Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluisa psykiatri Hannu Lauera: KAIKKI IHMISET PYSTYVÄT HIRMUTEKOIHIN!

Vierailija
11.01.2023 |

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti olisin tappamaan, jos joku uhkaisi vakavasti lapsiani! Enkä usko, että se tappo jäisi edes vaivaamaan. Itsepä kerjäsi. Normaalisti olen hyvin kiltti ja empaattinen ihminen.

Olet kuitenkin yksi joka on pakottanut heidät kuolemaan.

Meinasin tulla kirjoittamaan samaa eilen, miten ihminen voi muka olla kiltti ja empaattinen ja samalla kuitenkin tappaa muita ihmisiä? Tuollatavalla ne sotilaat ja hirmuhallitsijat perustelee tappoja: en ole oikeasti tällainen pakko silti tappaa.

Vierailija
62/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti olisin tappamaan, jos joku uhkaisi vakavasti lapsiani! Enkä usko, että se tappo jäisi edes vaivaamaan. Itsepä kerjäsi. Normaalisti olen hyvin kiltti ja empaattinen ihminen.

Meinasin tulla kirjoittamaan samaa eilen, miten ihminen voi muka olla kiltti ja empaattinen ja samalla kuitenkin tappaa muita ihmisiä? Tuollatavalla ne sotilaat ja hirmuhallitsijat perustelee tappoja: en ole oikeasti tällainen pakko silti tappaa.

Se " kiltteys ja empaattisuus" taitaa koskea vain läheisiä,muille saa sitten olla ilkeä ja inhottava ja tappaa vaikka jos mene äärimmäisyyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pystyvät. Onhan niitä kaikkia kokeitakin tehty missä tavallisilta koehenkilöiltä on lähtenyt väkivalta lapasesta. Kuten Zimbardon vankilakoe ja se koe missä tutkija kehoitti koehenkilöitä antamaan "hengenvaarallisia sähköiskuja" toiselle ihmiselle. 

Vierailija
64/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasioiden näkeminen auttaa niiden haltuunotossa. Ihminen on peto.

Vierailija
65/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Lauerma.

Vierailija
66/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodassa ei voi aina valita, oletko rintamalla tai tappaako vai ei tapa. Sinne kun pakko mennä, yleensä siksi että joku valtio ahnehtii lisää alueita. Sisällissodat on sitten asia erikseen. Mutta mm. lapsisotilaita pakotetaan ja aivopestään tappamaan. 

Ukkini ja hänen kolme veljeään olivat rintamalla maatamme puolustamassa. Ukkini oli yksi hyväsydämisimpiä, reiluimpia ja  suoraselkäisimpiä ihmisiä maan päällä, sellainen, josta moni "mies" tänä päivänä saisi ottaa oppia. Juttelimme sodasta hänen viimeisinä vuosinaan. Hän sanoi että ei olisi halunnut tappaa tai asetta laukaista, mutta vaihtoehtoja kun ei annettu. Ja tiedän, että hän tappoi, koska olen lukenut sotapäiväkirjat ja siellä on maininnat hänen teostaan ja kuntoisuuslomasta ja mitalista. Sota tuli uniin painajaisina vielä vanhanakin. Muistan miten lapsena istuttiin joskus yöllä mummolan keittiössä, kun olin yökylässä,  ja ukki teki minulle voileipiä ja sanoi nähneensä pahoja unia. 

Mieheni ukki taas oli rintamakarkuri, joka laitettiin vankilaan ja sitten taas rintamalle ja taas vankilaan ja taas rintamalle. Tästä ei puhuttu, tilasin hänen sotilaskorttinsa jokunen vuosi sitten ja sieltä selvisi. 

Vierailija
67/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodassa ei voi aina valita, oletko rintamalla tai tappaako vai ei tapa. Sinne kun pakko mennä, yleensä siksi että joku valtio ahnehtii lisää alueita. Sisällissodat on sitten asia erikseen. Mutta mm. lapsisotilaita pakotetaan ja aivopestään tappamaan. 

Ukkini ja hänen kolme veljeään olivat rintamalla maatamme puolustamassa. Ukkini oli yksi hyväsydämisimpiä, reiluimpia ja  suoraselkäisimpiä ihmisiä maan päällä, sellainen, josta moni "mies" tänä päivänä saisi ottaa oppia. Juttelimme sodasta hänen viimeisinä vuosinaan. Hän sanoi että ei olisi halunnut tappaa tai asetta laukaista, mutta vaihtoehtoja kun ei annettu. Ja tiedän, että hän tappoi, koska olen lukenut sotapäiväkirjat ja siellä on maininnat hänen teostaan ja kuntoisuuslomasta ja mitalista. Sota tuli uniin painajaisina vielä vanhanakin. Muistan miten lapsena istuttiin joskus yöllä mummolan keittiössä, kun olin yökylässä,  ja ukki teki minulle voileipiä ja sanoi nähneensä pahoja unia. 

Mieheni ukki taas oli rintamakarkuri, joka laitettiin vankilaan ja sitten taas rintamalle ja taas vankilaan ja taas rintamalle. Tästä ei puhuttu, tilasin hänen sotilaskorttinsa jokunen vuosi sitten ja sieltä selvisi. 

Näitä rintamakarkureita on Suomessa tänäkin päivänä. 

Vierailija
68/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu on hyvä tyyppi. Tapasin hänet kun olin vankimielisairaalassa 1999.

Moi Sanna :) Oltiin samaan aikaan. Hannu oli kiva.

Vierailija
69/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukoon omasta puolestaan.

Vierailija
70/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän Hannu Lauerman haastatteluista, minusta hän on fiksu mies ja tämäkin artikkeli olis hyvä. Olen samaa mieltä, mahdollisesti kaikki pystyisivät. Mutta kuten artikkelissakin todettiin, emme voi tietää asiaa varmaksi.

Jos ajattelen asiaa omalle kohdalleni niin pitää olla kyllä aika äärimmäinen tilanne ja on vaikea kuvitella sellaista. Aikaisemmin olisin varmaan pystynyt paremmin, nuorempana. Yksi vahva tekijä mikä minua estää, on usko, olen kristitty. En halua tappaa. Eikä ole sellaisia ajatuksia edes. En halua ajatella edes ihmisistä joista en pidä, mitään pahaa, en vain ajattele heitä.

Vierailija
71/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valta turmelee eli toisin sanoen mahdollisuus tehdä pahaa joutumatta siitä vastuuseen. Ei kuitenkaan kaikkia, kuten lukuisat psykologiset simulaatiot ovat osoittaneet.

Vierailija
72/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tunnettu tosiasia, että osa sotilaista ampuu tarkoituksella ohi. Mikä ei sovi Hannun väitteen tueksi. Toki voi yrittää ensin riistää kaikki järjen ja inhimilisyyden riippeetkin pois ja sen jälkeen yrittää, kun ihminen ei ole enää lainkaan oma itsensä.

Vierailija
73/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä kauaa ole kun lampaat oli laittamassa rokottamattomia keskitysleireille...

Vierailija
74/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et nyt ole ymmärtänyt lukemaasi täysin.

Btw. Hannun sukunimi on Lauerma

Minun sukunimeni on Hanhi.

t. Hannu

Vierailija
75/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan pystyy, jos tarpeeksi paha tilanne tulee tai joutuu liian koville. Jos menettää niinkin arkisen asian kuin työnsä, yöunensa, mahdollisuuden säännölliseen ruokailuun, perheensä, ystävänsä, kotinsa, kotimaansa, itsearvostuksensa tai tulevaisuuden toivonsa, se voi vaikuttaa ihmisen ajatteluun hyvinkin käänteentekevästi. Olen hyvin kiltti ja rauhallinen, harkitseva ja hitaasti reagoiva persoonallisuus. Silti minullakin on muutaman kerran univelan ja erityisen stressaavien elämänvaiheiden vuoksi ollut hetkiä, jolloin mielessä on välähtänyt ihan järjettömiä vaihtoehtoja. Voi vain miettiä, mihin tilanne olisi kehittynyt, jos olisin ollut toisenluonteinen, jos mukana olisi ollut päihteidenkäyttöä tai jos univelka ja stressi olisivat olleet vielä rankempia. 

Vierailija
76/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Mutta monilla meistä on moraalit, joiden perusteella toimimme oikein ja eettisesti.

Oikeudenmukaisuus ja eettisyys ovat niin laajoja kokonaisuuksia, ettei yksilö koskaan kykene elämään täysin näiden ylevien ajatusten mukaisesti. Se oma moraali sitten usein on aivan eri tasolla muiden moraalin kanssa. Varastaminen on väärin. Mutta saako varastaa ruokaa nälkäänsä? Saako varastaa kaalia ja porkkanaa vai avokadoja ja katkarapuja? Entä jos nälkä tulee siksi, että ruokaraha on käytetty elokuvalippuun, välttämättömiin lääkkeisiin, talvikenkiin?

Vierailija
77/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Mutta monilla meistä on moraalit, joiden perusteella toimimme oikein ja eettisesti.

Väitätkö ettet ole koskaan elämässäsi ketään satuttanut mitenkään edes henkisesti niin, että toinen on siitä mielensä pahoittanut vähintään ja henkisesti kärsinyt?

Väitätkö, ettet sinäkään?

Kuitenkin tässä puhutaan hirmuteoista: tappamisesta, murhaamisesta, jne. Monilla meistä on moraalit, ettei niin sovi tehdä. Itsepuolustus on sitten asia erikseen.

No ei sinulla liene mitään sellaista taustaa, joka saisi tekemään hirmutekoja. Mutta jos viettäisit useita vuosia sodassa ja joutuisit tappamaan päivittäin, niin uskotko ettei se mitenkään raaistaisi?

Vierailija
78/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihminen ei poikkea mitenkään niistä menneisyyden hirmutekoihin kyenneistä. Ei tarvitse kuin uutiset avata tv:stä, niin sieltähän niitä hirmutekoja tulee tuutin täydeltä.

Vierailija
79/86 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma puhuu jälleen kerran asiaa.

Vierailija
80/86 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Saksassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi