Haluan kertoa, että lopetin juomisen
Olen yleensä juonut pullollisen viiniä ja muutama siideri perjantaina, sen jälkeen kun lapset on mennyt nukkumaan. Olen siis yksikseni juonut, ja tätä on jatkunut vuosia. Lauantaisin olen ollut väsynyt ja äreä.
Nyt lapset on pikkusen isompia, 11v ja 10v. Ne ei enää mene niin aikaisin nukkumaan, ja huomasin, että minua ärsyttää, kun en pääse aloittaamaan juomista. Yleensä juon viinilasista, nyt olen juonut viiniä kahvimukista, että pääsen aloittamaan hiukan ennen kun lapset rauhoittuu nukkumaan.
Aloin analysoimaan touhujani. Olen juoppo, se vaan on faktaa. Himo juoda on todella vahva, minua ärsyttää kun en saa juoda ja se haittaa puolet viikonlopusta kun minulla on krapula. Nyt olen päättänyt, että pystyn lopettamaan ja olen ollut juomatta kolme perjantaita putkeen. Tänään kun heräsin, olin niin iloinen ja pirteä. Haluaisin iloita ja kertoa kaikille, tänään olen ollut juomatta kolmas perjantai peräkkäin, mutta en voi kertoa kenellekään. Kukaan ei tiedä, että juopottelen, niin en voi kertoa, että olen lopettanut. Teille minä kerron nyt.
Kommentit (61)
Tosi hieno juttu! Olen iloinen puolestasi, hyvin sä vedät!
Yleensä kun jotain lopettaa ja tekee muutoksen - se ei ole helppoa. Mitä sulla on tullu perjantai juomisen tilalle?
Ensimmäinen askel on ongelman myöntäminen. Tsempit sulle! Lopetin vuosia sitten ja olin useamman vuoden juomatta, nyt voin silloin tällöin ottaa hieman ilman että piru pääsee irti.
Ihan mahtava juttu! Moni ei edes tajua olevan olgelmaa tuossa vaiheessa. Mutta onhan se ongelma, jos äiti on äreä joka lauantai; viikon parhaana päivänä. Nyt alat jaksaa kaikenlaista muuta kivaa, minkä parissa rentoutuu ja palautuu viikosta. Mitä se sitten sinulle onkaan. Minulle se on esimerkiksi leipomista, ulkoilua; hiihto- ja kävelylenkkejä sekä eväsretkiä luontopoluilla, uimahallissa käymistä tai kesällä luonnonvesissä, askartelua ja neulomista, lukemista, ystävien tapaamista, kirpparikierroksia...
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen askel on ongelman myöntäminen. Tsempit sulle! Lopetin vuosia sitten ja olin useamman vuoden juomatta, nyt voin silloin tällöin ottaa hieman ilman että piru pääsee irti.
Miksi aloitit uudestaan..? Eikö sua stressaa että jos tulee jokin suuri vastoinkäyminen tartut pulloon entiseen tapaan kun se portti on taas auki
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun jotain lopettaa ja tekee muutoksen - se ei ole helppoa. Mitä sulla on tullu perjantai juomisen tilalle?
Tämä varmasti kuulostaa tosi tyhmälle, mutta olen alkanut katsomaan komedia leffoja ja sarjoja. Yleensä katson vaan toiminta tai seikkailujuttuja, mutta nyt siis komediaa. Se varmaan antaa sellaista hyvänolontunnetta, joka auttaa korvaamaan alkoholin.
Kaipaan minä sitä kuitenkin. Klo 21 asti on koko ajan takaraivossa ajatus, että voin käydä kaupassa, ja sitten kun aikaraja on ylittynyt niin helpottaa.
En siis ole koskaan ostanut etukäteen alkoholia, vasta perjantaina, ettei tarvii säilyttää sitä kotona, ja olen aina heti hävittänyt tyhjät pullot roskiin
Kiva että sinulle on hetkellisesti hyvä olo tuosta.
Mutta ei tuo pirteys pysy. Väsähdät uudestaan. Näin kävi minullekin. Sitten palasin juomiseen.
Minä suosittelisin sulle jotain omaa aktiivista tekemistä ja muita ihmisiä vaikka sen tekemisen kautta. Omien ajatusten hallinta on vaikeaa yksin.
Hienoa! Olin itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Perjantain viini-ilta oli viikon kohokohta ja lauantaina olin väsähtänyy ja äreä. Kun lapset kasvoivat, päätin, että en juo enää kotona. Ainoastaan spesiaali- ja juhlatilanteissa. Näin on nyt menty 15 vuotta ja tämä malli sopii mulle. Joskus voi mennä parikin kk ilman alkoholia, joskus taas on useampia spesiaalitilanteita kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtava juttu! Moni ei edes tajua olevan olgelmaa tuossa vaiheessa. Mutta onhan se ongelma, jos äiti on äreä joka lauantai; viikon parhaana päivänä. Nyt alat jaksaa kaikenlaista muuta kivaa, minkä parissa rentoutuu ja palautuu viikosta. Mitä se sitten sinulle onkaan. Minulle se on esimerkiksi leipomista, ulkoilua; hiihto- ja kävelylenkkejä sekä eväsretkiä luontopoluilla, uimahallissa käymistä tai kesällä luonnonvesissä, askartelua ja neulomista, lukemista, ystävien tapaamista, kirpparikierroksia...
Huomasin, että suunnittelin minun ja lasten menot sen mukaan, että menot ei haittaa minun juomista. Uskottelin itselleni, että haluan vaan olla kotona pitkän työviikon jälkeen. Nyt sain itselleni myönnettyä, että se on sen juomisen takia, kun välttelen menoja esim lauantai aamupäivisin.
Täytyykin alkaa suunnittelmaan ohjelmaa juuri lauantaille, niin se auttaa jatkamaan tätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiva että sinulle on hetkellisesti hyvä olo tuosta.
Mutta ei tuo pirteys pysy. Väsähdät uudestaan. Näin kävi minullekin. Sitten palasin juomiseen.
Kiitos kun laitoit tämän. Täytyy miettiä selviytymiskeinot valmiiksi, jos tulee uudelleen väsähtämistä.
Minulla on toinenkin syy olla pirteämpi. Olen hiljattain saanut kilpirauhasen vajatoimintadiagnoosin ja thyroxiinilääkityksen. Tuntuu, että aivosumu ja väsymys on helpottanut. Saattaa olla, että en olisi kyennyt myöntämään tätä alkoholiongelmaa, jos en olisi saanut boostia siitä itsensä hoitamisesta mitä tuli kun hakeuduin lääkärille väsymyksen takia. Ap
Tuli vahva tunne jotta aloittaja on kopionut aloituksen jostain muualta. Kivat sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vahva tunne jotta aloittaja on kopionut aloituksen jostain muualta. Kivat sulle.
Ihan itse kirjoitin omasta elämästäni. Tuskinpa olen ainoa n. 40v nainen tässä maassa, kenellä on sama onglema.
Tuntuu tosi helpottavalta kirjoittaa tästä edes anonyymisti. Minä en koe, että voisin ulkopuolisille tätä lähteä ihmettelemään. Olen yksinhuoltaja, niin en halua, että aletaan minun kykyä toimia ainoana vanhempana kyseenalaistamaan, jos tulee ilmi että olen juonut kun lapset on ollut nukkumassa. Ap
🥳🎉 onneksi olkoon AP 👏
Alkaa ihan uusi elämä
Terv toinen samanlainen
Vierailija kirjoitti:
Täällä pyörii paljon alkoholiongelmaisia joten näitä samanlaisia aloituksiakin on paljon. Laita vaikka hakukenttään "juomatta" tai "juoppo" niin huomaat
Hetkeksi unohtui - alkoholisti valehtelee aina.
Onnea sinulle ja etenkin lapsillesi! Lapset ansaitsevat raittiit vanhemmat. Valitettavasti moni joutuu kuitenkin elämään juopottelevan kanssa.
Olen itse lopettanut alkoholin käytön kokonaan. En tarvitse sitä mihinkään tarpeeseen. On kivempi olla oma itsensä, ainakin silloin kun on sinut itsensä kanssa.
Tsemppiä jatkoon! Mieliteon yllättäessä suosittelen kokeilemaan samaa konstia kuin itse tupakoinnin kanssa: se ei ole enää minun keinoni rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Hetkeksi unohtui - alkoholisti valehtelee aina.
Missä asiassa olen mielestäsi valehdellut? Ap
Hkenoa että pystyit objektiiviseen itsetutkiskeluun, johtopäätökseen ja toteutukseen. Pidän sulle peukkuja!