Rahan suhteen liian hallitseva mies
Meillä on keskivertoa suuremmat tulot, on tosin isot menotkin. Mutta kun käyn kaupassa, joudun kysymään mieheltä saanko ostaa vaikka sukkia tai alushousuja, tai mitä vaan mikä ei ole ruokaa. Ylipäätään kaikki käyttämäni rahat minun täytyy raportoida miehelle. Minua ahdistaa se kovasti, eikä se ole loppunut vaikka olemme puhuneet asiasta vuosien varrella monta monituista kertaa. En ole mikään tuhlari vaan ostan vaan tarpeellisen. Siksi miehen käytös loukkaa minua. Olen sentään 50-vuotias nainen joka on tottunut ennen häntä elämään todella pienillä tuloilla, en ole mikään pahainen teini joka ostaa kaiken mitä haluaa.
Kommentit (79)
Aika erikoinen suhde, meillä on omat tilit, yhteiset maksut maksetaan
puoliksi ja ruokalaskut maksetaan vuorotellen.
No, sinänsä yks hailee, onko tarina keksitty vai ei. Olennaista on, että tuollaisia parisuhteita todellakin on. Tämä on taloudellista väkivaltaa ja kontrollointia ja siitä pitää pystyä keskustelemaan ilman provohuutelua, koska aina jollakin silmät avautuvat oman tilanteen järjettömyydelle. Silloinhan tästä on ollut hyötyä, eikö vain?
Meillä on se tilanne, että kummallakin on oma tili, ja niihin on molemmilla käyttöoikeus. Mitään taloustiliä ei ole, mutta laitan säästöön joka kuukausi eri kokoisia summia suhteessa siihen, mitä laskujen ja loppukuun menojen osalta on varaa. Tämä säästötili on vain minun nimissäni, mutta kerron miehelle säännöllisesti, paljonko siellä on, ja jos tarvitaan isompi summa johonkin, se otetaan säästöistä. Onko tämä sitten taloudellista väkivaltaa, en tiedä mutta en kuitenkaan pimitä säästötilin saldoa, ja siirrän sieltä tarvittaessa.
Kauppalaskut ja polttoaineet maksetaan milloin mitenkin. Meidän ei ole ikinä tarvinnut keskustella, mihin toinen on rahaa käyttänyt. Ihmettelen, miten ihmiset voivat vuosikausiksi suostua moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos on yhteinen taloustili, josta molemmat maksaa menoja, niin myös molempien pitää nähdä mitä sieltä maksetaan. Eli myös sun pitää tietää ja vaatia nähtäväksi mihin mies käyttää sieltä rahaa. Tossa kuviossa, johon nyt suostut, ei ole mitään järkeä.
Ajattelinkin että alan katsomaan tiliotetta ja kyselemään hänen jokaisen menonsa kuten hän tekee minulle. ap.
Vierailija kirjoitti:
No, sinänsä yks hailee, onko tarina keksitty vai ei. Olennaista on, että tuollaisia parisuhteita todellakin on. Tämä on taloudellista väkivaltaa ja kontrollointia ja siitä pitää pystyä keskustelemaan ilman provohuutelua, koska aina jollakin silmät avautuvat oman tilanteen järjettömyydelle. Silloinhan tästä on ollut hyötyä, eikö vain?
Meillä on se tilanne, että kummallakin on oma tili, ja niihin on molemmilla käyttöoikeus. Mitään taloustiliä ei ole, mutta laitan säästöön joka kuukausi eri kokoisia summia suhteessa siihen, mitä laskujen ja loppukuun menojen osalta on varaa. Tämä säästötili on vain minun nimissäni, mutta kerron miehelle säännöllisesti, paljonko siellä on, ja jos tarvitaan isompi summa johonkin, se otetaan säästöistä. Onko tämä sitten taloudellista väkivaltaa, en tiedä mutta en kuitenkaan pimitä säästötilin saldoa, ja siirrän sieltä tarvittaessa.
Kauppalaskut ja polttoaineet maksetaan milloin mitenkin. Meidän ei ole ikinä tarvinnut keskustella, mihin toinen on rahaa käyttänyt. Ihmettelen, miten ihmiset voivat vuosikausiksi suostua moiseen.
Minua lähinnä huvittaa nämä, että tarina olisi provo tai keksitty. Ei kai tämä nyt niin tavatonta ole.
Kyllä, silmäni ovat todellakin avautuneet ja tänä iltana keskustelemme asiasta. Miehen täytyy luottaa minun kykyyni käyttää rahaa, se on usein parempaa kuin hänellä. ap.
turhautunut ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä teillä on yhteinen tili, jos on noin erilainen käsitys rahankäytöstä?
On sekä yhteinen tili että omat tilit, jonne laitetaan joka kk omilta tileiltämme talousrahat. ap.
No miksi olet sitten noin kontrolloivan äijän kanssa yhdessä?
Hän ei ole ollut aina noin kontroloiva, vasta pari kuukautta. ap.
Sillä on toinen. Nyt on parempi sitten alkaa turvaamaan oma selusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä teillä on yhteinen tili, jos on noin erilainen käsitys rahankäytöstä?
On sekä yhteinen tili että omat tilit, jonne laitetaan joka kk omilta tileiltämme talousrahat. ap.
Ei ole toista. Ei ole sellaista aikaa pois kotona että olisi aikaa sivusuhteelle. ap
Siis määräkö joku mies sinun rahoistasi vai ostatko miehen rahoilla. Olet todella tossun ala jos ansaitsemasi rahaa mies määrää miten saat käyttää. Tuo suhde ei ole todellakaan terveellä pohjalla. Mies on narsistikin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalaskut ja polttoaineet maksetaan milloin mitenkin. Meidän ei ole ikinä tarvinnut keskustella, mihin toinen on rahaa käyttänyt. Ihmettelen, miten ihmiset voivat vuosikausiksi suostua moiseen.Minua lähinnä huvittaa nämä, että tarina olisi provo tai keksitty. Ei kai tämä nyt niin tavatonta ole.
Kyllä, silmäni ovat todellakin avautuneet ja tänä iltana keskustelemme asiasta. Miehen täytyy luottaa minun kykyyni käyttää rahaa, se on usein parempaa kuin hänellä. ap.
Kuvitteletko, että tuo on tippaakaan tavanomaista? Ei kuule ole. Tuo on kyllä ihan tavatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole toista. Ei ole sellaista aikaa pois kotona että olisi aikaa sivusuhteelle. ap
On peliveloissa tai muissa veloissa.
Kiltti mies kirjoitti:
Siis määräkö joku mies sinun rahoistasi vai ostatko miehen rahoilla. Olet todella tossun ala jos ansaitsemasi rahaa mies määrää miten saat käyttää. Tuo suhde ei ole todellakaan terveellä pohjalla. Mies on narsistikin vielä.
En osta miehen rahoilla, olen jo kertonut että laitan yhteiselle taloustilille tietyn summan joka kk. Narsismista en osaa sanoa mutta mies on kyllä hyvin määrääväinen rahan suhteen. Muunkin suhteen on ollut mutta pikkuhiljaa jalostunut vuosien varrella. Kaikesta saa keskustella väsymiseen asti kunnes mies tajuaa ja oppii toimimaan oikeudenmukaisesti. Välillä on meinannut usko loppua. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On peliveloissa tai muissa veloissa.
Asuntolaina on, mutta se on yhteinen. ap.
Minullapa ei ole koskaan omaa rahaa. Maksan vuokran, sähkön ja puhelinlaskut sekä vakuutukset, menee siis lapsilisä ja oma työkkäri näihin kokonaan. Kontrolloiva mies hoitaa ruokakaupat ja jos tarvitsen joskus jotakin, pitää pyytää häneltä. :(
Vierailija kirjoitti:
Minullapa ei ole koskaan omaa rahaa. Maksan vuokran, sähkön ja puhelinlaskut sekä vakuutukset, menee siis lapsilisä ja oma työkkäri näihin kokonaan. Kontrolloiva mies hoitaa ruokakaupat ja jos tarvitsen joskus jotakin, pitää pyytää häneltä. :(
Tämä on valitettavan yleistä, jos toisella on pienemmät tulot. :(
Kiltti mies kirjoitti:
En osta miehen rahoilla, olen jo kertonut että laitan yhteiselle taloustilille tietyn summan joka kk. Narsismista en osaa sanoa mutta mies on kyllä hyvin määrääväinen rahan suhteen. Muunkin suhteen on ollut mutta pikkuhiljaa jalostunut vuosien varrella. Kaikesta saa keskustella väsymiseen asti kunnes mies tajuaa ja oppii toimimaan oikeudenmukaisesti. Välillä on meinannut usko loppua. ap.
Olet liian kiltti ja miehesi tossun alla.
Vakavan keskustelun paikka, vähintään. Itse en tuollaista katselisi.
Miksi niin monella teistä on narsistinen/määräilevä/itsekäs mutta enemmän tienaava mies?
Joka viikko useampi uusi ketju samasta aiheesta.
Itse en missään tapauksessa kyselisi lupia tai raportoisi mitään. Ap, kuulostat jotenkin yksinkertaiselta: "mies kuitenkin kysyy" ja "mies sanoo, että jätän liikaa rahaa omalle tilille".
Mitäs sitten? Anna kysyä ja anna sanoa mitä lystää. Sä et vastaa. Sä laitat yhteiselle tilille sen sovitun 50%, mikä yhteisiin kuluihin menee. Loput on sun etkä raportoi miehelle niistä, jos kysyy, vastaat "ei kuulu sulle". Ja se sama vastaus vaikka 1000 kertaa joka päivä, kjnnes ei enää kysy.
Kai olet sentään säästänyt ja sijoittanut itsellesi eläkettä ja pahan päivän varalle?! 300 euroa kuussa pitäisi mennä ihan niihin, vähintään.
Ihme touhua aikuiselta ihmiseltä.
Huisii kirjoitti:
Itse en missään tapauksessa kyselisi lupia tai raportoisi mitään. Ap, kuulostat jotenkin yksinkertaiselta: "mies kuitenkin kysyy" ja "mies sanoo, että jätän liikaa rahaa omalle tilille".
Mitäs sitten? Anna kysyä ja anna sanoa mitä lystää. Sä et vastaa. Sä laitat yhteiselle tilille sen sovitun 50%, mikä yhteisiin kuluihin menee. Loput on sun etkä raportoi miehelle niistä, jos kysyy, vastaat "ei kuulu sulle". Ja se sama vastaus vaikka 1000 kertaa joka päivä, kjnnes ei enää kysy.
Kai olet sentään säästänyt ja sijoittanut itsellesi eläkettä ja pahan päivän varalle?! 300 euroa kuussa pitäisi mennä ihan niihin, vähintään.
Ihme touhua aikuiselta ihmiseltä.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ei jää säästöön 300 euroa kuussa.
Saatko kenties jotain tyydytystä siitä että sanot minua yksinkertaiseksi? Tossun alla voin olla, mutten ole tyhmä. ap.
Kaikkia ei voi miellyttää. Jotain toista taas epäilyttää ap joka ei juuri vastaile.
On minulla paras ystävä jonka kanssa voin puhua mistä vaan.
Kirjoitin juuri miehelle asioista jotka häiritsevät, sovimme että keskustelemme niistä illalla. ap.