Kaksi sukupolvea samassa talossa, uhka vai mahdollisuus?
Olen keski-ikäinen ja lapset lentävät kohta pesästä. Olen ainoa lapsi ja omat vanhempani ikääntyvät ja olen miettinyt, josko lasten lähdettyä maailmalle muuttaisin vanhempieni kanssa saman katon alle, jotta pystyisin paremmin huolehtimaan heistä. Onko kellään vastaavaa järjestelyä, toimiiko se, hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (69)
Uhka. Ei kukaan asu vanhempiensa kanssa samassa taloudessa. Ehkä nuori korkeintaan joka säästää rahaa asumiskuluissa. Yleensä sitten asutaan lähekkäin, jos pitää huolehtia tai vanhempi muuttaa myöhemmin lähemmäs. Voi olla että vanhemman asunnossa /talossa joutuu olemaan kauemmin jos vanhempi on 86-99v ja on joku vakava juttu.
En ikinä ottaisi äitiäni saman katon alle kun en jaksa hänen seuraansa edes yökyläilyn vertaa.
Ja en tiedä siis miten maaseudulla tai jos on pitkät välimatkat, vastasin enemmän kylän tai kaupungin mukaan, jossa voisi olettaa olevan asuntoja vapaana. Maaseudulla kai lisämökki tai rakennus olisi ok.
Jos huonoihin puoliin keskittyy:
Olet hyvin äkkiä siinä asemassa, että läsnäoloasi vaaditaan koko ajan. Vapaa-aikasi vähenee.
Kaikki riippuu tietysti vanhempiesi luonteesta ja kunnosta. On siinä hyviäkin puolia, jos on valmis uhraamaan osan ajastaan.
Jos tulette toimeen, niin siitä vaan.
Olisiko sun mahdollista asua vaikka naapurissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos huonoihin puoliin keskittyy:
Olet hyvin äkkiä siinä asemassa, että läsnäoloasi vaaditaan koko ajan. Vapaa-aikasi vähenee.Kaikki riippuu tietysti vanhempiesi luonteesta ja kunnosta. On siinä hyviäkin puolia, jos on valmis uhraamaan osan ajastaan.
Meillä on hyvät välit ja kun omat lapset lähtevät opiskelemaan, niin itselläni on aikaa, koska puolisoa ei ole. He ovat vielä hyvässä kunnossa, mutta tulevaisuudesta ei tietysti tiedä mitä se tuo tullessaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sun mahdollista asua vaikka naapurissa?
Oikeastaan tilanne on se, että kun omat lapset lähtevät, niin muutan itse jonnekin ja vanhempienikin pitää muuttaa pois nykyisestä, jotta pärjäävät paremmin vanhetessaan.
Ap
Mun vanhemmat muutti sisarukseni luo, kun eivät enää kahdestaan pärjänneet. Kolme polvea saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat muutti sisarukseni luo, kun eivät enää kahdestaan pärjänneet. Kolme polvea saman katon alla.
Miten ovat tulleet toimeen?
Ap
Olisiko se mahdollista, että ottaisitte vierekkäiset asunnot, kerrostalo tai rivitalo? Silloin kummallakin olisi oma vapaus ja esim sinun lastesi olisi helpompi tulla luoksesi? Riippuu niin, missä päin asutte. Asunnon vaihtaminen (myyminen?) ei ole helppoa joka paikassa.
Itse olisin voinutkin muuttaa omien vanhempieni luokse, mutta heillä oli pieni asunto enkä olisi saanut riittävästi omaa tilaa.
Muuten tulin hyvin toimeen heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se mahdollista, että ottaisitte vierekkäiset asunnot, kerrostalo tai rivitalo? Silloin kummallakin olisi oma vapaus ja esim sinun lastesi olisi helpompi tulla luoksesi? Riippuu niin, missä päin asutte. Asunnon vaihtaminen (myyminen?) ei ole helppoa joka paikassa.
Itse olisin voinutkin muuttaa omien vanhempieni luokse, mutta heillä oli pieni asunto enkä olisi saanut riittävästi omaa tilaa.
Muuten tulin hyvin toimeen heidän kanssaan.
Vierekkäisiä rivitaloja olen miettinyt, mutta sellaisen löytyminen on haastavaa. Paritalo voisi olla myös yksi vaihtoehto, jos vaan tulisi sellainen vastaan.
Ap
Etkö aio itse koskaan alkaa elää?
Olet hoitanut aikaisemmin lapsiasi jotka nyt vaihtaisit vanhempiisi.
Entä sinä itse?
Mun anoppi teki juuri noin kun poikansa eli mieheni muutti kotoa opiskelemaan. Eli anoppi muutti äitinsä kanssa vanhaan kotitaloon maalle. Olihan siinä omat juttunsa ja "perunalaatikkokin aina väärin tehty" mummun mielestä, mutta ihan hyvin tulivat nämä kaksi naista siinä toimeen kunnes mummu 95-vuotiaana muutti sitten palvelutalon vuodeosastolle ja kuoli vuoden päästä tästä.
Oletko valmis olemaan heidän kanssaan 24/7,ei mitään omaa elämää.
Erittäin suuri uhka. Tekevät sinusta omaishoitajansa ja passaajansa.
Entä jos on seksoelämää? Miten yksityisyys, ettei tule kiusallisia tilanteita. Entä jos on kumppanit kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ottaisi äitiäni saman katon alle kun en jaksa hänen seuraansa edes yökyläilyn vertaa.
Älä sitten tule yö kyläilyyn ja lässöttää tähän,ota vastu omasta elämästä ja lopeta sylistäminen.Terveisin : Äiti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis olemaan heidän kanssaan 24/7,ei mitään omaa elämää.
Alapeukuttajat vissiin olisivat tähän valmiita?
Ehkä onnistuu jos sinulla ei ole puolisoa, mutta puolison kanssa en uskoisi onnistuvan.
Nämä tosin aina henkilökohtaisia