Haju -ja makuaistien palautuminen koronan jälkeen?
Miten kauan haju -ja makuaisitien palautuminen koronan jälkeen oikein voi kestää? Itselläni hävisi molemmat aisit aivan täysin muutamaksi päiväksi, kun sairastin koronaa. Sen jälkeen alkoivat vähän palautua, mutta nyt on taas tullut yhtäkkiä takapakkia etenkin hajuaistin kanssa. Pari viikkoa tässä on mennyt näin.
Kommentit (58)
Joku kertoi että muut maut maistaa mutta ei kokista. Kyllä sellaista tapahtuu vaikka erikoiselta kuulostaa.
Minulla flunssa tuli viikko sitten. Ei kyllä välttämättä korona, kun perhe, mistä uskon sen saaneeni, ei ollut koronassa vaan joku muu tauti. Hajuaisti kuitenkin poissa, edes hajuvesiä en haista kuin ehkä tuurilla 0,01% verran kun oikein nuuhkaisee. Uskon, että makuaisti on ihan kunnossa, en vain maista normaalisti tuon puuttuvan hajuaistin takia. Toisaalta, olen vielä tukkoinen, joten ehkä (toivottavasti) se hajuaisti vielä tästä palautuu...
Minulla nyt hajuaisti sekä makuaisti molemmat täysin poissa....ahdistaa tilanne!!. Korona toki alkoi 5 päivää sitten, vielä hiukan on yskää ja nenä valuu. Tämä, että ei haista mitään hajuja on kauheaa!!! Toivottavasti palautuu molemmat...edes makuaisti, että voisi nauttia ruoasta.
Monta vuotta sitten sairastin, eikä ole vieläkään kunnolla palautunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hajuvääristymiä oli yhteensä ehkä kolme vuotta, sairastin lähes oireettomana 2020. Koko ajan nenässä haisi savulta. Ja tosiaan oire meni välillä kuukausienkin ajaksi pois, mutta tuli sitten taas takas.
Ennen koronaa hajuaistin äkillinen häviäminen tai vääristyminen liitettiin mm. Alzheimerin tautiin. Eli ei se tosiaan kovin hyvää lupaa aivoterveyden kannalta.
Vaikka koronan aiheuttamat maku- ja hajuoireet on melko yleisiä, niin ei se niistä harmittomia tee. Uskon että edessä on kansanterveydellinen katastrofi jonkun vuoden kuluttua.
Paitsi että asiaa tullaan satavarmasti vähättelemään terveydenhuollon osalta. Päävikaisia kaikki, kuten aikoinaan HIV:Iin sairastuneet...
6kk suurinpiirtein, oletan että nyt alkaa olla taas kunnossa. Hankala se on arvioida onko ne täysin palanneet ja vieläkin tuntuu aistien vahvuus vaihtelevan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muuten nyt palautuneet aistit täysin (haju- ja makuaisti häipyivät koronassa tasan kuukausi sitten ja alkoivat palautua muutaman päivän sisällä), mutta vaniljasokerin haistan vain hyvin vaimeasti. Olen nuuhkinut kokeeksi lähes kaikki mausteet ja tuoksuvat ruoka-aineet kotonani, ja kaikki tuoksuvat normaalilta ja normaalilla voimakkuudella, samoin shampoot yms. Vain vaniljasokeri on vaimea, myös sen maku on vaimea.
Erikoista että hajureseptorit eivät toimi normaalisti vain yhden tietyn spesifin tuoksun kohdalla. En tiennyt että tämä edes on mahdollista.
Kyllä se tosiaan noin menee. Itselläni makuaisti säilyi, mutta hajuaisti lähti kokonaan, kun koronan alkamisesta oli mennyt viikko ja olin jo paranemaan päin. Aloitin heti hajuharjoittelun kaikella, mitä kotoa löysin ja keksin. Aluksi en haistanut yhtään mitään, edes eteerisiä öljyjä tai hajuvettä. Mutta nuuhkin kaikkea mahdollista muutaman kerran päivässä. Voi sitä onnea, kun erottui ensimmäinen vaimea tuoksu.
Se oli jännä, että saatoin jo haistaa hyvin miedonkin tuoksun (esim. sitruunakeksi tai tomaatti) mutta jokin vahva tuoksu pysyi vielä poissa. Tietyt keskenään aivan eri asiat linkittyivät toisiinsa, ts. katosivat ja palasivat yhtäaikaa. Kahvi oli viimeinen joka palasi ja aina ensimmäinen joka hävisi. En muista varmaksi, mutta mulla saattoi tuo vanilja olla niitä jotka palasi ensimmäisten joukossa. Järjestys oli kumminkin aina sama. :D
Useampana aamuna hajuaisti oli kokonaan poissa, mutta iltaa kohden palasi kokonaan tai osittain. En muista kauanko meni, ettei se enää hävinnyt ollenkaan. Ehkä viikko tai korkeintaan pari. Uskon, että tuo ahkera hajuharjoittelu auttoi. Seuraavaksi minusta tuntuikin jonkin aikaa, että hajuaistini oli pitkän aikaa entistä parempi. Kai se sitten tasaantui jossain vaiheessa. Koronasta nyt yli 1,5 vuotta eikä ole ollut mitään oireita aistien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla oli kateissa liki puoli vuotta. Itsellä taas ei kadonnut lainkaan, kaikki boosteritkin saatu joka taisi auttaa 👍
Ihmettelen että miksi edes sairastuit kerta noin hyvin rokotettu.
Vuosia sitten sairastetun koronan jälkeen haju- ja makuaistit olleet edelleen surkeat ja vääristyneet. Nyt uusi tartunta vei ne jälleen täysin. En jaksa tätä.
Ensimmäinen koronatartunta juuri nyt päällä ja haju- sekä makuaisti katosivat heti ensimmäisenä sairauspäivänä. Onko niiden menettäminen miten pitkäaikaista nyt liikkeellä olevassa muodossa?
Minulla nyt korona ollut muutaman päivän. Ei kuumetta, mutta olen tukkoinen. Lisäksi päänsärkyä ja silmien väsymystä. Maku- ja hajuaisti hävisivät 2 päivää sitten. Päivällä ehkä paras, jolloin voi jotain ihan pientä maistaa/haistaa. Aamulla ja illalla ei mitään. Tulisipa pian takaisin. Olen vielä raskaana rv35 ja synnytys lähenee, niin ahdistaa senkin puolesta koko homma.
Minulla katosi hajuaisti tänään lauantaina. On koronaoireiden 5. päivä ja Paxlovidin 3. päivä. Maistan suolaisen ja makean. Haistan vain inkiväärin hyvin lievästi. Huomasin hajuaistin kadonneen, kun leikkasin sipulia enkä haistanut sitä eikä silmät alkaneet vuotaa, kuten ennen. Sitten haistoin läpi anis, kumina ja fenkoli, kun leivoin sämpyöitä. En haistanut niitä enkä valmiin leivän tuoksua. Katsotaan palautuuko ja milloin.
Niitä pitää treenata, esimerkiksi tuttuja perusmakuja ja -hajuja kokeillen. Mä aloitin jo silloin kun testi näytti vielä positiivista.
Mulla on muuten nyt palautuneet aistit täysin (haju- ja makuaisti häipyivät koronassa tasan kuukausi sitten ja alkoivat palautua muutaman päivän sisällä), mutta vaniljasokerin haistan vain hyvin vaimeasti. Olen nuuhkinut kokeeksi lähes kaikki mausteet ja tuoksuvat ruoka-aineet kotonani, ja kaikki tuoksuvat normaalilta ja normaalilla voimakkuudella, samoin shampoot yms. Vain vaniljasokeri on vaimea, myös sen maku on vaimea.
Erikoista että hajureseptorit eivät toimi normaalisti vain yhden tietyn spesifin tuoksun kohdalla. En tiennyt että tämä edes on mahdollista.