Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahan suhteen liian hallitseva mies

Turhautunut
13.01.2023 |

Meillä on keskivertoa suuremmat tulot, on tosin isot menotkin. Mutta kun käyn kaupassa, joudun kysymään mieheltä saanko ostaa vaikka sukkia tai alushousuja, tai mitä vaan mikä ei ole ruokaa. Ylipäätään kaikki käyttämäni rahat minun täytyy raportoida miehelle. Minua ahdistaa se kovasti, eikä se ole loppunut vaikka olemme puhuneet asiasta vuosien varrella monta monituista kertaa. En ole mikään tuhlari vaan ostan vaan tarpeellisen. Siksi miehen käytös loukkaa minua. Olen sentään 50-vuotias nainen joka on tottunut ennen häntä elämään todella pienillä tuloilla, en ole mikään pahainen teini joka ostaa kaiken mitä haluaa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhautunut ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. En suostuisi elämään tuolla tavalla, joten olen tehnyt valintoja, joiden ansiosta minun ei tarvitse. Kun olen tallettanut yhteiselle taloustilille oman osuuteni (puolet kuukauden menoista), kaikki loppu on omaani eikä tarvitse kysellä lupaa ostoksille, oli kyse sukista, alushousuista, ulkomaanmatkoista tai auton vaihtamisesta.

Minäkin talletan yhteiselle taloustilille joka kk tietyn summan, mutta mies tosiaan sanoo että jätän sinne liikaa rahaa, kun jätän 300 e kuussa. ap.

Jätit nyt vastaamatta siihen oleelliseen kysymykseen että mitä tapahtuu jos et kysy mieheltä lupaa ostoksiin?

Mies valittaa minulle, joskus puhumalla, joskus huutamalla. Toissapäivänä huusi asiasta. 

Ja miksi sinä olet hänen kanssaan edelleen?

Vierailija
42/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut omat tilit. Yhteiset laskut maksetaan puoliksi. Tässä aloituksessa kiinnostaa, miten mies raportoi kalsariostoksensa.

Ap. Oma tili pitää olla. Sieltä ostelen omat juttusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten tiliote käydään läpi rivi riviltä? Ei mulla ainakaan lue tiliotteella että "sukat" ja "banaani" vaan siellä lukee että Prima 6,90.

Vierailija
44/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. En suostuisi elämään tuolla tavalla, joten olen tehnyt valintoja, joiden ansiosta minun ei tarvitse. Kun olen tallettanut yhteiselle taloustilille oman osuuteni (puolet kuukauden menoista), kaikki loppu on omaani eikä tarvitse kysellä lupaa ostoksille, oli kyse sukista, alushousuista, ulkomaanmatkoista tai auton vaihtamisesta.

Minäkin talletan yhteiselle taloustilille joka kk tietyn summan, mutta mies tosiaan sanoo että jätän sinne liikaa rahaa, kun jätän 300 e kuussa. ap.

No mitä hemmettiä. Mies valittaa, että jätät liikaa rahaa tilille, mutta samaan aikaan valittaa, että käytät liikaa rahaa? Oletteko te molemmat vähän jälkeenjääneitä tai psykoja?

Meillä on siis yhteinen taloustili ja omat tilit. Mies valitti että jätin liikaa omalle tililleni. Menikö nyt jakeluun? ap

Vierailija
45/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä hemmettiä. Mies valittaa, että jätät liikaa rahaa tilille, mutta samaan aikaan valittaa, että käytät liikaa rahaa? Oletteko te molemmat vähän jälkeenjääneitä tai psykoja?

Meillä on siis yhteinen taloustili ja omat tilit. Mies valitti että jätin liikaa omalle tililleni. Menikö nyt jakeluun? ap

No sano sille äijälle, että vittuako sulle kuuluu minun raha-asiat ja lopeta turhan valittaminen. 

Vierailija
46/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et raportoi tai kysy lupaa? Huutaako hän, lyökö? Hän käyttää taloudellista väkivaltaa sua kohtaan, ja sun on lopetettava sen mahdollistaminen. Keskustelkaa asiasta kunnolla, ja sano hänelle että tämä raportointi on sinun osaltasi nyt loppu.

JOs en raportoi tai kysy lupaa, tsekkaa tiliotteen ja kyselee mikä tuo ja tuo ostos on. Eilen viimeksi minun piti laittaa yhteiselle tilille omalta tililtäni rahaa, kun hänen mielestään ostamani parinkympin juttu ei kuulunut yhteisiin menoihin. ap

Miksi annat oman tilisi tiliotteen miehellesi nähtäväksi? Ei meillä ole kummallakaan tarvetta katsoa toisen tiliotteita niin kauan kuin kumpikin hoitaa oman osuutensa yhteisistä menoista.

Mutta jos miehen käytös raha-asioissa on muuttunut täysin pari kuukautta sitten, taustalla voi olla sairastuminen.

Vierailija
47/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et raportoi tai kysy lupaa? Huutaako hän, lyökö? Hän käyttää taloudellista väkivaltaa sua kohtaan, ja sun on lopetettava sen mahdollistaminen. Keskustelkaa asiasta kunnolla, ja sano hänelle että tämä raportointi on sinun osaltasi nyt loppu.

JOs en raportoi tai kysy lupaa, tsekkaa tiliotteen ja kyselee mikä tuo ja tuo ostos on. Eilen viimeksi minun piti laittaa yhteiselle tilille omalta tililtäni rahaa, kun hänen mielestään ostamani parinkympin juttu ei kuulunut yhteisiin menoihin. ap

Ja jos sanot että ei kuulu sulle, ja en ala raportoimaan, enkä siirrä lisää rahaa, niin mitä tapahtuu?

Alkaa joko valittaa tai huutaa. riippuu ihan päivästä. ap

Vierailija
48/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti käyt jo terapeutilla tämän suhteen takia? 

Vierailija
49/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä on keskivertoa suuremmat tulot"
Mellä, vai miehelläsi?

Miehellä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Mutta pystyn kyllä laittamaan taloustilille joka kk summan jonka olemme sopineet, sekä jättämään omalle tililleni noin 300 e kuussa. ap

Vierailija
50/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu mikä hullu eikä se miksikään muutu sinä mukaanlukien. 

Vierailija
51/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut omat tilit. Yhteiset laskut maksetaan puoliksi. Tässä aloituksessa kiinnostaa, miten mies raportoi kalsariostoksensa.

Omat tilit on yhteisen tilin lisäksi. Mies ei raportoi omia ostoksiaan minulle, mutta syynää tiliotteelta läpi minun ostokseni. Jos ne eivät ole hänen mielestään sellaisia mitä saa ostaa yhteiseltä tililtä, minun pitää maksaa ne yhteiselle tilille omalta tililtäni. ap.

Vierailija
52/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit nyt vastaamatta siihen oleelliseen kysymykseen että mitä tapahtuu jos et kysy mieheltä lupaa ostoksiin?

Mies valittaa minulle, joskus puhumalla, joskus huutamalla. Toissapäivänä huusi asiasta. 

No sanot hänelle että sinulle ei huudeta turhista asioista. Ja jos ei lopu niin se on sitten ero.

Vierailija
53/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit on yhteisen tilin lisäksi. Mies ei raportoi omia ostoksiaan minulle, mutta syynää tiliotteelta läpi minun ostokseni. Jos ne eivät ole hänen mielestään sellaisia mitä saa ostaa yhteiseltä tililtä, minun pitää maksaa ne yhteiselle tilille omalta tililtäni. ap.

MIstä tiliotteesta näkee kaikki ostokset eikä vain loppusummaa?

Vierailija
54/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No annan syynätä mutta sano että et maksa mitään takaisin jos asiasta tulee huutoa.

Vierailija
55/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos on yhteinen taloustili, josta molemmat maksaa menoja, niin myös molempien pitää nähdä mitä sieltä maksetaan. Eli myös sun pitää tietää ja vaatia nähtäväksi mihin mies käyttää sieltä rahaa. Tossa kuviossa, johon nyt suostut, ei ole mitään järkeä.

Vierailija
56/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIstä tiliotteesta näkee kaikki ostokset eikä vain loppusummaa?

Ei näekään kuin loppusumman esim.kauppalaskusta, mutta esim. toissapäivänä minun piti maksaa kaksi erillistä ostosta takaisin omalta tililtäni, summa oli yhteensä parikymppiä. ap

Vierailija
57/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista! Vaikkapa tämä, kun ap sanoo jo aloituksessa, että ongelma ollut jo pitempään ( "vuosien aikana tästä puhuttu") mutta sitten myöhemmin sanookin, että mies ollut kontrolloiva vasta pari kuukautta??

No, vastataan nyt jotain.

Tuommoinen käytös puolison puolelta on ihan pers..estä. Oma asiasi, alistutko edelleen vai vaaditko (uskallatko vaatia) muutosta asiaan.

Soita joskus vaikka johonkin ihmissuhde- tai kriisipuhelimeen. Onko sulla ketään luotettavaa ihmistä, jolle voit asiasta puhua.?

Ps. en ole vauva.fi:n vastaajakonkari, vaan melko uusi ihminen täällä. Miksihän minua epäilyttää enemmän semmoinen ap, joka alkaa joka kohtaan vastaamaan kuin sellainen, joka odottaa pitempään toisten vastauksia, eli vastaa harvemmin?

Vierailija
58/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mellä, vai miehelläsi?

Miehellä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Mutta pystyn kyllä laittamaan taloustilille joka kk summan jonka olemme sopineet, sekä jättämään omalle tililleni noin 300 e kuussa. ap

Eli käytännössä elät miene rahoille?

Vierailija
59/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mellä, vai miehelläsi?

Eli käytännössä elät miene rahoille?

En elä. Laitan yhteiselle tilille sen verran mitä minulla kuluu kuukaudessa talousmenoihin. maksan itse omat laskuni.Minulla on ihan hyvä eläke. Et ole tainnut lukea koko ketjua? ap

Vierailija
60/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin naisen jolla ei ollut omaa rahaa. Mies vastaavasti oli ollut suuren kauppaketjun pääjohtaja ja erittäin saita vanhentuva ukkeli.

Kerran tämä nainen oli joutunut kysymään miehensä autoa lainaksi pieneen keikkatyöhön, jotta olisi saanut 100 euroa itselleen omaan käyttöön. Ennen auton lainaksi antamista mies oli kuulustellut matkan tarkoitusta/pituutta ja arvioinnut polttoaine kustannukset.

Nainen oli päässyt tekemään tuon pienen keikkatyön, ja kotiin palattuaan oli kuulustelu

alkanut uudelleen ja sitä huutoa oli  kestänyt läpi yön, oli moneen kertaan laskettu paljonko oli polttoaine kulut ja mitä jää käteen kun nuo kulut on vähennetty.