymättä.

Mistä johtuu, että Suomessa kaikki on mennyt alaspäin, ihan kaikki. Lapset heitteillä, eikä kouluissa opita enää mitään. Naiset hallituksessa, tarhoissa ja kouluissa naiset opettajina,  joka alalla naiset hyvin edustetuna. Ja meillä ollaan kohta kehitysmaan tasolla, toki korona ja sota on nyt pari vuotta kurittanut meitäkin, mutta sillä ei tätä alennutilaa kyllä mitenkään voi seliittää.

Höpö höpö.  Sinä aikana kun naiset on olleet opettajina (enemmistönä )on Suomi noussut pisa tilastoihin kärkeen. Nyt viime vuosona on laskua tullut(oliskohan nämä suomen osaamattomat oppilaat?) mutta se ei johdu siitä, että naisia on paljon opettajina, koska naiset on olleet opettajien enemmistö jo pitkään.

Lapset ei ole heitteillä, ennen ehkä olivatkin, mutta silloin siitä ei välitetty. kaikki lapset oli enemmän ja vähemmän "heitteillä". Mekin käytiin lapsi porukalla kesät uimassa, vaikka oltiin uimataidottomia ja rannasta jo vesi syvää. Ei tulisi nykyään kysymykseenkään. Tämä  vain yksi esimerkki.

Kouluissa opitaan edelleen ja paljon enemmän, kuin vielä 50-60 ja 70-luvuilla, jolloin koulu oli paljon yksinkertaisempaa. 

Lapset ja nuoret on paljon fiksumpia, jos vertaa vaikka 70-luvun lapsiin.

Suomesta ei ole tulossa kehitysmaata, ei sinne päinkään, mutta saahan sitä maalailla kauhukuvia, joe ei muuta tekemistä ole.

Naiset ei ole tätä maata pilanneet, sinä et vain tiedä millainen maa Suomi oli aikoinaan. Kaikki on nykyään paremmin, kuin ennen.

Vierailija
494/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ilmeisesti nikkaroidaan ja asennellaan pesukoneita aika usein. Toivottavasti miehesi on LVI asentaja, koska astianpesukoneen liittämisen pitää tehdä ammattilainen vesivahinkojen välttämiseksi.

Ammattilaisen käyttäminen astianpesukoneen asennuksessa on suositeltavaa, mutta ei pakollista.

Saa toki asentaa itsekin, mutta silloin myös vastuu on itsellä. 

Vierailija
495/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaksi piippuinen juttu kun ne perinteiset roolit mistä naiset hyötyvät pitää hyväksyä mutta ne josta miehet hyötyisi vaaditaan kieltämistä ja äärimmäistä tasa-arvoa. Tämä tunnetaan paremmin rusinat pullasta tasa-arvona

Vierailija
496/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun ituhippipoikkis joutuu tilaamaan asentajan, mutta omani on onneksi niin kätevä käsistään että hoitaa tuommoisen homman vaikka silmät kiinni.

Ainiin, mutta teillähän oli tapana ostaa kaikki? Mahtaa tulla kalliiksi. Osaatteko itse mitään?

Astianpesukone on sen verran harvinainen ja kallis hankinta, että yksi kotiinkuljetus ja asennus ei merkitse yhtään mitään. Uuden koneen kotiinkuljetus, vanhan poisviesti ja uuden asennus taisi maksaa 60 euroa. Säästyi omaa aikaa aika paljon, eikä 60€ merkitse yhtään mitään, kun kone maksoi kuitenkin 900€.

Vierailija
497/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä pelottaa siinä ääripäässä olevia joilla on äärimmäinen jopa sairaalloinen tarve haukkua, solvata ja arvostella niitä ihmisiä jotka haluavat elää valintansa mukaan perinteisessä, turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa sekä ennenkaikkea aitoa rakkautta sisältävässä parisuhteessa ja perheessä.

Mikä tasaisuudessa ja turvallisuudessa niin paljon ahdistaa noita arvostelijoita? Ei elämä ole pelkkää draamailua.

Missä sinä tuollaista olet nähnyt? Minä olen nähnyt jyrkkiä kommentteja vain silloin, kun ns. perinteistä parisuhde- ja perhemallia kannattava on alkanut vaatia, että kaikkien muidenkin pitää elää hänen tavallaan.

Jos sinä olet sitä mieltä, että tuollainen perinteinen ratkaisu on hyvä, elä sen mukaan. Mutta toisaalta älä ala väittää, että siitä mallista vähänkin poikkeavat eivät elä turvallisessa, tasapainoisessa, keskustelevassa tai raukkautta sisältävässä parisuhteessa. Sinun mallisi voi olla oikea sinulle, mutta se ei ole sitä kaikille.

Esimerkiksi oma perheeni on osittain perinteinen, mutta osittain varsin moderni. Perinteinen (tai oikeastaan ihan tavallinen) se on, koska vanhemmat ovat eri sukupuolta. Perinteitä edustaa myös se, että olemme naimisissa ja lapsia on useampia. Modernia on puolestaan se, että kotityöt ja taloudellinen vastuu jaetaan melko tasan. Vaimoni palkka on hieman minua suurempi, vaikka lasten saaminen on tehnyt uraan useampia pieniä katkoksia.

Sinun mallisi on se mitä itsekin pidän perinteisenä ja tavallisena. Äärihörhöt pitävät tuota malliasi vanhanaikaisena, ehdottomana ja tunkkaisena 50-luvun mallina. Sitä on vaikea enää ymmärtää ja käsittää. Ehkä heillä on sitten itsensä kanssa ongelmia että näkevät tuollaisen sinun kaltaisen mallin tuomittavana.

Vierailija
498/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvissä perheissä tämä on tosi yleistä. Ei siellä äidit juokse uran perässä, pumppaa peffaansa tai huuliaan ja vaihda miestä lennossa.

Ns. hyvissä perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä ja hoitavat yhdessä kodinkin asiat. Kaupungissa asuvilla miehillä on hyvin vähän mitään erityisiä ulkotöitä, jotka veisivät pääosan ajasta.

Vierailija
499/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pikkupoika kumminkin taas kuvittelee oikein puisevaa "perinteistä" olemista, eli mies makaa sohvalla lehteä lukien ja äiti keittelee soppaa. Ei taida olla monta vaihtuvaa näytöstä siinä kuvitelmassa.

Vierailija
500/640 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään rooleja. On tehtäviä, joita hoidetaan mieltymysten, kiireellisyyden, osaamisen ja tärkeyden mukaan. Itse tykkään pyykinpesusta ja vaatehuollosta, kumppani ruoanlaitosta ja läksyjen tarkistamisesta. Imurointi ja vessanpesut menevät niin kumpi ennättää, inhokkeja molemmille. Autoista en ymmärrä mitään (vielä) eikä oikeastaan kiinnostakaan mutta ajattelin opetella renkaidenvaihdon, koska saatan joutua sen joskus tekemään. Sen sijaan asennan ja kokoan tietokoneen sujuvasti. Ai meidän sukupuolet? Mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä, en ole valinnut kumppaniani biologisen sukupuolen perusteella. Mielestäni jokainen perhe voi toimia itse parhaaksi kokemallaan tavalla, kunhan molemmat tai kaikki osapuolet ovat ratkaisuihin tyytyväisiä.