Käteinen=harmaa talous
Miksi käteisestä on tullut epäilyttävää? Vain vanhuksilla se on "sallittu" maksuväline, jos nuorempi ihminen käyttää käteistä siinä on heti hämärähomman tuntua. Myös pankit kohtelevat käteistä nostavaa tai tallettavaa ensisijaisesti rikollisena. Miksi kaikista ostoksista pitäisi jäädä jälki tilitietoihin ja miksi ihmiset hyväksyvät sen että kaikki mihin ovat omia rahojaan käyttäneet voidaan selvittää? Ei mulla mitään salattavaa ole ostoksissani tai rahan käytössäni, mutta onhan se ihan sairasta että olet epäilyttävä ellet jätä jonnekin jälkeä siitä mitä olet rahoillasi tehnyt.
Kommentit (79)
Käytän pääasiassa käteistä. Eipä tuo ole ollut missään ihmetyksen aihe.
En käytä käteistä juuri ollenkaan, mutta hyvin hahmotan silti kulutukseni. Ainoa miinus kortilla maksamisessa on se, että kaikki ostot ovat jäljitettävissä. Tosin minulla mitään salattavaa ole, joten mitä väliä.
Käytän korttia päivittäisostoksiin ja käteistä säästämiseen, olen köyhä.
Kortille laitan saldoa aina automaatilla.
Kyllähän kotona pitää yks 100 tonnia käteistä olla.
Pankki voi sijoittaa tai lainata tileillä olevaa rahaa ja tehdä suuria voittoja.
Käteisellä ei voi tehdä voittoja kukaan muu kuin käteisen omistaja ja se ei miellytä niitä jotka haluaa ansaita tavallisen ihmisen rahojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on paras eli turvallisin ja vapain maksumuoto; aletaan ajatella niin ja käyttää sitä aina kun mahdollista.
Turvallisin = jos se varastetaan, katoaa vain se, ei tunnuslukuja, tiliavaimia, kortteja, laitteita, jne.
Vapain = siitä ei jää jälkeäMinkään tahon ei tulisi olla liian kiinnostunut tavisten rahankäytöstä.
Jos käteinen varastetaan on se rahat menneet kun et voi todistaa kenen seteleitä ne ovat. Kuvailit juuri miksi käteinen on hämäräheppujen ja muiden kriminaalien suosiossa... sitä voi varastaa eikä jää kiinni.
Jos joku varastaa minun debit korttini niin he joutuvat sitä käyttämään paikoissa missä on yleensä kamerat, korttia ei voi käyttää loputtomasti vaan se vaatii tunnusluvun tietyn määrän jälkeen, kaiken lisäksi menetetyt kympit korvataan. Ei oikein käynyt selväksi että millä tavoin käteinen on mukamas turvallisempaa.
En käytä korttia muuten kuin bensaa tankatessa ja nettiostoksilla. Muuten aina käteinen. Käyttäkää mahdollisimman paljon käteistä ettei sitä poisteta käytöstä. Itävallassa tais olla laki että käteistä ei voi poistaa ja pitää saada käyttää missä vaan. Jossain firmassa ei käteinen kelpaa. Siellä jää ostokset tiskille ja ulos. Claes Ohlsson tais olla. Kirjastossakaan ei voi maksaa enää käteisellä niin jää myöhästymissakot maksamatta. :-D
Vierailija kirjoitti:
Pankki voi sijoittaa tai lainata tileillä olevaa rahaa ja tehdä suuria voittoja.
Käteisellä ei voi tehdä voittoja kukaan muu kuin käteisen omistaja ja se ei miellytä niitä jotka haluaa ansaita tavallisen ihmisen rahojen avulla.
Kukaan ei voi mennä sinun henkilökohtaiselle säästötilille ja sijoittaa niitä rahoja tietämättäsi.
Sinä et voi käteisellä voittaa missään muualla kuin uhkapelaamalla ja tuolloinkin menetät enemmän kuin ansaitset. Elikkä kannattaisi vain laittaa rahaa sijoituksiin eikä veikkaukseen.
Koska suurin osa ei käytä käteistä kuin harmaata taloutta varten. Viimeksi kun sain käteistä, niin välteltiin lahjaveroa. Ja edellisen kerran kun nostin käteistä isomman summan, niin se meni remonttireiskan taskuun kulkematta verottajan ruudun kautta.
Kohta tuleeki digiraha. Mut ei se käteistä poista, joku hopeakolikko tulee kuitenki vaihtamaan omistajaansa pimeässä
Minä käytän pääsääntöisesti käteistä, se hahmottaa paremmin ostosten hintaa ja sitä että kaikki todella maksaa.
On helppo woltata ruokaa, painaa vaan napeista ja ruoka tulee kotiin, ei siinä edes ajattele paljon maksaa (marraskuussa woltattiin 5-henkiselle perheelle 600 euron edestä täysin turhaa safkaa, ilman näitäkin olis pärjännyt)
Tai kun ostelee netistä milloin mitäkin tai kaupoistakin tai mistä tahansa niin ainakaan minä en osaa hahmottaa sitä rahan määrää todellisuudessa.
Taloudellisesti meillä on hyvä tilanne ettei johdu siitä, että ollaan vähävaraisia. Raha on laillista rahaa, työllä tienattu ja perintönä saatu.
Käteisellä ei ostaa velaksi, mikä on hyvä asia. Käteisellä voi ostaa vain niin paljon kuin rahaa on lompakossa.
Käteistä käyttää osa lapsista, luottotietonsa menettäneet, rikolliset, holhouksen alla elävät, vanhuksista myös ne ketkä ovat niin tupajumeja etteivät osaa edes maksukortteja käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä ei ostaa velaksi, mikä on hyvä asia. Käteisellä voi ostaa vain niin paljon kuin rahaa on lompakossa.
Ei debit kortillakaan voi ostaa velaksi.
Huono itsehillintä?
Vierailija kirjoitti:
Näytä minulle se elektroni-kortti millä saa ostettua luotolla.
Meillä ei ole kovinkaan lähelllä käteisautomaattia, enkä muutenkaan jaksa rampata siellä. Pankkiin pitäisi tilata isompi määrä käteistä kerralla, mutta oma vaivansa taas.
Itse maksan kaikki pienemmät ostokset kännykällä ja isommat sitten kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei debit kortillakaan voi ostaa velaksi.
Huono itsehillintä?
Yhdistelmäkortilla voi ostaa velaksi, jos käyttää credittiä.
Siksi veikkauskorttikin.
Ei pysty lierot pesemään veikkausvoittoja.
Ei siihen v-korttiin mitkään peliongelmaiset ole syynä.
M.O.T.
Viikonloppuna maksoin 50e setelillä kun kerrankin tuli ruokaostoksille 50e tasaraha, pääsi eroon setelistä ilman kolikkoja.
Kyllähän siinä jo tuntee itsensä vähän rikolliseksi kun kassamyyjä heti ensimmäisenä skannaa setelin ihan kuin lähtokohtaisesti kaikki setelimaksajat olisivat hujaamassa.
Miksi eivät voisi jäädyttää sinun tiliä? Mistä saat käteistä jos tilisi jäädytetään?