Miten saa sairaudentunnottoman skitsofreenikon hoitoon?
Veljelläni on hyvin todennäköisesti skitsofrenia. Ollut jo yli kymmenen vuotta. On vihainen ja vainoharhainen kaikkia kohtaan, jankuttanut samoja asioita vuosikausia. Riitautuu kaikkien kanssa. Itse ei näe tilanteessaan mitään mikä vaatisi hoitoa. Uhkailee toisten henkeä ja terveyttä, eikä muista sitä jälkeen päin eikä ymmärrä miksi ihmiset katkaisevat välit. Miten tuollaisen saa hoitoon? Halutessaan pystyy tsemppaamaan vieraassa seurassa tunnin pari, käytännössä olemalla mahdollisimman hiljaa, joten joku päivystys ei edes riitä että tilanteen tunnistaisi.
Kommentit (74)
Odottakaa sitten, että tekee jotakin itselle tai jollekin muulle. Eipä siinä sitten mitään. Me muut luemme lööpeistä loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattaa olla ihan normaalin oloinen ja jutella normaalisti. Sitten tulee joku triggerisana, esim. ruohonleikkuri. Hän menee hiljaiseksi, jotenkin jäätyy hetkeksi, sitten päässä selkeästi naksahtaa ja alkaa jankuttamaan taas samoista vanhoista asioista, mikä jotenkin on tullut mieleen siitä ruohonleikkurista. Sen näkee kun se tapahtuu.
Ei tuo kuulosta skitsofrenialta. Jotain negatiivisia tunteita ja tapahtumua, joista tarve keskustella uudelleen ja uudelleen. Suruprosessissa esim. monesti käy niin. Hyvä sinänsä että puhuu.
Entä jos ne samat vanhat asiat, mitä jankuttaa, on harhoja eikä oikeita asioita?
Tuskin ap epäilee veljellään skitsofreniaa, ellei jokin viittaa harhaisuuteen.Ikävä puoli on, että apua ei saa. Ei välttämättä edes sen jälkeen, kun ihmisiä meinaa kuolla.
No tämä. Kun ne on vainoharhaista höpinää siitä miten kaikki on häntä petkuttanut. Ja niitä on kuunneltu. Jos ne olisivat sillä ratkaistavissa että niitä kuunnellaan niin olisivat ratkenneet jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa sitten, että tekee jotakin itselle tai jollekin muulle. Eipä siinä sitten mitään. Me muut luemme lööpeistä loput.
Niin kai se on tehtävä. Vankilassahan Suomessa saa apua mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattaa olla ihan normaalin oloinen ja jutella normaalisti. Sitten tulee joku triggerisana, esim. ruohonleikkuri. Hän menee hiljaiseksi, jotenkin jäätyy hetkeksi, sitten päässä selkeästi naksahtaa ja alkaa jankuttamaan taas samoista vanhoista asioista, mikä jotenkin on tullut mieleen siitä ruohonleikkurista. Sen näkee kun se tapahtuu.
Ei tuo kuulosta skitsofrenialta. Jotain negatiivisia tunteita ja tapahtumua, joista tarve keskustella uudelleen ja uudelleen. Suruprosessissa esim. monesti käy niin. Hyvä sinänsä että puhuu.
Entä jos ne samat vanhat asiat, mitä jankuttaa, on harhoja eikä oikeita asioita?
Tuskin ap epäilee veljellään skitsofreniaa, ellei jokin viittaa harhaisuuteen.Ikävä puoli on, että apua ei saa. Ei välttämättä edes sen jälkeen, kun ihmisiä meinaa kuolla.
No tämä. Kun ne on vainoharhaista höpinää siitä miten kaikki on häntä petkuttanut. Ja niitä on kuunneltu. Jos ne olisivat sillä ratkaistavissa että niitä kuunnellaan niin olisivat ratkenneet jo vuosia sitten.
Olen kauhean pahoillani puolestasi, kuulostaa valitettavan tutulta, ja oman läheisen kohdalla tämä johti vihdoin vaaralliseen väkivaltaan muita kohtaan.
Mitään neuvoja minulla ei silti ole, koska mitkään omat yritykset saada sairaudentunnottomalle henkilölle hoitoa eivät onnistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaan jättäisit veljesi rauhaan ja keskittyisit oman perheen ihmissuhteisiin.
Se olisi helpompaa jos ei tarvitsisi miettiä onko hän joku yö sytyttämässä asuntoani tuleen.
Oletko kuullut turvapalveluista? Näinä aikoina muutenkin kannattava ostos. Hiipparit on monet.
Tiedäthän, että ihmiset joille on tehty pahaa, harvemmin tekee kuitenkaan hirveyksiä. Vaikka aihetta olisi.
Toki poikkeuksiakin löytyy.
Minusta teidän kommunikaationne ei vain toimi, eikä siihen pelon lietsonta auta.
Voit auttaa olemalla kuormittamatta.
Soita 112. Tee myös huoli-ilmoitus sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailustasi ei kyllä saa selvää onko veljesi paykoosissa.
No en nyt mitään elämäntarinaa aio tänne kirjoittaa. Suurin osa vastaajista vastaa kuitenkin ettei hän ole sairas. Jos nyt oletetaan kuitenkin että on ja olen oikeassa, niin miten tuollaisen saa hoitoon?
Ei mitenkään.
Hänen täytyy oikeasti aiheuttaa jokin kohtaus, johon viranomaiset puuttuvat, vaikkapa mennä hammaslääkärille raivoamaan, että tämä on asentanut radiolähettimen hampaaseen.
Anoppini oli pari vuotta todella aggressiivinen läheisiään kohtaan, huoritteli tyttäriään, kulki tiliote kädessään hoilottamassa, että hänen rahansa on viety(vaikka tilillä oli rahaa ja ainoat menot hänen itse tekemiään maksuja ja nostoja) jne.
Tsemppasi aina juurinkin hetken vieraiden läsnäollessa ja lääkärillä.
Onneksi hänen vointinsa koheni lopulta.
Lisää: hänellä oli skitsofreniadiagnoosi jo kymmenien vuosien takaa.
Silti rähjäävää ja harhaista ei saanut hoitoon, kun jotenkin onnistui kokoamaan itsensä lääkärillä.
Ei siis ollut täysin psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaan jättäisit veljesi rauhaan ja keskittyisit oman perheen ihmissuhteisiin.
Se olisi helpompaa jos ei tarvitsisi miettiä onko hän joku yö sytyttämässä asuntoani tuleen.
Oletko kuullut turvapalveluista? Näinä aikoina muutenkin kannattava ostos. Hiipparit on monet.
Tiedäthän, että ihmiset joille on tehty pahaa, harvemmin tekee kuitenkaan hirveyksiä. Vaikka aihetta olisi.
Toki poikkeuksiakin löytyy.
Minusta teidän kommunikaationne ei vain toimi, eikä siihen pelon lietsonta auta.
Voit auttaa olemalla kuormittamatta.
Turvapalvelu?
Mitä he tekevät?
Mitä he voivat tehdä?
Kyllä psykoosissa olevan ihmisen saa pakkohoitoon, toisin kuin joku väitti. Itse tiedän tapauksen jossa henkilö oli jo jonkun aikaa puhunut outoja, esim. uskonnollisia harhoja, höpötti sielunvihollisesta yms. Läheiset soittivat sitten ambulanssin kun oli kiihtyneessä tilassa pystymättä rauhoittumaan. Ei olisi halunnut lähteä mutta vietiin tahdonvastaisesti tilannearvion jälkeen. Vietti sitten jonkun aikaa hoidossa ja aloitettiin lääkitys, oli taas "normaali" ihminen sen jälkeen.
Ap, jos veljesi latelee tappouhkauksia niin ole yhteydessä tk:hon, tai jos tilanne on akuutti niin häkeen, ennen kuin jotain sattuu.
Voit Ap tehdä rikosilmoituksen veljestäsi, jos sinulla on edes epäily kiusaamisesta. Jos nämä veljesi uhrit ovat itse myös tehneet ilmoituksen, poliisi kyllä tutkii. Poliisilta ei voi sulkea ovea eikä poliisia voi vältellä. Rikosilmoituksen voi tehdä myös ennaltaehkäisevästi, vaikkei sinulla olisi mitään todisteita.
Toivoisin, että otettaisiin huomioon myös uhrien lähipiiri, jossa voi olla lapsia. Lapsia! Kyllä silloin on aikuisten tehtävä kaikkensa, suojellakseen alaikäisiä.
Minulle tapahtui jotakin pysäyttävää pari vuotta sitten. Sain tietooni, että henkilö kiusaajan lähipiiristä on tietoinen kiusaamisesta. Kyllä se herättää uhrina aikamoista epäuskoa, etteivät aikuiset ihmiset puutu asiaan vaan katsovat vierestä tietäen, että vaaran piirissä on myös lapsia. Tämä oma tilanteeni on kestänyt myös yli 15 vuotta, mikä lienee harvinaista ja aiheuttaa joka kerta asiasta ulkopuolisille kertoessani epäuskoa. Minua on auttanut se, että puhun, moni tietää tilanteestani. En ole jäänyt yksin, mutta kärsimystä ja tuskaa tämä on aiheuttanut, pahaa oloa.
Sen lisäksi, että elämäni on tuhottu täysin niiltä osin, joilla tämä kiusaajani porskuttaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoon? Voi olla, ettei tuosta parane, mutta hoidon avulla ehkäistäisiin, ettei ole vaaraksi muille ja itselleen.
Voimia sinulle, varmasti hirveä tilanne.
Veljeni on juuri sellainen että jos tekisi jollekkin jotain lehdissä voitaisiin kirjoittaa että sukulaiset tiesivät vuosia ongelmista, mutta ei tiedetty mitä voi tehdä.
Sitten tee jotakin, heti!
Voit tehdä veljestäsi huoli-ilmoituksen. Aikuisestakin voi tehdä ja viranomaisten on pakko puuttua.
Huoli-ilmoitus tarkoittaa sitä, että sosiaalityöntekijä soittaa huoli-ilmoituksen kohteelle, mitään sen kummempaa siitä ei seuraa. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvailusi perusteella en lähtisi tekemään mitään skitsofreniadiagnoosia. Jos hänellä kuitenkin se on, niin ei auta kuin odottaa psykoosia, jonka ansiosta hän pääsee pakkohoitoon ja siellä ehkä aloitetaan diagnosointipolku.
Voi jos psykoosipotilaan saisikin pakkohoitoon. On ihan mahdottoman vaikeaa Suomessa nykypäivänä.
Pakkohoito on Suomessa yleisempää kuin missään muussa maailman maassa, joten Suomessa todellakin saa ihmisen pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa tilanteessa aikoinaan, sillä sisareni alkoi käyttäytymään oudosti ja itsekin mietin skitsofreniaa.
Soittelin terveyskseskukset, sairaalat, MT toimistot, enkä saanut mistään konkreettista apua.
SYsteri ei suostunut lähtemään lääkäriin, joten yritin olla hänen seurassaan mahdollisimman paljon, ettei joutuisi aivan heitteille.
Muutamia kuukausia meni näin, systeri sekaisin kuin seinäkello, kävi findamentalistisissa seurakunnissa hakemassa rukousapua ja erään kerran kun olin mukana, hänestä alettiin ajamaan pahoja henkiä ulos.
Sen homman keskeytin lievään väkivaltaan syyllistyen ja yritin kysellä eivätkö he tajua millaista vahinkoa toiminnallaan aiheuttavat henkisesti epävakaille ihmisille.
Kadotin siskoni näköpiiristäni ja sain seuraavaksi puhelun paikallisesta sairaalasta, jonne hänet olivat poliisit vieneet tahdonvastaisesti.
Kävin siellä tapaamassa häntä ja sieltä löysin hänet kävelemässä ympyrää raamatusta sivuja repien ja kiroillen kaikkea mahdollista, myös minua :-(
Suljetulle hänet vietiin mielisairaalaan ja lopusta saisi aikaan novellin jos alkaisi kirjoittamaan.
Hänen elämänsä meni totaalisesti poskelleen.
Yliopiston käyneestä lukeneesta ihmisestä työkyvyttömäksi uskontojen uhriksi, joka ei enää koskaan palaa ennalleen.
Ja sinä tietenkin syytät näitä lahkojaä, vaikka on sairas ihan muista syistä.
Käytännössä ei saa tahdon vastaiseen hoitoon jos ei ole psykoosissa.Valitettavasti ainoa keino on pyrkiä itse olemaan erossa kyseisestä ihmisestä. Jokaisella on oikeus suojella omaa elämäänsä, toista ei voi parantaa jos on sairaudentunnoton. Olen pahoillani mutta näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä psykoosissa olevan ihmisen saa pakkohoitoon, toisin kuin joku väitti. Itse tiedän tapauksen jossa henkilö oli jo jonkun aikaa puhunut outoja, esim. uskonnollisia harhoja, höpötti sielunvihollisesta yms. Läheiset soittivat sitten ambulanssin kun oli kiihtyneessä tilassa pystymättä rauhoittumaan. Ei olisi halunnut lähteä mutta vietiin tahdonvastaisesti tilannearvion jälkeen. Vietti sitten jonkun aikaa hoidossa ja aloitettiin lääkitys, oli taas "normaali" ihminen sen jälkeen.
Ap, jos veljesi latelee tappouhkauksia niin ole yhteydessä tk:hon, tai jos tilanne on akuutti niin häkeen, ennen kuin jotain sattuu.
Ihanaa, että teillä tuo on mennyt hyvin, ja olette saaneet läheisenne pakkohoitoon. Ikävä kyllä meillä kaikilla ei ole yhtä hyvät kokemukset. Vaan vaikka on poliisin kanssa haettu ja viety pakkohoitoon, niin seuraavana päivänä päästetään pois, kun asiakas itse ei koe tarvitsevansa hoitoa. Eli juuri tuo epätoivo mikä ap:llä on, on meillä monella muullakin. Tiedetään, että läheinen on vaarallinen, on jo satuttanut meitä, ja voi satuttaa jotain satunnaista ohikulkijaa. Mutta läheisiä ei kuunnella, ja hoitoon ei aikuista ihmistä pakolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisitte suvun ja ystävien voimin intervention, jenkkityyliin? Se voisi pysäyttää hänet.
Kyllä vastuu on läheisillä ja omaisilla jos tietävät, että henkilö on kykenevä syyllistymään rikokseen.
Etenkin jos henkilö on itse sairas, silloin vastuu on entistä enemmän terveillä omaisilla, tietenkin.
Anteeksi mutta millainen interventio voisi toimia? Jos harhaiselle menee sanomaan, että tämän ajatukset ovat harhoja ja sairautta, ja tämä tarvitsisi hoitoa, niin eipä se paljon auta.
Oman henkensä siinä toki riskeeraa.Miten vastuu voi olla omaisilla, jos se henkilön vaarallisuus kohdistuu juuri niihin omaisiin? Ja mikään terveydenhuollon henkilökunta ei kuuntele omaisia, ihmistä ei saa tahdonvastaiseen hoitoon, vaikka kaikki kriteerit täyttyisi (koska lääkäri ei selvitä pakkohoidon kriteerien täyttymistä muuta kuin potilaan omien puheiden perusteella), ja poliisi ei tee mitään niin kauan kun konkreettista, voimakasta väkivaltaa ei ole vielä tapahtunut.
Mitä omaisten pitäisi tehdä?
Tämä juuri, että vaikka kaikki kriteerit täyttyvät, niin hoitava taho ei sitä tiedä, koska omaisilta ei kysytä. Vain sairaudentunnottomalta itseltään kysytään. Tuntuu, että ihan sinisilmäisesti kuunnellaan sairasta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotun perusteella voi olla myös persoonallisuushäiriö.
Niukkaa tietoa sisältävän aloituksen perusteella tämä on todennäköisempi vaihtoehto kuin skitsofrenia. Ohessa veikkaisin että on vuosien saatossa kehittänyt myös yleisen ahdistuneisuushäiriön, kuten usein käy, jos elämässä on pitkäaikaisia hankaluuksia joista ei oikein saa otetta, ja mahdollisesti sen myötä eristäytymistä, joka edesauttaa jatkuvaa puolustuskannalla olemista, ihmisten seurasta kuormittumista, ja paranoidista ajattelutapaa muihin ihmisiin kohdistuen. Yhtäkaikki, olis kyse mistä tahansa, olisi varmasti tarpeen saada apua. Tuskin ap:n veli itse on kovinkaan tyytyväinen elämäänsä nykyisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotun perusteella voi olla myös persoonallisuushäiriö.
Persoonallisuushäiriöinen ei kai unohtele että on uhannut polttaa jonkun talon tai tappaa jonkun.
Kyllä voimakkaassa tunnekuohussa, tai päihtyneenä persoonallisuushäiriöinen voi ladella vähän mitä tahansa, mitä ei itse edes enää muista kun on rauhoittunut. Voi myös impulsiivisesti toteuttaa hetken mielijohteesta asioita. Esimerkiksi itsemurhayrityksiä tehdään tosi paljon ihan vaan tunnekuohun vallassa.
Luultavasti ap:n veli kyllä itsekin jollain tasolla ymmärtää ettei kaikki ole niinkuin pitäisi, mutta jos on jo valmiiksi ahdistunut ja epäluuloinen kaikkea ja kaikkia kohtaan, tuntuu ehkä turvallisemmalta olla hakematta apua, kun ei tarkkaan tiedä mitä se apu sitten sisältää. Jo pelkkä ajatuskin osastohoitoon joutumisesta voi estää avun hakemisen, jos vieraiden ihmisten joukkoon joutuminen ahdistaa kovasti.
Miten voi olla joku vastuu, jos ei ole mitään keinoa puuttua. Mitä interventio auttaa mielisairasta? Kokee ihmeparantumisen? Hän suuttuisi silmittömästi tuollaisesta ja olisi väkivaltainen. En minä uskalla mennä kaivamaan verta nenästä noin, hän on voimakas iso mies.