Sinä joka työskentelet leikkaussalissa tai heräämössä, mitä toivoisit potilaan tietävän/tekevän ennen leikkausta? Muita yleisiä vinkkejä?
Eli itselläni on huomenna leikkaus ja siitä tulikin mieleen, että onko teillä leikkaussalissa tai heräämössä asioita mitä toivotte, että asiakas olisi ottanut huomioon tullessaan leikkaukseen?
Esim. Aamulla hampaiden pesu. Olettaisin että teidän on mukavampi asentaa sitten kaikki piuhat ja letkut kun on ei niin haiseva suu?
Kiitos!
Kommentit (43)
Puku päälle varalta, jos sattuu kuolemaan niin ei muutaku arkkuun suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito, tai pyydät äiskän lukemaan ne kotiin tulleet ohjeet. Huoh🙄
Minä olen menossa ylihuomenna yksityiselle jalkaleikkaukseen ja olen kyllä vähän ihmetellyt sitä, kuinka suppeat ohjeet olen saanut. Lähinnä on kerrottu, että pitää peseytyä edellisenä iltana tai leikkauspäivän aamuna ja että leikkauspäivänä ei saa syödä eikä juoda mitään paitsi max lasillisen vettä. Lisäksi on kerrottu, että leikkauksesta kotiin lähtiessä tarvitsee saattajan, jonka pitää olla seurassa myös ilta ja seuraava yö. Mutta missään ei ole kerrottu esim. sitä, kuinka pian leikkauksen alusta pääsee aikaisintaan lähtemään kotiin eli mihin aikaan saattajan kannattaa tulla sairaalaan. No, soitan sinne huomenna ja kysyn, mutta kuvittelisin, että tällainen jokaiselle leikkaukseen tulevalle olennainen tieto kannattaisi kertoa ohjeissa. Ei nyt ole mitään järkeä siinä, että saattajani tulee tuntikausiksi istumaan sairaalan käytävällä siksi aikaa, kun minua leikataan ja olen heräämössä.
Ei hyvää päivää!
Lähdön ajankohtaa ei voi antaa, koska ikinä ei voi tietää mitä tulee. Leikkauksessa voi tulla jotakin, sun pitää siitä lääketokkurasta olla toipunut, lääkäri vielä tarvittavat kipulääkitykset kotiin kirjoittaa, hoito-ohjeet yms.. ja siellä on muitakin potilaita kuin sinä! Äitini oli juuri jalkaleikkauksessa, ja silloin kun hänen piti päästä lähtemään, leikkaushaava oli alkanut vuotamaan. Oli pari ylimääräistä tuntia joutunut viettämään sairaalassa ennen kotiinlähtöä. Eli ikinä ei tiedä, mitä tapahtuu.Miksi sen sun saattajan pitäisi odotella sairaalassa? Hyvin on aikaa käydä vaikka lounaalla, kahvilla, kotona välissä jos ei asu kaukana. Soitat tai pyydät henkilökuntaa soittamaan hänelle kun lähtö alkaa olemaan lähellä.
Miksi kommentoijien on niin vaikea ymmärtää, että en kaipaakaan tarkkaa aikaa. Haluaisin tietää minimiajan. Nyt minulla ei ole mitään käsitystä siitä, meneekö leikkauksen alusta minimissään 3 vai 6 vai jotain muuta tuntia siihen, kun pääsen lähtemään. Ei tämän tiedon antamisen luulisi olevan ylivoimaista. Koska saattajallani menee yli tunti tulla paikalle, olisi hänenkin päivän suunnittelun kannalta kiva tietää, pitääkö hänen lähteä aikausintaan klo 11 vai klo 14.
On tietenkin täysin ymmärrettävää, että tämän minimiajan päälle voi tulla pitkiäkin lisäyksiä vointini tai jonkin yllättävän tapahtuman vuoksi.
Koska sitä minimiaikaa ei välttämättä voida myöskään antaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Saattaja tulee ja menee sairaalan aikojen mukaan, ei toisinpäin.
Ainahan sä voit paikan päällä kysyä osaavatko antaa mitään arviota ajankohdasta, jonka voisi saattajalle ilmoittaa.Ihan oikeasti en voi ymmärtää, etteikö sairaalassa tiedettäisi, että parhaassakin tapauksessa ko. sairaalassa tällä osastolla menee vähintään aika x siitä, että ilmoittaudun tiskillä siihen, että makaan valmiina leikkauspöydällä. Tuskin se sentään minuutissa tapahtuu. Ja että siihen leikkaukseen, johon olen menossa, kuluu aina vähintään aika y. Ja että heräämössä ollaan tarkkailtavana leikkauksen jälkeen vähintään aika z. Ko. sairaalassa tehdään kuitenkin viikoittain samanlaisia leikkauksia. Tuskin minä sentään olen mikään ihmetapaus, joka selviää näistä vaiheista selvästi nopeammin kuin kukaan minua ennen.
Yksinkertainen saa olla tämän kommentin perusteella.
1. Leikkaukseen pääsy voi venyä. Harvemmin, mutta mahdollista.
2. Vaikka leikkaukseen kuluu aikaa X, niin mahdollisia komplikaatioita tai muita ongelmia EI voi ennustaa etukäteen, jotka pitkittävät leikkausaikaa.
3. Heräämössä olo on myös yksilöllistä. Sieltä pääsy riippuu sun kunnosta, onko huonovointisuutta jne.
4. Vaikka leikkaukset olisivat rutiinia, niin ikinä et voi tietää mitä siinä välissä tapahtuu.
Huokaus. Mielestäni olen jo moneen kertaan sanonut ymmärtäväni, että kaikkiin näihin aikoihin voi tulla pitkiäkin viivästyksiä, joko oman vointini tai muun tapahtuman vuoksi. Mutta haluaisin tietää, kuinka monta tuntia koko hommaan menee vähintään silloinkin, kun kaikki sujuu mahdollisimman helposti ilman mitään ylimääräisiä sattumuksia ja viivästyksiä. Nyt minulla ole mitään tietoa siitä, onko tämä aika esim. 3 tuntia vai 6 tuntia vai jotain täysin muuta. Kun mieheni oli jalkaleikkauksessa julkisella puolella, hän sai pyytämättä etukäteen tiedot tästäkin. Yksityissairaalasta niitä pitää ilmeisesti erikseen kysyä.
Yksinkertainen saa olla tämän kommentin perusteella.
1. Leikkaukseen pääsy voi venyä. Harvemmin, mutta mahdollista.
2. Vaikka leikkaukseen kuluu aikaa X, niin mahdollisia komplikaatioita tai muita ongelmia EI voi ennustaa etukäteen, jotka pitkittävät leikkausaikaa.
3. Heräämössä olo on myös yksilöllistä. Sieltä pääsy riippuu sun kunnosta, onko huonovointisuutta jne.
4. Vaikka leikkaukset olisivat rutiinia, niin ikinä et voi tietää mitä siinä välissä tapahtuu.