Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella ahdistava terveysmurhe

Vierailija
15.01.2023 |

Aluksi, toivon että minua ei leimata oireideni perusteella hulluksi, vaikka siltä tämä ehkä kuulostaakin.

Minulla alkoi viime vuoden joulukuussa kamala yskä ja nyt tilanne on eskaloitunut siihen pisteeseen että pelkään joka päivä kuolevani hetkenä minä hyvänsä.
Yskä tuntuu enää lähestulkoon kaulan alueella, eli keuhkoni tuntuvat todella tyhjiltä ja sairailta. En tämän vuoksi pysty enää aivastamaan, vaikka kuinka kaivaisin nenää tai katsoisin kirkasta valoa. En ole nukkunut ikuisuuksiin kunnon yöunia. Samoin myöskään aistini eivät enää toimi kunnolla. En säikähdä mistään, en kutise, en tunne mitään. Olen käynyt lääkärissä kerran tämän vuoksi, mutta hänen mielestään tämmöinen tila ei ole mahdollista. Olen saanut astmapiipun käyttööni mutta siitä ei ole ollut minulle apua. Tilanne on todella ahdistava etenkin siksi että olen vasta 22 vuotias ja vastasyntyneen äiti.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla psykosomaattistakin. Olet tuore, nuori äiti, vastuu vauvasta on kova ja vauvan syntymä muutenkin on valtavan iso elämänmuutos. Oletko puhunut oireista neuvolassa? Tsemppejä!

Sain jo lapsivuodeosastolla tähän apua, kun koin että vointini romahti niin, etten jaksanut hoitaa vauvaa yöllä. Tässä on varmasti myös psyykkistä oireilua, mutta pääosin vaivani on fyysinen, koska se vaikuttaa näin pahasti koko kehoon.

Vierailija
42/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on liikkeellä tuollaista älyttömän pitkään kestävää yskää, joka tosiaan imee voimat kun häiritsee unta ja kaikkea muutakin elämää.

En tiedä mikä pöpö enkä miten sen saisi pois mutta olen kuullut parista tapauksesta.

Toivotaan että lääkäristä löytyisi jotain apua.

Ehkä joku hyvä yskänlääke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ahdistukselta.

Minulla oli myös nuorena äitinä ihan fyysisiä oireita, kuolemanpelkoa, päänsärkyä, tunne ettei saa keuhkoihin ilmaa, mahaoireita, palan tunne kurkussa jne.

Jokainen oire oli elämää häiritsevä, suorastaan halvaannuttava, ja saattoi kestää vuodenkin, kunnes oire vaihtui toiseen ja esim. iltaisin olin varma että en enää aamulla herää.

Kävin vuosia eri lääkäreillä, kunnes joku vihdoin osasi epäillä ahdistusta ja masennusta ja pääsin psykiatrian poliklinikalle asiakkaaksi.

Toivottasti tämä herättäisi jotakin ajatuksia, ja ehkä voisit keskustella siitä lääkärin kanssa. Tiedän että voi olla vaikeaa kyseenalaistaa omia oireita, etenkin kun ne on hyvin fyysisiä ja todellisia, mutta aivot voi tehdä temppuja ahdistuneena ja stressaantuneena.

Vierailija
44/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eikö noiden piikkien pitäis estää kova tauti, ja nyt oot ollu jo vuoden putkee kipeenä? Ootko siis ottanu niitä piikkejö vai et?

Miten ne voi estää, jos niitä ei saa?

Meillekin se vittumainen tauti tuli just jouluksi, melkein vuosi edellisestä rokotuksesta. Ja kyllä, yskimme edelleen.

Vierailija
45/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelet oireita, jotka eivät kuulosta edes liittyvän yhteen. Esim nämä: "En säikähdä mistään, en kutise, en tunne mitään."

Miksi koit tarpeelliseksi kertoa nuo? Oletko masentunut?

Vierailija
46/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska eikö noiden piikkien pitäis estää kova tauti, ja nyt oot ollu jo vuoden putkee kipeenä? Ootko siis ottanu niitä piikkejö vai et?

Miten ne voi estää, jos niitä ei saa?

Meillekin se vittumainen tauti tuli just jouluksi, melkein vuosi edellisestä rokotuksesta. Ja kyllä, yskimme edelleen.

Normaali yskä voi kestää useammankin viikon. Ei siinä ole mitään epätavallista.

Vierailija
47/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelet oireita, jotka eivät kuulosta edes liittyvän yhteen. Esim nämä: "En säikähdä mistään, en kutise, en tunne mitään."

Miksi koit tarpeelliseksi kertoa nuo? Oletko masentunut?

Koen, että nämä liittyvät toisiinsa.

Vierailija
48/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella pitkään jatkuneen yskän syynä oli nielussa oleva kasvain. Ihan pieni ja harmiton. Aiheutti vain yskää. Korvalääkäri poisti sen samalla kun tutki nielun.

Julkiselta ei saatu mitään apua. Aina vaan käskivät tulemaan 1-3 kk kuluttua uudestaan "jos ei mene ohi". Aika monta kuukautta juostiin julkisella ennenkuin meni hermot ja mentiin yksityiselle. Siellä riittikin yksi käynti ja yskä parani.

Suosittelen AP:lle yksityistä. Julkisella eivät tykkää tutkia eivätkä hoitaa. Kehittävät vain jonoja juoksuttamalla ihmisiä turhaan vastaanotolla.

Vierailija
49/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sulla noin muuten menee elämässä?   

Ei tarvitse tulla v ttuilemaan jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa.

Vierailija
50/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene erikoislääkärille, yksityisellä. Esim. korva-,nenä-,kurkkutaudit. Tai keuhkosairauksien erikoislääkärin.  Tosin saattaa olla vain pitkäkestoista flunssaa. Voi olla huono yleiskunto, synnytys takana, huonot yöunet...

Vierailija
51/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yskä katosi kun nielu- ja kitarisat leikattiin. En tiiä voiko olla kohdallasi tästä kyse mutta mulla tämä oli apu hieman vastaavaan oireeseen.

Vierailija
52/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla psykosomaattistakin. Olet tuore, nuori äiti, vastuu vauvasta on kova ja vauvan syntymä muutenkin on valtavan iso elämänmuutos. Oletko puhunut oireista neuvolassa? Tsemppejä!

Sain jo lapsivuodeosastolla tähän apua, kun koin että vointini romahti niin, etten jaksanut hoitaa vauvaa yöllä. Tässä on varmasti myös psyykkistä oireilua, mutta pääosin vaivani on fyysinen, koska se vaikuttaa näin pahasti koko kehoon.

Myös psyykkiset vaivat voivat vaikuttaa erittäin voimakkaasti kehoon.

Vierailija
53/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden joulukuu oli n. 1 kk sitten.

Jos viimeisimmästä koronarokotteesta ol yli 6 kk aikaa, se on melkein sama kuin ei olisi ottanut rokotetta ollenkaan.

Vuosi sitten joulukuussa, sanottiin aloituksessa! 

Vierailija
54/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ventoline on ainakin itselläni aivan turha lääke. Ei avaa keuhkoja tippaakaan ja sydän meinaa pumpata rinnasta ulos.

Hoitaviin taas keuhkot vastaavat oikeinkin hyvin, kunhan löytyy oikea lääke ja annostus. Parhaimmillaan kuukausien kamala yskä on kadonnut kokonaan ihan päivissä.

Vierailija
55/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin että ap kokee esim kutiamattomuuden liittyvän moneen muunkin aistimuksen tai reaktion laimenemiseen/lamaantumiseen. Itse en myöskään kutia, enkä reagoi juuri kipuun, ja mulla myös hengittäessä pinnallisesti kylkiluut ei hievahdakkaan. Jos hengitän syvään, pallealla kunnolla, maha kyllä liikkuu, mutta edelleen kylkiluissa ei tapahdu mitään. Aivastan kyllä jos survon jotain nenääni. Olen jatkuvasti hengästynyt, vaikka en tekisi mitään. Onhan se kuumottavaa, varsinkin kun lapsia ja vastuussa muistakin. Yskä jatkunut jo vuosia. Olen valtavan uupunut, mutta lääkärit puhuu vaan masennuksesta, vaikken koe olevani masentunut.

Vierailija
56/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla keuhkosyöpäkin tai vastaava.

Vierailija
57/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uudestaan lääkäriin!

Voi olla COPD eli keuhkoahtauma ja sitä tulee myös tupakoimattomille, mullakin on sellaista keuhkokuvassa ja koskaan elämässä en ole polttanut.

Voi olla myös emfyseema, keuhkosarkoidoosi, keihkofibroosi lukemattomat mahdollisuudet.

Tarvitset LÄÄKITYSTÄ, siis jatkuvaa lääkitystä ja se avaava astmapiippu ei auta mitään. Tarvitset kortikosteroidia tai muuta vastaavaa.

Mene lääkäriin ja kerro oireet ja pyydä että kuvantaa. Thorax röntgen on halpa ja sen kyllä yleensä saa.

JOS löytyy jotain niin pääset erikoissairaanhoitoon lähetteellä eli siis keuhkopolin asiakkaaksi jossa on hyvä hoito ja kontrollit.

Vierailija
58/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kolme eri flunssatyyppiä tms valloillaan. Itselläni alkoi samat oireet jouluaattona. Nyt on yskää ja lima nousee ihan koko ajan keuhkoista ja saa rykiä ja niellä ihan puolen minuutin välein. Viikon odotan sitten haen sen ...mikä tamiflu se oli, mikä annetaan estämään influessan jälkitauteja tms. Iltalehdessä vai Iltasanomissa tänäänkin aiheesta juttua. En jaksa etsiä linkkiä...

Voimia ja koita jaksaa uuden pienen tulokkaan kanssa sekä onnittelut siitä, että olet hänet elämääsi saanut.

Vierailija
59/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nuo sun rauta-arvot. Onko mitattu? Loppuraskaus ja etenkin synnytys voi viedä arvot alas. Hapenpuute aiheuttaa kuvailemaasi tunnetta. Varsinkin tuota keuhkot tyhjänä. Rytmihäiriöitä voi myös tulla ja sitä yskää. Varsinkin uupumusta. Paleleeko?

Vierailija
60/61 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otata verikokeet. Koko veren kuva.

Ei kannata unohtaa ferritiiniä, psykosomaattisissa oirekuvissa se on hyvin usein matala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme