Onko sinulla nastakengät?
Vai pärjäätkö talvella pelkillä perustalvikengillä? Itselläni ei oo vielä ollu nastakenkiä, mutta on sen verran tullut liukasteltua noilla tavallisilla kengillä että oon miettiny, että pitäskö ne nastakengät kuitenkin ostaa. 🤔
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastakengät kannattaa ostaa vasta sen jälkeen kun on kaatunut jäisellä tiellä ja siinä samalla rikkonut itsensä.
Joo, olen kyllä niin monta kertaa kaatunut liukkaalla kelillä selällenikin, että kovinkaan monta kertaa en halua samaa kokemusta kokea.
Mistä löytäisin hyvät ja edulliset nastakengät?
Oon myös miettinyt, että onko ne nastakengät miten kätevät kauppareissulla?
Meillä on 10min kävelymatka lähimpään ruokakauppaan, missä tulee useesti käytyä kävellen tekemässä ostokset. Onko niillä nastoilla hankala kävellä siellä kaupan sisällä? Ap
Kannattaa ostaa halpislenkkarit ja irtonastoja, ja laittaa niitä ensin vain kantaan. Jos koko pohja on nastoitettu, niin ne ovat kaupan kovalla lattialla liukkaat.
Nastakengistä lähtee myös kova meteli.
Kannattaa mielummin hankkia kengät, joissa on älynastat ja sen lisäksi voi hankkia kenkäsuojat. Mm. Icebug myy omiin kenkiinsä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on noloi mummojen juttui
Joo, kuten jodelilaiset puhuivat myös heijastimista :D
Niin on. Mutta pysyy pystyssä. Ei niitä ulkonäön takia ostetakaan, vaan liukkauden.
Vierailija kirjoitti:
Aamulehdenjakaja ryskytää menemään portaita pitkin nastat jalassa. Järkyttävä meteli ja lattiat/portaat menee pilalle!!
Mä olen sen verran itsekäs, että jos on valittava meneekö itse rikki vai lattia, valitsen oman terveyteni.
Tämä maa on Suomi. Täällä on puolet vuodesta asuinkelvottonta ja tarvitaan mm. nastakenkiä. Jos Suomessa ei osata tehdä talvijalineita kestäviä lattioita niin ei ole mun vika.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja hyvin olen pärjännyt tavallisilla kengillä. Harvoin minulla on minnekään niin kiire, että en ehtisi kävellä varovaisesti.
N48
Näyttää muuten naurettavalta, kun ihmiset sipsuttavat jäisillä teillä.
Ei ole nastakenkiä vielä, mutta harkitsen. Nastalliset liukuesteet on kyllä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastakengät kannattaa ostaa vasta sen jälkeen kun on kaatunut jäisellä tiellä ja siinä samalla rikkonut itsensä.
Joo, olen kyllä niin monta kertaa kaatunut liukkaalla kelillä selällenikin, että kovinkaan monta kertaa en halua samaa kokemusta kokea.
Mistä löytäisin hyvät ja edulliset nastakengät?
Oon myös miettinyt, että onko ne nastakengät miten kätevät kauppareissulla?
Meillä on 10min kävelymatka lähimpään ruokakauppaan, missä tulee useesti käytyä kävellen tekemässä ostokset. Onko niillä nastoilla hankala kävellä siellä kaupan sisällä? Ap
Voit valita hyvät tai edulliset. Et saa molempia, ikävä kyllä.
Nastakengät ovat olleet ahkerassa käytössä jo vuosia. Myös kitkat hankin muutama vuosi sitten. Molemmille on paikkansa. En ymmärrä, miten olen pärjännyt aiemmin ilman. Ei kiinnostele liukastua ja teloa itseään, etenkään tällä iällä.
On icebugin äly nastanengät hommasin kun meinasin kaatua pahasti 2v sitten raskaana ollessa. Vähän pitävät ääntä jos on kaupassa kova kivilattia mutta ei niin pahasti ettei voi lähikaupassa käydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän juoksen piikkareilla ihan seinäpito, jää icebugit ja sarvat toiseksi.
Valmistaako joku talvikenkiä piikkareina? Olen tätä viime päivinä pohtinut, kun selvisi että nasta voi liukua jään pinnalla. Pitäisikö piikit laittaa myös iäkkäiden rollaattoreihin ja kenkiin, paitsi ei saa liikaa tarttua.
Piikit uppoavat jäähän tiukemmin, sure, mutta ne pitää myös joka askeleella jaksaa kiskaista sieltä jäästä irti. Melkoista treeniä pohkeelle ja akilleelle, kuten jokainen nastoilla jäällä juossut varmasti tietää. Siihen on ihan hyvä järkevä syy, miksi nastat ovat syrjäyttäneet piikkarit suunnistustossuissa. Mutta kukin taaplaa tyylillään, totta kai! 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja hyvin olen pärjännyt tavallisilla kengillä. Harvoin minulla on minnekään niin kiire, että en ehtisi kävellä varovaisesti.
N48Näyttää muuten naurettavalta, kun ihmiset sipsuttavat jäisillä teillä.
Täällä on kyllä pääosin sulaa ja vesilätäköitä, eikä minun ole ollenkaan pakko lähteä minnekään jäille kulkemaan.
Minulla oli muutama vuosi sitten nastakengät, joissa sai käännettyä nastalärpäkkeet kengän pohjan sisään silloin kun nastoja ei tarvinnut, mutta annoin ne kengät äidilleni. Kertaakaan en kenkiä käyttänyt, kun ei silloin ollut mitään tarvetta nastakengille niin kuin ei nytkään.
On ja on aivan ehdottomasti parhaat kengät käydä liukkaalla lenkillä. Ostin vasta mun 15 v lapselle hänen toiveestaan nastalenkkarit talvijuoksua varten, kun isosisaruksensa vei yhet mennessään, kun muutti kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä pääosin sulaa ja vesilätäköitä, eikä minun ole ollenkaan pakko lähteä minnekään jäille kulkemaan.
Minulla oli muutama vuosi sitten nastakengät, joissa sai käännettyä nastalärpäkkeet kengän pohjan sisään silloin kun nastoja ei tarvinnut, mutta annoin ne kengät äidilleni. Kertaakaan en kenkiä käyttänyt, kun ei silloin ollut mitään tarvetta nastakengille niin kuin ei nytkään.
Totta. Hyvin harvoin on sellainen oikein liukas jäinen pääkallokeli ja jos on niin sitten juostan päivän lenkki hieman varovaisemmin. Melkein aina on lunta, joka ei ole liukasta ja jos on useamman päivän jääkeli niin silloin pyörätiet useimmiten hiekoitetaan eikä taaskaan ole liukasta. Mutta tulee kiviä kenkiin kävellessä, juostessa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistaako joku talvikenkiä piikkareina? Olen tätä viime päivinä pohtinut, kun selvisi että nasta voi liukua jään pinnalla. Pitäisikö piikit laittaa myös iäkkäiden rollaattoreihin ja kenkiin, paitsi ei saa liikaa tarttua.
Piikit uppoavat jäähän tiukemmin, sure, mutta ne pitää myös joka askeleella jaksaa kiskaista sieltä jäästä irti. Melkoista treeniä pohkeelle ja akilleelle, kuten jokainen nastoilla jäällä juossut varmasti tietää. Siihen on ihan hyvä järkevä syy, miksi nastat ovat syrjäyttäneet piikkarit suunnistustossuissa. Mutta kukin taaplaa tyylillään, totta kai! 😆
Eli on mahdollista että kävelyllä juutun piikkarien kanssa maahan ja en saa irti itseäni, rimpuilen ja joudun soittaman jonkun avuksi. Ja nastoilla liuku kuin liukurilla. Hmm.
Irtonastat on, eli kengän päälle laitettavat. Nastakenkiä en viitsi hankkia, kun ei niillä voi mennä sisätiloihin esim. kauppaan. Pois käännettävät nastat kantojen alla ei ole tarpeeksi hyvät näillä keleillä. Harvoin nastoja tarvitsen, kun on hyvät pohjat talvi kengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Hyvin harvoin on sellainen oikein liukas jäinen pääkallokeli ja jos on niin sitten juostan päivän lenkki hieman varovaisemmin. Melkein aina on lunta, joka ei ole liukasta ja jos on useamman päivän jääkeli niin silloin pyörätiet useimmiten hiekoitetaan eikä taaskaan ole liukasta. Mutta tulee kiviä kenkiin kävellessä, juostessa ei niinkään.
Aika ujosti sitä hiekkaa levitetään jalkakäytäville ja pääkallokelit kestävät monta viikkoa. Joitakin juoksijoita näkee kyllä tavallisilla lenkkareilla, mutta en ymmärrä miten he pysyvät pystyssä. Peilijää ja pinnalla pieni vesikerros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on mahdollista että kävelyllä juutun piikkarien kanssa maahan ja en saa irti itseäni, rimpuilen ja joudun soittaman jonkun avuksi. Ja nastoilla liuku kuin liukurilla. Hmm.
Piikkareilla on mahdollista, että esim. nirhaiset itseäsi tai vaikkapa koiraasi, jos olette yhdessä lenkillä. Jos haluaa peilijäällä juosta, niin kilpasuunnistusnastarissa riittää pitoa ilman pikajuoksunastarin epäkäytännöllisyyttä. Talvijuoksunastatossuun verrattuna joutuu tosin tinkimään vaimennuksessa ja lämmittävässä fyllingissä. Mutta elämä on valintoja. Jos piikeissä on liikaa pitoa ja nastoilla tai varsinkaan vanhoilla kuluneilla nastoilla ei riitä pito, niin sitten voi myös olla ihan järkevää valita jättää jäälenkki väliin ja tehdä jotakin muuta parempia kelejä odotellessa.
Hei ap, ostin joulun jälkeen elämäni ensimmäiset nastamaastolenkkarit. Ikää on lähemmäs kuuttakymmentä ja olen aina rakastanut liikkua ulkona. Oli paras lahja itselleni. Aiemmin joutunut kikkailla pitkin penkkoja ja pusikoita liukkaalla kelillä, nyt ihanaa ulkoilla miettimättä pääseekö tästä kohtaa kävelemään.
Ei ne tietysti ihmekengät ole, varovainen pitää tietysti silti olla, mutta kyllä suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ujosti sitä hiekkaa levitetään jalkakäytäville ja pääkallokelit kestävät monta viikkoa. Joitakin juoksijoita näkee kyllä tavallisilla lenkkareilla, mutta en ymmärrä miten he pysyvät pystyssä. Peilijää ja pinnalla pieni vesikerros.
Juoksusta puuttuu rentous ja kimmoisuus, asento ja tekniikka kärsivät. En puolestani ymmärrä, mitä mieltä huonolla juoksuaskeleella nitkutetussa ja liukastellussa laaduttomassa lenkissä on. Huonolla juoksutekniikalla kehittää vain huonon juoksutekniikan ominaisuuksia.