Millaisilla asioilla saa sisustuksessa aikaan ns. vau-efektin?
Ihastusta, ihmettelyä hyvällä tavalla? Miten saisi tavalliseen kotiin tuollaista?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Live, love, laugh-sisustustarrat ja tokmannilta ostetut tähtityynyt saavat aina vieraan huokailemaan ennen pulahtamista puhallettava porealtaaseen.
No minussa ei aiheuttaisi mitään huokailuja. Tarroista en pidä enkä tähtityynyistä eikä se poreallaskaan mikään ihmeellinen asia ole. Mulla oli 6000e poreallas (ei puhallettava) vuoden. Sitten kyllästyin siihen ja myin pois.
Vitsi taisi mennä viheltämällä pään yli.
Pointti oli se että nuo massatarrat ja tähtityynyt ovat junttiuden ja sieluttomuuden huippu.
Mutta pääsipähän leuhkimaan kalliilla porealtaallaan ja sillä että on varaa hankkiutua siitä eroon ihan vaan siksi ettei huvita, pikkuraha.
Noloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Live, love, laugh-sisustustarrat ja tokmannilta ostetut tähtityynyt saavat aina vieraan huokailemaan ennen pulahtamista puhallettava porealtaaseen.
No minussa ei aiheuttaisi mitään huokailuja. Tarroista en pidä enkä tähtityynyistä eikä se poreallaskaan mikään ihmeellinen asia ole. Mulla oli 6000e poreallas (ei puhallettava) vuoden. Sitten kyllästyin siihen ja myin pois.
Pointti oli se että nuo massatarrat ja tähtityynyt ovat junttiuden ja sieluttomuuden huippu.
Tässäkin hyvä esimerkki makuasioista että sä et pidä niistä enkä minä eikä moni muu mutta he pitävät niistä keillä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pääsipähän leuhkimaan kalliilla porealtaallaan ja sillä että on varaa hankkiutua siitä eroon ihan vaan siksi ettei huvita, pikkuraha.
Noloo.
Harvassa on ne asiat mitkä ei olis noloa jonkun mielestä. Säkin omistat/teet asioita mikä on noloa jonkun mielestä t:eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin hyvä esimerkki makuasioista että sä et pidä niistä enkä minä eikä moni muu mutta he pitävät niistä keillä niitä on.
Jos otetaan ääripäänä joku Buckinghamin palatsin sisustus, niin kyllä siellä vastapainona on aivan toisella laidalla nämä Live Love Laugh wt-tarrat ja tähtityynyt Ikea-kalusteineen.
Siihen välille mahtuu kaikenlaista ja johon osuu maailman väestöä tarkastellen kaikkien ihmisten asumusten sisuskalut.
Toki joku tykkää niistä seinälle liimattavista mietelausetarroista ja tähtikuvioista mutta kyllä ne silti huonoa makua osoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Taide antaa vau-efektin heille, jotka ymmärtävät taiteen päälle. Valaistus taas voi antaa vau-efektin kaikille.
Minä vastaan, että harmonia, yhdellä isolla väripilkulla. Minulle on värien yhteen sointuminen ja harmonisuus ovat todella tärkeitä. Toisille se voi olla tylsää, mutta minulle se antaa vau-efektin, kun harmoniaan on istutettu yksi hallitseva erikoinen juttu. Se voi olla vaikka iso taidetaos, erikoinen kuninkaallinen nojatuoli, vanhan ajan iso peili tai täytetty seepra. Minkä nyt sattuu löytämään.
Alapeukku täytetystä seeprasta.
Oksennus.
Harmoninen, esteettinen kokonaisuus, jossa jotain persoonallista. Siisti, puhdas koti. Ei Isku/Asko-sisustus. Ei liian kliinistä.
Ihmettelen viestejä joissa sanotaan "makuasioista ei voi kiistellä".
Kai sillä nyt on väliä, onko niihin kalusteisiin tai puitteisiin käytetty mielettömästi käsityötä, aikaa ja vaivaa sen alkuperäisen tekijän toimesta, vai onko ne tuotettu muovista jossain kiinantehtaassa ja länttäisty seinille?
Se ensimmäinen vaihtoehto näyttää siksi hienolta, kun sen eteen on nähty vaivaa. Siihen on mennyt monen ammattilaisen satoja työtunteja, oli sitten puuseppä, maalari, remontoija jne.
Sen tähtilogo on printattu miljoonan muun samankaltaisen kanssa jossain massatehtaalla vuonna 2019 ja se on sieltä päätynyt suomalaisen Tokmannin alelaariin. Mitä muuta sen pitäisi aiheuttaa kuin yhdentekevän suhtautumisen tai tylsistymisen?
Esim. vanhat kartanot ovat usein upeita sisältä siksi, kun sekä sisustuksessa että puitteissa on käytetty niin paljon mielikuvitusta, vaivaa ja aikaa. Siksihän osa niistä on myös suojeltu siten ettei niitä *saa* rempata sakon uhalla sellaisiksi valkoisiksi Live Love Laugh paikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneeseen pari taulua kaunokirjoituksella:
1. Live, laugh, love
2. Don't dream your life, live your dream
3. HOME
HOME teksti käy asuntoihin joissa on homevaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään isoista hyvin hoidetuista viherkasveista ja oikein niihin kohdistetuista valoista.
Selkeät linjat, krääsättömyys, siisteys ja tarkoituksenmukaisuus ovat itseäni miellyttävät asiat.
Käyn työni takia erilaisten ihmisten asunnoissa. Asunnoista pienimmät ovat ehkä jotain 25 m2 kokoisia yksiöitä ja isoimmat valtavia kartanoita.
En ehdi paljoa tietenkään ympärilleni katsomaan, mutta tuo krääsättömyys ja siisteys ovat usein ne myönteisimmät asiat, joista tulee hyvä fiilis koko paikasta.
Hieno iso maalaus, jossa on hyvät värit ja aihe. Sellainen on muutenkin arvokas ja aikaa kestävä hankinta, jos on oikean ammattilaisen tekemä. Gallerioista ja vaikka taiteilijaseurojen sivuilta löytyy helposti. Ystävälläni on olohuoneessa upea maalaus, ja jaksan ihailla sitä joka kerta heillä käydessä. Itselläni paljon pienempi, haaveilen yhtä vaikuttavasta kuin hänellä.
Tapetoi tehosteseiniä rumilla tummilla isokuvioisilla tapeteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majoittaisitko itse esim. Mannerheimin tms. arvovieraan tuollaiseen LiveLoveLaugh-helvettiin?
Mikä ettei. Ainakin minä oletan vieraitteni olevan sen verran sivistyneitä, että ymmärtävät pitää mökyt maassaan sisustuksesta, me käki joku osoittaa heille vieraanvaraisuutta majoituksen muodossa. Ainakin Mannerheimin itsensä makuuhuone oli todella askeettinen.
Jokaisen pitäisi pyrkiä siihen, että sisustus miellyttää itseä. Itselle ei ole kauheasti väliä miltä näyttää ja sopiiko kaikki yhteen. Arvostan helppohoitoisiutta , käytännöllisyyttä ja mukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Luota siihen, mikä sinusta on vau.
Jos et tiedä, mikä on sinusta vau, kerää jostakin kasa naistenlehtiä. Leikkaa lehdistä ihan kaikki ne kuvat, joista tykkäät ja koosta niistä jonkinlainen kollaasi. Näet kollaasista helposti, mistä väreistä tykkäät ja millainen tyyli miellyttää. Jos kuvissasi on useampia auringolaskuja niiden väri on ehkä sinun juttusi. Tai jos kuvissasi on paljon itämaisia aiheita saatat tykätä itämaisista esineistä ja tekstiileistä.
Jos sisustus on matkittua, päälle liimattua, epäaitoa, liian trendikästä se ei tee vau-vaikutusta.Näyttävät ehkä hyviltä, harkituilta. mutta ovat onttoja ja tylsiä. Mitä enemmän uskallat tuoda omia suosikkejai kotiisi sen enemmän se on vau.
Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.
Kuten sanoin tuolla ekalla sivulla, en itse osaa sisustaa. En siis yhtään. Joissain kodeissa kun käy, on ne hurjan kauniita ja sitä vaan katselee ympärilleen että onpa kaunista. Jälkeenpäin en kuitenkaan osaa eritellä tarkkaan että mikä sen vau-efektin tekee enkä siis osaa toteuttaa sitä omassa kodissani. Olen yrittänyt mutta lopputulos ei ole kuitenkaan ihan onnistunut.
Siksi siis tämä ketju. Että saisin vinkkejä siitä että millaiset jutut tarkalleenottaen on sellaisia jotka ihmisiä ihastuttaa, sitten tarkastelen niitä ja päättelen että olisiko se sellainen asia joka on ollut ihailemissani kodeissa.
En ole kaikkia kommentteja vielä lukenut, mutta moni on jo haukkunut minua muille sisustamisesta. Olisi mielenkiintoista kuulla perustelunne? Tästä ei ole kyse, vaan nimenomaan siitä että etsin itselleni näitä asioita. Ihan niin kuin ihmiset (myös minä) katselevat sisustuslehtiä/pinterestiä tms saadakseen ideoita, ei tämä eroa siitä ollenkaan. Tämä ketju vain yhtenä keinona lisää ideoidenkeruuseen. Tuskin heitäkään haukutaan siitä että sisustavat muita varten.
Arkkitehtina sanoisin, että siistillä, harkiten ja persoonallisesti sisustetulla kodilla harvoin menee pieleen.
Säästetut alkuperäisosat, esimerkiksi kaapit ja tulisijat (nykyelämän tarpeet huomioiden), osoittavat myös taiteen arvostusta. Kaikkea vanhaa ja toimivaa ei kannata repiä alas tai maalata kalkkimaalilla valkoiseksi.
Näyttää myös mauttomalta, jos asunnon aikakausi ja sisustusvalinnat riitelevät keskenään - esimerkiksi retroasunnossa kalanruotoparketit, tai vanhassa hirsitalossa joku spottihelvetti.
Kauniit hirsiseinät, wautsi. Kauniit, kukkivat hyvinhoidetut kukat.
Vierailija kirjoitti:
Korkea huonekorkeus, isot ikkunat. Kauniit laadukkaat pintamateriaalit (puu/kivilattia, siistit listat). Valaistus ja sen sävy. Materiaaleina puu, lasi, villa.
Ei materiaalit tee wau efektiä, olet käsittänyt tämän nyt vähän väärin. Moni laatumateriaaleista tehty koti on tylsä. Beigeä lattiaa, seinää,kaapinovea. Ei kysytty sitä paitsi materiaaleja vaan sitä wau efektiä!
Täytyy sanoa ettei luo mielenkiintoa yksikään valkoinen tai greige yksivärinen koti. Joku voi kuvitella että kallis parketti on hänelle koko huoneiston erikoisin ja kaunein kiintopiste, mutta yksiväriset kokonaisuudet ovat sisustuksessa tylsiä ja todella helppoja ratkaisuja. Näkee ettei ole omaa makua ja uskallusta hankkia esimerkiksi väriä sisältävää mattoa tai taidetta tahi suurta viherkasvia.
Siis makuasioita. Ei kaikki ihmiset arvosta samoja puitteita