Onko kukaan uupunut pysyvästi tai menettänyt pysyvästi terveytensä rankan vauvavuoden/pikkulapsiarjen takia?
Muiden kokemuksia ja vertaistukeakin kaipaan. Oma lapseni ei nukkunut vauvavuonna kuin hyvin lyhyissä pätkissä, mies vetäytyi vastuusta eli ei hoitanut vauvaa. Eikä kukaan läheisistäni auttanut vauvan kanssa muuten kuin käymällä ruokakaupassa ja sellaista. Mitä tietenkin arvostan suuresti ja olen siitä kiitollinen. Mutta lopputulos oli, että en saanut itse nukkua vuoteen juuri ollenkaan. Lapsi on nyt kolme, täyttää pian neljä, enkä ole vieläkään toipunut tuosta valvotusta vuodesta, olen työkyvytön.
Kommentit (127)
Yöunet taisi muuttua lopullisesti sellaiseksi koiran uneksi. Heräilen pitkin yötä, hyvänä yönä vain kerran ja huonona 3 kertaa. 2,5-vuotias nukkuu yöt heräilemättä, hän ei mun heräilyä aiheuta. Ei tää mun uni levollista ole. Illalla jo alkaa ahdistamaan tuleva yö, kun ei yhtään tiedä miten saa nukutuksi. Ennen nukuin sikeästi. Tämä surettaa ja paljon.
Äitini on nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaus oli todennäköisesti aina, mutta tuli näkyviin ja pahentui vasta, kun kroppa joutui koville toistuvien raskauksien ja pikkulapsiarjen takia.
Tuntui, että hermosto meni rikki ja kärsin kivuista ja väsymyksestä 14 vuodenkin jälkeen. Mukana tosin myös älytön työelämä monen jvuoden ajan . Mutta tilanne on paljon parempi onneksi. Elämä on jo ihan kivaa ja uskon parempaan.
Uppp