Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän kaupungin Prismaan on kuulemma tulossa asiakkaille omat käsiskannerit-en oo ennen kuullutkaan moisista

Vierailija
08.01.2023 |

Siis asiakas skannaa kaikki ostokset itse valmiiksi sitä mukaa, kun latoo niitä ostoskärryihin ja sitten itsepalvelukassalla ei erikseen tartte piippailla enää tuotteita vaan skannataan kaikista ostoksista vaan yksi yhteinen koodi.

Aika kätevää, sanon minä.

Kommentit (233)

Vierailija
81/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan kätevää keräillä ostokset kärryyn ja antaa kassahenkilön piippailla ne.

En tiedä miksi minun pitäisi palvella itse itseäni. Siihen on palkattu kauppaan henkilö, joka saa palkkaa ja hänellä on siinä työpaikka.

Jos saisin jotain alennusta itsepiippailuista niin voisin sen tehdä. En viitsi tehdä ilmaiseksi kaupan töitä.

Vierailija
82/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätevä laite, kertoo minkä kokoiset hanskat ostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan kätevää keräillä ostokset kärryyn ja antaa kassahenkilön piippailla ne.

En tiedä miksi minun pitäisi palvella itse itseäni. Siihen on palkattu kauppaan henkilö, joka saa palkkaa ja hänellä on siinä työpaikka.

Jos saisin jotain alennusta itsepiippailuista niin voisin sen tehdä. En viitsi tehdä ilmaiseksi kaupan töitä.

Mun mielestä on rasittavampaa se kassalle jonottaminen sekä ostosten siirtely kärrystä kassahihnalle ja kassahihnalta kassiin kuin se, että skannaan tuotteet itse kaupassa ja pakkaan ne suoraan kärryssä olevaan ostoskassiin. Mutta kukin tyylillään. Mulle ajansäästö on "alennus".

Vierailija
84/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo takahuoneesta kuuluva pamaus oli? Ai, se olikin vain kauppias joka pyörtyi onnesta. Nerokas keino säästää palkkakustannuksista; laitetaan asiakkaat palvelemaan itse itseään! Oi ihanuutta! Vielä kun saataisiin joku täyttämään hyllyt ilmaiseksi niin kauppias olisi onnensa kukkuloilla.

Tiedätkö, että myyjien määrä vähenee käsiskannerien myötä? Lähi-Prismassa näyttää minusta myyjien määrä lisääntyneen käsiskannerien tulemisen jälkeen. Verkkokaupan tilauksia tuntuu keräävän todella moni ja hyllyttämistä tehdään entistä enemmän.

Siis kumpi, lisääntyy vai vähenee?

Kauppias ei halua lisää kustannuksia. Jos käsiskanneri lisäisi myyjien tarvetta niin sitä ei todellakaan olisi. Käsiskannerilla ja itsepalvelulla halutaan vähentää kaupassa henkilökuntaa.

Hyllytykset tehtiin ennen kaupan ollessa suljettuna (myöhään illalla, öisin). Nykyään ne tehdään päivisin, koska se on halvempaa kuin ilta- ja yötunnit. Siksi puikkelehdit kaupassa pumppukärryjen välissä ja näet enemmän hyllytystä.

Verkkokauppaostokset on oma maksullinen palvelu.

Vierailija
85/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan tästä keskustelusta vaan mieleen se, että kuinka moni nykyään tankkauttaa autonsa palveluasemalla ja käy maksamassa kassalle? Vai tankkaako suurin osa kylmäasemilla / muilla automaateilla? Miksi teette huoltoasematyöntekijöiden töitä? (ai niin, mutta tämähän on ollut arkipäivää jo niin pitkään, ettei sitä kukaan enää edes osaa kaivata)

Vierailija
86/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin valitsen kauneimman kassatytön ja pyydän häntä ulos

Vierailija
87/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alkupuolella näitä skannereita oli S-ryhmän kaupoissa, kuten S-marketeissa käytössä.

Itsekin ostin ostokseni sellaisella. Kuljetin vain skanneria ostoskärryssä olevassa telineessä ja ennenkuin laitoin tuotteen ostoskärryyn, skannasin sen.

Lopuksi sitten vein skannerin telineeseen, jossa maksoin kortilla tuotteet. Joskus kävi niin, että tuli ilmoitus, että mene tarkastuskassalle. Satunnaisesti asiakkaista osa joutuikin menemään tavallisen kassan kautta, jossa kävi ilmi vastasiko skannaus ostoksien summaa. Aina ei vastannut, itsekin unohdin pari kertaa skannata jonkun tuotteen. Ei siitä mitään moitteita tullut.

Oli ihan kätevää. Sitten melko vähän ajan päästä, nämä skannerit poistettiin käytöstä ja taas jonotin kassalle.

Sitten tuli itsepalvelukassat.

Vierailija
88/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on rasittavampaa se kassalle jonottaminen sekä ostosten siirtely kärrystä kassahihnalle ja kassahihnalta kassiin kuin se, että skannaan tuotteet itse kaupassa ja pakkaan ne suoraan kärryssä olevaan ostoskassiin. Mutta kukin tyylillään. Mulle ajansäästö on "alennus".

Tosiaan kukin tyylillään.

Vierailija
89/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin valitsen kauneimman kassatytön ja pyydän häntä ulos

palkinnoksi voi saada vaikka kakkosta, mites skannerinkäytöstä?

Vierailija
90/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epähygieeniseltä.

Kaikki skannerit desinfioidaan joka käytön jälkeen, ainakin meidän Prismassa.

Vierailija
91/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putsataankohan niitä ikinä? Ei tee mieli koskea.

Kosketko ostoskärryihin tai -koreihin kuitenkin? Miten ajattelet että ne skannerit olisi sen likaisempia?

Vierailija
92/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosketko ostoskärryihin tai -koreihin kuitenkin? Miten ajattelet että ne skannerit olisi sen likaisempia?

Skannerin kädensijaan ei pääse koskemaan kuin se, joka skannerin noutaa (tai hänen kauppaseuralaisensa). Lisäksi skannerit desinfioidaan palautuksen jälkeen ennen kuin ne laitetaan noutotelineeseen.

Vierailija
93/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pullopalautuslaput, ilta-alet tai alelaputetut ylipäätään? Tai entä kun hinta näyttää skannerilla eri kuin hyllyssä?

Viivakoodihan se on pullolapussakin. Aleprosentit syötetään skanneriin itse. Ainakin Selver-ketjulla Virossa. Epäselvissä tapauksissa käännytään maksamaan mennessä paikalla olevan valvovan myyjän puoleen.

Eli se onnistuu, jos halutaan sen onnistuvan. Se on sitten kauppaketjusta kiinni, miten toimivan systeemin hankkii.

Se pullonpalautus pitää hoitaa itsepalvelukassalla vasta kun on ne skannerituotteet luettu kassaan (skanneri antaa palautuksessa viivakoodikuitin, joka luetaan itsepalvelukassalla). 

Kerran vahingossa luin pullonpalautuskuitin ensin enkä sen jälkeen pystynyt enää lukemaan sitä skannerikuittia. Myyjä peruutti koko ostotapahtuman ja luin kuitit sen jälkeen oikeassa järjestyksessä ja homma toimii.

Pitihän se arvata, että täällä on joku karvalakkiversio käytössä.

Vierailija
94/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele toista kautta. Hoitamalla asian itse säästyt hinnankorotukselta, kun sinua palvelumessa pitää olla ihminen. 

Vierailija
95/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Näin käsiskannereita Ruotsin ICA:ssa jo 10 vuotta sitten.

Vierailija
96/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skannerin kädensijaan ei pääse koskemaan kuin se, joka skannerin noutaa (tai hänen kauppaseuralaisensa). Lisäksi skannerit desinfioidaan palautuksen jälkeen ennen kuin ne laitetaan noutotelineeseen.

Hyvä tietää. Mä keräilytän ostokseni yleensä, mutta jos on joskus pakko käydä itse kaupassa, ilkeää käyttää noita.

Vierailija
97/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi olla varasto mihin lähetettäisiin ostoslista ja maksettaisiin etukäteen.

Robotit keräis tuotteet kassiin ja sitten käytäisiin vain hakemassa kun keräily olisi valmis.

Tuotteita voisi säilyttää tunnin ja jos asiakas ei hae niin tuotteet menis takas laatikoihin eikä maksua palautettaisi.

Vierailija
98/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan tästä keskustelusta vaan mieleen se, että kuinka moni nykyään tankkauttaa autonsa palveluasemalla ja käy maksamassa kassalle? Vai tankkaako suurin osa kylmäasemilla / muilla automaateilla? Miksi teette huoltoasematyöntekijöiden töitä? (ai niin, mutta tämähän on ollut arkipäivää jo niin pitkään, ettei sitä kukaan enää edes osaa kaivata)

Entäs kuinka moni vie huoltoasemalla, kahvilassa tai lounasruokalassa likaiset astiat itse pois? Miksi?

Vierailija
99/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias ei halua lisää kustannuksia. Jos käsiskanneri lisäisi myyjien tarvetta niin sitä ei todellakaan olisi. Käsiskannerilla ja itsepalvelulla halutaan vähentää kaupassa henkilökuntaa.

Tai henkilökunnan määrä pysyy entisellään, mutta henkilökunta tekee muuta työtä. Myyjä kassalla ei tuo mitään lisäarvoa tapahtumaan, mutta henkilö vaikka sushipisteellä tekee jotain mitä en voi itse kaupassa tehdä.

Vierailija
100/233 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo takahuoneesta kuuluva pamaus oli? Ai, se olikin vain kauppias joka pyörtyi onnesta. Nerokas keino säästää palkkakustannuksista; laitetaan asiakkaat palvelemaan itse itseään! Oi ihanuutta! Vielä kun saataisiin joku täyttämään hyllyt ilmaiseksi niin kauppias olisi onnensa kukkuloilla.

Tiedätkö, että myyjien määrä vähenee käsiskannerien myötä? Lähi-Prismassa näyttää minusta myyjien määrä lisääntyneen käsiskannerien tulemisen jälkeen. Verkkokaupan tilauksia tuntuu keräävän todella moni ja hyllyttämistä tehdään entistä enemmän.

Siis kumpi, lisääntyy vai vähenee?

Hyllytykset tehtiin ennen kaupan ollessa suljettuna (myöhään illalla, öisin). Nykyään ne tehdään päivisin, koska se on halvempaa kuin ilta- ja yötunnit. Siksi puikkelehdit kaupassa pumppukärryjen välissä ja näet enemmän hyllytystä.

Verkkokauppaostokset on oma maksullinen palvelu.

Niin, no, käsiskannerien ja itsepalvelukassojen takia myyjiä tarvitaan vähemmän. Verkkokauppaostosten keräilyyn taas tarvitaan työvoimaa. Joten lopputulos on, että kaupan henkilökunnalle riittää töitä ja asiakkaat saa enemmän vaihtoehtoja asiointiinsa, win-win.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi