Onko kukaan uupunut pysyvästi tai menettänyt pysyvästi terveytensä rankan vauvavuoden/pikkulapsiarjen takia?
Muiden kokemuksia ja vertaistukeakin kaipaan. Oma lapseni ei nukkunut vauvavuonna kuin hyvin lyhyissä pätkissä, mies vetäytyi vastuusta eli ei hoitanut vauvaa. Eikä kukaan läheisistäni auttanut vauvan kanssa muuten kuin käymällä ruokakaupassa ja sellaista. Mitä tietenkin arvostan suuresti ja olen siitä kiitollinen. Mutta lopputulos oli, että en saanut itse nukkua vuoteen juuri ollenkaan. Lapsi on nyt kolme, täyttää pian neljä, enkä ole vieläkään toipunut tuosta valvotusta vuodesta, olen työkyvytön.
Kommentit (127)
Oon kanssa samaa miältä eträ miästen vastuuta vähätellähä aivan liikaa. Kaikki olettaa jotta nainen hoitaa vaikka monesti torellisuures mies kantaa jopa isomman vastuun ja vaivan. Lisäksi yleensä viälä elättää perheen.
Miähet vaan rakenteellisesti kestää paremmin ressiä yms.
Kyllä se on niin että NAISET kantaa vastuun ja hoitaa perheen. Tollaset ukkojutut vastuunkantajina voi työntää.....
Minulle täysi uupumus koitti toisen lapsen ollessa alle 1v. Puolison haluttomuus hoitaa kotia ja lapsia koitui myös meidän avioliiton tuhoon. Työpäivän jälkeen vastassa oli jo eteisessä vaimo vauva sylissä ja sanoma oli "oon jo aqmun hoitanut tätä niin sinä hoidat loppupäivän". Itse hän lähti illaksi salille, kavereille, syömään yms...
Lisäksi jouduin käymään töissä ja valvomaan yöt läpeensä.
Lopettakaas nyt säälittävät äijät. Ette oo tehneet mitään ettekä tuu koskaan mitään perheen eteen tekemäänkään!!!
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaas nyt säälittävät äijät. Ette oo tehneet mitään ettekä tuu koskaan mitään perheen eteen tekemäänkään!!!
Hyvä esimerkki miesten arvostamisesta.
Ikävä kyllä nykyään monessa perheessä on vastuu lastenhoidosta siirttnyt miehille. Naiset eivät halua, jaksa ja ollaan niin nykyaikaista naista ettei edes tarvitse.
Nostan hattua kaikille miehille jotka osaavat ja haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen menettänyt täysin kaikki voimani ja jaksamiseni vauva arjessa. Aluksi tuntui että hormonien voimalla pystyn vetämään mitä vain, mutta sitten huomasin aivan yllättäen että pwlkkä kahvin keitto oli ylitsepääsemättömän vaikeaa. Vaimon aloitettua työelämä hoitovapaan jälkeen kaikki hajosi ja jaksamiseni ei enään riittänyt.
Miesten oletetaan jaksavan mitä vain sillä verukkeella että ethän ole edes synnyttänyt. Usein kaikki vastuu kuitenkin kaatuu miesten niskaan. Äidit esittää somessa hyvää äitiä ja totuus onkin jotain muuta.
N31
Tämä. Kävin kolmivuorotöissä ja heräilin yöllä nukuttamaan ja hoitamaan lapsia vaikka eksä oli kokopäiväisesti töissä. Sitten kun tuli ero niin kehtaisi valehdella ihmisille etten ollut muka auttanut lasten ollessa pieniä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen menettänyt täysin kaikki voimani ja jaksamiseni vauva arjessa. Aluksi tuntui että hormonien voimalla pystyn vetämään mitä vain, mutta sitten huomasin aivan yllättäen että pwlkkä kahvin keitto oli ylitsepääsemättömän vaikeaa. Vaimon aloitettua työelämä hoitovapaan jälkeen kaikki hajosi ja jaksamiseni ei enään riittänyt.
Miesten oletetaan jaksavan mitä vain sillä verukkeella että ethän ole edes synnyttänyt. Usein kaikki vastuu kuitenkin kaatuu miesten niskaan. Äidit esittää somessa hyvää äitiä ja totuus onkin jotain muuta.
N31
Tämä. Kävin kolmivuorotöissä ja heräilin yöllä nukuttamaan ja hoitamaan lapsia vaikka eksä oli kokopäiväisesti töissä. Sitten kun tuli ero niin kehtaisi valehdella ihmisille etten ollut muka auttanut lasten ollessa pieniä mitenkään.
Niin siis eksä oli kokopäiväisesti kotona ja minä töissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Meillä aivan sama. Exä oli kokopäiväisesti kotona 4- vuotta ja minä töissä. Valvoin yöt ja hoidin kaikki illat virlä lapsia. Oli kans valehdellut etten tee mitään lasten eteen. Lopuksi päädyin eroon ja lapset ovat asuneet minun kanssani koko ikänsä. Olin henkisesti ja fyysisesti täysin loppu sita vauva aikaa ja sen jälkeistä aikaa. Sitten helpotti kun erosimme. Ei tarvinnut kuin itse hoitaa lapset ja ei tarvinnut enään kuunnella sitä valitusta yms joka vei kaiken voiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Meillä aivan sama. Exä oli kokopäiväisesti kotona 4- vuotta ja minä töissä. Valvoin yöt ja hoidin kaikki illat virlä lapsia. Oli kans valehdellut etten tee mitään lasten eteen. Lopuksi päädyin eroon ja lapset ovat asuneet minun kanssani koko ikänsä. Olin henkisesti ja fyysisesti täysin loppu sita vauva aikaa ja sen jälkeistä aikaa. Sitten helpotti kun erosimme. Ei tarvinnut kuin itse hoitaa lapset ja ei tarvinnut enään kuunnella sitä valitusta yms joka vei kaiken voiman.
Suurin jaksamisen tuhoaja on ymmärtämätön ja alistava vaimo/puoliso.
Ap:n aloitukseen on pakko kommentoida, että läheisten ihmisten on usein hankala puuttua ja tarjota apua vaikeaan vauvavuoteen. Monilla on omiakin ongelmia ja lapsia. Lapsettomat ovat sitten asia erikseen. Lapsettomilta ei voi eikä kannata pyytää apua, elävät usein täysin erilaisessa elämäntilanteessa.
Itselläni kokemusta vastaavasta kuin ap:n tapauksessa. Toivottavasti saat elämän järjestykseen ap.
Mun mielestä ap on heikko ja ehkä kyvytön äitiyteen. Hän myös käytti mieskortinkin heti alkuun. Syyllisti siinä samalla miehensä ja lapsensa syyksi koko asian.
Oliskohan peiliin katsomisen paikka.?
N31
En pysyvästi. Nuorin on nyt 9v ja ehkä vuoden päivät olen tuntenut itseni jo itsekseni.
Menetin hajuaistin ja sain aurallisen migreenin joka nyt lapsen ollessa 8-vuotias tulee pari kertaa kuussa ja vie sänkypotilaaksi pariksi päiväksi kerrallaan. Tämä siis sen seurauksena, että lapsi ei nukkunut ekana vuonna kuin tunnin pätkissä.
Missään ei puhuta siitä että äitiys voi tosiaan viedä terveyden loppuiäksi. Henkisistä vammoista puhumattakaan.
Minä olen neljän lapsen äiti. Oli parani kuin huomaamatta vähän kerrassaan. Kun nuorin oli n 7, koin olevani taas normaali oma itseni, jaksoin urheilla, huolehtia itsestäni, elää omaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap on heikko ja ehkä kyvytön äitiyteen. Hän myös käytti mieskortinkin heti alkuun. Syyllisti siinä samalla miehensä ja lapsensa syyksi koko asian.
Oliskohan peiliin katsomisen paikka.?
N31
Äläpä viitsi öyhöttää, tuo on noloa.
Mitä ihmettä tässä ketjussa tapahtui? Miesasiamiesten propagandaa? Naiset nielleet misogynisen valheen? Ihan hullua lähes koko loppupää!
Mies joka tekee kaiken ja ottaa kaiken vastuun, ihan missä tahansa, kotona tai työpaikalla, on yhtä harvinainen ja myyttinen olento kuin yksisarvinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tässä ketjussa tapahtui? Miesasiamiesten propagandaa? Naiset nielleet misogynisen valheen? Ihan hullua lähes koko loppupää!
Mies joka tekee kaiken ja ottaa kaiken vastuun, ihan missä tahansa, kotona tai työpaikalla, on yhtä harvinainen ja myyttinen olento kuin yksisarvinen.
Samaa aluksi ihmettelin, mutta sitten mietin että mqailma on muuttunut. Tunnen monia äitejä(ehkä jopa liian paljon) joille sometus yms on perhettä tärkeämpi.
Vastuu jää aika usein nykyään miehille. Hyvä on että he kantavat vastuun kun äidit ei siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että tämä ketju oli vain naisille tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Mun 1. mies oli kyllä tavallaan hyvä isä eroon saakka.
Ei tosin herännyt koskaan yöllä "koska minähän olin jo hereillä, turha molempien on valvoa". Ei vaikka oli pullovauvoja ja valvomista riitti sinne 3v saakka.
Ei myöskään koskaan vienyt lapsia päiväkotiin koska omat työt alkoi klo 7. Samalla ovenavauksella klo 6 lähdettiin eri suuntiin. Hän töihin ja minä julkisilla viemään 2 lasta tarhaan. Meidän piti olla 6.40 päiväkodissa jotta ehdin 07 bussiin ja klo 8 töihin.
Rankasta vauva-ajasta huolimatta kävin töissä normaalisti heti äitiysloman päätyttyä. Silloinen työkaveri ihmetteli jälkeenpäin ettei ollut koskaan ennen nähnyt ihmistä joka oli oikeasti vihertävän harmaa kasvoiltaan.
N31