Onko itsekästä tehdä lapsi, jos tietää sen melko varmasti olevan sairas
Luin pariskunnasta jotka menettivät lapsensa hyvin pienenä hyvin harvinaiselle ja vakavalle sairaudelle (MSD). Surullinen ja koskettava tarina. Jutussa selvisi myös, että vanhemmille selvisi tutkimuksissa, että he molemmat kantavat sitä geenivirhettä, joka tuon sairauden aiheuttaa. Vaikka siis yhteisen lapsen todennäköisyys sairastua on 25%, päättivät he silti yrittää ja äiti saikin tietää olevansa raskaana vain muutamaa viikkoa esikoisen kuolemasta. Tuo vauva syntyi onneksi terveenä.
Mitä mieltä olet, onko sinusta itsekästä tai väärin hankkia lapsi jos itse tai sekä itse että puoliso ovat sairaita tai vammaisia ja on suuri todennäköisyys, että lapsi tulee olemaan sitä myös?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Epäitsekkäin teko on antaa toiselle elämä.
Jaa vaikka tietäisi sen suurella todennäköisyydellä olevan surkea ja sairas elämä?
Meillä kaikilla on surkea ja sairas elämä.
Jossain määrin joo koska ihan jokainen kokee myös jotain sairautta ja murhetta, mutta aste-erot on kyllä ihan valtavia. Ei tätä mitenkään voi käyttää perusteena sille, että tuskallisista parantumattomista tiloista hyvin todennäköisesti kärsiviä pitäisi tieten tahtoen tehdä maailmaan.
Joku loistavan terveyden omaava voi saada neliraajahalvauksen.
Itsekästä on ennustaa kenenkään elämää.
On hyvin itsekästä. Sen sijaan voi adoptoida, toimia sijaisperheenä tai tukiperheenä. Omien geenien jatkaminen on aina itsekästä ja sairailla ihan järjetöntäkin.
Koirillakin vaaditaan koko ajan geneettisesti sairaiden poistamista jalostuksesta. Kyllä sama pitäisi jokaisen ymmärtää myös ihmisissä.
Tästä asiasta on kompetenssia keskustella vain niillä, jotka joutuvat omakohtaisesti näitä kysymyksiä punnitsemaan. Se, että näitä ihmisiä, jotka näitä valintoja joutuvat tekemään, arvioivat ne, joilla ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta, on kerta kaikkiaan noloa. Toivon että joku edes miettii tätä ennen sen tavallisen paskamyrskyn aloittamista.
Tuollaisessa tapauksessa voidaan seuloa, kun tiedetään, mitä hakea. Ensimmäisen kohdallahan seulonta ei selvittänyt asiaa.
Käsittääkseni koeputkihedelmöityksellä voi myös tutkia, onko alkio terve tuon häiriön suhteen, joten viallista ei tarvitse laittaa kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta on kompetenssia keskustella vain niillä, jotka joutuvat omakohtaisesti näitä kysymyksiä punnitsemaan. Se, että näitä ihmisiä, jotka näitä valintoja joutuvat tekemään, arvioivat ne, joilla ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta, on kerta kaikkiaan noloa. Toivon että joku edes miettii tätä ennen sen tavallisen paskamyrskyn aloittamista.
Höpöhöpö. Eettiset ja moraaliset keskustelut ovat oikeutettuja kyllä ihan kaikille.
Ite oon vela, koska 1) olen sairas ja 2) en halua mahdolliselle lapselleni samanlaista sairauskuormaa kuin itselläni on.
Niin siis lapsettomuushoidoissahan voidaan tutkia onko alkiolla tätä kyseistä geeniä. Sitten luonnollisesti siirretään terve alkio naisen kohtuun. Ei ole automaattisesti lapsettomuustuomio tai tarve adoptoida. Itse vastaavassa tilanteessa laittaisin minulta tai mieheltä putket poikki ja menisimme lapsettomuushoitoihin, jotta saisimme oman, terveen lapsen.
Pienessä kehitysvammassa ei ole mielestäni ns. Mitään, mutta on todella epäitsekästä, jo tietää lapsen kuolevan tai kärsivän koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lapsettomuushoidoissahan voidaan tutkia onko alkiolla tätä kyseistä geeniä. Sitten luonnollisesti siirretään terve alkio naisen kohtuun. Ei ole automaattisesti lapsettomuustuomio tai tarve adoptoida. Itse vastaavassa tilanteessa laittaisin minulta tai mieheltä putket poikki ja menisimme lapsettomuushoitoihin, jotta saisimme oman, terveen lapsen.
Pienessä kehitysvammassa ei ole mielestäni ns. Mitään, mutta on todella epäitsekästä, jo tietää lapsen kuolevan tai kärsivän koko elämänsä.
Oho, korjaus edelliseen: siis on todella ITSEKÄSTÄ, jos tekee lapsen, vaikka tietää tällä mahdollisesti olevan tappava sairaus.
Kyllä on, todella itsekästä. En ymmärrä kuka haluaa jakaa omille lapsilleen omat sairautensa. Lapsi kärsii sitten niistä koko elämänsä. Sairaista vanhemmista syntyy harvemmin terveitä lapsia.
25% mahdollisuus sairauteen ei kyllä ole "melko varmasti".
Vierailija kirjoitti:
Miksi tekisit tieten tahtoen kehitysvammaisen lapsen? Vastuullinen ihminen ei toimi tuolla tavalla. Tuo on sitä itsekkyyttä. Halu saada omat geeninsä lapselle voittaa sen lapsen edun. Mieluummin tekee vammaisen lapsen, kun vaikka adoptoi terveen vauvan. Sairasta.
No mut noissahan sikiö tutkitaan (vaatinee lapsivesinäytteen) jotta raskaus voidaan keskeyttää jos 25% epäonni realisoituu. Ei oo itsekästä.
Nuohan sai tietää kantavansa sitä geeniä vasta lapsen syntymän jälkeen. Eihän tuollaista geeniä rutiinina tutkita, kun Suomessakaan ei ollut yhtään toista tota sairastavaa ja maailmassakin vain 100.
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan noilla todennäköisyyksillä ja sairauden laadulla tekisi yhtään lasta. Enkä ole tehnyt muutenkaan, vaikkei mitään tiettyä vakavaa sairautta ole, mutta aina ajattelin että minun geenit ei ole mitenkään niin hyviä, että niitä jatkaa kannattaisi. Kun olen aika tyhmä, saamaton, ruma ja vielä masennukseen taipuvainenkin.
Olen täysin samaa mieltä Mitä mieltä vanhempasi ovat?
Vierailija kirjoitti:
On. Myös mt-ongelmaisten lastenhankinta on todella itsekästä. Jos lapsi ei sairastu, hän takuulla tulee kärsimään vanhempansa/vanhempiensa tilasta.
mt-ongelmien takia vela
Kaikki mt sairaudet tulee ympäristön vaikutuksesta. Yksilöllä on geneettinen alttius aina erilainen. Mm. psykopaatti voi olla kunnon kansalainen koska sai tasapainoisen kasvatuksen ja taas täysin terve lapsi voi tulla mt potilaaksi jos vanhemmat tai ympäristö on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa vaikka tietäisi sen suurella todennäköisyydellä olevan surkea ja sairas elämä?
Jossain määrin joo koska ihan jokainen kokee myös jotain sairautta ja murhetta, mutta aste-erot on kyllä ihan valtavia. Ei tätä mitenkään voi käyttää perusteena sille, että tuskallisista parantumattomista tiloista hyvin todennäköisesti kärsiviä pitäisi tieten tahtoen tehdä maailmaan.
Nimen omaan puhutaan aste eroista joista tuntuu olevan ketjussa linja että lapsen täytyy olla 110% terve jotta hänet voidaan luoda😂
Ihan ymmärettävää että tällaisia naiiveja näkemyksiä on kun milleniaalit oli teinejä oli gootteja ym. elämän synkistelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sinun kohdalla oli vielä isompi prosentuaalinen mahdollisuus että synnyt sairaana esim. 50%? Muuttaako se elettyä elämääsi mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Joku loistavan terveyden omaava voi saada neliraajahalvauksen.
Itsekästä on ennustaa kenenkään elämää.
Tai pelkästää synnytyksessä lapsi tipahtaa kätilön käsistä niin ei voi tehdä lapsia koska elämässä voi kuolla. Herttinen! Miten voi olla ihmisiä niin paljon hullunkurisilla elämän arvoilla. Toisaalta valta-osa on ateisteja...
AP. Ei ole itsekästä.
Synnytä lapsesi ja anna pikkuiselle rakkautesi.
Tsemppiä!