Poliisi: Isossa Omenassa kuollut nainen ei tukehtunut vartijoita epäillään silti: "Kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä henkilö olisi elossa, jos..."
Espoon Isossa Omenassa kuollut nainen ei kuollut tukehtumalla, kertoo poliisi tiedotteessaan.
Poliisin mukaan kuolinsyystä ei kerrota toistaiseksi enempää. Poliisi perustelee tätä sillä, että kuolemansyyn selvittämistä koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä.
Poliisin nyt kertomat tiedot naisen kuolemasta perustuvat oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen ja siitä tehtyyn alustavaan lausuntoon.
Tutkinnanjohtaja Jyrki Kallio kommentoi MTV Uutisille, että poliisi uskoo edelleen, että voimankäyttötilanteella ja naisen kuolemalla on syy-yhteys.
Kommentit (10574)
Mä lähen nyt kauppaan, (maha sekasin jännityksestä).
Vierailija kirjoitti:
Syylliset saatava vastuuseen
Mihin vastuuseen kuvittelit sen naisen vielä saattavasi?
Vierailija kirjoitti:
Mä lähen nyt kauppaan, (maha sekasin jännityksestä).
Minä pelkään teini-ikäisten lasteni puolesta. He käyvät joskus ostoskeskuksissa, He ovat hyvätapaisia nuoria, mutta saattavat tietämättään ärsyttää järjestyksenvalvojia ja joutua pahoinpitelyn kohteeksi.
Nyt on monta juttua auki eikä tietoa tule. Ullanlinnan surma-oliko vaimo pyytänyt apua saamatta sitä. Myyrmäen postinjakaja nainen surma- samalla alueella oudot tapahtumat yöllä ja pidätys. Iso-Omenan tappo josta paljon videomateriaalia ja silminnäkijähavaintoja. Onko meillä rikostutkijoita vai ovatko kaikki jotain vapaamuurareita. Vielä on selvittämättä vapun 2022 Bulevardin kaahaus jossa kuski huusi: saatana jätä minut rauhaan ym sekavaa. Siinäkin oli nainen kyydissä. Mitään ei ole kerrottu julkisuuteen vaikka kallis lasku tuli meille: vakuutusko maksoi kaikki tuhoutuneet autot. Onko ollut jo oikeudenkäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijat ansaitsevat kuoleman tuomion tekemästään henkirikoksesta.
Tappohan tuo on. Jos viisi "miestä" poistaa yhtä naista ulos kauppakeskuksesta, sen voi halutessaan tehdä ilman että asiakas loukkaantuu. Miksi näin ei sitten haluttu tehdä?
Kiinniottotilanteissa tapahtuvat vahingot ja loukkaantumiset johtuvat aina siitä, että kiinniotettu alkaa vastustelemaan. Jos kiinniotettu ei vastustele, niin ei silloin kukaan loukkaa itseään saatika menetä henkeään.
Mitäs satutatte ja olette niin väkivaltaisia ja kovakouraisia ja pelottelette ja uhkailette? Asiakkaita pitää kohdella silkkihansikkain.
Jos et halua ongelmia niin pysy poissa ongelmista äläkä hanki niitä itsellesi. Ymmärrätkö? Turha kitistä jälkikäteen jos itse on syypää.
Mikä sinä olet täällä sanelemaan kenellään yhtään mitään.
Tarkoitatko, että jos joudutaan ongelmiin vartijoiden kanssa pääset hegestäs??
Miksi sinä hankkiudut sellaisiin ongelmiin, että joudut tekemisiin vartijoiden kanssa? Toisekseen, montako ihmistä Suomessa on todistettavasti menehtynyt vartijoiden toimien takia?
Näillä näkymin yksi ja siinäkin on yksi liikaa. Vartijat ovat tätä nykyä alinta pohjasakkaa! Niistä ei ole muuta kuin haittaa, ihmiset joutuu pelkäämään henkensä puolesta, ei tarvitse mitään väärää tehdä niin raudoitetaan ja hypitäään päälle , yhden ihmisen päällä neljä miestä , oottepa todella miehekkäitä ja turvallisia turvallisuusalan "pahantekijöitä".
Ootko saanut Tinderissä vartijalta pakit?
Älä puolustele sopimattomalla tavalla vartijoita! Naisen kuolema järkyttää syvästi ihmisiä.
Joku jatkuvasti puolustaa vartijoita ja järjestyksenvalvojia vinoilemalla, että kommentoija, joka puolustaa edesmennyttä naista tekee sen siksi, että on "saanut pakit" vartijalta. Minä en ainakaan ole "saanut pakkeja", mutta työni puolesta olen hoitanut potilasta, jonka vartija on pahoinpidellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijat ansaitsevat kuoleman tuomion tekemästään henkirikoksesta.
Tappohan tuo on. Jos viisi "miestä" poistaa yhtä naista ulos kauppakeskuksesta, sen voi halutessaan tehdä ilman että asiakas loukkaantuu. Miksi näin ei sitten haluttu tehdä?
Kiinniottotilanteissa tapahtuvat vahingot ja loukkaantumiset johtuvat aina siitä, että kiinniotettu alkaa vastustelemaan. Jos kiinniotettu ei vastustele, niin ei silloin kukaan loukkaa itseään saatika menetä henkeään.
Mitäs satutatte ja olette niin väkivaltaisia ja kovakouraisia ja pelottelette ja uhkailette? Asiakkaita pitää kohdella silkkihansikkain.
Jos et halua ongelmia niin pysy poissa ongelmista äläkä hanki niitä itsellesi. Ymmärrätkö? Turha kitistä jälkikäteen jos itse on syypää.
Mikä sinä olet täällä sanelemaan kenellään yhtään mitään.
Tarkoitatko, että jos joudutaan ongelmiin vartijoiden kanssa pääset hegestäs??
Miksi sinä hankkiudut sellaisiin ongelmiin, että joudut tekemisiin vartijoiden kanssa? Toisekseen, montako ihmistä Suomessa on todistettavasti menehtynyt vartijoiden toimien takia?
Näillä näkymin yksi ja siinäkin on yksi liikaa. Vartijat ovat tätä nykyä alinta pohjasakkaa! Niistä ei ole muuta kuin haittaa, ihmiset joutuu pelkäämään henkensä puolesta, ei tarvitse mitään väärää tehdä niin raudoitetaan ja hypitäään päälle , yhden ihmisen päällä neljä miestä , oottepa todella miehekkäitä ja turvallisia turvallisuusalan "pahantekijöitä".
Ootko saanut Tinderissä vartijalta pakit?
Älä puolustele sopimattomalla tavalla vartijoita! Naisen kuolema järkyttää syvästi ihmisiä.
Joku jatkuvasti puolustaa vartijoita ja järjestyksenvalvojia vinoilemalla, että kommentoija, joka puolustaa edesmennyttä naista tekee sen siksi, että on "saanut pakit" vartijalta. Minä en ainakaan ole "saanut pakkeja", mutta työni puolesta olen hoitanut potilasta, jonka vartija on pahoinpidellyt.
Otatko pulttia jokaisesta vastaasi tulevasta tapauksesta samalla lailla JOS olet hoitaja?
Mielenterveytesi ei kestä tällaista kauaa jos vapaa-ajalla et pääse irti näistä tapahtumista.
Vaikka en ikinä usko että olet edes työelämässä saati sitten hoitaja.
Kuka täällä kirjoittelee hermonsa jo menettäneenä näppäimet vaahdossa. Rauhoitu hyvä ihminen. Rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä nyt kuulunut mitään uutta? Lopettiko poliisi yleisön informoinnin kun huomattiin ettei suomalaisia mikään liikuta eivätkä lähde barrikadeille vartijaväkivaltaa vastaan. Surullista.
Poliisi ei voi informoida keskeneräisiä tutkimuksia. Poliisi sanoi, että tapaus on yhteiskunnallisestikin tärkeä ja se tutkitaan erittäin perusteellisesti. Pian varmaan saamme kuulla asiasta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä tragedia voi näin päättyä , että se lakaistaisiin maton alle? Sitäkö ne tässä odottaakin , että unohdettaisiin ja jatkettais niin, kuin mitään muka ei olisi tapahtunutkaan?
Pitäisikö lehdistölle antaa tästä juttu vinkki?
Olisko niin etteivät ole kuulleet tapauksesta, mistähän me olemme tästä kuulleet?
Soitapas iltapäivälehdille niin katsotaan.Tiedän kyllä että tietävät, että tälläinen järkyttävä tragedia on tapahtunut, mutta ehkä tai odottavat tietoa tai vink vink.
Miksi panttaat tietoa jos sitä sinulla on?
Olet siis vartijoiden puolella tai juttu on jo selvitetty ja nainen on itse aiheuttanut käytöksellään kuoleman tai saanut sairauskohtauksen.
Eiköhän riitä tämä läyhääminen selvässä asiassa.
Edesmennyt nainen ei tehnyt mitään, minkä vuoksi hänen olisi pitänyt päätyä ruumispussiin.
Hävetkää kaikki, jotka puolustelette vartijoita ja järjestyksenvalvojia. Katsokaa itse videoilta, mitä he tekivät ja mitä jättivät tekemättä. Videoilta on olemassa lukuisia.
Vierailija kirjoitti:
Hävetkää kaikki, jotka puolustelette vartijoita ja järjestyksenvalvojia. Katsokaa itse videoilta, mitä he tekivät ja mitä jättivät tekemättä. Videoilta on olemassa lukuisia.
Ketään ei syyttä raudoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei syyttä raudoiteta.
Mitään ei olla opittu tästäkään tragediasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä nyt kuulunut mitään uutta? Lopettiko poliisi yleisön informoinnin kun huomattiin ettei suomalaisia mikään liikuta eivätkä lähde barrikadeille vartijaväkivaltaa vastaan. Surullista.
Poliisi ei voi informoida keskeneräisiä tutkimuksia. Poliisi sanoi, että tapaus on yhteiskunnallisestikin tärkeä ja se tutkitaan erittäin perusteellisesti. Pian varmaan saamme kuulla asiasta lisää.
Hyvä tietää, että tragedia tutkitaan huolelllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä kirjoittelee hermonsa jo menettäneenä näppäimet vaahdossa. Rauhoitu hyvä ihminen. Rauhoitu.
On hyvä asia, että kansalaiset pitää esillä Ison Omenan tragediaa. Ehkä tämäkin osaltaan auttaa siihen, että turvallisuusalan ongelmiin puututaan. Monet vartijat, järjestyksenvalvojat, poliisit jne. kohtelevat ihmisiä liian röyhkeästi ja kovakouraisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä asia, että kansalaiset pitää esillä Ison Omenan tragediaa. Ehkä tämäkin osaltaan auttaa siihen, että turvallisuusalan ongelmiin puututaan. Monet vartijat, järjestyksenvalvojat, poliisit jne. kohtelevat ihmisiä liian röyhkeästi ja kovakouraisesti.
On todellakin. Luottamus alaan on kuitenkin ehdoton edellytys sen toiminnalle. Ala on kasvanut valtavasti johtuen mm. kaupunkirakenteiden muutoksista ja yleensäottaen turvallisuusalan kehityksestä. Ison omenan tapaus on todella valitettava ja en kommentoi sitä ennenkun viranomaiset ovat saaneet esitutkinnan valmiiksi. Avarnin tapaus on sitten taas täysin rikollista toimintaa.
Fakta on kuitenkin se että julkiset turvallisuusalan toimijat eivät pärjää ilman yksityistä puolta. Poliisi on entistä enemmän asiantuntijaorganisaatio ja vartijoiden toimiminen ensivasteena säästää valtavasti heidän resurssejaan. Täytyy huomioida, että viimekädessä vastuu siitä, ketä vartijoista on hyväksytty on poliisilla ja hyväksymisprosessista sekä valvonnasta olisi hyvä käydä keskustelua.
Olen itse toiminut alalla 10 vuotta. Toimin edelleen koska nautin ammatistani ja ei, en ole poliisikoulun reputtanut, vaan opiskellut alaa Turvallisuusalan ammattitutkinnon, sekä turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon.
Luottamus saadaan hitaasti, mutta se menetetään nopeasti. Ja nämä Avarnin ja securitaksen tapaukset syövät omaa ammattiylpeyttä. Suurin osa meistä haluaa toimia oikein ja lain puitteissa.
Toivon että tulevassa selvityksessä alalle asetetaan vähimmäiskoulutusvaatimukseksi turvallisuusalan tutkinto. Tämän on vartijoista ja järjestyksenvalvojista kuitenkin tilastollisesti yli puolet suorittanut ja olen omassa työssä huomannut sen hyödyn, niin työkavereilla kuin itselläni. Meidän yrityksessä tutkinnon suorittamisprosentti on 80% luokkaa, mikä nousee kunhan uusimmat oppisopimuskoulutetut valmistuvat.
Tarkennuksena ensivasteella tarkoitin yleistä ensiarvion tekoa poikkeustilanteessa, en pelastusalan ammattilaisten toimintaa. 90% poikkeustapauksista on kuitenkin sellaisia, missä ei viranomaisia tarvita. Vartija kun on valmiiksi paikalla arvioimassa tilanteen, niin viranomaisten ei tarvitse olla kokoajan juoksemassa paikalle.
Poliisit eivät ehdi jokaista väärää murtohälytystä tarkastaa tai partioida kauppakeskuksissa, sairaaloissa pienimuotoisia poikkeustilanteita hoitamassa. Heille kuuluu vaativammat tehtävät.
Mua oksettaa nuo kirjoitukset nyt tässä tilanteessa, kirjoittakaa mitä kirjoitatte "vartijat" se ei nyt tässä muuta sitä tosi asiaa, että syytön ihmienn menehtyi vartijoiden käsiin, en pysty edes kuvailemaan saatikka kuvittelemaan tämän traagisesti menehtyneen ihmisen kauhun hetkiä .
Jättäkää koulutukseen nuo juttunne , siellä ehkä tarpeen.
Naisen hirvittävä kuolema menee syvälle tunteisiin. Samaten voi käydä kenelle tahansa. Jos olet ärsyttävä jonkun mielestä ja tämä valittaa vartijoille tai järjestyksenvalvojille. Nämä käyvät käsiksi, kaatavat maahan ja raudoittavat. Miesjoukko painaa tiukasti lattiaan. Ne eivät välitä avunpyynnöistäsi eivätkä hellitä otteitaan vaikka silminnäkijät varoittavat liiallisesta voimankäytöstä.
Niin oliko ne pakit tullut joltain vartijalta?
😆😆😆
Koita nyt ymmärtää, että jos vartijat selviävät tästä ilman seuraamuksia niin vartijoiden toiminta on sen jälkeen , kuin villissä lännessä.