Meidän kaupungin Prismaan on kuulemma tulossa asiakkaille omat käsiskannerit-en oo ennen kuullutkaan moisista
Siis asiakas skannaa kaikki ostokset itse valmiiksi sitä mukaa, kun latoo niitä ostoskärryihin ja sitten itsepalvelukassalla ei erikseen tartte piippailla enää tuotteita vaan skannataan kaikista ostoksista vaan yksi yhteinen koodi.
Aika kätevää, sanon minä.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Nytkö sitten joutuu opettelemaan kassamyyjän työnkin vielä.
Juu, se skannerilla viivakoodin lukeminen on ihan hiton vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevää, kunnes joutuu pistokokeeseen maksuvaiheessa ja myyjä joutuu mylläämään jo pakattuja kasseja läpi.
Mutta kyllä tuota tule silti säännöllisesti kaupassa käytettyä.
Ja sitten sieltä löytyy yksi hiivapaketti, joka on jäänyt epähuomiossa skannaamatta. Poliisit paikalle, pikatuomio näpistyksestä, ja sitä rataa se elämä sitten jatkuu.
Höpöhöpö. Olen käyttänyt skanneria jo vuosia. Joitain kertoja olen joutunut tarkastukseen, ja kerran oli parin euron tomaattipaketti jäänyt vahingossa skannaamatta. Ostamme kerralla koko viikon ruoat, eli ostoksia oli parin sadan euron edestä. Ainoa seuraus asiasta oli myyjän toteamus että unohdit näköjään skannata tomaatit. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee kaupassa kassamyyjän töitä, joten menen tavalliselle kassalle ja yleensä maksan vieläpä käteisellä.
Ihan rauhassa, vapautuupa vaan itsepalvelukassoilta tilaa meille, jotka niitä haluamme käyttää. Mua on aina rasittanut isojen ostosten kanssa jonotella tavalliselle kassalle ja itsepalvelukassalla taas voi helposti maksaa vain pienempiä ostoksia. Siksi tää skanneri onkin niin kätevä, kun tuotteet saa suoraan kauppakassiin, niitä ei tarvitse siirrellä enää edestakaisin ennen kuin vasta kotona.
Tuo menee säätämiseksi kyllä, ostosten järjestelyksi kassissa. Mä haluan painavimmat ja tukevimmat pohjalle. Eli mun pitäisi sitten rampata ympäri kauppaa ja ottaa painavuusjärjestyksessä ostokset kassiin, tai sitten pitäisi tosiaan alkaa järjestellä niitä uusiksi. Ostan kerrallalla muutenkin paljon, joten tarvitsisin kärryt kassejani varten. Eli järkevämpää mun oisi silti kerätä ostokset kärryllä ja pakata myöhemmin.
Kärryn minäkin otan käsiskannerin kanssa, tietenkin. Kassit auki kärryyn, painavimmat laitan kassien pohjalle, kevyemmät laitan usein ensin siihen kärryyn (en siis kassiin) ja nostelen sitä mukaa kasseihin kun kassit täyttyvät painavammista ostoksista. Joskus laitan kevyemmät suoraan omaan kassiinsa. Ei mielestäni minkäänlaista säätämistä.
Näin toimin minäkin.
Te, mutta ketjussa on ylpeilty, miten saadaan pakattua kaikki suoraan niin kätsysti kasseihin eikä tarvi enää nostella tai järjestellä mitään!
Häh? Ihan samalla tavalla pakkaisin ne tavallisen kassan jälkeenkin. Paitsi s iinä olisi kiire. Ja lisäksi joutuisin ensin laittamaan ne tavarat kärryyn, sitten nostelemaan ne hihnalle ja lopuksi mättämään ne kiireellä kasseihin.
Onhan tämä nyt paljon helpompaa.
Onko sulla joku aivovamma, kun et tajua?
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika, miten te ootte selvinny kauppareissuista ennen kuin on ollut skannereita?
Pääsääntöisesti hyvin, mutta kyllähän se ajanhukka jonossa seisoessa usein vituttaa.
Olen myös ihan iloinen, että käteistä ja bensaa saa nykyään automaatista, matkat voi varata ja laskut maksaa netissä ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kätevää, tulevaisuudessa kaikki myyjät voikin pistää kortistoon. Tarvitaan vain vartijoita, ettei kukaan pölli tai riehu... Heidätkin voi korvata roboteilla jossain vaiheessa niin ei tule rikostuomioitakaan.
Kyllähän se niin on, että yksinkertaisimmat työtehtävät poistuvat tai ainakin vähenevät sitä mukaa kun tekniikka voi ne korvata. Niin on ollut aina, ja useimissa tapauksissa hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias ei halua lisää kustannuksia. Jos käsiskanneri lisäisi myyjien tarvetta niin sitä ei todellakaan olisi. Käsiskannerilla ja itsepalvelulla halutaan vähentää kaupassa henkilökuntaa.
Tai henkilökunnan määrä pysyy entisellään, mutta henkilökunta tekee muuta työtä. Myyjä kassalla ei tuo mitään lisäarvoa tapahtumaan, mutta henkilö vaikka sushipisteellä tekee jotain mitä en voi itse kaupassa tehdä.
Aika naivia ajatella, että kauppias siirtäisi kassat (joiden töiden kustannuksista on haluttu päästä eroon) jonnekin toiseen työhön. Ei. Joku voi ehkä siirtyä, mutta muilta hommat loppuun.
Kyllä niitä itsepalvelukassojakin on vahdittava. Ja yhä enemmän yleistyy ruokatilaukset, joita keräilemään tarvitaan henkilökuntaa.
Mutta kyllähän niitä perinteisempiäkin kassoja edelleen on, koska eivät kaikki halua/uskalla siirtyä uusiin tapoihin.Ostatko muuten jauhelihasi palvelutiskiltä vai valmiiksi pakattuna?
Onko jauheliha parempaa mielestäsi kun se on paketissa viikon verran jauhamisen jälkeen?
On, sillä tiskissä ollut jauheliha on jauhettu valmiiksi vanhentuneista lihoista ja hyvä väri saadaan laittamalla vähän verta joukkoon.
Jos ostan hyvää jauhelihaa, niin ostan ensin palan, jonka jauhatan samalla kertaa. Onnistuu esim hallin lihakaupassa.
Millä lailla tämä on kätevämpi itsepalvelukassaan verrattuna? Nyt skannaamiseen käytetty aika hajaantuu vain joka tuotteen kohdalla erikseen, kun itsepalvelukassoilla ne tapahtuvat samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla tämä on kätevämpi itsepalvelukassaan verrattuna? Nyt skannaamiseen käytetty aika hajaantuu vain joka tuotteen kohdalla erikseen, kun itsepalvelukassoilla ne tapahtuvat samaan aikaan.
Itsepalvelukassan tasolle mahtuu vain suhteellisen pienet ostokset. Itseskannauksella voi helpommin ostaa useamman kassillisen ruokaa, koska ne kassit mahtuu ostoskärryyn eikä niihin tarvitse enää siellä itsepalvelukassalla koskea ollenkaan. Ne on siis skannattu jo aiemmin ja itsepalvelukassalla vain luetaan kuitti, joka tulostuu kun skannerin palauttaa telineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Iki vanha idea. Esim Tuusulassa Hyrylän S-marketissa oli kokeilu joskus 90-luvulla.
Kokeilin pari kertaa, mutta en tykännyt.
Miksi alapeukku? Tottahan tuo on, että on vanha idea🤔
Ei ole todellakaan mitään takeita siitä, että jauheliha on palvelutiskissä maatessaan sen tuoreempaa kuin valmiiksi pakattunakaan.
Hyvissä kaupoissa ne on kummatkin ihan riittävän tuoreita, koska mainehaitta olisi paha juttu.
En ole kyllä ainakaan 30 vuoteen saanut valmiiksi huonoa jauhelihaa kaupasta. Siis Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iki vanha idea. Esim Tuusulassa Hyrylän S-marketissa oli kokeilu joskus 90-luvulla.
Kokeilin pari kertaa, mutta en tykännyt.Miksi alapeukku? Tottahan tuo on, että on vanha idea🤔
Onhan se. Luulen, että systeemi kuitenkin aika lailla kehittynyt 30 vuoden takaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sama etu kuin normikassoihin verrattuna.
Tavaroita ei tarvitse latoa enää kärryistä esille ja sitten kasseihin, vaan ne on jo valmiina kassissa. Skannaus on ihan näppärää tehdä samalla kun tavaroita kerää, hankalampaa se minusta on siinä itsepalvelukassalla, varsinkin jos ostoksia on paljon.
Mutta pointti olikin se, että järjestelmä ei ilmoita, että skannaa nämä tuotteet. Miksi ilmoittaisi, koska nehän on ihan validisti skannattu. Sen kassatyöntekijän on tarkoitus satunnaisesti tsekata, onko jotain jäänyt skannaamatta. Siksi olisi typerää, että järjestelmä ilmoittaisi, että tsekkaa pohjalta se lihapaketti, tamponipaketti ja maitopurkki, jotka näkee skannauslistalla olevan. Työntekijä on tehnyt sen päätöksen, että ottaa pohjimmaiset tuotteet. Tai sitten työntekijöitä on ohjeistettu niin.
Mulla on tsekattu vain sellaisia, joita ei tarvitse kamalasti tonkia. Ei nyt pelkästään päällimmäisiä, mutta ei ihan kassin pohjia ole tutkittu.