Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikan perheessä lainakulut nousivat yli tuhannella eurolla ja lähes kaikesta pitää säästää

Vierailija
14.01.2023 |

Iltasanomien seuraava köyhä perhe Espoosta.

Espoolainen Mika asuu vaimonsa ja kolmen kouluikäisen lapsen kanssa hiljattain valmistuneessa omakotitalossa. Vaimo on töissä varhaiskasvatuksen alalla, Mika yksityisellä puolella. Perhe on hieman keskituloista kotitaloutta parempituloinen.
Taloprojektin takia lainaa on paljon, ja lyhennykset ovat nousseet peräti yli tuhat euroa kuukaudessa.

Se on ihan hurjaa. Palkkataso ei ole vastaavasti noussut, mutta esimerkiksi ruuan hinta on. Meidän pitää ihan tosissaan katsoa, mitä ruokakaupasta ostetaan. Ensimmäistä kertaa tällainen tilanne, että tonnikalapurkkeja katselee, no opiskeluaikoina viimeksi.

Jauhelihaa, kanankoipia, ne ovat halpoja. Kirjolohi on valtavan kallista. Joulupöytään jäi savulohi ostamatta.

Kaupparyhmää on vaihdettu halvempaan.

Mika kertoo, että perhe on joutunut säästämään myös vaatehankinnoissa.

En ole paitojakaan hetkeen ostanut. Alkaa kaulukset jo kulumaan, kohta hihat risaisena varmaan mennään tuolla asiakkaiden kanssa, hän heittää.

Perhe on tottunut käymään Lapissa kevättalvella.

Nyt se ei onnistu, eikä myöskään etelänreissulle pystytä lähtemään ainakaan tänä vuonna, jos ei ihmeitä tapahdu.

Joskus olemme jouluna lentäneet pohjoiseen, nyt menimme omalla autolla. Eikä menty hotelliin matkan varrella, vaan siskon luona yövyimme.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009322702.html

Kommentit (1482)

Vierailija
121/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tasaerä ja korkokatto. Korko yhteensä tällä hetkellä 2,61 eli korkokatossa eikä tästä nouse. Toki laina-aika pitenee mutta vastaavasti se myös lyhenee sitten kun korot kääntyvät taas laskuun.

Joka tapauksessa turvallisempaa ottaa tasaerä. Itse muistan oikein hyvin 90-luvun laman, joten korkokatto oli itsestäänselvyys kun otettiin laina.

Eipä nouse maksettavan summan määrä, eikä tarvitse pakon sanelemana laittaa kotia myyntiin laskusuhdanteessa ja asuntomarkkinan sakatessa.

Kyllä nousee tasaerässäkin koron noustessa kuukausierä. Jos et usko tarkista pankin sivuilta.

Mutta kun on korkokatto, ei nouse korko eikä maksuerä enää siitä, kun korko on tapissaan.

Korkokatto tarkoittaa siis sitä, että lainaa otettaessa on sovittu pankin kanssa korkein mahdollinen korko, mitä lainasta joutuu maksamaan. Tästä ilosta lainan marginaali on alun perin isompi kuin ilman korkokattoa, eli maksetaan ainakin aluksi korkeampaa korkoa. Mutta nyt, kun viitekorot ovat nousseet esim. tässä em. tapauksessa yli korkokaton, lainanottaja hyötyy korkokatosta.

Vierailija
122/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että kaksi työssäkäyvää ja hyvätuloista pystyy kyllä lyhentämään yhteensä 400-500ke lainaa, mutta perheellä on ehkä lisäksi pari autoa, mökki, nuo Lapin ja etelänmatkat.

Voisko elintasosta kuitenkin säästää ensin vapaaehtoisesti ilman suurta kurjuutta?

Itse uskon, että veronkevennykset tulossa ja ehkä asuntolainan korkohyvityskin. Jos ennen palveluita käyttäneet perheet lopettavat siivouspalvelut, wolttaamiset, ravintolakäynnit, eivät osallistu tapahtumiin tai muutenkaan käytä rahaa hupeihin, on edessä kallis lasku, kun palvelualat kriisiytyvät. Hädin tuskin ehtivät koronarajoituksista selviytyä.

Koko homma kaatuu ihan dominojonona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi joi joi, että pitää oikein säästää ja kaikkea ei voi ostaa. :D

Vierailija
124/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tienataan 2000 eur + 4000 eur netto ja ollaan tingitty vaatteista. Kaikki ostetaan secondhandina ja kaiken löytää paria poikkeusta lukuunottamatta Zadaasta.

Muutoin meillä on asiat mitoitettu "worst-case-scenarion"-mukaan, niin ei tarvitse mistään tinkiä. Enkä vitussa ala näiden ylivelkaantuneiden kulissiliitäjien aivoituksia maksamaan. Koko sähkötuki oli aivan perseestä meitä kohtaan, jotka ymmärtävät elämän realiteetit ja osaavat elintavat siihen ja tulevaisuuden näkyviin suhteuttamaan.

Vierailija
125/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa 400+ tonnin lainan miettimättä millä maksaa normaalit korot, on vaikea tuntea empatiaa. Siinä on ihan itse kuoppa kaivettu täysin tietoisesti.

Ylemmyydentunto on niin rasittavaa. Siellä takahikiällä voi olla vaikea ymmärtää, että +400000 ei ole raha eikä mikään pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoilla. 

no jos EI OLE vara maksaa normaalikorkoja kun ottaa 400 000 euroa lainaa niin sitten EI OSTETA sitä asuntoa PK-seudulta. Minä otin, mutta minä huolehdinkin lainanhoitokyvystäni. Maksoin juuri lainani pois kokonaan sijoitusten tuotoilla. Koko matalan koron ajan sijoitin korkealla korolla lasketun ja matalan koron lyhennyksen erotuksen. Mitään pakkoa ei olisi ollut vieläkään maksaa mutta maksoin silti. 18 vuotta etukäteen tuli laina maksettua takaisin näin toimimalla.

Jutun perheellä on varaa maksaa lainansa. Heillä ei vaan ole varaa enää elää yhtä huolettomasti kuin ennen ja tottakai pelko tilanteen pahenemisesta on olemassa. Eikä se lama ole kiva kenellekään joten turhaan sinäkin ilkut.

Vierailija
126/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa 400+ tonnin lainan miettimättä millä maksaa normaalit korot, on vaikea tuntea empatiaa. Siinä on ihan itse kuoppa kaivettu täysin tietoisesti.

Ylemmyydentunto on niin rasittavaa. Siellä takahikiällä voi olla vaikea ymmärtää, että +400000 ei ole raha eikä mikään pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoilla. 

no jos EI OLE vara maksaa normaalikorkoja kun ottaa 400 000 euroa lainaa niin sitten EI OSTETA sitä asuntoa PK-seudulta. Minä otin, mutta minä huolehdinkin lainanhoitokyvystäni. Maksoin juuri lainani pois kokonaan sijoitusten tuotoilla. Koko matalan koron ajan sijoitin korkealla korolla lasketun ja matalan koron lyhennyksen erotuksen. Mitään pakkoa ei olisi ollut vieläkään maksaa mutta maksoin silti. 18 vuotta etukäteen tuli laina maksettua takaisin näin toimimalla.

Jutun perheellä on varaa maksaa lainansa. Heillä ei vaan ole varaa enää elää yhtä huolettomasti kuin ennen ja tottakai pelko tilanteen pahenemisesta on olemassa. Eikä se lama ole kiva kenellekään joten turhaan sinäkin ilkut.

En minä mitään ilkkunut. totesin vain faktan. Lainaa otetaan vain sen verran kuin pystyy mukavasti hoitamaan. Muuten on täysi idiootti, kuten tämä esimerkkitapaus joka märisee omaa tyhmyyttään ja vieläpä julkisesti lehdissä. 

Vierailija
127/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä mitään ilkkunut. totesin vain faktan. Lainaa otetaan vain sen verran kuin pystyy mukavasti hoitamaan. Muuten on täysi idiootti, kuten tämä esimerkkitapaus joka märisee omaa tyhmyyttään ja vieläpä julkisesti lehdissä. 

Et sinäkään kauhean välkyltä vaikuta, vai kommentoitko lukematta koko juttua?

Vierailija
128/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun pointti on se, että ne ketkä ovat voineet kuluttaa, eivät enää voi ja tällä on vaikutusta monen työpaikkaan. Ei ole asiakkaita.

Vierailija
129/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Jos on elänyt jotain kulissielämää ja esittänyt varakkaampaa kuin on, niin turha itkeä tässä vaiheessa.

Meillä on ammattien perusteella luultavasti selkeästi haastateltua perhettä parempi tulotaso, mutta silti päätettiin hankkia vain kaksi lasta ja rakentaa vajaa 100 m2 talo ympäryskuntaan, jossa on hyvät liikenneyhteydet, ettei tarvitse kahta autoa. Asumiskulut sähkö mukaan luettuna ovat nousseet noin 600-700€ kuussa, mutta ainoa vaikutus meille on ollut pienentää sijoituksiin menevää kuukausisummaa ja matkustaa halvempiin kohteisiin.

En todellakaan ole itsekään mikään ennakoinnin mestari ja käytän rahaa aika huolettomasti, mutta näille noin hölmösti yli varojensa eläneille valittajille ei löydy paljon sympatiaa.

Vierailija
130/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 30000e maksoi meidän omakotitalo 2000m2 omalla tontilla alle 20km Turusta. 100e lainan lyhennys per kk ja jos korot nousee prosenttiin ni sit maksetaan 130e per kk.

Jep. 30000e maksoi meidän omakotitalo 2000m2 omalla tontilla alle 20km Turusta. 100e lainan lyhennys per kk ja jos korot nousee 4 prosenttiin ni sit maksetaan 130e per kk

Jäi varmaan yksi nolla pois noista sun luvuista.

Ei jäänyt... elämä on valintoja. toiset maksaa itsensä kipeäksi et jokainen lattialista on jiirissä ja meille riitti et kämppä ei oo homeessa vaikka rakennusvuosikin on 1921

Vierailija
131/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että kaksi työssäkäyvää ja hyvätuloista pystyy kyllä lyhentämään yhteensä 400-500ke lainaa, mutta perheellä on ehkä lisäksi pari autoa, mökki, nuo Lapin ja etelänmatkat.

Voisko elintasosta kuitenkin säästää ensin vapaaehtoisesti ilman suurta kurjuutta?

Itse uskon, että veronkevennykset tulossa ja ehkä asuntolainan korkohyvityskin. Jos ennen palveluita käyttäneet perheet lopettavat siivouspalvelut, wolttaamiset, ravintolakäynnit, eivät osallistu tapahtumiin tai muutenkaan käytä rahaa hupeihin, on edessä kallis lasku, kun palvelualat kriisiytyvät. Hädin tuskin ehtivät koronarajoituksista selviytyä.

Ei kannata olla yrityksessä töissä mikä myy tuotteita tai palveluita. Kyllä remontitkin jää nyt tekemättä.

Vierailija
132/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma satasen nousu tuohon verrattuna on peanutseja.

Vierailija
133/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään kauhean välkyltä vaikuta, vai kommentoitko lukematta koko juttua?

"No kyllä se minusta aika idioottia on jos ei ole varaa edes ehjiä vaatteita ostella. "

"Alkaa kaulukset jo kulumaan, kohta hihat risaisena varmaan mennään"

"Meidän pitää ihan tosissaan katsoa, mitä ruokakaupasta ostetaan"

Kyllä tuo nyt melkoista märinää on ja täysin omaa tyhmyyttään tuossa tilanteessa ovat.

Vierailija
134/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla yrityksessä töissä mikä myy tuotteita tai palveluita. Kyllä remontitkin jää nyt tekemättä.

Osa ihmisistä on töissä juuri niissä yrityksissä. Ei se ole veronmaksajillekaan ilmaista niitä työttömyyskorvauksia alkaa maksella isolle porukalle.

Vierailija
135/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sähkömiehillä ja putkimiehillä mitään asuntolainoja ole?

Vierailija
136/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä on töissä juuri niissä yrityksissä. Ei se ole veronmaksajillekaan ilmaista niitä työttömyyskorvauksia alkaa maksella isolle porukalle.

Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot. Me ei saatu noita, kun puoliso tienasi 2400 brutto ja 2 lasta ja vuokra-asunto. Työmarkkinatuki 700 netto, kun 2 lasta.

Vierailija
137/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-L korot oli pahimmillaan 16% nyt ihmiset joutuu koville 3% koroista, olisko otettu liian iso laina, tohon vielä työttömyys päälle niin hoh hoijaa. Mä velaton asokotiasuja ja mulle on vuosia naurettu, kun en halua ottaa lainaa

Vierailija
138/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tienataan 2000 eur + 4000 eur netto ja ollaan tingitty vaatteista. Kaikki ostetaan secondhandina ja kaiken löytää paria poikkeusta lukuunottamatta Zadaasta.

Muutoin meillä on asiat mitoitettu "worst-case-scenarion"-mukaan, niin ei tarvitse mistään tinkiä. Enkä vitussa ala näiden ylivelkaantuneiden kulissiliitäjien aivoituksia maksamaan. Koko sähkötuki oli aivan perseestä meitä kohtaan, jotka ymmärtävät elämän realiteetit ja osaavat elintavat siihen ja tulevaisuuden näkyviin suhteuttamaan.

Teidän tulot ovat suuret, 6000e nettona on paljon. Me tienaamme 5000e nettona, kaksi lasta ja maksamme vielä pitkään konkurssista tullutta lainaa ja asuntolainaa. Tiukalla taloudenpidolla pärjätään mutta kyllä tulevaisuus huolettaa.

Vierailija
139/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 2 kuukautta, siksi pankki on käskenyt säästää 2 kuukauden asumis- ja ruokarahat.

Vierailija
140/1482 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän tulot ovat suuret, 6000e nettona on paljon. Me tienaamme 5000e nettona, kaksi lasta ja maksamme vielä pitkään konkurssista tullutta lainaa ja asuntolainaa. Tiukalla taloudenpidolla pärjätään mutta kyllä tulevaisuus huolettaa.

Meillä tulot yhteensä 2500 netto ja tuossa on lapsilisät mukana. Ei saa vuokra-asuntoon noilla tuloilla asumistukea eikä toimeentulotukea ja meitä siis 4.