Käteinen=harmaa talous
Miksi käteisestä on tullut epäilyttävää? Vain vanhuksilla se on "sallittu" maksuväline, jos nuorempi ihminen käyttää käteistä siinä on heti hämärähomman tuntua. Myös pankit kohtelevat käteistä nostavaa tai tallettavaa ensisijaisesti rikollisena. Miksi kaikista ostoksista pitäisi jäädä jälki tilitietoihin ja miksi ihmiset hyväksyvät sen että kaikki mihin ovat omia rahojaan käyttäneet voidaan selvittää? Ei mulla mitään salattavaa ole ostoksissani tai rahan käytössäni, mutta onhan se ihan sairasta että olet epäilyttävä ellet jätä jonnekin jälkeä siitä mitä olet rahoillasi tehnyt.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki voi sijoittaa tai lainata tileillä olevaa rahaa ja tehdä suuria voittoja.
Käteisellä ei voi tehdä voittoja kukaan muu kuin käteisen omistaja ja se ei miellytä niitä jotka haluaa ansaita tavallisen ihmisen rahojen avulla.
Kukaan ei voi mennä sinun henkilökohtaiselle säästötilille ja sijoittaa niitä rahoja tietämättäsi.
Sinä et voi käteisellä voittaa missään muualla kuin uhkapelaamalla ja tuolloinkin menetät enemmän kuin ansaitset. Elikkä kannattaisi vain laittaa rahaa sijoituksiin eikä veikkaukseen.
Käteistä voi lainata aivan samalla tavalla kuin pankit lainaa rahaa.
Ei siellä tileillä tai pankissa ole mitään rahaa. Ne on sijoitettu tai lainattu eikä sitä tilin omistajilta kysellä.
Jos ihmiset alkaisivat nostaa rahojaan pois yhtäaikaa niin nopeasti pankeista tulisi maksukyvyttömiä eivätkä ne kykenisi antamaan kuin pienen osan rahoista tilin omistajille.
Mua ärsyttää tilillä kaikki pienet kahvit yms alle parin kympin ostokset, joita on paljon. Haen usein ohi kulkiessa kaupasta lisää maitoa tai leipää tai mitä nyt lapsiperheessä kuluj. Sitä ei edes huomaisi jos tilille ilmestyisi jotain ylimääräistä veloitusta. Ennen säilytin ja tarkistin kaikki kuitit ja korttiveloitukset kuten oli opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä ei ostaa velaksi, mikä on hyvä asia. Käteisellä voi ostaa vain niin paljon kuin rahaa on lompakossa.
Ei debit kortillakaan voi ostaa velaksi.
Huono itsehillintä?
Jos lähdet ruokakauppaan ja otat tietyn summan rahaa, niin voit ostaa vain tuolla summalla. Pankkikortilla ostaessa voit ostaa jotain tarjouksesta, vaikka se tarkoittaisi vain normaaliin ruokailuun ylimääräisiä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä ei ostaa velaksi, mikä on hyvä asia. Käteisellä voi ostaa vain niin paljon kuin rahaa on lompakossa.
Huono itsehillintä?
Yhdistelmäkortilla voi ostaa velaksi, jos käyttää credittiä.
Ota sellainen missä ei ole credittiä.
Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa ei käytä käteistä kuin harmaata taloutta varten. Viimeksi kun sain käteistä, niin välteltiin lahjaveroa. Ja edellisen kerran kun nostin käteistä isomman summan, niin se meni remonttireiskan taskuun kulkematta verottajan ruudun kautta.
Tuskin käteisen poisto lopettaa kuutamohommia. Aina voi vaihtaa palveluksia päikseen tai työtä tavaraan.
Vierailija kirjoitti:
Yks syy on varmaan myös se että mummot ja papat antaa lapsenlapsille käteistä ja vanhemmat lapsilleen. Vähän kuin ennakkoperintöä. Näin sitä ei päästä verottamaan. Kun käteinen kielletään, niin se raha on pakko laittaa tilille ja sitten siitä voi periä perintöveroja kun menee yli tietyn summan.
Muuten juu, mutta käteiskammoinen Ruotsi on myös luopunut perintöverosta, eikös?
Mutta siis, kun nyt molemmat vanhempani ovat kuolleet vuoden välein, olen aika kitkerä kaikesta hypyttämisestä, joka johtuu vain siitä, että valtiota syyhyttää saada minulta muutama hassu tonni kynittyä. Eli voisi olla aiheellista ainakin nostaa perintöveroraja jonnekin puolen miljoonan seudulle, ettei joka iikkaa kiusattaisi ihan huvikseen. Tuottaisin valtiolle enemmän verotuloja jos en olisi näin väsynyt ja vittuuntunut.
Enkä kyllä suoraan sanoen ole ihan varma siitäkään, onko maan etu jos mitään harmaan talouden suomaa joustoa ei ole. Kun olen nähnyt kitkuttavia yrittäjiä jotka ovat hiukan fuskanneet, niin he ovat kuitenkin työllistäneet itsensä. Kukaan tuskin olisi vanhaa puolijuoppoa yrittäjää palkannut enää kuitenkaan, joten pieni fusku mahdollisti heidän pärjäämisensä ja maksoi yhteiskunnalle huomattavasti vähemmän kuin konkurssin tehneen elatus ja hoito.
Säästän ja nostan kaiken käteiseksi. Ei kenenkään tarvitse tietää mihin rahani käytän. Olen varmasti äärimmäisen epäilyttävä henkilö sosiaalituista tehtyine säästöineni.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuolla myös pyritään siihen että lähitulevaisuudessa ihan kaikki nettikirpparimyynnit ja ikkunanpesut ja marjojen poimimiset sukulaisille ja muut on myös verotettavaa tuloa.
Luultavasti juu, mutta eihän tuota voi koskaan täysin estää. Vaihdetaan sitten oravannahkoja jos kahvipaketteihin tulee sarjanumero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsehillintä?
Rahan taju katoaa kortilla ostaessa. Ihminen ostelee kaikkea mahdollista kunnes huomaa saldon olevan nollilla.
Kävin lääkärissä Mehiläisessä. Kassalla yritin maksaa käteisellä. Ei käynyt. Totesin, että ok vaihdan sitten lääkäriä seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Säästän ja nostan kaiken käteiseksi. Ei kenenkään tarvitse tietää mihin rahani käytän. Olen varmasti äärimmäisen epäilyttävä henkilö sosiaalituista tehtyine säästöineni.
Täällä toinen. Pystyn vaikkapa vaihtamaan kämppää halutessani, vuokraamaan seuraavan ja maksamaan takuut ilman sossun apua. Siksi että mulla on säästöjä.
Minä paha.
mites ostat peräkontti kirppikseltä mopoa pojallesi jos käteistä ei ole niin kauppaa ei tule
Ihmiset halutaan saada täydelliseen kontrolliin ja pankeilla on käytössään ihmisten rahat. Meitä kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Pystyn vaikkapa vaihtamaan kämppää halutessani, vuokraamaan seuraavan ja maksamaan takuut ilman sossun apua. Siksi että mulla on säästöjä.
Minä paha.
Siksi mäkin säästän, että en olisi niin riippuvainen Kelan kulloisistakin oikuista. Vapauttaa energiaa järkevämpään tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa ei käytä käteistä kuin harmaata taloutta varten. Viimeksi kun sain käteistä, niin välteltiin lahjaveroa. Ja edellisen kerran kun nostin käteistä isomman summan, niin se meni remonttireiskan taskuun kulkematta verottajan ruudun kautta.
Eivät kaikki käteisen käyttäjät ole huijareita, vaikka sinä näytätkin olevan.
Cash is King! Älkää luopuko käteisen käytöstä, päinvastoin lisätkää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna maksoin 50e setelillä kun kerrankin tuli ruokaostoksille 50e tasaraha, pääsi eroon setelistä ilman kolikkoja.
Kyllähän siinä jo tuntee itsensä vähän rikolliseksi kun kassamyyjä heti ensimmäisenä skannaa setelin ihan kuin lähtokohtaisesti kaikki setelimaksajat olisivat hujaamassa.
Minä jotenkin koen sen myös omaksi turvakseni sen skannauksen.
Nostan tililtä rahat mitä käytän kuukauden aikana. Jos jossain paikassa ei käy käteinen niin en mielellään palaa siihen paikkaan enää.
Käteinen on rahaa, yrityksillä ei ole mitään syytä olla ottamatta sitä vastaan! Yrittäjät sanovat että käteinen on kallista, mutta enemmän rahaa menee kun ihmiset käyttävät korttia ja korttilaitteet vetävät provikan välistä, ja ne laitteet pitää vuokrata jne. (Nimimerkillä taloushallinnossa töissä.) Miksiköhän monissa pienemmissä tapahtumissa usein käy vain käteinen? Koska vaikkapa pienillä yhdistyksillä ei ole varaa hankkia niitä korttilaitteita! Käteisen käsittely yritetään tehdä hankalammaksi, jotta kaikki käyttäysivät korttia vaikka se maksaisikin enemmän.
Minä käytän käteistä. Vihaan valvontayhteiskuntaa ja en halua että minuun kohdistetaan mainontaa tai että minua lokeroidaan kulutustottumusteni perusteella.
Koen äärimmäistä ahdistusta pelkästä ajatuksesta, että minua seurataan ja vahditaan.
Saako nykyään edes suuria setelisummia pankista ilman todisteita mihin käyttää?
Ainakin ennen olen joskus nostanut 5000e kun menin katsomaan autoa jonka ehkä ostaisi. Mietin jos nyt nostaisin kaikki 30 tonnia ja sanon meneväni katsomaan autoa yksityiseltä, mitähän pankki sanoisi?