Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan uupunut pysyvästi tai menettänyt pysyvästi terveytensä rankan vauvavuoden/pikkulapsiarjen takia?

Vierailija
13.01.2023 |

Muiden kokemuksia ja vertaistukeakin kaipaan. Oma lapseni ei nukkunut vauvavuonna kuin hyvin lyhyissä pätkissä, mies vetäytyi vastuusta eli ei hoitanut vauvaa. Eikä kukaan läheisistäni auttanut vauvan kanssa muuten kuin käymällä ruokakaupassa ja sellaista. Mitä tietenkin arvostan suuresti ja olen siitä kiitollinen. Mutta lopputulos oli, että en saanut itse nukkua vuoteen juuri ollenkaan. Lapsi on nyt kolme, täyttää pian neljä, enkä ole vieläkään toipunut tuosta valvotusta vuodesta, olen työkyvytön.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä (olen nainen) tiedän yhden pariskunnan, jossa mies hoitaa enemmän. Vaimonsa on sellainen, että kautta aikain kaverinsakin on aina saaneet huolehtia hänestä (esim. juhliessa aina muiden on täytynyt huolehtia hänet kotiin, hän ei varmaan koskaan ole huolehtinut ketään).

Vastapainoksi tiedän lukuisia pariskuntia, joissa nainen hoitaa kaikki lasten asiat ja hoidon, molemmat käy töissä ja kulut maksetaan puoliksi, eli turha selittää mistään leivän pöytään tuomisesta. Asutaan kaupungissa, että mitään perinteisiä miesten töitä ei huushollissa edes ole tai niitä varten on huoltoyhtiö.

Naiset hoitaa kaikki yöheräämiset lasten kanssa ja ylipäätään kaiken, mikä menee vähänkin epämukavuusalueelle. Lisäksi mies valittaa kaikesta ja vaatii huomiota itselleen. Minä ainakin erosin tuollaisesta ja voin sanoa, että lapsiarjenpyöritys ilman tuollaista miestä on paljon helpompaa ja kevyempää.

Vierailija
82/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin allergisena aikuisena en ymmärrä, miksi annatte allergioiden valvottaa lastanne. Allerginen kutina on ihan kidutusta. Samoin allergiasta tulevat mahakivut. Allergia myös heikentää ravintoaineiden imeytymistä.

Ei lapsi mene siitä rikki, että hänen ruokavaliostaan karsitaan allergiaa aiheuttavat aineet pois. Jos ruokavalio menee todella kapeaksi, saa apteekista aminohappovalmisteita ja vitamiinit, joilla ravintoaineiden saanti voidaan turvata.

Allergiat voi myös testata itse kokeilemalla. Normaalit allergiatestit eivät suolisto-oireisia allergioita näytä kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin allergisena aikuisena en ymmärrä, miksi annatte allergioiden valvottaa lastanne. Allerginen kutina on ihan kidutusta. Samoin allergiasta tulevat mahakivut. Allergia myös heikentää ravintoaineiden imeytymistä.

Ei lapsi mene siitä rikki, että hänen ruokavaliostaan karsitaan allergiaa aiheuttavat aineet pois. Jos ruokavalio menee todella kapeaksi, saa apteekista aminohappovalmisteita ja vitamiinit, joilla ravintoaineiden saanti voidaan turvata.

Allergiat voi myös testata itse kokeilemalla. Normaalit allergiatestit eivät suolisto-oireisia allergioita näytä kuitenkaan.

Se karsiminen ja sopivien etsiminen on hidasta. Ja kun jatkuvasti toitotetaan ruokavalion laajentamista, niin niitä oireisia öitä ja päiviä vaan tulee.

Vierailija
84/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvavuosi oli kyllä uuvuttava. Esikoinen heräili 5-8 kertaa yössä mutta ei luojan kiitos valvonut. Tissillä sain tainnutettua, joten isästä ei ollut apua.

Nyt 1 v ja 8 kk iässä hän herää ehkä kerran yössä, joten oma jaksaminen on parantunut. Ensi kesänä syntyy toinen lapsi ja toivon, että hän olisi sisarustaan edes hieman parempi nukkuja. Meillä uniongelmista johtuivat raudanpuutteesta.

Vierailija
85/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se karsiminen ja sopivien etsiminen on hidasta. Ja kun jatkuvasti toitotetaan ruokavalion laajentamista, niin niitä oireisia öitä ja päiviä vaan tulee.

Kuukaudessa pitäisi selvitä sellaiseen tilaan, ettei lapsen tarvitse allergioiden takia haräillä.

Antakaa toitottaa ruokavalion laajentamisesta. Näillä toitottajilla ei ole itsellään kokemusta siitä, millaisen helvetillisen olon allergeenit voivat aiheuttaa.

Vierailija
86/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja vapaa-aika mullistivat elämäni täysin. Viisi vuotta olin väsynyt ja toivoin vain saada nukkua. On siitä selvitty jotenkin.

Vierailija
87/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintoaineiden saanti on riittävää, ei ruokavalion laajentamiselle ole mitään biologista tarvetta. Ruokavalio on muutenkin kulttuurinen juttu.

Vierailija
88/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
89/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju vahvistaa sen, että en uskalla tehdä enää toista lasta. Vauvamme nyt vuoden ikäinen.

Meillä oli 10kk ikään asti refluksioireilun vuoksi yöt erittäin pätkittäisiä ja huutoa enempi ja vähempi. Oli todella rankkaa mutta nyt onneksi helpottamaan päin. Tsemppiä kaikille valvojille! Se joka ei itse sitä ole kokenut niin ei voi käsittää kuinka raskasta valvominen on!

Tämä. Ne jotka eivät itse ole kokeneet vastaavaa, eivät vaan voi ymmärtää. Ja sitten laukovat aivan tolkuttomia kommentteja.

Vierailija
90/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset herättivät monta kertaa yössä vuosia, mutta olivat muutenkin todella itkuisia. Käytännössä kaikki päivät/illat olivat huutoa. Vielä taaperonakin olivat hyvin herkästi itkeviä ja reaktiivisia. Ovat ehkä jollain tavalla aistiyliherkkiä ja muutenkin temperamentiltaan hankalasti sopeutuvia. Käytännössä kuitenkin tuo vuosien itkun ja huudon kuuntelu on tuhonnut oman hermostoni. En kestä mitään melua enkä ylimääräistä stressiä enää lainkaan. Keskittyminen on vaikeaa ja kärsin ahdistuneisuudesta.

Vierailija
91/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintoaineiden saanti on riittävää, ei ruokavalion laajentamiselle ole mitään biologista tarvetta. Ruokavalio on muutenkin kulttuurinen juttu.

Tämä ei vaan taida olla neuvoloiden ja keskussairaaloiden näkökulmasta sallittua. Ja Suomessa lehmänmaidolla on ihmeellinen asema, samoin vehnällä.

Vierailija
92/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen nukkui huonosti ensimmäiset kaksi vuotta. Ensin koliikki ja sitten rajuja kasvukipuja. En saanut mitään apua mistään ja kun lapsi alkoi nukkua öitään kaksi tai kolme vuotiaana, kesti pitkään että minä sain itse nukuttua enkä heräillyt koko ajan. Nukahtamisvaikeuksia on edelleen minulla, esikoinen on 10v. Joskus lääkkeillä mentävä että jaksaa töihin.

Vierailija
93/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla uupumus johti parin vuoden taistelun jälkeen avioeroon ja etävanhemmuuteen asti. Toimpuminen vei 15 vuotta siitä. Nyt olen voimissani ja minulla on hyvät välit lapseen ja hänen äitiinsä.

M45

Vierailija
94/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen hölmö olet siinä tapauksessa, jos sen vertaa et ymmärrä, että oireen aiheuttaja ei löydy sekunneissa tai edes viikoissa. Eikä pikkuvauvaa voi viedä allergiatesteihin. 

Vierailija
95/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sepä se ongelma pahoissa allergiatapauksissa on, että se ravintoaineiden saanti ei ole riittävää. Jos voi syödä vain viittä eri ainesosaa, niistä ei kovin laajasti ravinteita saa. Siksi pyritään jos vain mahdollista laajentamaan ruokavaliota, koska osa allergioista voi poistua iän myötä. 

Vierailija
96/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukaudessa pitäisi selvitä sellaiseen tilaan, ettei lapsen tarvitse allergioiden takia haräillä.

Antakaa toitottaa ruokavalion laajentamisesta. Näillä toitottajilla ei ole itsellään kokemusta siitä, millaisen helvetillisen olon allergeenit voivat aiheuttaa.

Pitäisi pitäisi, mutta elämä ei ole ihan niin mustavalkoista. Esimerkiksi sinäkään et tajua, että voi olla allerginen muullekin kuin ruoka-aineille. Esim. homeelle, jonka havaitseminen silloin, kun esiintymä on pieni, on hyvin hidas prosessi. 

Vierailija
97/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on juttu MS-tautia sairastavasta alle 6-kymppisestä äidistä, joka toimii yksinhuoltajana vaikeasti kehitysvammaiselle parikymppiselle tyttärelleen.  Tytär ei nuku lainkaan öisin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saara-57-sairastaa-ms-tautia-ja-toi…

Vierailija
98/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen hölmö olet siinä tapauksessa, jos sen vertaa et ymmärrä, että oireen aiheuttaja ei löydy sekunneissa tai edes viikoissa. Eikä pikkuvauvaa voi viedä allergiatesteihin. 

Pikkuvauvalle, myös imetettävälle voi tehdä allergiatestaukset kotona testaamalla yhden ruoka-aineen kerrallaan.

Moni on kertonut lapsensa valvoneen allergioiden takia kuukausia. Luulisi olevan ihan kiva juttu, jos aiheuttajat selviävät vaikka kuukaudessa.

Vierailija
99/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepä se ongelma pahoissa allergiatapauksissa on, että se ravintoaineiden saanti ei ole riittävää. Jos voi syödä vain viittä eri ainesosaa, niistä ei kovin laajasti ravinteita saa. Siksi pyritään jos vain mahdollista laajentamaan ruokavaliota, koska osa allergioista voi poistua iän myötä. 

Apteekista saa aineet, joilla kaikkien ravintoaineiden saaminen saadaan turvattua.

Vierailija
100/127 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvauvalle, myös imetettävälle voi tehdä allergiatestaukset kotona testaamalla yhden ruoka-aineen kerrallaan.

Moni on kertonut lapsensa valvoneen allergioiden takia kuukausia. Luulisi olevan ihan kiva juttu, jos aiheuttajat selviävät vaikka kuukaudessa.

Sinulla ei taida olla asiasta omaa kokemusta? Jos ensin annetaan muutama päivä yhtä ruoka-ainetta ja oireet alkavat esim. muutaman päivän viiveellä, niin montako eri ruoka-ainetta ehdit testaamaan kuukaudessa? Ja kuinka monta testausta putkeen jaksat, kun jokainen kokeiltu aiheuttaa useamman yön pätkäunet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi