Lapsi löi naamaan, miten reagoida ja käsitellä asia?
Lapseni on kiltti ja herkkä ja aina iloinen tapaus. Tänään hän aivan yhtäkkiä läpsäisi minua poskelle, kun luulin että tulee antamaan pusun. Löi niin, että sattui. Tilanteessa hän oli iloinen ja hassuteltiin siinä yhdessä. Sanoin tietysti heti, että ei saa lyödä ja se sattuu ja hän alkoi itkeä ja selvästi häpesi. Pyysi anteeksi, kun käskin. En vaan tajua miksi löi ja vielä tilanteessa, jossa ei ollut mitään konfliktia (mitä muutenkin on harvoin). Miten tässä pitäisi nyt reagoida? Haluan kitkeä heti alkuunsa tuollaisen touhun.
Lapsi on kohta 3, aloitti juuri päivähoidon viime vuoden lopulla.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole omia lapsia tai mitään taustaa lasten kehityksen tutkimisesta, mutta onko väkivalta käsitteenä muka kolme vuotiaalle sellainen minkä se ymmärtää? Ihan siis mutuilen, mutta jotenkin en jaksa uskoa, että pääsääntöisesti noin pieni tekisi jotain tarkoituksenaan vahingoittaa. Tämä siis sillä oletuksella, että tässä kauhisteltiin sitä tekoa siltä kantilta, että lapsi olisi tietoisesti väkivaltainen. Ja jos nyt mutulla jatketaan, niin vaikka tiedän, että se yleensä sattuu jne jos lyö, mutta jos olisin jonkun ~5 metrisen ja muihinkin suuntiin samassa suhteessa yhtä ison olennon seurassa, niin en mä ensimmäisenä välttämättä ajattelis, että mun läpsy sattuu sitä sen suuremmin.
Eli siis en oikein tiedä miksi siihen pitäisi reagoida mitenkään suuremmin kuin koittaa opettaa, että niin ei saa tehdä ja se sattuu?
Kyllä hän ymmärtää, että ap on PAHA.
"Lapsi on kohta 3". Se selittää käytöksen, eikä tarvi mitään sen enempää puuttumista, kuin olet jo tehnytkin.
Pahaa ylivaltaa ei voi kuin läimäyttää. Siitä se paha kyllä näyttää taas todelliset karvansa, niin että pahuus ei jää epäselväksi.
Vasta kolme v ei tajua kunnolla mitä tekee. Lempeästi voi opastaa, ettei saa läpsiä kun toiselle tulee paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Lyö takaisin
Hän "löi" jo: häpäisi, alisti, pakotti pyytämään anteeksi sitä että paha sai läimäisyn.
Vierailija kirjoitti:
Vasta kolme v ei tajua kunnolla mitä tekee. Lempeästi voi opastaa, ettei saa läpsiä kun toiselle tulee paha mieli
Tajuaa tajuaa. Tuntuu siltä, että paha ansaitsee läimäisyn!
Miten paha vanhempi lapsella onkaan... lapsiparka!
Vierailija kirjoitti:
Käydä nyt pitkä keskustelu miten ketään ei saa lyödä ja laittaa lapsi pyytämään anteeksi tekoaan.
Hei haloo, 3 vuotiaan kanssa pitkä keskustelu?
Minäkin läimäyttäisin, jos olisin tuo 3 v. Ja tekisin sen nimenomaan yllärinä, niin kosto olisi parempi.
Lapsi ei kysy, miksi olet paha.
Hän läimäyttää. Pahaa kuuluu läimäyttää.
Ei jeesus näitä avohoitopotilaiden viestejä.
Oon ihmetellyt monesti täällä, että kun joku kyselee jotain melko tavallista asiaa, oli kyse sitten joululahjoista, parisuhteesta, synnytyksestä tai mistä vaan, niin aina joku tulee ensimmäisten viestien aikana syyttämään trolliksi ja sitten joku hihhuli sekoilee omaa tuomiopäivän agendaansa. Ja joku kyselee, että etkö sinä juuri eilen / viime viikolla / edellisessä elämässä kysellyt tätä samaa täällä. Aina sama homma.
Ihan niinkuin ihmisille ei koskaan sattuisi tai tapahtuisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole omia lapsia tai mitään taustaa lasten kehityksen tutkimisesta, mutta onko väkivalta käsitteenä muka kolme vuotiaalle sellainen minkä se ymmärtää? Ihan siis mutuilen, mutta jotenkin en jaksa uskoa, että pääsääntöisesti noin pieni tekisi jotain tarkoituksenaan vahingoittaa. Tämä siis sillä oletuksella, että tässä kauhisteltiin sitä tekoa siltä kantilta, että lapsi olisi tietoisesti väkivaltainen. Ja jos nyt mutulla jatketaan, niin vaikka tiedän, että se yleensä sattuu jne jos lyö, mutta jos olisin jonkun ~5 metrisen ja muihinkin suuntiin samassa suhteessa yhtä ison olennon seurassa, niin en mä ensimmäisenä välttämättä ajattelis, että mun läpsy sattuu sitä sen suuremmin.
Eli siis en oikein tiedä miksi siihen pitäisi reagoida mitenkään suuremmin kuin koittaa opettaa, että niin ei saa tehdä ja se sattuu?
Mistä ihmeen 5-metrisestä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Entä se käytös, josta 3-vuotiaalle on tullut paha mieli, niin että hänen piti läimäistä?
Tee niin kuin meillä on ollut tapana ja palaa asiaan yht`äkkiä ja varoittamatta parinkymmenen vuoden päästä ja lyö toisen vaikkapa huulilla olevaan kahvikuppiin ja sano, että tämä on siitä kun olit lapsena niin ilkeä...
M 49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan siitä kokoerosta mikä aikuisella naisella ja kolme vuotiaalla lapsella on, ja heitin jonkinlaisen arvion minkä kokoinen se suurinpiirtein samassa suhteessa mua isompi olento olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan siitä kokoerosta mikä aikuisella naisella ja kolme vuotiaalla lapsella on, ja heitin jonkinlaisen arvion minkä kokoinen se suurinpiirtein samassa suhteessa mua isompi olento olisi.
Sulla ei taida olla mittasuhteet ihan hallussa 😆
Vierailija kirjoitti:
Ei jeesus näitä avohoitopotilaiden viestejä.
Oon ihmetellyt monesti täällä, että kun joku kyselee jotain melko tavallista asiaa, oli kyse sitten joululahjoista, parisuhteesta, synnytyksestä tai mistä vaan, niin aina joku tulee ensimmäisten viestien aikana syyttämään trolliksi ja sitten joku hihhuli sekoilee omaa tuomiopäivän agendaansa. Ja joku kyselee, että etkö sinä juuri eilen / viime viikolla / edellisessä elämässä kysellyt tätä samaa täällä. Aina sama homma.
Ihan niinkuin ihmisille ei koskaan sattuisi tai tapahtuisi mitään.
Älä vaahtoa.
Meillä lähti kaikki lelut 2 viikoksi varastoon, kun läpsäistiin äitiä reiteen ohikulkiessa ja juostiin karkuun nauraen. Ei ole toistunut enää vastaava käytös. Sama käy esimerkiksi haukkumisesta tai muusta huonosta käytöksestä.