Kysymys pojan pissattamisesta kesken pihaleikkien
Miten te kokeneemmat olette toimineet kun poika (kuivaksi opetteleva) ilmaisee pissahädästään kesken pihaleikkien? Tällaisella säällä ei ole enää niin helppoa riisua haalaia ym. ja ottaa lasta syliin istumaan pissaamaan. Vetskarin raosta tuo pissatus on melko hankalaa, mutta jotenkinhan se sieltä olisi tehtävä...
Vinkkejä otetaan vastaan!
Kommentit (47)
Vieläkin nouseet sarvet pystyy, kun eräällä grillipaikalla isä toi poikansa kusemaan puunjuueen metrin päähän minun lautasesta.
No, itsellä ei ole ollut poikia, mutta ei ole kyllä tyttöjäkään tarvinnut puskissa pissitellä. Ei ole kovin kamalaa, jos lapsi laittaa vaipan pihalle. Niin itseasissa päiväkodissakin tekivät, kun kuopus oli jo teoriassa kuiva enkä itse hänelle vaippaa laittanut enää.
Jotka eivät osaa pidättää 2-4 tuntia pissaa, eikös niin? Ap nimenomaan haluaa edistää lapsensa kuivaksi opettelua myös ulkona, eli ei halua vaippaa laittaa!
Jospa se mamma jota ärsyttää ne heidän leikkipuistossa lapsiaan nurmikolle pissattavat äidit menisi vaikka sanomaan niille äideille, että siihen ei saisi pissattaa? Tai sanoisi puistotädeille, jos ei itse uskalla?
Miettikääs tätä skenaariota: kun ette ole puistossa, siellä käy pissalla kaikki vapaana olevat elukat, luultavasti myös aikuiset ihmiset (känniääliöt) ja ne tuskin katsoo mihin lorottavat. Eli ne teidän kullanmurut pyörii siellä hiekkalaatikollakin elukoiden pissassa ja kakassa. IIK!
Lapsen kuivaksi opettelu ei vie kuin hetken ja sinä aikana myös ulkona voi lapsen pissattaa. Itse otin tosin oman potan mukaan, kun lapsi mielummin teki siihen. Mielummin pissatan ulkona, kun että lapsi kokee huonommuutta märissä housuissa. Minun lapseni ainakin koki sen tylsänä juttuna. Eikä tosiaan itse edes halunnut vaippaa, vaikka välillä pissahätä iski kesken leikkien.
Me ajetaan usein mummolaan monta sataa kilometria ja siinä ehtii kuulkaa kaikille tulla pissahätä (vaikka olis kotoa lähtiessä käyty vessassa) ja huoltoasemia on harvassa. Me aikuiset pystytään pidättämään, mutta lasten täytyy silloin päästä "puskapissalle". Ja näin toimitaan.
Itse olen täysin sisäsiisti, teen tarpeeni vessassa ja minua on lapsena pissatettu aina kun on pissahätä olllut. Kyllä nämä on asioita, jotka lapsille voi opettaa kun peruskuivuus on saavutettu. Kai te nyt osaatte perustella lapselle ettei kadulle saa pissata. Ei minun mieheni sitä ainakaan tee ja häntäkin on lapsena käytetty puskassa pissillä.
Me lähdemme ulos n klo 10 ja palaamme kotiin lounaalle n klo 12. Kotona käymme vessassa uloslähtiessa ja uudestaan kotiin tullessa. Perheen kuopus on nyt 2v5kk (ja kesällä pääsimme eroon vaipasta), keskimmäinen on 4v ja esikoinen aloitti juuri esikoulun.
Käymme noiden kahden nuoremman lapsen kanssa vähintään kolme kertaa viikossa puistossa (johon matkaa n 1,5 km). Muina päivinä ulkoilemme omassa tai jonkun ystäväperheen pihassa. Kertaakaan ei todellakaan ole tarvinnut ketään näistä kolmesta vielä ulkona pissattaa.
Lapsi oppii pitämään normaalina niitä asioita joita saa tehdä. Lapsenne oppii siis pitämään normaalina sitä, että kesken ulkoilun käydään kuseskelemassa milloin mihinkin. Ei oikein mene perille minulle.
Ei ole vielä koskaan tullut tilannetta, että lasta pitäisi pissattaa ulos. Ja kolme lasta olen jo opettanut kuivaksi, jokaisen n 2-vuotiaana.
niin logiikalla "miten meillä niin myös muilla pitäisi" voisin minä toisaalta ihmetellä miten ihmeessa muitten 2-vuotiaat ei pysty pidättämään 8 tuntia kun kerran meidän nyt 4-vuotias pystyi... Ihmiset ovat tuon suhteen yksilöitä, hyvin moni juuri kuivaksioppinut käy n. tunnin välein vessassa... ja moni aikuinkinkin.
Ja meilläkin on käyty puskapissalla (raksalla silloin kun vessa ei ollut vielä valmis) mutta eipä tuo tyttö enää vaadi puskapissalle ikinä.
Aamupala on klo 8. Syöty klo 8.30. lähtöpisut klo 9:50 ja ulkona klo 10-12. Tärkeää on, ettei lähde ulos heti aamupalan jälkeen, muuten ei onnistu.
Toiset on näemmä niin loistavia äitejä, että lapselle ei koskaan tule pissahätä ulkona. Toiset on sitten huonoja.
Ootteko koskaan katsoneet miten paljon ihmiset kusettaa koiriaan tuolla ulkosalla? Ja ne koirat myös kakkii! Siinä ei paljon muutaman pikkulapsen pissat vaikuta.
Sehän on pusikoille vaan lannoitetta jos sinne laps lirauttaa.
Ja että vaipat jo kuivaksi opetelleelle...
Jopas on syntynyt kiivasta keskustelua aiheesta! Harvoin aloitan uutta ketjua ja täytyy kyllä sanoa, että jopa olette rönsyilevää porukkaa. Kiitos kovasti kaikille vinkkejä antaneille. Aion jatkossakin ulkoilla poikani kanssa ilman vaippaa ja käyttää häntä pissalla puskassa niinkuin olen tähänkin asti tehnyt ja käyn välillä itsekin! Ei todellakaan tulisi mieleenikään viedä lasta pissalle toisten grillipaikalle tai puistoon nurmikentälle vaan aina jonnekin syrjemmälle.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Ap
ollaan usein viikonloppuna koko päivä ulkona, esim metsässä tai muuten vaan kävelyretkellä. Eväät on mukana ja kyllä pissataan ihan koko perhe pusikkoon!!!!!! Ei tulisi eses mieleen lähteä vessaa etsimään. Kyllä täällä on sairasta porukkaa taas niuhoamassa. Ei ihme jos lapsillekin kehittyy joku neuroosi.