Miksi perinteiset sukupuoliroolit perheessä on väärin?
Miksi nykyään ollaan niin paljon vastaan sitä, että perheessä on ns. vanhanaikaiset sukupuoliroolit? Entä, jos molemmat aidosti haluaa niin? Miksi se olisi väärin?
Kommentit (640)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen riippuvuus "enemmistön" edistyksellisistä mielipiteistä saa heikompiluonteiset juoksemaan uusien perhemallien ja sukupuolimallien perässä.
Mä sanon että nää heikompiluonteiset juoksijat eivät osaa rakastaa toista ihmistä lainkaan vaikka saattavat kuvitella niin. He ovat kyvyttömiä siihen. Juoksevat aina jotain karkuun mutta perille eivät pääsen.
Siis ne juoksee karkuun sitä karseaa Turmiolan Tommi-perhemallia.
Ne juoksee loppu viimein karkuun itseään. Surullisia ja katkeran äreitä hahmoja vanhemmiten.
Outoja tuttavia sulla.
Näissä kyse on useimmiten siitä, että mies haluaisi kotityöt hoitavan vaimon, joka kuitenkin kykenisi täysin elättämään sekä itsensä että yhteiset lapset. Sen vaimon lisäksi mies haluaisi avoimen suhteen. Mies olisi onnellinen, kun voisi elää kuin hotellissa ja toteuttaa kaikki haaveensa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvissä perheissä tämä on tosi yleistä. Ei siellä äidit juokse uran perässä, pumppaa peffaansa tai huuliaan ja vaihda miestä lennossa.
Niin miksi se "hyvä perheys" olisi yksin äidin vastuulla? Taas palattiin "siveellisyyteen", mikä on ap:n pohdintalurauksen alitajuinen ajatus.
Jaahas, mikäs meedio sä olet kun tunnet ap:n alitajunnankin. Älä jaksa nyt kiusata.
Olen oikeassa. En kiusaa.
Eivät ne ole väärin, nyt vaan yritetään kaikesta tehdä outoa ja vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tuntea häpeää jos on normaali perhemalli ja se toimii. Se on upeeta.
Just näin. Hävetköön ne jolla on syytä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tuntea häpeää jos on normaali perhemalli ja se toimii. Se on upeeta.
Ei niin, eli normaali nykyaikainen tasa-arvoinen?
Paha yrittää sekoittaa alkuperäisen perhemallin.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kyse on useimmiten siitä, että mies haluaisi kotityöt hoitavan vaimon, joka kuitenkin kykenisi täysin elättämään sekä itsensä että yhteiset lapset. Sen vaimon lisäksi mies haluaisi avoimen suhteen. Mies olisi onnellinen, kun voisi elää kuin hotellissa ja toteuttaa kaikki haaveensa kerralla.
Pettäjämiehet pitää kenkiä siksi aina ulos
Voisko joku nyt selittää mikä tämä "perinteinen perhemalli" oikeastaan on? Kotiäitiys? Vai agraarikulttuurin aikainen, jossa nainen hoitaa kodin ja pihapiirin asiat (lapset, ruuat, eläimet jne) ja mies sit pelto- ja metsätöitä jne.?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä minä maksoin perheen elämisen ihan täysin. Vaimon piti vaan kantaa päävastuu lapsista ja kodista sisäpuolelta sekä pitää minut tyytyväisenä kaikin puolin. Mutta se ei sitten toiminutkaan muutaman vuoden jälkeen. -> Vaimo sai kenkää. Nyt narisee vuokraluukussaan.
Tässä ketjussa monet ovat sanoneet perinteisiä sukupuolirooleja hyviksi, normaaleiksi, luonnollisiksi, sellaisiksi missä viihdytään.
Ei ne kaikille sitä ole. Mä esim olen lapsesta saakka kärsinyt niistä. Perinteinen naisen rooli ei ole koskaan tuntunut hyvältä, vaan joltain, mihin vanhemnat, koulu ja seurustelukumppanit on yrittäneet minua pakottaa.
Jos niissä viihtyy, ok. Saa niin elää. Mutta jos elät perheessä, jossa on perinteiset roolit ja lapsesi osoittaa, ettei niissä viihdy, teet hänelle henkistä väkivaltaa, jos yrität silti kasvattaa häntä niihin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sehän ei ole perinteinen työnjako, että "nainen elättää itsensä ja lapset." Perinteisessä työnjaossa naisen ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt selittää mikä tämä "perinteinen perhemalli" oikeastaan on? Kotiäitiys? Vai agraarikulttuurin aikainen, jossa nainen hoitaa kodin ja pihapiirin asiat (lapset, ruuat, eläimet jne) ja mies sit pelto- ja metsätöitä jne.?
Eikö noi esimerkit ole sama asia? Niinhän perinteisessä jaossa kotiäitikin hoitaa kodin ja pihapiirin asiat, lapset ja ruuat. Ja mies käy kodin ulkopuolella töissä.
Eivät perinteiset sukupuoliroolit väärin ole silloin kun ne ovat ihmisten omia valintoja. Pulma liittyy siihen, että niitä edelleen monessa tilanteessa oletetaan muiden taholta.
Oltiin vaimon kanssa noin vuosi sitten vaihtamassa autoa ja käytiin katselemassa käytettyjä autoliikkeissä. Joka paikassa jouduin sanomaan myyjälle, joskus muutamaankin otteeseen, ettei minun kanssani kannata puhua vaan vaimon. Itse en ole kiinnostunut autoista tippaakaan, en tiedä niistä yhtään mitään eikä minulla ole edes ajokorttia. Vaimo sen sijaan tietää paljonkin ja osaa esim. tehdä kaikki toimenpiteet mitä itse niille voi tehdä. Vaikeaa tuntui myyjille olevan keskustella naisen kanssa kun mies seisoi vieressä. Tuntui että jotenkin automaattisesti myyjän katse hakeutui minuun ja kommentit oli suunnattu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeavuus ja woke on muotia. Kannattaa kasvattaa lapsesta mahdollisimman poikkeava. Mitä feikimpi, sitä parempi.
Muunsukupuolisuus on plussaa, joku allergia pitää olla ja ADHD ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se vaan on viety niin äärimmäisyyksiin, että tämmöinen perinteinen ja ns "normaali" perhemalli on epänormaalia. Tai oikeastaan sitä on hyvin hankala toteuttaa . Ei äitiyttä tueta tai sitä että nainen hoitaa kodin. Jokapuolelta tulee sitä vihaa ihan tavallista naisenroolia tai vaikka kotirouvaa kohtaan.
Se on järjetöntä.
Ja sinäkin sait enemmän alapeukkuja kuin kannatusta.
On ihan totta että yhteiskunta ja yksittäiset ihmiset patistavat naisia töihin. Naisille ei riitä kodin ja lasten hoitaminen, vaan tämän isohkon työmaan lisäksi pitää olla kokopäivätyö kodin ulkopuolella.
Vanhemmat ovat lopulta hurjan väsyneitä, ja lapset jäävät pakon edessä itseohjautuviksi, tai puhelimella etäohjattavaksi, kun ei kumpikaan vanhemmista ole perään katsomassa. Selviävät tai eivät.
Naisten työssäkäyntiä tasa-arvo perustelee eläkekertymillä, yhteiskunta perustelee verotuloilla, yksittäiset ihmiset perustelee että ei vaan voi noin olla ettei kävisi töissä, loisii miehen lompakolla jne.
Vaikka eläkekertymät voi hoitaa muutoinkin kuin työnantajan kautta, naisten verotulot ovat monilla aloilla todella pienet (pisara meressä) usein paljon pienemmät kuin heidän lastensa aiheuttamat päivähoitokustannukset - ja yksittäiset ihmiset eivät tiedä meidän / minun tulotasoa tai miehen työtilannetta.
Ei perinteistä perhemallia tueta edes puheiden tasolla.
Itse olen kouluikäisten kotiäiti, mies on hyvin paljon matkatyössä eli hoidan tosiaankin yksin kotia ja lapsia, meille molemmille aikuisille sopii hyvin näin ja lapset pitää tätä ihan tavallisena myös.
Minä en tunne ketään toista kotiäitiä esim lasten luokkalaisten vanhemmista, että aika harvinaistahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Eivät perinteiset sukupuoliroolit väärin ole silloin kun ne ovat ihmisten omia valintoja. Pulma liittyy siihen, että niitä edelleen monessa tilanteessa oletetaan muiden taholta.
Oltiin vaimon kanssa noin vuosi sitten vaihtamassa autoa ja käytiin katselemassa käytettyjä autoliikkeissä. Joka paikassa jouduin sanomaan myyjälle, joskus muutamaankin otteeseen, ettei minun kanssani kannata puhua vaan vaimon. Itse en ole kiinnostunut autoista tippaakaan, en tiedä niistä yhtään mitään eikä minulla ole edes ajokorttia. Vaimo sen sijaan tietää paljonkin ja osaa esim. tehdä kaikki toimenpiteet mitä itse niille voi tehdä. Vaikeaa tuntui myyjille olevan keskustella naisen kanssa kun mies seisoi vieressä. Tuntui että jotenkin automaattisesti myyjän katse hakeutui minuun ja kommentit oli suunnattu minulle.
Tämä ja just näin!!
Mitkä ne perinteiset roolit ovat? Molemmat uurastavat pellolla/kaskimaalla/karjanhoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sehän ei ole perinteinen työnjako, että "nainen elättää itsensä ja lapset." Perinteisessä työnjaossa naisen ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.
Tai: nainen ei saa käydä töissä kodin ulkopuolella. Monet meistä naisista ihan oikeasti haluavat käydä töissä kodin ulkopuolella. Jo silloin, kun on lapsia.
Jaahas, mikäs meedio sä olet kun tunnet ap:n alitajunnankin. Älä jaksa nyt kiusata.