Kasvisten lisääminen ruokavalioon
Onko kukaan onnistunut laihduttamaan tällä tavalla? Säikähdin kun sain kuulla että minulla häikkää veriarvoissa ja todennäköinen syy ylipaino jota jonkin verran. Laitoinkin ruokavalion täysremonttiin ja lisäsin runsaasti kasvisten määrää siinä, muuten yritän syödä "virallisterveellisesti" hiilareita hieman hilliten mutta esim karppaamaan en ole ryhtynyt. Kieltämättä on maha hieman sekaisin tästä muutoksesta, tein sen aika äkillisesti, mutta se hyvä puoli tässä on että ruokahalu tuntuukin puolittuneen kasvisten lisäämisen myötä. Onko kellään kokemusta samasta ja onko tosiaan ruokailutapojen rukkaaminen auttanut pidemmällä tähtäimellä? Ja onko vatsa tottunut... Ainakin haluaisin nuo kolesterolit ja muut kuntoon, laihtuminen on toissijainen tavoite. Ja ei tarvitse siis tulla karppausta ehdottamaan, siihen en ole ryhtymässä (kokeiltu on nuorena, huonoin tuloksin, ja uskon kohtuuteen asiassa kuin asiassa, ja tosiaan olen kiinnittänyt hiilareiden laatuun ja määrään huomiota, samoin kovan rasvan määrään).
Kommentit (39)
Joo kyllä mulla kasvisten ja proteiinin lisäys on ne keskeisimmät jutut, mitkä on auttaneet laihtumaan yli 30 kg. Kasvikset täyttää mekaanisesti vatsaa, ja proteiini taas tuo pitkäkestoisempaa kylläisyyden tunnetta. Hiilareitakaan en vältä enkä mittaile, mutta jos lautasmallin mukaan menee, niin siinä on puoli lautasta kasviksia ja 1/4 proteiiniruokaa, joten ei jää tilaa kuin kohtuumäärälle hiilaria.
Kyllä mullakin meni alkuun vatsa sekaisin, mutta siitä se itsestään muutamassa kuukaudessa tottui. Ruis- tai muuta täysjyväleipää en tosin pysty syömään vieläkään ilman ripulia, kaikkia kasviksia kyllä.
Kannattaa lisätä ruokavalioon myös hapankaalia tai kimchiä, se tekee hyvää suolistobakteereille. Vatsa tottuu kyllä.
Minä teen perunamuusin sijaan vaikka porkkana-kukkakaalimuusia, tänään tein porkkana-pinaatti-kukkakaalimuusia. Uunijuureksia tulee tehtyä myös paljon.
Onko sulla käytössä lautasmalli? Itellä toiminu aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla käytössä lautasmalli? Itellä toiminu aika hyvin.
Lisäsin kyllä kasviksia hieman lautasmallia enemmän, ehkä pidemmällä tähtäimellä voisi tähdätä lautasmalliin. Tai ehkä olisi ollut parempi aloittaa sillä :)
ap
Itse otin osaa vegaanihaasteeseen jotta saisin lisää reseptejä. Täysin vegaaniksi ei tarvitse ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kasvisten lisääminen lihottaa, jos annos on muuten samanlainen kuin ennen, mutta siiinä on kasviksia lisäksi.
Pointti oli että varsinaista energiatiheää ruokaa sisältävät annokset ovat pienentyneet kovasti kasvisten lisäämisen myötä. Kun siis ruohalu on tosi pieni kun maha täynnä kasviksia. Olen todella todella yllättynyt tästä että onko asia tosiaan näin ja voiko näin onnistua laihtumaan pidemmällä tähtäimellä :D
ap
Tokkakai se laihduttaa nimenomaan pitkällä tähtäyksellä, jos korvaat vaikka osan pastasta tai perunoista ja leivästä porkkanalla jne. Yleensä jos on paljon kasviksia lautasella (siis ihan vaikka keitettyjä porkkanoita, brokkolia tms) niin vähemmän siihen sopiikin sitten lihottavampaa ruokaa. Kannattaa myös vaihtaa ruokalautanen pienempään, jos on syönyt liian isoja annoksia.
Laihtuminen voi olla hitaampaa ja pysyvämpää kuin joillain temppukuureilla. Kilo kuukaudessa on laihdutustahti, jonka yleensä pystyy pitämään, eikä liho hetikohta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kasvisten lisääminen lihottaa, jos annos on muuten samanlainen kuin ennen, mutta siiinä on kasviksia lisäksi.
Pointti oli että varsinaista energiatiheää ruokaa sisältävät annokset ovat pienentyneet kovasti kasvisten lisäämisen myötä. Kun siis ruohalu on tosi pieni kun maha täynnä kasviksia. Olen todella todella yllättynyt tästä että onko asia tosiaan näin ja voiko näin onnistua laihtumaan pidemmällä tähtäimellä :D
ap
Tokkakai se laihduttaa nimenomaan pitkällä tähtäyksellä, jos korvaat vaikka osan pastasta tai perunoista ja leivästä porkkanalla jne. Yleensä jos on paljon kasviksia lautasella (siis ihan vaikka keitettyjä porkkanoita, brokkolia tms) niin vähemmän siihen sopiikin sitten lihottavampaa ruokaa. Kannattaa myös vaihtaa ruokalautanen pienempään, jos on syönyt liian isoja annoksia.
Laihtuminen voi olla hitaampaa ja pysyvämpää kuin joillain temppukuureilla. Kilo kuukaudessa on laihdutustahti, jonka yleensä pystyy pitämään, eikä liho hetikohta takaisin.
Jep. Ja yllätyin että tosiaan näin kokonaisvaltainen vaikutus ruokahaluun kaiken kaikkiaan!! Tunnen itseni melkein huijatuksi, miksei kukaan kertonut??
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jep. Ja yllätyin että tosiaan näin kokonaisvaltainen vaikutus ruokahaluun kaiken kaikkiaan!! Tunnen itseni melkein huijatuksi, miksei kukaan kertonut??
ap
Eihän tuo kaikilla toimi ollenkaan samalla tavalla. Esimerkiksi ei minulla kylläisyyteen tai syömähaluun vaikuta mitenkään se, onko maha fyysisesti täynnä vai ei. Hormoniasia, ja syy miksi se joku diabeteslääke tms on niin hyvä laihdutuslääke. Harmittelun sijasta ole vaan onnellinen! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten syömisen lisääminen on varmasti terveellistä, mutta ketään se ei laihduta. Laihtumiseen tarvitaan jonkun vähentämistä.
Tässä taas oman elämänsä asiantuntija. Kasvikuitujen lisääminen ruoka-valioon voi estää jopa 30 prosenttia syödyistä kaloreista imeytymästä eli keho ei muunna sitä kehon käyttämäksi glukoosiksi (jonka ylimäärä muunnetaan rasvaksi) vaan se siirtyy suolistobakteerien ravinnoksi.
Nyt on sellaista puutaheinää, ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten syömisen lisääminen on varmasti terveellistä, mutta ketään se ei laihduta. Laihtumiseen tarvitaan jonkun vähentämistä.
Totta. Me olemme vaihtaneet perunan ja riisin lähes täysin kasviksiin (ilman kermaa tai juustoa) ja syömme arkisin lounaaksi kasvissosekeittoja (vkl ei lounasta) eikä se ole vaikuttanut painoon.
Turvotukseen ja hiilaripöhöön kyllä positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Eihän tuo kaikilla toimi ollenkaan samalla tavalla. Esimerkiksi ei minulla kylläisyyteen tai syömähaluun vaikuta mitenkään se, onko maha fyysisesti täynnä vai ei. Hormoniasia, ja syy miksi se joku diabeteslääke tms on niin hyvä laihdutuslääke. Harmittelun sijasta ole vaan onnellinen! :)
Totta, yksilöitä olemme kaikki. Onneksi on myös lääkkeitä!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me olemme vaihtaneet perunan ja riisin lähes täysin kasviksiin (ilman kermaa tai juustoa) ja syömme arkisin lounaaksi kasvissosekeittoja (vkl ei lounasta) eikä se ole vaikuttanut painoon.
Turvotukseen ja hiilaripöhöön kyllä positiivisesti.
Miten tuo on mahdollista jos saatte paljon vähemmän energiaa kuin ennen? Itse siis lisäsin kasviksia melko rajusti, varmaan "yli suositusten". Voi tietysti olla että en pysty ylläpitämään tätä pitemmällä tähtäimellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen ja hiilareiden vähentäminen on oikea tapa.
Liikunta ei laihduta mutta sekä syömiskertojen että hiilareiden vähentäminen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen ja hiilareiden vähentäminen on oikea tapa.
Liikunta ei laihduta mutta sekä syömiskertojen että hiilareiden vähentäminen kyllä.
Mulla on niin että liikunta jollain ihme mekanismilla vähentää ruokahalua. Varsinkin tosi kova treeni vie sen pitkäksi aikaa pois. Tasainen kävely päivän mittaan silti ehkä paras ruokahalun hillitsijä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä kasvissyönti vs. lihansyönti tappelua. Ei teistä kukaan vedä pelkkää lihaa. Kaikkihanh teistä syö kasviksia. Vai onko älykkyyden taso jo siinä kunnossa ettei tiedetä että esim. pasta ja leipä on viljaa. Vilja on kasvi.
Tuoreiden tomaattien ja kurkkujen syönti ei ole mitään sen ihmeellisempää kasvissyöntiä. Jos niistä ei tykkää niin eihän niitä tartte syödä.
No joo eihän kukaan 100% lihaa vain syö, mutta hämmästyttävän monet syövät kasvikunnan tuotteista vain tyyliin perunaa ja välillä pari kirsikkatomaattia. Salaatinlehti saattaa mennä, jos se on hampurilaisen väliin piilotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä kasvissyönti vs. lihansyönti tappelua. Ei teistä kukaan vedä pelkkää lihaa. Kaikkihanh teistä syö kasviksia. Vai onko älykkyyden taso jo siinä kunnossa ettei tiedetä että esim. pasta ja leipä on viljaa. Vilja on kasvi.
Tuoreiden tomaattien ja kurkkujen syönti ei ole mitään sen ihmeellisempää kasvissyöntiä. Jos niistä ei tykkää niin eihän niitä tartte syödä.
No joo eihän kukaan 100% lihaa vain syö, mutta hämmästyttävän monet syövät kasvikunnan tuotteista vain tyyliin perunaa ja välillä pari kirsikkatomaattia. Salaatinlehti saattaa mennä, jos se on hampurilaisen väliin piilotettu.
Viljoja, riisiä, hedelmiä menee jo aika monella.
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin laihdutti. Lautaselle ei katsos mahdu kuin yksi peruna ja hieman proteiinia, kun yli puolet on täytetty kasviksilla. Ja kasviksissa on vähemmän kaloreita kuin perunassa ja soosissa.
Jep. Ja mulla pysyy maha aika täyden tuntuisena koko päivän tällä ruokavaliolla kun aikaisemmin oli jatkuva nälkä kun söin lähinnä leipää / pastaa / perunaa / jogurttia / hedelmiä jne. Haasteena tosiaan vain tuo että maha hieman sekaisin, kai tähän tottuu.
ap