Iltasanomissa: Anna säästää
https://www.is.fi/perhe/art-2000009304653.html
Vois jättää tuon muovikassinkin ostamatta ja hankkia ostoskassin.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Minulla pisti silmään, miten kevyt aamupala oli. Koululaiset jaksavat lounaaseen asti jonkun kiisselin voimin?
Kiisseli ja muroja. Siis nopeita hiilareita pelkästään. Ja kummassakin lisättyä sokeria. Kiisseli voi olla tosi litkuista jos marjoissa pihistelevät.
Kuinka paljon lautasellinen halvinta kaurapuuroa maksaa? Siihen sitä kiisseliä jos kerran haluaa niitä käyttää. Puuro valmistuu mikrossa 3 min.
Ja kuinka kalliiksi tulee pala ruisleipää tai porkkanasämpylää, päällä kinkkua ja kurkkua ja oheen yksi kananmuna, munan hinta ehkä 20 senttiä. Ruisleipää on helppo tehdä itsekin, huomattavasti helpompaa kuin monet kuvittelee. Kinkkuahan heillä onkin pakastin täynnä, tarjous-joulukinkkuja. Siitä saa särvintä leivän päälle, ei tartte mussuttaa jotain omenakiisseliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työtön ja oletko hakenut näitä kaikkia työpaikkoja? Ja millaisia työpaikkoja olet hakenut ja kuinka kaukaa kotoa? Monissa kaupoissa työskentelee myös eläkeikäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe säästäisi jo toisesta autosta luopumisella satasia kuussa! Muutto lähelle äidin työpaikkaa esim.
Meillä on ratkaistu auto homma niin, että hain kuumeisesti etätyötä, koska mies tarvitsee auton työreissuilleen. Lisäksi asutaan taajamassa josta on kävelymatka kaupoille, lasten kouluun ym . Kaikki lähellä.
Tuon kokoinen perhe tarvitsee ison asunnon, että se on ihan ymmärrettävää ettei vuokra-asunto heidän kohdallaan välttämättä tulisi paljon edullisemmaksi .
Jos olisin tuon perheen isä, niin menisin töihin ja jatkaisin opintoja myöhemmin. Eihän nyt 7 lapsen isällä ole varaa opiskella ! Tarviihan ne uutta vaatetta ja kenkiäkin jatkuvasti.
Minne mennään suomessa töihin? Kiinnostaisi puolen suomalaisen työttömän edustajana. Ei ainakaan Helsingissä saa koulutettu mies töitä.
Siivoamaan, kaupankassalle, grillille, huoltsikalle, puhelinmyyntiin.
Töitä kyllä on jos ne kelpaa! Ja enemmän niistä maksetaan kuun tuo 300€n opintotuki.
Ai mistä tiedän? No vaikka siit että asun keskellä mörön peetä ja aina olen töitä löytänyt . En oo nääs liian kranttu.
Minäkin asun syrjässä eikä täällä ole yhtään siivoojan paikkaa auki. Kauppaan ei oteta iän takia, grilliä ei ole ja huoltoasema ei tarvi työntekijöitä.
Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä.Olen Hesalainen ja olen hakenut ulkomailta ja suomessa kaukaisin on Inarista ja Ahvenanmaalta. Helsigistä duunia en tule saamaan, keskityn nyt ulkomaihin. Eläkeläiset tekee töitä koska osa-aikainen palkka ei haittaa kun saa jo valtiolta tilille muhkean eläkkeen. Tekevät ahneuttaan ja firmat palkkaa kusipäisyyttään.
Valtio maksaa eläkkeen? Kyllä se minulla on aikakin työeläkeyhtiö.
Pienellä 1850 br eläkkeellä kitkuttelen. Työt jätän nuorille, 44 v työelämässä riitti.
No, asunto tuli maksettua työssäoloaikana
Ihan hyvä juttuhan tuo säästöjuttu oli. Tosin kaikki vinkit on jo tuttuja minun ikäluokalle.Suomessa vain osan eläkkemenoista kattaa eläkeyhtiöt, suurimman osan eläkkeistä maksetaan valtion velkarahalla ja työikäisten palkanmaksun yhteydessä. Luuletko tosiaan että eläkeyhtiöt maksaa eläkkeesi.
En luule, vaan Tiedän, että eläkeyhtiö maksaa eläkkeeni. Olen maksanut eläkemaksuja vuodesta 1972 lähtien...
Ai nytkö sinä olet eläkkeesi maksanut. Suurelta ikäluokalta kerätyt eläkemaksut on hiirenkusi siihen verrattuna minkä verran saavat eläkkeitä. Kaiken lisäksi lähinnä nimellisiä maksuja eläköitysmisiäänsä asti. Valtiovelasta maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisko helpompi tinkiä asumisesta ja luopua toisesta autosta?
Järkyttävää kituuttamista kyllä.
Mitenköhän siitä asumisesta pitäisi tinkiä?
Myydä talo? Jos myy välittäjän kautta, väityspalkkio on useampi tuhat euroa. Sitten kosteus- ja kuntotarkastukset maksaa todella paljon.
Jos sitten ostaa uuden ison rivitalo- tai kerrostalohuoneiston, pitää maksaa varainsiirtovero. Eli rahaa palaa. Tuliko säästöä?
Entä vuokraus? Mistäpä löytyy riittävän iso vuokra-asunto? Sitten mammat pahoittaa taas mielensä, kun asumistukea maksetaan enemmän.
Auton kuluista ei annettu tietoa. Onko pelkkä liikennevakuutus? Ja jos autoilla on sama haltija, kumpaankin autoon saa täydet bonukset, edellyttäen, että ei ole ollut liikennevahinkoja.
Kulut on tietysti isommat, jos on kasko (rahoitusyhtiö vaatii kaskon, jos on omistaja).
Omillaanhan perhe tulee toimeen, isä mennee uusiin töihin, lapsilisät kuuluu kaikille alle 17-vuotialle.
Taas on palsta täynnä ortorektikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työtön ja oletko hakenut näitä kaikkia työpaikkoja? Ja millaisia työpaikkoja olet hakenut ja kuinka kaukaa kotoa? Monissa kaupoissa työskentelee myös eläkeikäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe säästäisi jo toisesta autosta luopumisella satasia kuussa! Muutto lähelle äidin työpaikkaa esim.
Meillä on ratkaistu auto homma niin, että hain kuumeisesti etätyötä, koska mies tarvitsee auton työreissuilleen. Lisäksi asutaan taajamassa josta on kävelymatka kaupoille, lasten kouluun ym . Kaikki lähellä.
Tuon kokoinen perhe tarvitsee ison asunnon, että se on ihan ymmärrettävää ettei vuokra-asunto heidän kohdallaan välttämättä tulisi paljon edullisemmaksi .
Jos olisin tuon perheen isä, niin menisin töihin ja jatkaisin opintoja myöhemmin. Eihän nyt 7 lapsen isällä ole varaa opiskella ! Tarviihan ne uutta vaatetta ja kenkiäkin jatkuvasti.
Minne mennään suomessa töihin? Kiinnostaisi puolen suomalaisen työttömän edustajana. Ei ainakaan Helsingissä saa koulutettu mies töitä.
Töitä kyllä on jos ne kelpaa! Ja enemmän niistä maksetaan kuun tuo 300€n opintotuki.
Ai mistä tiedän? No vaikka siit että asun keskellä mörön peetä ja aina olen töitä löytänyt . En oo nääs liian kranttu.
Minäkin asun syrjässä eikä täällä ole yhtään siivoojan paikkaa auki. Kauppaan ei oteta iän takia, grilliä ei ole ja huoltoasema ei tarvi työntekijöitä.
Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä.Olen Hesalainen ja olen hakenut ulkomailta ja suomessa kaukaisin on Inarista ja Ahvenanmaalta. Helsigistä duunia en tule saamaan, keskityn nyt ulkomaihin. Eläkeläiset tekee töitä koska osa-aikainen palkka ei haittaa kun saa jo valtiolta tilille muhkean eläkkeen. Tekevät ahneuttaan ja firmat palkkaa kusipäisyyttään.
Pienellä 1850 br eläkkeellä kitkuttelen. Työt jätän nuorille, 44 v työelämässä riitti.
Ihan hyvä juttuhan tuo säästöjuttu oli. Tosin kaikki vinkit on jo tuttuja minun ikäluokalle.Suomessa vain osan eläkkemenoista kattaa eläkeyhtiöt, suurimman osan eläkkeistä maksetaan valtion velkarahalla ja työikäisten palkanmaksun yhteydessä. Luuletko tosiaan että eläkeyhtiöt maksaa eläkkeesi.
En luule, vaan Tiedän, että eläkeyhtiö maksaa eläkkeeni. Olen maksanut eläkemaksuja vuodesta 1972 lähtien...
Mistä kumpuaa tuo väite, että meille kaikille maksetaan työeläke veronmaksajien piikkiin, emme me kaikki elä kansaeläkkeen varassa. Olen samoin maksanut eläkemaksuja 1972 vuodesta lähtien ja maksan nyt työeläkkeestäni veroa. Sain sen huiman korotuksen, mutta verokin napsahti ylöspäin. Edesmennyt isäni sanoi, että toiseen taskuun annetaan ja toisesta otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha tulee eläkeyhtiöltä mutta 75-85% eläkkeestä tulee valtiolta eläkeyhtiölle. Ota selvää.
Hauska olisi nähdä monen kommentoijan omat ruokavalinnat. Aina on helppo valittaa ja kauhistella muiden valintoja. Melkein voisin vannoa, että nykypäivän lapsiperheistä noin 80% ostaa joka kauppareissulla jotain eineksiä, nehän ovat myös terveellisyyden huippuja. Kun toiset tekevät ruoat itse ja kertovat omista valinnoistaan niin aina on jotain vialla/ liian vähän/ liikaa ruokavaliossa. Tuossa oli kerrottu yhden viikon ruoat. Seuraavalla viikolla ruoat ovat varmasti taas jotain ihan muuta.
Perheen kerrottiin olevan uusperhe. Lapsilisä ihmettelyihin (500e) varmasti vaikuttaa, jos osa lapsilisistä maksetaan esim. ex-puolisolle, lasten toiselle vanhemmalle ja/ tai osa lapsista on jo täyttänyt 17.
Minusta hatun noston arvoista osata minimoida hävikkiruoka ja pärjätä pienellä, jos/ kun siihen on tarve.
Meillä vain seitsemän hengen perhe, ruokakulut noin 600-700e/ kk. Hävikkiruoan yritän aina minimoida, ruoat tehdään itse ja eineksiä ei juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko helpompi tinkiä asumisesta ja luopua toisesta autosta?
Järkyttävää kituuttamista kyllä.
Mitenköhän siitä asumisesta pitäisi tinkiä?
Myydä talo? Jos myy välittäjän kautta, väityspalkkio on useampi tuhat euroa. Sitten kosteus- ja kuntotarkastukset maksaa todella paljon.
Jos sitten ostaa uuden ison rivitalo- tai kerrostalohuoneiston, pitää maksaa varainsiirtovero. Eli rahaa palaa. Tuliko säästöä?
Entä vuokraus? Mistäpä löytyy riittävän iso vuokra-asunto? Sitten mammat pahoittaa taas mielensä, kun asumistukea maksetaan enemmän.
Auton kuluista ei annettu tietoa. Onko pelkkä liikennevakuutus? Ja jos autoilla on sama haltija, kumpaankin autoon saa täydet bonukset, edellyttäen, että ei ole ollut liikennevahinkoja.
Kulut on tietysti isommat, jos on kasko (rahoitusyhtiö vaatii kaskon, jos on omistaja).
Omillaanhan perhe tulee toimeen, isä mennee uusiin töihin, lapsilisät kuuluu kaikille alle 17-vuotialle.
Eihän tule toimeen omillaan. Saavat asumistukea, opintotukea ja nostavat lapsilisää (siitä voi kieltäytyä, jos ette tienneet). Suomessa on ihan vääristynyt käsite omillaan toimeen tuleminen.
En usko sanaakaan tästä plörinästä.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä ja siemeniä saa myös edullisesti. Ja niitähän syödään päivässä vähäsen. Ei ole iso investointi, varsinkin kun tiedetään niiden terveyshyödyt.
Luulen että ison osan keskusteluun osallistujista käsitys pähkinöistä rajoittuu suolapähkinöihin. Siihen viittaa sekin että tuo yksi rinnasti pähkinät kermakakkuun ja suklaaseen...
Vierailija kirjoitti:
Minulla pisti silmään, miten kevyt aamupala oli. Koululaiset jaksavat lounaaseen asti jonkun kiisselin voimin?
Niin no, meilläpäin Suomea on tuokin aikataulutettu niin, että muksu menee klo 9 kouluun ja heidän luokkalaiset menee sitten lounaalle 10:15. Kyllä tossa jo kiisselillä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa kummasti kun kaikki seitsemän pentua syö mukisematta vispipuuron iltapalaksi ja seuraavana aamuna aamiaiseksi. Ja RAKASTAVAT tähteistä tehtyä uutta ruokalajia...
En minä ainakaan jaksa väsätä jokaiselle lapselle heidän omia lemppariruokiaan, meillä syödään sitä mitä minä teen tai ei syödä ollenkaan jos ei kelpaa. Mitä eroa on tähteistä tehdystä uudesta ruoasta verrattuna kokonaan uuteen tehtyyn ja mitäs tähteille silloin käy, roskiin?
Tässä sitä ymmärtää kermaperseisyytensä, kyllä minä olen teini-ikäisenä saanut mennä keittiöön ottamaan ihan mitä tahansa aamiaiseksi tai iltapalaksi. Hedelmiä ja kasviksia on voinut ottaa vapaasti koska tahansa.
Monessa uusperheessä ei noin vain mennäkään kaapille, esim mun lapset eivät isänsä ja tämän uuden perheen luona ollessaan saa mennä ominpäin kaapille, ainoastaan silloin kuin pyydetään, ja annokset laitetaan eteen valmiiksi. Jos jää nälkä niin sitten jää. Kevytmaitokin on varattu vanhemmille kahviin, lapsille rasvatonta maitoa jos maitoa haluavat juoda. Ja lapset eivät ole ylipainoisia, päin vastoin. Melko neuroottista.
Kyllä ruoka-ajat pitää olla, mutta pitäisi mielestäni myös saada lapsen syödä vatsansa täyteen myös päivällisellä ja iltapalalla ja aamiaisella, eikä vain koulussa. Hakea vaikka santsiannos jos ruokaa on tai ottaa leipää. Omituista.
Ja hygieniatarvikkeissa monissa uusperheissä sama meno, yleensä uusperheen aikuisen naisen omat lapset saavat paremmat shampoot ja pesuaineet ja ruuat ja kohtelun, kun taas miehen lapsille ostetaan marketista se halvin bulkkituote ja kielletään käyttämästä mitään muuta, tai pyydetään jopa tuomaan omat. Järkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä ja siemeniä saa myös edullisesti. Ja niitähän syödään päivässä vähäsen. Ei ole iso investointi, varsinkin kun tiedetään niiden terveyshyödyt.
Luulen että ison osan keskusteluun osallistujista käsitys pähkinöistä rajoittuu suolapähkinöihin. Siihen viittaa sekin että tuo yksi rinnasti pähkinät kermakakkuun ja suklaaseen...
Eräässä kaupassa myydän halvalla kaiken maailman pähkinöitä, en ikinä osta. Mieluummin syön viilin ilman tätä sontaa, tai laitan kotimaisia marjoja joita saa kesällä poimia ilmaiseksi. Marketin pakasteesta löytyy marjoja talvella ihan kohtuu hintaan, jos ei itse ole viitsinyt kesällä poimia. Pähkinä on vaan nyt niin in, en tiedä miksi.
Ei kuulosta kovin hyvältä, mutta uskisperhettä ihan normaalia. Vaikka rahaa olisi, sitä ei käytetä lapsiin, vaan niihin kulisseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, meilläpäin Suomea on tuokin aikataulutettu niin, että muksu menee klo 9 kouluun ja heidän luokkalaiset menee sitten lounaalle 10:15. Kyllä tossa jo kiisselillä selviää.
Meillä taas lapset lähtevät kotoa 7.15 ja ruoka 10.30 joten kyllä ehtii tulla nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräässä kaupassa myydän halvalla kaiken maailman pähkinöitä, en ikinä osta. Mieluummin syön viilin ilman tätä sontaa, tai laitan kotimaisia marjoja joita saa kesällä poimia ilmaiseksi. Marketin pakasteesta löytyy marjoja talvella ihan kohtuu hintaan, jos ei itse ole viitsinyt kesällä poimia. Pähkinä on vaan nyt niin in, en tiedä miksi.
Miksi marjat vs pähkinät? Meillä syödään molempia. Lapset juo joka päivä smoothien (banaania, omenaa, marjoja, luonnonjugurttia, pikkasen pellavasiemen rouhetta ja mantelijauhetta) sekä syövät cashewpähkinää sellaisenaan pienen kourallisen. Satunnaisesti muuta pähkinää ja siemeniä, monesti on rouheena/jauheena esim puurossa tai viilissä. Mutta olemmekin vegeperhe ja on otettu selvää mitä ihmisen pitää oikeasti syödä, varsinkin kasvavien lasten. Marjoja meillä menee paljon sellaisenaan eikä niitä ei sokeroida saati tehdä kiisseleitä ja hilloja jolloin todellinen marjojen kulutus on vähäistä.
Pähkinöitä ja siemeniä on monenlaisia. On edullisia, on kalliita, riippuen ostopaikastakin. Pähkinät ja siemenet on virallisessa ruokaympyrässä/pyramidissa ja todellakin terveellisiä. Eivät ole mikään trendijuttu. Meillä syötiin jo lapsuudessani paljon erilaisia pähkinöit ja siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Hauska olisi nähdä monen kommentoijan omat ruokavalinnat. Aina on helppo valittaa ja kauhistella muiden valintoja. Melkein voisin vannoa, että nykypäivän lapsiperheistä noin 80% ostaa joka kauppareissulla jotain eineksiä, nehän ovat myös terveellisyyden huippuja. Kun toiset tekevät ruoat itse ja kertovat omista valinnoistaan niin aina on jotain vialla/ liian vähän/ liikaa ruokavaliossa. Tuossa oli kerrottu yhden viikon ruoat. Seuraavalla viikolla ruoat ovat varmasti taas jotain ihan muuta.
Perheen kerrottiin olevan uusperhe. Lapsilisä ihmettelyihin (500e) varmasti vaikuttaa, jos osa lapsilisistä maksetaan esim. ex-puolisolle, lasten toiselle vanhemmalle ja/ tai osa lapsista on jo täyttänyt 17.
Minusta hatun noston arvoista osata minimoida hävikkiruoka ja pärjätä pienellä, jos/ kun siihen on tarve.
Meillä vain seitsemän hengen perhe, ruokakulut noin 600-700e/ kk. Hävikkiruoan yritän aina minimoida, ruoat tehdään itse ja eineksiä ei juurikaan.
En ole velvollinen kertomaan tulojani ja menojani IS sivuilla, enkä sitäkään mihin kaiken käytän ja mitä jää käteen. Näitä satuja lukiessa huomaa kyllä ettei kukaan kerro totuutta ja miksi kertoisi, jokaisen oma asia. HS uutsioi vuoden 2015 invaasion jälkeen karmeita tarinoita ja lopussa ilmoittiin kuinka kaikki nimet ja paikat keksittyjä kertojien turvaamiseksi. Pieni punanuttulapsi meressäkin oli keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysrajan alapuolella ja kuitenkin omakotitalo, sekä kaksi autoa.
Mun bruttopalkkatulot on 18ke/v, mutta kyllä mulla silti on omakotitalo isolla tontilla ja useampikin auto. Tosin talon arvo jotain 45ke ja autot alle tonnin autoja eikä liikenteessä ole kuin yksi kerrallaan, mutta pointti oli se, että voi köyhyysrajan alla voi asua okt:ssa ja omistaa autonkin.
0n minulla myös auto, tosin seisoo ja markkinaarvo on n. 200:- . Mutta on. -Asunto on surkealla seudulla, mutta on.
En usko että 300€ voi mitenkään riittää 9 hengen perheelle, meitä on 5 ja kauppaan menee tonni kuussa. Sisältää siis kaiken muunkin mitä nyt perus kauppareissulta otetaan, pesuaineet, paperit ym.