Kasvisten lisääminen ruokavalioon
Onko kukaan onnistunut laihduttamaan tällä tavalla? Säikähdin kun sain kuulla että minulla häikkää veriarvoissa ja todennäköinen syy ylipaino jota jonkin verran. Laitoinkin ruokavalion täysremonttiin ja lisäsin runsaasti kasvisten määrää siinä, muuten yritän syödä "virallisterveellisesti" hiilareita hieman hilliten mutta esim karppaamaan en ole ryhtynyt. Kieltämättä on maha hieman sekaisin tästä muutoksesta, tein sen aika äkillisesti, mutta se hyvä puoli tässä on että ruokahalu tuntuukin puolittuneen kasvisten lisäämisen myötä. Onko kellään kokemusta samasta ja onko tosiaan ruokailutapojen rukkaaminen auttanut pidemmällä tähtäimellä? Ja onko vatsa tottunut... Ainakin haluaisin nuo kolesterolit ja muut kuntoon, laihtuminen on toissijainen tavoite. Ja ei tarvitse siis tulla karppausta ehdottamaan, siihen en ole ryhtymässä (kokeiltu on nuorena, huonoin tuloksin, ja uskon kohtuuteen asiassa kuin asiassa, ja tosiaan olen kiinnittänyt hiilareiden laatuun ja määrään huomiota, samoin kovan rasvan määrään).
Kommentit (39)
Liikunnan lisääminen ja hiilareiden vähentäminen on oikea tapa.
Itse asiassa kasvisten lisääminen lihottaa, jos annos on muuten samanlainen kuin ennen, mutta siiinä on kasviksia lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kasvisten lisääminen lihottaa, jos annos on muuten samanlainen kuin ennen, mutta siiinä on kasviksia lisäksi.
Pointti oli että varsinaista energiatiheää ruokaa sisältävät annokset ovat pienentyneet kovasti kasvisten lisäämisen myötä. Kun siis ruohalu on tosi pieni kun maha täynnä kasviksia. Olen todella todella yllättynyt tästä että onko asia tosiaan näin ja voiko näin onnistua laihtumaan pidemmällä tähtäimellä :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten syömisen lisääminen on varmasti terveellistä, mutta ketään se ei laihduta. Laihtumiseen tarvitaan jonkun vähentämistä.
Tässä taas oman elämänsä asiantuntija. Kasvikuitujen lisääminen ruoka-valioon voi estää jopa 30 prosenttia syödyistä kaloreista imeytymästä eli keho ei muunna sitä kehon käyttämäksi glukoosiksi (jonka ylimäärä muunnetaan rasvaksi) vaan se siirtyy suolistobakteerien ravinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos vedät pussillisen sokeria kasviksien kanssa siitä imeytyy vähemmän kuin ilman kasviksia ja niiden sisältämiä kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli että varsinaista energiatiheää ruokaa sisältävät annokset ovat pienentyneet kovasti kasvisten lisäämisen myötä. Kun siis ruohalu on tosi pieni kun maha täynnä kasviksia. Olen todella todella yllättynyt tästä että onko asia tosiaan näin ja voiko näin onnistua laihtumaan pidemmällä tähtäimellä :D
ap
Se on juuri näin. Olet oikealla tiellä!
t. n50, joka syö vähintään puoli kiloa kasviksia joka päivä ja voi hyvin :-)
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten syömisen lisääminen on varmasti terveellistä, mutta ketään se ei laihduta. Laihtumiseen tarvitaan jonkun vähentämistä.
Mulla oli joskus joku älyvapaa kokeilu syödä kaksi kiloa kasviksia ennen mitään muuta. Tein blenderillä muutaman kerran päivässä smoothien johon tuo upposi.
Kyllähän siinä lähti ensin nesteet nopeasti ja laihtumistakin tuli kun ei mahtunut vatsaan sit enää juuri muuta ja yllättävästi energiaa oli kun pikkukylässä.
Alkoi vaan vtuttamaan se loputon pilkkominen niin ei huvittanut enää.
Tottakai siinä laihtuu jos vähäkalorisella ja kuitupitoisella korvaa runsaskalorisen ja epäterveellisen.
Vierailija kirjoitti:
Kurkkaappa vegaanihaasteen sivut.
Joo jos olet facebookissa, on helppo liittyä! Saat huippuhyviä ohjeita, ei tartte pelkkää kaalia purra!
Aloin persuksi ja lopetin kaikkien kasviksien ja hedelmien syömisen koska ne punikkoakkojen juttuja.
Joo, mulla on nyt tämä keripukki päällä ja hampaat irronneet, kuitenkin olen varma että vihervassareita vituuttaa.... kjeh kjeh.
Niin helppoa ja lidlissä myydään esim 59 sentin 250gramman kasvispakkauksia niin siitä vaan riisin sekaan pussi eikä silloin tarvi riisiäkään niin paljoa.
Minä en ymmärrä tätä kasvissyönti vs. lihansyönti tappelua. Ei teistä kukaan vedä pelkkää lihaa. Kaikkihanh teistä syö kasviksia. Vai onko älykkyyden taso jo siinä kunnossa ettei tiedetä että esim. pasta ja leipä on viljaa. Vilja on kasvi.
Tuoreiden tomaattien ja kurkkujen syönti ei ole mitään sen ihmeellisempää kasvissyöntiä. Jos niistä ei tykkää niin eihän niitä tartte syödä.
Vierailija kirjoitti:
Lihaako te muka pelkästään vedätte?
Kun teet normaalia ruokaa, esim vaikka makaronilaatikkoa, korvaa osa makaronista kasviksilla.
Minä teen niin, että kuutioin porkkanaa, sipulia, pakasteparsakaalia sekä papuja joukkoon. Lisää sitten vielä haluamasi lisäproteiini kasvis-tai lihamuodossa.
Itse olen laihtunut juuri noin. Aiemmin söin kaksi mitä sattuu lämmintä ateriaa päivässä, nykyään toinen ateria on enimmäkseen salaatti jossa myös vähän jotain proteiinipitoista. Veriarvoistani en tiedä mutta kiloja on lähtenyt ja vatsa voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihtunut juuri noin. Aiemmin söin kaksi mitä sattuu lämmintä ateriaa päivässä, nykyään toinen ateria on enimmäkseen salaatti jossa myös vähän jotain proteiinipitoista. Veriarvoistani en tiedä mutta kiloja on lähtenyt ja vatsa voi hyvin.
Uskomatonta että on näin iso vaikutus ruokahaluun ja sitä kautta energiansaantiin. Ihmettelen että tätä ei korosteta tuossa kun sanotaan että "syö 500 g kasviksia päivässä". Itse luulin että ruokahalu pysyisi samana ja joutuisin kitukuurille, mutta suolisto pysyy näköjään täytenä kasviksista eikä lähetä noita ruokahaluhormoneja samalla tavalla kuin jos söisi sitä perusruokaa ja näön vuoksi jonkin porkkanan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no yleensä se muu vähenee automaattisesti, koska mahan kyky vetää ruokaa on rajallinen. Ihan tutkitusti pelkkä kasvisten lisääminen pudottaa painoa keskimäärin 10-20 kg. Koska kasvikset osin korvaa energiatiheämpää ruokaa ihan automaattisesti, ilman että henkilö ajattelee että nyt mun pitää vähentää tuota lihaa ja perunaa - hän vaan vaikka päättää syödä puoli lautasta kasviksia myös, ja sitten jää vähemmän tilaa noille muille, ja maha on jo täynnä kun on lautasellisen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus joku älyvapaa kokeilu syödä kaksi kiloa kasviksia ennen mitään muuta. Tein blenderillä muutaman kerran päivässä smoothien johon tuo upposi.
Kyllähän siinä lähti ensin nesteet nopeasti ja laihtumistakin tuli kun ei mahtunut vatsaan sit enää juuri muuta ja yllättävästi energiaa oli kun pikkukylässä.
Alkoi vaan vtuttamaan se loputon pilkkominen niin ei huvittanut enää.Tottakai siinä laihtuu jos vähäkalorisella ja kuitupitoisella korvaa runsaskalorisen ja epäterveellisen.
No mulla vaihtoehtona sairastuminen/ennenaikainen kuolema tai pilkkominen, joten valitsen pilkkomisen... Ja koen että kasvissosekeittoon tai smoothieen ei just tarvitse niin paljon pilkkoa, kuin salaattiin. Ja saahan noita valmiinakin, niin kuin ketjussa on huomautettu.
ap
Kekkonen meni lähimpien alaistensa kanssa ravintolaan.
Tarjoilija: Mitäs presidentille saisi olla?
Kekkonen: Talon pippuripihvi, kiitos.
Tarjoilija: Entäs kasvikset?
Kekkonen: Kasvikset ottaa saman.