Meidän kaupungin Prismaan on kuulemma tulossa asiakkaille omat käsiskannerit-en oo ennen kuullutkaan moisista
Siis asiakas skannaa kaikki ostokset itse valmiiksi sitä mukaa, kun latoo niitä ostoskärryihin ja sitten itsepalvelukassalla ei erikseen tartte piippailla enää tuotteita vaan skannataan kaikista ostoksista vaan yksi yhteinen koodi.
Aika kätevää, sanon minä.
Kommentit (233)
-Kapanteri.- kirjoitti:
Itseppalvelulla voidaan vähentää työpaikkoja.
Tankkaatko itse ja maksat automaatille vai menetkö sellaiselle huoltoasemalle, jossa on palvelukassa tai peräti sellaiselle jossa henkilökunta tankkaa ja menet sisälle maksamaan?
Maksatko laskusi netissä itse vai menetkö pankkiin jonottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alkupuolella näitä skannereita oli S-ryhmän kaupoissa, kuten S-marketeissa käytössä.
Itsekin ostin ostokseni sellaisella. Kuljetin vain skanneria ostoskärryssä olevassa telineessä ja ennenkuin laitoin tuotteen ostoskärryyn, skannasin sen.Lopuksi sitten vein skannerin telineeseen, jossa maksoin kortilla tuotteet. Joskus kävi niin, että tuli ilmoitus, että mene tarkastuskassalle. Satunnaisesti asiakkaista osa joutuikin menemään tavallisen kassan kautta, jossa kävi ilmi vastasiko skannaus ostoksien summaa. Aina ei vastannut, itsekin unohdin pari kertaa skannata jonkun tuotteen. Ei siitä mitään moitteita tullut.
Oli ihan kätevää. Sitten melko vähän ajan päästä, nämä skannerit poistettiin käytöstä ja taas jonotin kassalle.
Sitten tuli itsepalvelukassat.
Mä muistan myös, että tällainen jo aikaa sitten käytössä s-kaupoissa, mutta katosi sitten.
Kokeilin silloin tätä. Skannaaminen oli ok, mutta kun jotain piti poistaa tuli jotain ongelmia ja sitä ei päässyt helposti tarkistamaan poistuiko se skannauksista vai ei. Meni hermot ja totesin, että on helpompi vain huolehtia siitä, että saan itse oikeat tuotteet kärryyn ja kassa huolehtii siitä, että oikeat tuotteet tulee maksettavaksi.
Nykyään on systeemit varmasti kehittyneet tästä. Puuttuu vaan se porkkana tässä millä minut saisi houkuteltua käyttämään tätä.
Mulle porkkana on se, ettei tarvitse pakata niitä ostoksia useampaan kertaan kun voi laittaa suoraan kassiin, eikä tarvitse jonottaa kassalla. Jos nää ei ole sulle etuja, niin toimi sitten perinteiseen malliin, kyllä se on edelleen mahdollista.
Miten ne pitää moneen kertaan pakata, riittää kun kerran pakkaa kasseihin kassalla. Ja silloin saa ne pakattua fiksusti (painavat ensin jne) kun kaikki on siinä kerralla.
Jaa no kyllä minun pitää lastata ne kaupassa käydessäni sinne ostoskärryihinkin. Ja miettiä silloinkin etten lastaa maitopurkkeja salaatin päälle, samalla vaivalla ne menee kassiin ja jää yksi työvaihe pois.
Sama lopputulos, vain kerran minäkin vain ne sinne kassiin pakkaan palvelukassalla.
Nostat jokaisen tuotteen ensin kärryyn tai koriin, sitten kassahihnalle, sitten kassiin.
Minä nostan vain kerran, sinne kassiin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alkupuolella näitä skannereita oli S-ryhmän kaupoissa, kuten S-marketeissa käytössä.
Itsekin ostin ostokseni sellaisella. Kuljetin vain skanneria ostoskärryssä olevassa telineessä ja ennenkuin laitoin tuotteen ostoskärryyn, skannasin sen.Lopuksi sitten vein skannerin telineeseen, jossa maksoin kortilla tuotteet. Joskus kävi niin, että tuli ilmoitus, että mene tarkastuskassalle. Satunnaisesti asiakkaista osa joutuikin menemään tavallisen kassan kautta, jossa kävi ilmi vastasiko skannaus ostoksien summaa. Aina ei vastannut, itsekin unohdin pari kertaa skannata jonkun tuotteen. Ei siitä mitään moitteita tullut.
Oli ihan kätevää. Sitten melko vähän ajan päästä, nämä skannerit poistettiin käytöstä ja taas jonotin kassalle.
Sitten tuli itsepalvelukassat.
Mä muistan myös, että tällainen jo aikaa sitten käytössä s-kaupoissa, mutta katosi sitten.
Kokeilin silloin tätä. Skannaaminen oli ok, mutta kun jotain piti poistaa tuli jotain ongelmia ja sitä ei päässyt helposti tarkistamaan poistuiko se skannauksista vai ei. Meni hermot ja totesin, että on helpompi vain huolehtia siitä, että saan itse oikeat tuotteet kärryyn ja kassa huolehtii siitä, että oikeat tuotteet tulee maksettavaksi.
Nykyään on systeemit varmasti kehittyneet tästä. Puuttuu vaan se porkkana tässä millä minut saisi houkuteltua käyttämään tätä.
Mulle porkkana on se, ettei tarvitse pakata niitä ostoksia useampaan kertaan kun voi laittaa suoraan kassiin, eikä tarvitse jonottaa kassalla. Jos nää ei ole sulle etuja, niin toimi sitten perinteiseen malliin, kyllä se on edelleen mahdollista.
Miten ne pitää moneen kertaan pakata, riittää kun kerran pakkaa kasseihin kassalla. Ja silloin saa ne pakattua fiksusti (painavat ensin jne) kun kaikki on siinä kerralla.
Jaa no kyllä minun pitää lastata ne kaupassa käydessäni sinne ostoskärryihinkin. Ja miettiä silloinkin etten lastaa maitopurkkeja salaatin päälle, samalla vaivalla ne menee kassiin ja jää yksi työvaihe pois.
Sama lopputulos, vain kerran minäkin vain ne sinne kassiin pakkaan palvelukassalla.
Mutta ennen kassiin pakkaamista nostat ostoksen kärryyn tai koriin, sitten uudestaan kassahihnalle tuote kerrallaan. Skannatessa nostetaan ostos suoraan kärryssä tai kädessä olevaan ostoskassiin eikä niitä tarvitse enää siirrellä ennen kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias ei halua lisää kustannuksia. Jos käsiskanneri lisäisi myyjien tarvetta niin sitä ei todellakaan olisi. Käsiskannerilla ja itsepalvelulla halutaan vähentää kaupassa henkilökuntaa.
Tai henkilökunnan määrä pysyy entisellään, mutta henkilökunta tekee muuta työtä. Myyjä kassalla ei tuo mitään lisäarvoa tapahtumaan, mutta henkilö vaikka sushipisteellä tekee jotain mitä en voi itse kaupassa tehdä.
Aika naivia ajatella, että kauppias siirtäisi kassat (joiden töiden kustannuksista on haluttu päästä eroon) jonnekin toiseen työhön. Ei. Joku voi ehkä siirtyä, mutta muilta hommat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea näitä jo on?
Joensuun Prismaan on tullut vähän aikaa sitten.
Onneksi, siellä on AINA ihan saatananmoiset jonot, kun pidetään vain murto-osa kassoista auki. Vaikka menisi tiistaina aamupäivällä kauppaan, niin saa jonottaa 20 min.
Näinhän on helppo varastaa kun itse skannailee tuotteet, tosi helpoksi tehty varastaminen nykyään. Ihanan helppoa. Jos jää kassalla kiinni voi leikkiä dementikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainkaan kätevää. Paljon helpompi vain kerätä ostoksen kärryyn ja antaa kassamyyjän hoitaa piippailut.
Näin, jos ostoksia on vähän eikä kaupassa ole jonoa. Mutta jos ostan monta kassillista, on aika ärsyttävää ensin jonottaa, sitten purkaa ruoat kärryistä kassahihnalle ja sitten pakata kiireellä kasseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias ei halua lisää kustannuksia. Jos käsiskanneri lisäisi myyjien tarvetta niin sitä ei todellakaan olisi. Käsiskannerilla ja itsepalvelulla halutaan vähentää kaupassa henkilökuntaa.
Tai henkilökunnan määrä pysyy entisellään, mutta henkilökunta tekee muuta työtä. Myyjä kassalla ei tuo mitään lisäarvoa tapahtumaan, mutta henkilö vaikka sushipisteellä tekee jotain mitä en voi itse kaupassa tehdä.
Aika naivia ajatella, että kauppias siirtäisi kassat (joiden töiden kustannuksista on haluttu päästä eroon) jonnekin toiseen työhön. Ei. Joku voi ehkä siirtyä, mutta muilta hommat loppuun.
Sama on tapahtunut jo vaikka miten monilla aloilla. Pankit, vakuutusyhtiöt, huoltoasemat, tehtaat, toimistotyöt. Jos yksinkertaisen, monotonisen työn voi tehdä kone, niin ihminen voi siirtyä tekemään jotain järkevämpää.
Ei kirjojakaan ole enää aikoihin kopioitu käsin, vaan koneella. Tuskin harmittelet sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainkaan kätevää. Paljon helpompi vain kerätä ostoksen kärryyn ja antaa kassamyyjän hoitaa piippailut.
Näin, jos ostoksia on vähän eikä kaupassa ole jonoa. Mutta jos ostan monta kassillista, on aika ärsyttävää ensin jonottaa, sitten purkaa ruoat kärryistä kassahihnalle ja sitten pakata kiireellä kasseihin.
Ja sitten se jono seisoo kun joku unohti punnita kurkun.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän on helppo varastaa kun itse skannailee tuotteet, tosi helpoksi tehty varastaminen nykyään. Ihanan helppoa. Jos jää kassalla kiinni voi leikkiä dementikkoa.
Eikö muka muuten voi varastaa kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mikrosirua tai qr-koodia tossa skannataan? Pedon merkki...
... on keski-iän merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama on tapahtunut jo vaikka miten monilla aloilla. Pankit, vakuutusyhtiöt, huoltoasemat, tehtaat, toimistotyöt. Jos yksinkertaisen, monotonisen työn voi tehdä kone, niin ihminen voi siirtyä tekemään jotain järkevämpää.
Ei kirjojakaan ole enää aikoihin kopioitu käsin, vaan koneella. Tuskin harmittelet sitäkään.
Erona on vain se, että me nuoremmat emme haikaile noiden kivikautisten aikojen perään. Meidän mielestämme tuo on kehitystä ja on kätevää, että asiat nopeutuu. Jotkut fossiilit varmaan haikailevat 80-luvun perään.
M37
Vierailija kirjoitti:
Mm. Helsingissä ja Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat ovat rehellisiä. Ja ehkä vähän lisääntynyt hävikki on kauppiaalle halvempaa kuin kassahenkilöarmeijan pitäminen. Eihän tähän muuten ryhdyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Helsingissä ja Jyväskylässä.
Ja Oulussa yhdessä Prismassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjojakaan ole enää aikoihin kopioitu käsin, vaan koneella. Tuskin harmittelet sitäkään.Erona on vain se, että me nuoremmat emme haikaile noiden kivikautisten aikojen perään. Meidän mielestämme tuo on kehitystä ja on kätevää, että asiat nopeutuu. Jotkut fossiilit varmaan haikailevat 80-luvun perään.
M37
No emme me kaikki fossiilit haikaile. Itsekin olet jo keski-ikäinen.
Asioin aina kassaneidin kanssa. Täällä prismassa kymmenen kassaa missä toinen toistaan kauniimpia nuoria naisia töissä. Itsepalvelu vie heiltä työpaikat ja minusta on mukavaa jutella pari sanaa kauniin naisen kanssa! Toivottavat hymyillen hyvää päivänjatkoa 🤗
M32
Suomalaiset suostuvat nurkumatta palvelemaan itse itseään. Ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä itsepalvelukassojakin on vahdittava. Ja yhä enemmän yleistyy ruokatilaukset, joita keräilemään tarvitaan henkilökuntaa.
Mutta kyllähän niitä perinteisempiäkin kassoja edelleen on, koska eivät kaikki halua/uskalla siirtyä uusiin tapoihin.
Ostatko muuten jauhelihasi palvelutiskiltä vai valmiiksi pakattuna?