Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahan suhteen liian hallitseva mies

Turhautunut
13.01.2023 |

Meillä on keskivertoa suuremmat tulot, on tosin isot menotkin. Mutta kun käyn kaupassa, joudun kysymään mieheltä saanko ostaa vaikka sukkia tai alushousuja, tai mitä vaan mikä ei ole ruokaa. Ylipäätään kaikki käyttämäni rahat minun täytyy raportoida miehelle. Minua ahdistaa se kovasti, eikä se ole loppunut vaikka olemme puhuneet asiasta vuosien varrella monta monituista kertaa. En ole mikään tuhlari vaan ostan vaan tarpeellisen. Siksi miehen käytös loukkaa minua. Olen sentään 50-vuotias nainen joka on tottunut ennen häntä elämään todella pienillä tuloilla, en ole mikään pahainen teini joka ostaa kaiken mitä haluaa.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhautunut ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teillä on yhteinen tili, jos on noin erilainen käsitys rahankäytöstä? 

On sekä yhteinen tili että omat tilit, jonne laitetaan joka kk omilta tileiltämme talousrahat. ap.

No osta sitten niitä sukkia ja alushousuja mitä kyselet kunhan maksat omalta tililtä, toki jos niitäkin tarvitsee joka kauppakerralla ostaa niin on omituista. En minäkään kysele mieheltä mitä ostan, omilla rahoilla maksan omalta tililtä.

Vierailija
22/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillähän tämä meni niin pitkälle, että kun saatiin yhteinen lapsi, mies ei antanut ostaa vaunuja OMILLA RAHOILLANI koska se on tuhlausta. Yritti etsiä Torista viidenkympin kärryjä. Tilasin lopulta lupaa kysymättä mieleiset netistä. Ja maksoin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä näitä palstalaisten suhdekuvioita.

Vierailija
24/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teillä on yhteinen tili, jos on noin erilainen käsitys rahankäytöstä? 

On sekä yhteinen tili että omat tilit, jonne laitetaan joka kk omilta tileiltämme talousrahat. ap.

No miksi olet sitten noin kontrolloivan äijän kanssa yhdessä?

Hän ei ole ollut aina noin kontroloiva, vasta pari kuukautta. ap.

Vierailija
25/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
26/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. En suostuisi elämään tuolla tavalla, joten olen tehnyt valintoja, joiden ansiosta minun ei tarvitse. Kun olen tallettanut yhteiselle taloustilille oman osuuteni (puolet kuukauden menoista), kaikki loppu on omaani eikä tarvitse kysellä lupaa ostoksille, oli kyse sukista, alushousuista, ulkomaanmatkoista tai auton vaihtamisesta.

Minäkin talletan yhteiselle taloustilille joka kk tietyn summan, mutta mies tosiaan sanoo että jätän sinne liikaa rahaa, kun jätän 300 e kuussa. ap.

No mitä hemmettiä. Mies valittaa, että jätät liikaa rahaa tilille, mutta samaan aikaan valittaa, että käytät liikaa rahaa? Oletteko te molemmat vähän jälkeenjääneitä tai psykoja?

Vierailija
27/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heitä se äijä mäkeen ja ala elää omaa elämääsi. Olet sen verran vanha jo, että pärjäät kyllä yksinkin. 

Vierailija
28/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et raportoi tai kysy lupaa? Huutaako hän, lyökö? Hän käyttää taloudellista väkivaltaa sua kohtaan, ja sun on lopetettava sen mahdollistaminen. Keskustelkaa asiasta kunnolla, ja sano hänelle että tämä raportointi on sinun osaltasi nyt loppu.

JOs en raportoi tai kysy lupaa, tsekkaa tiliotteen ja kyselee mikä tuo ja tuo ostos on. Eilen viimeksi minun piti laittaa yhteiselle tilille omalta tililtäni rahaa, kun hänen mielestään ostamani parinkympin juttu ei kuulunut yhteisiin menoihin. ap

Vierailija
29/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hommaa oma tili ja lopeta turhat kyselyt. Yhteiselle taloustilille vaan tietty summa kuukausittain enää. 

Näin nimen omaan toimin, eli on oma tili ja taloustili josta ostetaan vain ruoka, bensa ja lääkkeet. Mutta juuri toissapäivänä mies valitti että jätän omalle tililleni liikaa rahaa kuukaudeksi, kun oli kysynyt sitä ennen paljonko jätin ja kerroin että 300 e. Ei se minusta ole liikaa, 75 e viikossa. Ja meillä on vuositulot 120 000 K. ap.

Minne laitatte ylimääräiset rahat? Säästöön vai jäävätkö ne miehen omalle tilille?

Jäävät miehen tilille. ap. 

Tähän tussahti satutätin tämän kertainen provo. Joka päivä joku juttu. Mikä ihme sinua vaivaa?

Vierailija
30/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos et raportoi tai kysy lupaa? Huutaako hän, lyökö? Hän käyttää taloudellista väkivaltaa sua kohtaan, ja sun on lopetettava sen mahdollistaminen. Keskustelkaa asiasta kunnolla, ja sano hänelle että tämä raportointi on sinun osaltasi nyt loppu.

JOs en raportoi tai kysy lupaa, tsekkaa tiliotteen ja kyselee mikä tuo ja tuo ostos on. Eilen viimeksi minun piti laittaa yhteiselle tilille omalta tililtäni rahaa, kun hänen mielestään ostamani parinkympin juttu ei kuulunut yhteisiin menoihin. ap

Vanha akka miettii tuollaisia?  Eroa, niin tästäkin elämä vain paranee. 

Vierailija
31/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys kumman tuloja käytetään....

Molemmilla on omat tilit sekä yhteinen taloustili jonne laitetaan kuukaudessa tietty summa. ap.

Vierailija
32/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys kumman tuloja käytetään....

Molemmilla on omat tilit sekä yhteinen taloustili jonne laitetaan kuukaudessa tietty summa. ap.

Ja missä on sitten ongelma? Omassa päässä vähän viiraa?

Vierailija
33/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinähän tsekkailee tiliotteita jos halaa. Sanot että laittaa sinulle kerran kuussa laskun siitä mitä sinun pitää mielestään maksaa itse mutta jättää sinun muuten rauhaan.

Huomiota se mies tuolla haluaa. Älä anna hänelle sitä.

Vierailija
34/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on keskivertoa suuremmat tulot"

Mellä, vai miehelläsi?

Vierailija
35/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tuttu satutäti, mutta voihan tästäkin aiheesta jälleen kerran keskustella. Tosin eipä tällä palstalla usein ole päiviä, jolloin EI keskusteltaisi raha-asioista parisuhteessa. Kovasti ne tuntuvat puhuttavan.

Meillä asia on yksinkertainen:

Molemmat laittavat yhteiselle taloustilille saman verran. Sen verran, mikä kattaa kyseisen kuukauden kulut. Tässä kuussa tarvitaan lähes 2000 e/hlö, koska öljylasku vie noin 3000 euroa ja lisäksi on pari pienempää laskua + pitää ostaa ruokaa ja bensaa. Ensi kuussa summa on todennäköisesti vain muutama satanen.

Kaikki loput on omaa. Ei tulisi pieneen mieleenkään kysyä puolisolta, paljonko hänelle jäi tai paljonko hänellä on säästössä. Eikä hän kysele minulta.

Vierailija
36/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sanot että ei kuulu sulle, ja en ala raportoimaan, enkä siirrä lisää rahaa, niin mitä tapahtuu?

Vierailija
37/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hommaa oma tili ja lopeta turhat kyselyt. Yhteiselle taloustilille vaan tietty summa kuukausittain enää. 

Näin nimen omaan toimin, eli on oma tili ja taloustili josta ostetaan vain ruoka, bensa ja lääkkeet. Mutta juuri toissapäivänä mies valitti että jätän omalle tililleni liikaa rahaa kuukaudeksi, kun oli kysynyt sitä ennen paljonko jätin ja kerroin että 300 e. Ei se minusta ole liikaa, 75 e viikossa. Ja meillä on vuositulot 120 000 K. ap.

Minne laitatte ylimääräiset rahat? Säästöön vai jäävätkö ne miehen omalle tilille?

Jäävät miehen tilille. ap. 

Ala vaatia mieheltä selvitys mitä hän tekee omilla rahoillaan sekä yhteisillä ylimääräisillä rahoilla. Käytte tilitiedot rivi riviltä läpi. Jos mies änkyttää jotain vastaan, niin sano että tämä on näköjään miehen haluama uusi käytäntö ja se pätee parisuhteen molempiin osapuoliin.

Vierailija
38/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä provot on huonoja

Vierailija
39/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. En suostuisi elämään tuolla tavalla, joten olen tehnyt valintoja, joiden ansiosta minun ei tarvitse. Kun olen tallettanut yhteiselle taloustilille oman osuuteni (puolet kuukauden menoista), kaikki loppu on omaani eikä tarvitse kysellä lupaa ostoksille, oli kyse sukista, alushousuista, ulkomaanmatkoista tai auton vaihtamisesta.

Minäkin talletan yhteiselle taloustilille joka kk tietyn summan, mutta mies tosiaan sanoo että jätän sinne liikaa rahaa, kun jätän 300 e kuussa. ap.

Jätit nyt vastaamatta siihen oleelliseen kysymykseen että mitä tapahtuu jos et kysy mieheltä lupaa ostoksiin?

Mies valittaa minulle, joskus puhumalla, joskus huutamalla. Toissapäivänä huusi asiasta. 

Vierailija
40/79 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinun tapasi rytmittää kommenttejasi ja kehittää tarinaa sitä mukaa kuin tulee kysymyksiä, paljastaa sinut aina.

Olen vahvasti sitä mieltä, että olet psyykkisesti häiriintynyt. Ei kenelläkään terveellä ihmisellä ole tarvetta keksiä ihan joka ikinen päivä tällaisia parisuhdejuttuja palstalle. Miksi sinulla ei ole oikeaa elämää? Oikeaa puolisoa ja perhettä?