Onko teidän suvussa nimi joka kulkee suvussa ja pitää antaa aina lapselle toiseksi tai kolmeksi nimeksi?
Kommentit (93)
Kas näin tehdään aiheesta kysely. Kuka jaksaa lukea tän 5 sivua pitkän kommenttiosuuden ja laskea kuinka yleistä asia on. (sitähän ap kyseli)
https://www.vauva.fi/keskustelu/4476909/onko-sinulla-tai-lapsellasi-suv…
Me annoimme toiseksi ja kolmanneksi nimeksi isovanhempien kutsumanimet, tyyliin Lenni Esko Kari, etunimenä itse valitsemamme. Lapsi saa tietysti itse päättää, jatkaako perinnettä puolisonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on. Mutta meidän lapsista kukaan ei saanut sitä nimeä eli me katkaisimme perinteen.
Et voi tietää katkesiko perinne. Lapsesi tai joku seuraavien polvien edustaja voi hyvinkin taas jatkaa perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis ollut, mutta mä omalta kohdin katkaisin perinteen. Lapsilla on vain etunimet, eikä nekään ollut noita perintönimiä. Parit suvun rouvat mä siinä menetin ja mummo tuhahti, että onko pakko aina hangotella vastaan. On, ne oli mun makuuni rumia nimiä silloin. Nykyään aivan yks hailee. Tässä hetkessä saattaisinkin käyttää niitä toisina niminä.
Kuinka niin vain etunimet? Kai sukunimetkin on?
Kertoisiko joku miten ihmisellä voi olla vain etunimi. Eihän sen pitäisi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko miten järkyttyneitä ruotsalaiset oli Victoria ja Daniel nimesi lapsen Estelleksi, eikä kierrättäneetkään niitä aina samoja nimiä?
Prinsessa on todennäköisesti saanut ensimmäisen nimensä edesmenneen kreivi Folke Bernadotten puolisolta, vuonna 1984 kuolleelta kreivitär Estelle Bernadottelta. Folke Bernadotte oli kuningas Oskar II:n pojanpoika ja Kustaa V:n veljenpoika.
Näin se taitaa olla. Tietämättömät vaan alapeukuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis ollut, mutta mä omalta kohdin katkaisin perinteen. Lapsilla on vain etunimet, eikä nekään ollut noita perintönimiä. Parit suvun rouvat mä siinä menetin ja mummo tuhahti, että onko pakko aina hangotella vastaan. On, ne oli mun makuuni rumia nimiä silloin. Nykyään aivan yks hailee. Tässä hetkessä saattaisinkin käyttää niitä toisina niminä.
Kertoisiko joku miten ihmisellä voi olla vain etunimi. Eihän sen pitäisi olla mahdollista.
Ortodoksit antavat lapselleen vain yhden etunimen. Sukunimi Suomessa on lain mukaan kaikille pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen suvussa oli nimi, joka piti aina antaa esikoispojalle. Perinne katkesi meidän esikoispoikaamme, koska en halunnut antaa nimeä. Appivanhemmat olivat todella katkeria.
Et sitten voinut joustaa asiassa, joka on heidän kulttuurissaan ilmeisen tärkeä?
Veikko, Matias, Juhani ja Johannes.
Meillä ei ole kaukaa periytyvää nimeä, mutta kun esikoisemme syntyi, päätimme antaa hänelle toiseksi nimeksi nimen, joka on hänen kahdella isovanhemmallaan sekä toisella vanhemmista. On siis kummaltakin puolen katsottuna kolmas nimen kantaja. Toivomme, että perinne jatkuu...
Miehen isän suvussa on kulkenut ensimmäisenä nimenä nimi, joka miehellä itsellään on toisena nimenä. Pidän itse nimestä, joten olen sitä aina ehdottanut. Kolmas poikamme sai viimein sen etunimekseen. Mies ei olisi niin välittänyt jatkaa perinnettä.
Omassa suvussa ei ole samanlaisia perinteitä, mutta itselleni on ns. vahingossa annettu sama etunimi kuin jollekin isäni mummolle/isomummolle ja toinen nimeni on isäni toisen nimen naisversio. Minulle raskausaikana valittu etunimi ei kuulemma sopinutkaan minulle ja myöhemmin huomattiin, että saamani nimi löytyy jo suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit antavat lapselleen vain yhden etunimen. Sukunimi Suomessa on lain mukaan kaikille pakollinen.
Sitä juuri ihmettelen. Vain yksi etunimi voi tietenkin olla, mutta vain etunimi kuulostaa oudolta.
Suvun vanhimman pojan nimi on ollut sama ainakin mun isoisoisällä, isoisällä ja isälläni ensimmäisenä nimenä. Nyt mun esikoispojallani ja ensimmäisellä miespuolisella lapsenlapsella toisena nimenä.
Lasten isillä ei luonnollisesti mitään tekemistä lastensa nimien kanssa. Ei tainnut toinen veljesikään juuri tykätä suvun perinnenimestä.