Haju -ja makuaistien palautuminen koronan jälkeen?
Miten kauan haju -ja makuaisitien palautuminen koronan jälkeen oikein voi kestää? Itselläni hävisi molemmat aisit aivan täysin muutamaksi päiväksi, kun sairastin koronaa. Sen jälkeen alkoivat vähän palautua, mutta nyt on taas tullut yhtäkkiä takapakkia etenkin hajuaistin kanssa. Pari viikkoa tässä on mennyt näin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mulla palautui muutaman päivän poissaolon jälkeen käytännössä täysin mutta nyt taas kateissa. Outoa.
Mutta joo, pidän hyvänä merkkinä sitä että on jo kerran palautuneet.
Hajuaistia voi treenata. Eilen katosi, kun kaksi päivää alkamisesta, mutta aamulla haistoin neilikkaa jo vähän. Viimeksi kesti muutaman päivän, ennenkuin palautui.
Vierailija kirjoitti:
Hajuaistia voi treenata. Eilen katosi, kun kaksi päivää alkamisesta, mutta aamulla haistoin neilikkaa jo vähän. Viimeksi kesti muutaman päivän, ennenkuin palautui.
Kyllä ton kaikki tietänee. Erikoista on että hajuaisti menee on ja off.
Minulla kesti 3 päivää että jonkin verran palautui. Perjantaina heikkeni makuaisti, lauantaina hajuaisti, sunnuntaina en enää haistanut tai maistanut yhtään mitään. Kissaa ruokkiessa nuuhkaisin ruoka-astiaa...en haistanut mitään. Tuoksukynttilä....ei mitään. Jääkaapista avasin kipollisen roquefort-juustoa....ei mitään. Suihkautin huonetuoksua....ei mitään. Otin shotillisen rommia...ei siitäkään mitään. Oli tosi pelottavan tuntuista menettää kaksi aistia noin täydellisesti.
Tiistaina alkoi makuaisti pikkuhiljaa palautua, ja eilen hajuaisti. Makuaisti on nyt jo vahvempi mutta hajuaisti on vielä heikko.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tuota aistien katoamista tapahtunut myös tällä omikronilla? Luulin, että se vaara oli vain noissa vaarallisemmissa versioissa?
Muistaakseni nimenomaan omikronin tapauksessa mulla vääristyi noi aistit. Pari viikkoa kaikki haisi ja maistui kärähtäneelle pölylle. Hiipui siitä sitten onneksi pois ja oikeat aistimukset tulivat alta esiin.
Ekan korona-aallon kohdalla maku/haju aistit lähti pois ehkä kahdeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ton kaikki tietänee. Erikoista on että hajuaisti menee on ja off.
Ainakin osassa tapauksia aistivääristymät johtuu aistihermosolujen tuhoutumisesta ja hermosolujen väärinkytkeytymisestä. Siinä ei harjoittelu auta
Kuukausi ja 10 päivää. Saatan haistaa jotain, ehkä. Mutta en tiedä oliko influ vai flunssa.
Itsellä tällä hetkellä korona ja juon nyt Jaffaa. Maistuu hiilihapotetulta vedeltä, outoa :)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tällä hetkellä korona ja juon nyt Jaffaa. Maistuu hiilihapotetulta vedeltä, outoa :)
Käy ostamassa pullo kalanmaksaöljyä tissuteltavaksi niin saat käytettyä ikävän tilanteen hyväksesi.
Maaliskuun alussa oli korona, nyt alkaa makuaisti palailla ja pari kolme hajuaistimustakin on jo ollut.
Eli erittäin hitaasti.
Mulla hajuvääristymiä oli yhteensä ehkä kolme vuotta, sairastin lähes oireettomana 2020. Koko ajan nenässä haisi savulta. Ja tosiaan oire meni välillä kuukausienkin ajaksi pois, mutta tuli sitten taas takas.
Ennen koronaa hajuaistin äkillinen häviäminen tai vääristyminen liitettiin mm. Alzheimerin tautiin. Eli ei se tosiaan kovin hyvää lupaa aivoterveyden kannalta.
Vaikka koronan aiheuttamat maku- ja hajuoireet on melko yleisiä, niin ei se niistä harmittomia tee. Uskon että edessä on kansanterveydellinen katastrofi jonkun vuoden kuluttua.
Sairastin kolme viikkoa sitten koronan. Maku- ja hajuaisti lähti täysin! Palaili pikku hiljaa mutta on juurikin tuollaista on/off. Toisina päivinä maistan ja haistan melkein normisti ja sitten taas saattaa heikentyä ja tai kadota.
Lisäksi osa ei maistu enää samalta, esimerkiksi pepsi ja cokis maistuu nykyään kuin puhdistusainetta joisi. Kamalaa koska tykkäsin kovasti. :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla palautui muutaman päivän poissaolon jälkeen käytännössä täysin mutta nyt taas kateissa. Outoa.
No nyt ne aistit tulivat taas takaisin! Yhtäkkiä. Näköjään tämä aaltomainen palaaminen on yksi tapa jolla aistit voivat toipua. Ensin ne olivat siis kokonaan poissa. Sitten palautuivat voimakkaasti. Sitten heikkenivät täysin mutta eivät aivan kokonaan kadonneet. Sitten eli nyt palautuivat voimakkaasti. Nyt en panikoi jos ne taas vaimenevat, koska ne ehkä palautuvat taas sitten jossain vaiheessa. Jokaisen aallon, sekä paluun että poistumisen, yhteydessä on tuntunut metallinen maku suussa tai lähinnä kurkussa ja kitalaessa.
Sairastin koronan toukokuussa, eikä hajuaisti ole vieläkään kunnolla palautunut. Suurimmaksi osaksi on, mutta pelottaa jos se ei kokonaan palaudukaan. Minulla oli aiemmin todella hyvä hajuaisti ja hajut ovat olleet tosi tärkeitä minulle.
Täysin hajuttomia ja mauttomia päiviä oli 2 - 3. Sen jälkeen aamuisin alkoi olla joitain hajuaistimuksia, jotka sammuivat päivän aikana. Ajattelin sen johtuvan hermoston väsymisestä. Hauska yksityiskohta oli, että hyvät tuoksut palasi ennen epämiellyttäviä!
Aloitin heti hajuharjoittelun ja onneksi noin viikossa aistit oli palautunut normaaliksi. Mutta aistien äkillinen häviäminen sai arvostamaan niitä entistä enemmän!
Minulla oli haju- ja makuaisti poissa pari viikkoa. Hajuaisti palasi nopeammin kuin makuaisti. Aloin melko nopeasti tehdä hajuharjoittelua. Erikoista oli, että aamuisin ja eritoten iltaisin aistit oli huonommillaan toipumisen aikana, päivällä paremmat.
Sairastin vasta koronan, mulla oli noin viikon maku ja hajuaisti pois.
Tiistaina sairastuin ja vaikka pahimmat flunssaoireet ja kuume alkaa olla ohi, maistan vain pelkän suolan maun nyt ruoissa.
Tavallaan auttaa huomaamaan miten paljon suolaa on monessa ruoassa, esim söin tänään broileriwrapeja ja erittäin suolaisia olivat. Kokeilin syödä myös juustoviipaleen ja metwurstiviipaleen sellaisenaan, kuin suolaa olisi syönyt.
Melkein tekee mieli vain syödä suolattomia ruokia nyt, eivät maistu miltään muttei ainakaan sitä voimakasta suolan makua. Hyvänä puolena voisi sanoa että sydän varmasti kiittää.