Mieheni pyysi hakemaan paristoja kaupasta
Kuulemma ihan peruskoko.
Pyysin kuitenkin nähtäväksi, mitä pitää ostaa.
Se olikin patteri. Olisin ostanut tuota tietämättä lituskaisia paristoja. Mielestäni paristo tarkoittaa lituiskaista energialähdettä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Patteri on se millä taloa lämmitetään.
Näinä aikoina erityisesti Ukrainassa. Meinaan tykistöpatteri.
Ap on oikeassa, vaikka asialla vitsailee.
Listana ja leveä on paristo. Muissa on vain yksi pari.
Onko peruskoko AA vai AAA? Muistakaahan pitää riittävästi paristoja kotona sähkökatkojen varalta.
Jos pässinpää ei osaa määritellä tarkemmin, niin menkööt itse kauppaan.
Battery on se juoma, jos käsketään tuomaan pari patterii niinse on taas muutama muoviin pakattu kaljatölkki paketti.lämpöpatteri on taas joku sähköhärveli, paristo on taas kertakäyttönen sähköllä täytetty kööpnä , akku taas sama mutta uudestaan täytettävä muodosta tai koosta riippumatta.
Paristossa ei ole napoja, mutta patterissa on plus ja miinus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paristo on se oikea termi. Patteri on puhekieltä ja tulee englannin battery-sanasta. Suomessa patteri on se rautajuttu seinässä joka lämmittää asuntoa.
Paristohan on nimenomaan se väärä termi jos kyseessä on esim. AAA- tai AA-kokoiset sähkökemialliset n. 1.5 voltin parit, koska niistä muodostuu paristo vasta kun useampia niistä kytketään sarjaan.
Sen sijaan esim. se litteä 4.5V paristo tosiaan on paristo, koostuen kolmesta sarjasnkytketystä 1.5 V parista. Samoin ns. 9V neppariparisto on paristo ja koostuu kuudesta sarjaan kytketystä 1.5V parista.
Voinko kytkeä riviin vai mitä se Kirchoffi sanoikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paristo on se oikea termi. Patteri on puhekieltä ja tulee englannin battery-sanasta. Suomessa patteri on se rautajuttu seinässä joka lämmittää asuntoa.
Paristohan on nimenomaan se väärä termi jos kyseessä on esim. AAA- tai AA-kokoiset sähkökemialliset n. 1.5 voltin parit, koska niistä muodostuu paristo vasta kun useampia niistä kytketään sarjaan.
Sen sijaan esim. se litteä 4.5V paristo tosiaan on paristo, koostuen kolmesta sarjasnkytketystä 1.5 V parista. Samoin ns. 9V neppariparisto on paristo ja koostuu kuudesta sarjaan kytketystä 1.5V parista.Voinko kytkeä riviin vai mitä se Kirchoffi sanoikaan?
Kirchoffi sanoo, että sähkö menee sinne, mihin pääsee. Se on sama kuin laittaisit vettä johonkin. Loppusumma on sama.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävettäisi olla tuon parisuhteen kumpikaan osapuoli
"Peruskoko" ??? 🤣🤣🤣
Minä ostaisin paristoja, enkä pattereita. Menkööt itse kauppaan, jos ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin paristoja, enkä pattereita. Menkööt itse kauppaan, jos ei kelpaa.
Menköön, jos yhtä ihmistä tarkoitetaan. Tai vaikka eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Ne pyöreät ovat pareja. Yleisin koko on nykyään AAA, aikaisemmin AA. Yhdessä ne muodostavat pariston.
Matkustatko laivastolla?
En enää työkaverini poika on konemestari ja en luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pyöreät ovat pareja. Yleisin koko on nykyään AAA, aikaisemmin AA. Yhdessä ne muodostavat pariston.
Matkustatko laivastolla?
En enää työkaverini poika on konemestari ja en luota.
minä tiedän ruotsinlaivojen diisseleitä hoitavan erään korkeassa asemassa teollisuuspiireissä olevan pojan.
Vierailija kirjoitti:
Matkustatko laivastolla?
Tai luetko kirjastoa?
Yksi 1,5V kenno on nimetään pari. Kun näitä liitetään yhteen, esim 4,5V litteäksi taskulamppuun sopivaksi kennostoksi on se paristo.
Yksi AA tai AAA kokoinen kenno on siis pari eikä paristo.
Yhdessä 9V paristossa on metallikuoren sisällä useita pieniä 1,5V pareja päällekäin ja on siten paristo.
Kun minun mieheni pyytää tuomaan kaupasta paristoja, hän kertoo, kuinka monen A:n paristoja pitää tuoda, tai 9 voltin paristo, tai jos tarvitsee jonkun erikoisemman pariston, ottaa valokuvan siitä paristosta, millainen pitää tuoda, ja laittaa kuvan minulle whatsappiin. Esim. pienissä lituskaisissa on koodi toisella puolella. Siitä siis ukkoni ottaa sen kuvan, jolloin tiedän täsmälleen, millaisen pariston hän tarvitsee. Sama kaikkien muidenkin sähköjuttujen kanssa. Niissä kun pitää aina olla oikeat voltit, ampperit ja watit, ja myös pituus, leveys ja paksuus pitää olla oikea, samoin oikeanlaiset liittimet, jotta se on sopiva siihen paikkaan, mihin se tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on paristo? Se on se juttu, jolla saat asiat toimimaan. Se on pieni, pyöreä ja littana. Patterit ovat erikseen.
Patterit ovat suorakaiteen muotoisia lieriöitä.
Mikä helvetti on suorakaiteen muotoinen lieriö?
Sama kuin kolmion muotoinen neliö?
2d tai 3d. Ei pitäisi mennä ymmärryksen yläpuolelle. Tuo on helpompaa kuin ohjeistus ostaa perusparisto.
Eikö ei-suorakaiteen muotoisen nelikulmion muotoinen lieriö ole silloin katkaistu kartio? Ympyrän muotoinen lieriö lienee pallo.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun mieheni pyytää tuomaan kaupasta paristoja, hän kertoo, kuinka monen A:n paristoja pitää tuoda, tai 9 voltin paristo, tai jos tarvitsee jonkun erikoisemman pariston, ottaa valokuvan siitä paristosta, millainen pitää tuoda, ja laittaa kuvan minulle whatsappiin. Esim. pienissä lituskaisissa on koodi toisella puolella. Siitä siis ukkoni ottaa sen kuvan, jolloin tiedän täsmälleen, millaisen pariston hän tarvitsee. Sama kaikkien muidenkin sähköjuttujen kanssa. Niissä kun pitää aina olla oikeat voltit, ampperit ja watit, ja myös pituus, leveys ja paksuus pitää olla oikea, samoin oikeanlaiset liittimet, jotta se on sopiva siihen paikkaan, mihin se tarvitaan.
Saat mitä tahansa, jos osaat tilata oikein.
2d tai 3d. Ei pitäisi mennä ymmärryksen yläpuolelle. Tuo on helpompaa kuin ohjeistus ostaa perusparisto.