Mihin kiinnität ensimmäisenä huomiota kyläpaikassa (siisteys)?
Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Monesti on imuroitu ja pesty lattiat, mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle.
Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla.
Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus.
Myös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja tiskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.
Ei hitto mikä analyysi :D Ei se kyllä täysin noin mene.
Ilmapiiriin, kodikkuuteen. Onko kyseiseen kotiin hyvä tulla.
Mummoni sanoin: Jo eteisestä tietää minkälaisia ihmisiä talossa asuu.
Itsellä no se eteinen, keittiön tasot ja wc pistävät silmiin.. Varsinkin nyt korona aikana pitäisi olla hyvinkin puhdasta ja raikasta, ja käsipyyhkeet joka päivä vaihdettava ja wc yms mihin kosketaan desinfioitava.
Lapsuuden kodissa oli paikat aina vähän sekaisin, joten en ole jaksanut muiden siisteyteen kiinnittää huomiota. Tosin veljellä kun käyn kylässä, niin kompastun ensimmäisenä siihen metrin korkuisen vaatekasaan eteisessä, sitten kun olen toennut, niin kävelen keittiön ohi ja lykkään käteni johonkin paskaan saarekkeessa.
Minulla oli joskus sellainen siivoushullu opettaja, ja muistan kun hän kerran sanoi että kodin siisteyden näkee jo rappukäytävässä postiluukusta. Onko se puhdas.
Hänellä oli kaksi lasta ja mies. Varmasti painajaismainen koti asua.
Kiinnitän huomioni siihen, että kaikkien muiden kodit ovat siistimpiä kuin omani. Ap:n koti on todennäköisesti neuroottisen siisti minun silmissäni.
Pidän kotini aina siistinä itseäni ja lapsiani varten, en niinkään vieraiden takia. Ei mitään turhaa roinaa tasoilla, lipastoilla eikä pöydillä. Keittiön kaapit ovat säilytystä varten, ei työtasot. Kaikki esillä olevat tavarat tarkkaan harkittuja. Kotini ei ole kliininen tai suoraan sisustuslehdestä, mutta puhdas, kodikas ja jokainen huonekalu ja tekstiili ovat toisiinsa sopivia.
En hirveästi vahtaile mitään ympärille kyläpaikoissa, mutta on muutama asia, joita yleensä joutuu ihmettelemään lähes aina.
Jos vessa on samalla myös kylppäri, niin miksei käsipyyhettä meinaa löytää mistään? Voisiko se olla puhdas ja jos sen on sijaittava samassa naulakossa kuin kaikki muutkin pyyhkeet, voisiko se olla jotenkin merkitty käsipyyhkeeksi.
Voisiko vessapaperia olla enemmän kuin se roikkuva viimeinen palanen? Ja huushollissa käsisaippuaa.
Ja naulakossa tilaa vieraan takille?
Vaikka olen itsekin lapsiperheen äiti, en silti halua tunkea tunkemalla takkiani niin tiiviiseen naulakkoon, missä se joutuu tiukasti märkien ja kuraisten toppahaalarien väliin.
Yleinen siisteys ja järjestys, kylppärin ja keittiön puhtaus, ilman raikkaus/tunkkaisuus.
Meille jos joku tulee kylään, siisteystaso riippuu siitä onko siivoamassa ollut minä vai puoliso. Molemmat kyllä imuroi ja pyyhkii pinnat, jos tarvetta on, mutta siihen se puolisolla sitten jääkin. Vessalle hän ei tee mitään (siivoaakin sen ehkä kaksi kertaa vuodessa, kun minä vähintään kerran viikossa), ei katso onko puhtaita pyyhkeitä tai tarpeeksi vessapaperia. Ei tuuleta tai vie biojätteitä pois (kokkaillessakin usein unohtaa laittaa liesituulettimen päälle). Eikä katso onko eteisessä tilaa takeille ja kengille. Jättää tavaransa lojumaan mihin sattuu, niin ettei tiedä mihin istua tai laskea kahvikuppi. Itse siistimpänä ja muita huomioivana henkilönä nolottaa tulla kotiin, jos vieraat ovat tulleet kun en ole ollut paikalla.
Tällaiset asiat ovat niitä joihin kiinnittää huomiota vierailulla, koska siltä ei voi välttyä. Takki ja kengät on pakko laittaa johonkin. Vessassa käydessä on ikävää jos ei tiedä mihin kuivata kätensä, saati jos ei uskalla koskea pyyhkeeseen. Tunkkaisen tai ruuanhajuisen asunnon huomaa, halusi tai ei. Ja se, ettei tiedä mihin voi istua, sitten vaivaantuneesti kysellä, voinko siirtää tämän läjän tästä johonkin. Ihan sama onko pöydän alla tai päällä pari murua, tai hyllyssä pölyä, ne eivät vaikuta suoraan vierailijan kylässä olemiseen.
En minä mene vierailulle paikkoja syynäämään.
Väkisinkin sen panee merkille, jos asunnossa on kovin epäsiistiä. Likainen vessa on epämiellyttävä likaisine pyyhkeineen eikä likainen keittiö houkuttele syömään talossa mitään. Olen kyllä kahvit juonut todella likaisessakin kämpässä, talon ihmiset kuitenkin tärkeimmät.
Jos on perussiistiä niin tuskin mihinkään siisteyteen liittyvään vaan esim. sisustukseen ja kotoisuuteen
- Sisään astuessa ei pitäisi tulvahtaa tunkkaista tuoksua.
- Eteisen tulee olla siisti ja tilaa vieraiden kengille ja takeille.
- Wc siisti, pönttö ja lavuaari + selkeästi vieraille osoitettu pyyhe ja riittävästi vessapaperia.
- Keittiö yleisilmeeltään siisti ja pöytä pyyhitty.
- Ei kaikenmaailman rojua ympäri taloa ja lattia imuroitu
Sitten asia mitään kukaan ei vielä ole maininnut:
KAHVIPANNU !
Kun emäntä kysyy otanko kahvia, vilkaisen kahvinkeitintä ja jos se on likainen, niin en todellakaan ota.
Hyi hitto miten saastaisia kahvinkeittimiä ihmisillä onkaan!
Haju tai tuoksu riippuen asunnosta.
Kyllä mä siihen henkilöön katson ja riisunko kenkäni.
Ainakaan vessaa en mene syynäämään, koska se on yksityisempää aluetta vieraassa kodissa..
Edellä mainittujen wc:n ja keittiön siisteyden lisäksi sisäilman raikkaus on aika tärkeää, eli jos ei ole koneellista ilmanvaihtoa tai -puhdistusta, niin kunnon läpivetotuuletus vähän ennen vieraiden sovittua saapumisaikaa. Hapetonta sisäilmaa ei millään huonetuoksuilla pysty häivyttämään.
Muuten kyllä ymmärrän, että asunnon siisteyteen vaikuttaa aika paljon ruokakunnan kokoonpano; perheessä, jossa on pikkulapsia, ei joka kolkka ole yhtä tiptop kuin vaikkapa hyväkuntoisen eläkeläisparin kotona.
Haju ja huoneilman raikkaus. Toivoisin, että kun on vieraita, niin tuuletettaisiin moneen kertaan. Kaikki muu on yhdentekevää, jos et saa happea ja mietit koko ajan, miten päästä pois täältä.
Omassa kodissani ei todellakaan ole aina siistiä mutta ihan perusasiat:
-vessassa saippuaa, paperia ja puhdas käsipyyhe, pytty siinä kunnossa ettei siihen ällötä istua
-jos juodaan kahvia niin puhtaat kupit ja kahvipannu
-haju, siis joillakin haisee oikeasti pahalta, likaiset pyykit, tupakointi, likainen lemmikin hiekkalaatikko tmv
Ja tämä kertoo, ettei sinulla ole huumorintajua ollenkaan.
-eri