Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät lukiot Helsingissä - kokemuksia! Mihin kannattaa hakea?

Vierailija
14.01.2023 |

Olen ihan pihalla tämän päivän lukioista.
Itse olen Espoosta kotoisin ja siellä lukioni käynyt.

Nyt olisi lapselleni ajankohtaista hakea lukioon yhteishaussa.
Hän on erittäin hyvä koulussa (sekä kielissä että matikassa) ja joulutodistus oli erittäin hyvä.
Tiedän vain, että Ressun lukio ja Kulosaaren lukio ovat ns. "hyviä"

Kokemuksia eri lukioista Helsingissä, hyviä ja huonoja kokemuksia? Kiitos!
Ja kertooko pääsyraja jotain lukion tasosta ylipäänsä?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallion molemmat lukiot ovat elitistisiä, mutta ei kokoomushenkisiä kuitenkaan.

Vierailija
62/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Helsingissä on hyviä lukioita,känsainvälisyys kukoistaa,sinne siis.Pienet yhteenotot on sopivaa viihdettä raskaina lukioaikoina,mutta se kuuluu asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo edellisen vastaajan pointti, koska itselleni on tullut samanlainen fiilis.

Mikä olisi hyvä lukio Helsingissä, jossa meininki ei ollsi ns. kokoomuslaista tai ylipäätään oikeistolaista?

Tiedän kyllä moniq SYKin käynyttä, jotka ei ole kokoomuslaisia, päinvastoin. 

Vierailija
64/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen unohtamaan omat ennakkoluulot. Parhaissa eli korkeimpien keskiarvojen kouluissa nimenomaan on eri tavoin ajattelevia, fiksuja nuoria.

Itse kävin vähemmän hyvän lukion ja ne ns. okeistolaiset öyhöt (ja muidenkin aatteiden suvaitsemattomat ja yksilöt) oli niitä alemman keskiarvon oppilaita. Hyvissä lukioissa oppilailla ei ole tarvetta itsekorostukseen ja niissä on helpompaa löytää samanhenkistä seuraa, oli itse millainen hyvänsä.

Vierailija
65/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK on koko maan paras koulu.

Ei tietenkään helppo päästä, pitää olla poikkeusyksilö.

Vierailija
66/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykki, jos lihakset riittää.

Vierailija
67/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sykissä on helpompaa, jos kuuluu valmiiksi huippueliittiin.

Siellä on suuryritysten toimareiden, suurlähettiläiden jne lapsia paljon, ja näillä tietenkin aika hyvät valmiudet muiden kaltaistensa joukkoon.

Vierailija
68/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykkiin oli esim. A-saksan linjalle alle ysin keskiarvoraja. Että ei kovin poikkeusyksilö tartte olla, että sinne pääsee.

Tuotakaan en ymmärrä, että pelätään, että hyvissä lukioissa olisi kokoomuslainen meininki. Tarkoitetaanko tällä siis sitä, että oikeistolaiset olisivat fiksumpia ja lahjakkaampia, kun näihin lukioihin päätyivät vai mitä?

Vierailija
69/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo edellisen vastaajan pointti, koska itselleni on tullut samanlainen fiilis.

Mikä olisi hyvä lukio Helsingissä, jossa meininki ei ollsi ns. kokoomuslaista tai ylipäätään oikeistolaista?

Otaniemen lukio, vaikkei se nyt ihan Helsingissä olekaan vaan juuri Espoon puolella.

Vierailija
70/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sykissä on helpompaa, jos kuuluu valmiiksi huippueliittiin.

Siellä on suuryritysten toimareiden, suurlähettiläiden jne lapsia paljon, ja näillä tietenkin aika hyvät valmiudet muiden kaltaistensa joukkoon.

Tämä. Paljon on tietenkin yksilöstä kiinni. Mutta jos on joku urpoturpo jostain Lohjalta niin hankalaa voi olla (jos jollain ihmeellä sinne olisi päässyt)

Vierailija
71/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä Ressu? Miten koulussa lahjakas perusurpo siellä pärjää? 

Vierailija
72/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norsseissa on yleensä parhaat opettajat. Koska yliopiston koulu ja valtion rahoitus.

Mikä on norssi? Lukeeko silloin koulun nimessä "normaalilukio tai lyseo" tai jotain vastaavaa siis? Mikä tällainen on Helsingissä?

Norssi on kala, toiselta nimeltään kuore. Palstalla oli kerran hääpari, joka pyysi lahjamuistamiset kuoreeseen.

Vierailija
73/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkkiniemen yhteiskoulun lukio. Yksityinen. LOISTAVA. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
74/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkkiniemen yhteiskoulun lukio. Yksityinen. LOISTAVA. Suosittelen lämpimästi.

Suosittelen tätä siis silti, vaikka olen itse käynyt SYK:n.

En tiedä onko kaikissa kouluissa nykyään niin kuin MYK:ssa, jossa esim opettaja pitää ennen koetta on koulussa vapaaehtoiset kertaustunnit niistä aiheista, joista on päivällä koe. Joka tapauksessa tuo koulu on minusta samaa tasoa SYK:n kanssa, mutta siinä missä SYK on kielisuuntautunut, niin MYK on laajempi, siellä on matikkaluokkakin ja yhteiskunnallinen linja, joihin pyritään erilseen. Eli sopii myös matemaattisesti, eikä vain kielellisesti lahjakkaille.

Vierailija
75/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norssit on kaikissa kaupungeissa parhaita!

Turussa pääsee vähän päälle 7:n keskiarvolla Norssiin. Varissuon yläaste samassa.

Vierailija
76/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö mistään enää lukioiden paremmuuslistaa? Ei siis se Stt:n keskiarvosuhteutettu vaan puhtaasti yo-tuloksiin perustuva?

Vierailija
77/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö mistään enää lukioiden paremmuuslistaa? Ei siis se Stt:n keskiarvosuhteutettu vaan puhtaasti yo-tuloksiin perustuva?

Valmista listaa ei kai kukaan halua enää julkistaa, mutta voit tehdä itse vertailua osoitteessa yotilastot.fi.

Vierailija
78/92 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu ehkä joo mutta parempia lukioita löytyy.

Vierailija
79/92 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin mun lapsen johonkin kouluun, jossa opiskeltaisiin nopeasti ja paljon. Nyt kyselee koko ajan iltaisin lisää, eikä mulla oo vastauksia. Mutta ei kai täällä ole tarjolla kuin tuota yhtä ja samaa. 

Vierailija
80/92 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa lukio, jonne on reippaasti yli ysin keskiarvoraja, on hyvä. Ei ne hyvät oppilaat muuten sinne haluaisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi