Miten saa sairaudentunnottoman skitsofreenikon hoitoon?
Veljelläni on hyvin todennäköisesti skitsofrenia. Ollut jo yli kymmenen vuotta. On vihainen ja vainoharhainen kaikkia kohtaan, jankuttanut samoja asioita vuosikausia. Riitautuu kaikkien kanssa. Itse ei näe tilanteessaan mitään mikä vaatisi hoitoa. Uhkailee toisten henkeä ja terveyttä, eikä muista sitä jälkeen päin eikä ymmärrä miksi ihmiset katkaisevat välit. Miten tuollaisen saa hoitoon? Halutessaan pystyy tsemppaamaan vieraassa seurassa tunnin pari, käytännössä olemalla mahdollisimman hiljaa, joten joku päivystys ei edes riitä että tilanteen tunnistaisi.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattaa olla ihan normaalin oloinen ja jutella normaalisti. Sitten tulee joku triggerisana, esim. ruohonleikkuri. Hän menee hiljaiseksi, jotenkin jäätyy hetkeksi, sitten päässä selkeästi naksahtaa ja alkaa jankuttamaan taas samoista vanhoista asioista, mikä jotenkin on tullut mieleen siitä ruohonleikkurista. Sen näkee kun se tapahtuu.
Ei tuo kuulosta skitsofrenialta. Jotain negatiivisia tunteita ja tapahtumua, joista tarve keskustella uudelleen ja uudelleen. Suruprosessissa esim. monesti käy niin. Hyvä sinänsä että puhuu.
15 vuotta yhtä ja samaa asiaa niin ettei juttu etene mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoon? Voi olla, ettei tuosta parane, mutta hoidon avulla ehkäistäisiin, ettei ole vaaraksi muille ja itselleen.
Voimia sinulle, varmasti hirveä tilanne.
Veljeni on juuri sellainen että jos tekisi jollekkin jotain lehdissä voitaisiin kirjoittaa että sukulaiset tiesivät vuosia ongelmista, mutta ei tiedetty mitä voi tehdä.
Sitten tee jotakin, heti!
Minua vainoaa skitsofreenikko mies. En usko hetkeäkään, etteikö lähipiiri aavista jotakin. Miehen minulle aiheuttamat vauriot ovat mittavat. Puuttumattomuus on myös pahuutta ja katseen kääntäminen todella vastuutonta. Toivotaan, että asia järjestyisi itsekseen, ettei tarvitsisi itse nähdä vaivaa.
Voit tehdä veljestäsi huoli-ilmoituksen. Aikuisestakin voi tehdä ja viranomaisten on pakko puuttua.
Mitä tuollaisesta huoli-ilmoituksesta käytännössä seuraa? Luulen ettei hän aukaise ovea millekkään sosiaali-ihmiselle. Toki voin tuon tehdä. Mutta tosiaan hän pystyy hetken tsemppaamaankin.
Melkein väitän että sinun tilanteessasi sinä pystyt tekemään enemmän kuin läheiset, jos sinua suoraan vainotaan. Sinä voit tehdä lähestymiskiellon tai rikosilmoituksen vainoamisesta. Sinulla on jotain konkreettista mitä antaa viranomaisille.
Olen tehnyt kaikkeni, poliisi ei tutki ja vähättelee. Vainoaminen on rikos, jota ei tunnisteta. Minä olen rikoksen uhri, en minäkään kykene tai edes jaksa tämän enempää.
Läheiset, jotka tietävät että henkilö on potentiaalinen rikoksen tekijä ja sairas, ovat myötävaikuttamassa tämän tekemiin rikoksiin, jos eivät puutu. Tällainen ihminen on itse myös sairautensa uhri ja puuttumattomuus olisi heitteillejättö.
Sinä et ole onneksi läheinen, joka sulkisi silmänsä. Hyvä, että pohdit mitä tehdä ja olet tällä polulla, joka auttaa veljeäsi.
Skitsofreenikko on joku psykiatrian uhri. Ylilääkkeellistetty kuolaaja tai zombi.
Voi olla trauma tms.
Vie vaan tohtorille. Saat maton kaupantekiäisiä.
Neuvo... Jätä rauhaan.
Jos nyt vaan jättäisit veljesi rauhaan ja keskittyisit oman perheen ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoon? Voi olla, ettei tuosta parane, mutta hoidon avulla ehkäistäisiin, ettei ole vaaraksi muille ja itselleen.
Voimia sinulle, varmasti hirveä tilanne.
Veljeni on juuri sellainen että jos tekisi jollekkin jotain lehdissä voitaisiin kirjoittaa että sukulaiset tiesivät vuosia ongelmista, mutta ei tiedetty mitä voi tehdä.
Sitten tee jotakin, heti!
Minua vainoaa skitsofreenikko mies. En usko hetkeäkään, etteikö lähipiiri aavista jotakin. Miehen minulle aiheuttamat vauriot ovat mittavat. Puuttumattomuus on myös pahuutta ja katseen kääntäminen todella vastuutonta. Toivotaan, että asia järjestyisi itsekseen, ettei tarvitsisi itse nähdä vaivaa.
Voit tehdä veljestäsi huoli-ilmoituksen. Aikuisestakin voi tehdä ja viranomaisten on pakko puuttua.
Mitä tuollaisesta huoli-ilmoituksesta käytännössä seuraa? Luulen ettei hän aukaise ovea millekkään sosiaali-ihmiselle. Toki voin tuon tehdä. Mutta tosiaan hän pystyy hetken tsemppaamaankin.
Melkein väitän että sinun tilanteessasi sinä pystyt tekemään enemmän kuin läheiset, jos sinua suoraan vainotaan. Sinä voit tehdä lähestymiskiellon tai rikosilmoituksen vainoamisesta. Sinulla on jotain konkreettista mitä antaa viranomaisille.
Olen tehnyt kaikkeni, poliisi ei tutki ja vähättelee. Vainoaminen on rikos, jota ei tunnisteta. Minä olen rikoksen uhri, en minäkään kykene tai edes jaksa tämän enempää.
Läheiset, jotka tietävät että henkilö on potentiaalinen rikoksen tekijä ja sairas, ovat myötävaikuttamassa tämän tekemiin rikoksiin, jos eivät puutu. Tällainen ihminen on itse myös sairautensa uhri ja puuttumattomuus olisi heitteillejättö.
Sinä et ole onneksi läheinen, joka sulkisi silmänsä. Hyvä, että pohdit mitä tehdä ja olet tällä polulla, joka auttaa veljeäsi.
Koita nyt ymmärtää etten minä tiedä miten tuohon pystyy puuttumaan. Et tiedä sinäkään. Ei me omaiset olla sen kaikkivoipaisempia kuin sinäkään.
Ei ainakaan vielä kuulosta skitsofrenialta eikä psykoottisuudelta. Pers.häiriöissä voi olla vainoharhaista käytöstä ja todellakin voi uhkailla tappamisella ja ties millä ja sitten kieltää koskaan sanoneensa niin. Joku ongelma veljelläsi on, mutta vaikea sano mistä on kysymys. Sairaalaan ottavat vain psykoosissa olevan ihmisen ja veljesi ei kuvauksesi perusteella ole psykoosissa. Voi toki kohta olla ja sen kyllä sitten oikeasti huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattaa olla ihan normaalin oloinen ja jutella normaalisti. Sitten tulee joku triggerisana, esim. ruohonleikkuri. Hän menee hiljaiseksi, jotenkin jäätyy hetkeksi, sitten päässä selkeästi naksahtaa ja alkaa jankuttamaan taas samoista vanhoista asioista, mikä jotenkin on tullut mieleen siitä ruohonleikkurista. Sen näkee kun se tapahtuu.
Ei tuo kuulosta skitsofrenialta. Jotain negatiivisia tunteita ja tapahtumua, joista tarve keskustella uudelleen ja uudelleen. Suruprosessissa esim. monesti käy niin. Hyvä sinänsä että puhuu.
Hän on ilmeisesti katkera siitä asiasta tai traumatisoitunut. Kyllä monet kiusatut muistavat vuosikymmenuen takaisia asioita vihaisina, se on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaan jättäisit veljesi rauhaan ja keskittyisit oman perheen ihmissuhteisiin.
Se olisi helpompaa jos ei tarvitsisi miettiä onko hän joku yö sytyttämässä asuntoani tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on ilmeisesti katkera siitä asiasta tai traumatisoitunut. Kyllä monet kiusatut muistavat vuosikymmenuen takaisia asioita vihaisina, se on normaalia.
Hän itse on kiusannut muita vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä. Trauma jota ei ole annettu käsitellä. Ap mainitsi tappouhkauksen. Onko veli uhannut suoraan kyseiselle henkilölle aikovansa tappaa tämän? Traumahan syntyy tilanteessa, jossa ei pääse pakenemaan tilannetta, joka ylittää psyyken käsitys ja kestorajat. Silloin sekin, ettei löydä enää keinoa päästä irti henkilöstä, joka toiminnallaan aiheutta tuskan, saattaa saada aikaan toiveen trauman synnyttäjän kyolemasta. Ajatus tai ystävälle purettu kokemus ei kuitenkaan tarkoita, että olisi aietta tehdä konkreettista tekoa. Traumaan liittyvät juurikin triggerit ja ne voivat olla sanoja, eleitä tms. Skitsofreniasta tai persoonallisuushäiriöstä ei välttämättä ole kyse vaan traumasta jota ei ole ollut mahdollista käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua on jo neuvottu. Jos kyse on laittomasta uhkailusta, tee rikosilmoitus. Jos sinulla on ongelmia asiasta henkisellä tasolla, voit halutessasi hakeutua terapiaan.
Mknulle tuli ap.n viestistä mieleen eräs tuntemani henkilö, joten ymmärrän ap.n huolen täysin.
Tämä tuntemani henkilö alkoi muuttua muutamia vuosia sitten. Viha kaikkia kohtaan on hirveä. Facebookissa kertoo näitä kokemisaan vääryyksiä, joita muut eivät oikein ymmärrä. Hän muutti toiselle paikkakunnalle, janyt häntä vainotaan sielläkin. Kysyttäessäkään hän ei pysty selkeäati kertomaan, mistä on kyse.
Koko hänen käytöksensä on muuttunut, ei tapaa entisiä, läheisiä kavereitaan, jotka ovat hyvin huolissaan.
Hän on olout myös todella väkivaltainen. Selkeästi tässä on hiema parempia, ja huonompia kausia.
Kyse todellakin on vakavasta sairaudesta, olipa diagnoosi mikä vain.
Mutta kun oikein mitään ei voi tehdä, koska hän ei ymmärrä omaa tilannettaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotun perusteella voi olla myös persoonallisuushäiriö.
Persoonallisuushäiriöinen ei kai unohtele että on uhannut polttaa jonkun talon tai tappaa jonkun.
Kyllä voi. Skitsoaffektiivinen esim.
Onko todisteita uhkailuista? Ne pitää kaikki dokumentoida mielellään.
Onko vaaraksi siis itselleen ja muille, siis niin, että siitä löytyy se näyttö?
Kehoittaisin soittamaannpoliisit, tai tekemään sen rikosilmoituksen uhkaavilta vaikuttavissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailustasi ei kyllä saa selvää onko veljesi paykoosissa.
No en nyt mitään elämäntarinaa aio tänne kirjoittaa. Suurin osa vastaajista vastaa kuitenkin ettei hän ole sairas. Jos nyt oletetaan kuitenkin että on ja olen oikeassa, niin miten tuollaisen saa hoitoon?
Ei mitenkään.
Hänen täytyy oikeasti aiheuttaa jokin kohtaus, johon viranomaiset puuttuvat, vaikkapa mennä hammaslääkärille raivoamaan, että tämä on asentanut radiolähettimen hampaaseen.
Anoppini oli pari vuotta todella aggressiivinen läheisiään kohtaan, huoritteli tyttäriään, kulki tiliote kädessään hoilottamassa, että hänen rahansa on viety(vaikka tilillä oli rahaa ja ainoat menot hänen itse tekemiään maksuja ja nostoja) jne.
Tsemppasi aina juurinkin hetken vieraiden läsnäollessa ja lääkärillä.
Onneksi hänen vointinsa koheni lopulta.
Vierailija kirjoitti:
kuvailusi perusteella en lähtisi tekemään mitään skitsofreniadiagnoosia. Jos hänellä kuitenkin se on, niin ei auta kuin odottaa psykoosia, jonka ansiosta hän pääsee pakkohoitoon ja siellä ehkä aloitetaan diagnosointipolku.
Voi jos psykoosipotilaan saisikin pakkohoitoon. On ihan mahdottoman vaikeaa Suomessa nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ne samat vanhat asiat, mitä jankuttaa, on harhoja eikä oikeita asioita?
Tuskin ap epäilee veljellään skitsofreniaa, ellei jokin viittaa harhaisuuteen.
Ikävä puoli on, että apua ei saa. Ei välttämättä edes sen jälkeen, kun ihmisiä meinaa kuolla.
Mitä jos tekisitte suvun ja ystävien voimin intervention, jenkkityyliin? Se voisi pysäyttää hänet.
Kyllä vastuu on läheisillä ja omaisilla jos tietävät, että henkilö on kykenevä syyllistymään rikokseen.
Etenkin jos henkilö on itse sairas, silloin vastuu on entistä enemmän terveillä omaisilla, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua on jo neuvottu. Jos kyse on laittomasta uhkailusta, tee rikosilmoitus. Jos sinulla on ongelmia asiasta henkisellä tasolla, voit halutessasi hakeutua terapiaan.
No ei ole neuvottu millään tavalla, mistä olisi oikeasti apua. Se johtuu siitä, että meidän yhteiskunta on tältä osin rikki, eikä pysty suojelemaan meitä.
Poliisi ei tee mitään. Terapia ei auta siihen, että joku muu kuin sinä itse aiheuttaa todennäköistä hengenvaaraa muille.
Ihmiset, jotka ei oo itse kokeneet näitä, ei varmaan pysty ymmärtämään.
Mä tappelin melkein kymmenen vuotta saadakseni hoitoa sairaalle ihmiselle, en saanut, kyseinen ihminen yritti tappaa useamman ihmisen, hoitoa hänelle ei saa silti. Ne ihmisetkin on hengissä vaan, koska onnistuin varoittamaan viime hetkellä.
Ei se oo millään omalla terapialla sivuutettava asia, jos tietää, että joku on mieleltään sairas sillä tavoin, että on vaaraksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisitte suvun ja ystävien voimin intervention, jenkkityyliin? Se voisi pysäyttää hänet.
Kyllä vastuu on läheisillä ja omaisilla jos tietävät, että henkilö on kykenevä syyllistymään rikokseen.
Etenkin jos henkilö on itse sairas, silloin vastuu on entistä enemmän terveillä omaisilla, tietenkin.
Anteeksi mutta millainen interventio voisi toimia? Jos harhaiselle menee sanomaan, että tämän ajatukset ovat harhoja ja sairautta, ja tämä tarvitsisi hoitoa, niin eipä se paljon auta.
Oman henkensä siinä toki riskeeraa.
Miten vastuu voi olla omaisilla, jos se henkilön vaarallisuus kohdistuu juuri niihin omaisiin? Ja mikään terveydenhuollon henkilökunta ei kuuntele omaisia, ihmistä ei saa tahdonvastaiseen hoitoon, vaikka kaikki kriteerit täyttyisi (koska lääkäri ei selvitä pakkohoidon kriteerien täyttymistä muuta kuin potilaan omien puheiden perusteella), ja poliisi ei tee mitään niin kauan kun konkreettista, voimakasta väkivaltaa ei ole vielä tapahtunut.
Mitä omaisten pitäisi tehdä?
Mulle tuli kirje huoli-ilmoituksesta kotiin. En reagoinut mitenkään ja asia jäi siihen. Jos ihminen ei itse halua apua niin ei tuosta ole mitään apua, ei ne pysty väkisin mitään tekemään.