Kuuluisa psykiatri Hannu Lauera: KAIKKI IHMISET PYSTYVÄT HIRMUTEKOIHIN!
https://www.apu.fi/artikkelit/hannu-lauerma-kaikilla-ihmisilla-on-valmi…
Mikä Sinun mielipiteesi tästä on?
Kommentit (86)
Niin totta joka sana Lauermannilta taas.
Mietin tätä artikkelia pitkään ja totesin, että oikeassahan tuo psykiatri Hannu Lauerma on. Monesti sitä oikeuttaa omat muita satuttavat pahat teot, jos esim. kokee kokeneensa vääryyttä tai muut toimii oman arvomaailman vastaisesti tai epäilee että toimivat.
Mietiskelin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen pystyy hädintuskin sanomaan kissalle että lakkaa pliis pieremästä.
Onko se enää normaalia jos antaa kissankin kyykyttä?
Alistumisesta on tehty normaali olotila ja sitä ohjataan koko ajan pikkutarkemmilla säädöksillä ja laeilla.
Ihan omanlaisensa taiteenlaji jolle kansa sitten hurraa kituuttaessaan.
Älkää te puuttuko kissan tekemisiin, älkääkö mainitko putlerin kanssa samassa lausessa.
Näinhän se on. Mutta monilla meistä on moraalit, joiden perusteella toimimme oikein ja eettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta monilla meistä on moraalit, joiden perusteella toimimme oikein ja eettisesti.
Väitätkö ettet ole koskaan elämässäsi ketään satuttanut mitenkään edes henkisesti niin, että toinen on siitä mielensä pahoittanut vähintään ja henkisesti kärsinyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö ettet ole koskaan elämässäsi ketään satuttanut mitenkään edes henkisesti niin, että toinen on siitä mielensä pahoittanut vähintään ja henkisesti kärsinyt?
Väitätkö, ettet sinäkään?
Kuitenkin tässä puhutaan hirmuteoista: tappamisesta, murhaamisesta, jne. Monilla meistä on moraalit, ettei niin sovi tehdä. Itsepuolustus on sitten asia erikseen.
Samaa mieltä Hannu Lauerman kanssa!
Nähtiinhän se koronarokotteidenkin kanssa, että enemmistö oli vaatimassa ties mitä älyttömiä rajoitteita rokottamattomille.
Vierailija kirjoitti:
Ette toimi, jos koville pannaan. Jos minua uhataan ampumisella, jos en paina nappia jolla kuolee joku random nobody jossain, niin painan sitä miettimättä sekuntiakaan. Jos kuolee joku, jonka etäisesti tunnen, saatan harkita sekunnin ja what the hell, olis se joskus kuollut kumminkin.
En usko että tappaminen olisi minulle edes vaikeaa.
Teoriassa. Itse en ole kyennyt tappamaan viatonta koe-eläintä, vaan piti delegoida kollegalle. Hyttysen tappamisesta en koe moraalista dilemmas.
Itse uskon, että Lauerma on ihan oikeassa tässä, sen verran olen elämää nähnyt. Moni esittää myös julkisesti ulospäin ihan muuta kuin todellisuudessa on.
Mietiskelin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen pystyy hädintuskin sanomaan kissalle että lakkaa pliis pieremästä.
Onko se enää normaalia jos antaa kissankin kyykyttä?
Alistumisesta on tehty normaali olotila ja sitä ohjataan koko ajan pikkutarkemmilla säädöksillä ja laeilla.
Ihan omanlaisensa taiteenlaji jolle kansa sitten hurraa kituuttaessaan.
"Antaa kissan kyykyttää..." Sulta meni pointti ihan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olisin tappamaan, jos joku uhkaisi vakavasti lapsiani! Enkä usko, että se tappo jäisi edes vaivaamaan. Itsepä kerjäsi. Normaalisti olen hyvin kiltti ja empaattinen ihminen.
Olet kuitenkin yksi joka on pakottanut heidät kuolemaan.
Kaikki ihmiset pystyy hirmutekoihin mutta kaikki ihmiset ei ole hirmutekojen tekijöitä,kuitenkin jokainen meistä on jollain tapaa paha,jos ei muuten niin seläntakanapuhuja,ylpeä, itsekäs.
Ihmiset on tehneet toisia kohtaan vääryyksiä iät ja ajat. Tässä toinen Hannu Lauerman loistava esimerkki havannoillistamaan:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4594112
Ihmisillä on myönteisten ominaisuuksiensakin ohella paljon alhaisia tunteita, ja se viisaus pitää paikkansa, että vahingonilo on paras ilo. Ihmisen keskeisiä tunteita ovat kauna ja kateus, jotka laittavat liikkeelle, ja nämä varmasti vaikuttavat siihen että vahingonilo on yleistä.
Ajattelun taustalla on Lauerman mukaan hyvin inhimillinen syy: taipumus siirtää oma syyllisyys muiden niskoille.
– Perimmäinen lähtökohta on se, että syntitaakka on niin paljon helpompi nähdä muissa kuin itsessä.