Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt joku psykiatri-pelle väittää, että koulukiusaajalapset eivät yleensä olekaan sosiopaatteja tms mielisairaita

Vierailija
08.01.2023 |

KiusaaminenKoulukiusaajat nähdään helposti yhtenäisenä joukkona, joilla on laaja-alaisia ongelmia tai jotka eivät osaa hillitä tunneimpulssejaan esimerkiksi ADHD:n takia. Todellisuudessa vain pieni osa kaikesta koulukiusaamisesta selittyy tällaisilla syillä."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/moni-koulukiusaaja-on-taysin-tavalline…

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kiusaajan ja kiusatun määritelmä katsotaan jostain rasmus-nallen seikkailuista, niin eipä tuohon koskaan saada puututtua.

Vierailija
62/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta tuota artikkelia...

Tottahan tuo turisee.

Kiusaaminen on niin tavallinen käyttäytymistapa ihmisellä, että väkisinkin siurin osa kiusaajista on psyykkisesyi terveitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pikaisesti luin läpi.

Täyttä asiaa.

Vierailija
64/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ajatellut koulukiusaamiskeskusteluita lukiessani kuin minkä tuo asiantuntija nyt sanoi ääneen. Asiassa ei päästä ratkaisuihin niin kauan kuin ei myönnetä sitä että suurin osa kiusaajista on ihan tavallisia lapsia. Noita keskusteluita vain värittää ymmärrettävästikin kiusattujen traumat ja katkeruus. Se vaan ei muuta itse ongelmaa.

Täysin samaa mieltä. Uskon, että ongelma vähenisi, jos kouluissa ja jo päiväkodeissa panostettaisiin nykyistä huomattavasti enemmän tunne- ja kaveritaitojen opetteluun ja hyviin käytöstapoihin. Jokaisen kohdalla niitä ei valitettavasti opita kotona. Sen lisäksi inkluusiosta pitäisi luopua ja luokkakokoja pienentää, että opettajalla on riittävästi aikaa kaikille oppilaille.

Eli siis lisää hyssyttelyä ja kukkahattuilua. Kyllä se kunnon turpasauna tai sellaisen uhkakin riittää koska kiusaaja yleensä on pelkuri, lopettaa kiusaamisen tehokkaammin.

Se taannoinen prätkäjengin kokoontuminen koulun pihalla varmasti rauhoitti opiskeluolosuhteita kummasti enemmän kuin lässyttäjätädit koulussa. Kiusaaja tiesi, että on pahan turpasaunan uhka jos kiusaaminen jatkuu.

Totta kai riittävät sanktiot pitää olla myös (ei tietenkään mitään väkivaltaa), mutta ennaltaehkäisy on kuitenkin yleensä halvempaa, helpompaa ja toimii pitkässä juoksussa paremmin. Tunnetaitoja tarvitaan siksikin, etteivät nämä kiusaajat jatka samaan malliin aikuisina työpaikoilla, vaan kasvavat jo lapsina oikeaan suuntaan. Aikuisena toimintatapojen muuttaminen enää harvemmin onnistuu.

Lapseni koulusta erotettiin väkivaltainen kiusaaja ja siirrettiin kouluun toiseen kaupunkiin. Siinä on varmasti ollut omassa käytöksessä miettimistä, kun kaverit jäivät ja koulumatkoihin kuluu moninkertainen määrä aikaa. Toivon, että kyseinen kiusaaja on sen lisäksi saanut tiivistä psykiatrista apua, ettei kiusaaminen enää jatku uudessa koulussa.

Entä saiko kiusattu minkäänlaista apua?

Vierailija
65/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen herättää paljon tunteita ja ihmiset ehkä näkevät sen vähän mustavalkoisesti. Salmivalli esittää vain, mistä eri syistä lapset voivat kiusata muita.

1) Lapset, joilla on haasteita sosiaalisissa suhteissa ja tunnesäätelyssä ja jotka ovat usein olleet itsekin kiusattuja, esim. nepsylapset

2) Valtaa ja suosiota kiusaamisella hakevat

3) Ihan tavalliset lapset, jotka lähtevät mukaan kiusaamiseen usein porukan mukana, vaikka potisivatkin jälkeenpäin huonoa omaatuntoa

4) Tunnekylmät ja empatiakyvyttömät, jotka eivät ymmärrä toisten kärsimystä ja saattavat nauttiakin siitä

Vierailija
66/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatelkaapa jos väkivaltainen aikuinenki vain siirrettäis toiseen kaupunkiin olemaan väkivaltainen? 

Vierailija
67/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jutun kirjoittaja olettaa lähtökohtaisesti kiusaajien olevan mt-ongelmaisia reppanoita?

Oletus on täysin väärä!

No, asia kyllä korjaantuu sitten jutun myötä... Kiusaajat ovat pääosin ihan normeja ihmisiä.

Mikä on tämä "normaali"?. Mun kiusaaja puhui jo alakoulussa sek*istä ja millä metodeilla tappaisi jonkun, jos olisi pakko. Häiriintyneet puheet luokassa ja pähteiden käyttö jatkuivat yläkouluun. Opiskelu ei häntä kiinnostanut. En tiedä missä menee nykyään. Tulee joskus harvoin vastaan, eikä uskalla ottaa katsekontaktia.

Etkö osaa lukea? Pääosin ovat kiusaajat normaaleja siinä lukee. Siinä ei lue että kaikki ovat normaaleja. Ja tuo kuvailemasi kiusaaja nyt on varmaankin ollut häiriintynyt ja on ollut mielenterveysongelmia jo lapsesta lähtien. Onko käynyt mielessä että on todellakin jo lapsesta lähtien ollut ongelmia johon ei aikuiset ole välittänyt puuttua? Kiusattu on ollut uhri mutta niin on tuossa tapauksessa ollut tuo kiusaajakin kuin on jätetty oman onnensa nojaan jo lapsena. Moni aikuinenkaan ei osaa ratkaista omia ongelmiaan niin kuinka siihen kykenisi lapsi? Etpä ole itsekään tainnut saada ongelmaksi ratkaistua kun vielä aikuisena kannat kaunaa.

Vierailija
68/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jutun kirjoittaja olettaa lähtökohtaisesti kiusaajien olevan mt-ongelmaisia reppanoita?

Oletus on täysin väärä!

No, asia kyllä korjaantuu sitten jutun myötä... Kiusaajat ovat pääosin ihan normeja ihmisiä.

Mikä on tämä "normaali"?. Mun kiusaaja puhui jo alakoulussa sek*istä ja millä metodeilla tappaisi jonkun, jos olisi pakko. Häiriintyneet puheet luokassa ja pähteiden käyttö jatkuivat yläkouluun. Opiskelu ei häntä kiinnostanut. En tiedä missä menee nykyään. Tulee joskus harvoin vastaan, eikä uskalla ottaa katsekontaktia.

Etkö osaa lukea? Pääosin ovat kiusaajat normaaleja siinä lukee. Siinä ei lue että kaikki ovat normaaleja. Ja tuo kuvailemasi kiusaaja nyt on varmaankin ollut häiriintynyt ja on ollut mielenterveysongelmia jo lapsesta lähtien. Onko käynyt mielessä että on todellakin jo lapsesta lähtien ollut ongelmia johon ei aikuiset ole välittänyt puuttua? Kiusattu on ollut uhri mutta niin on tuossa tapauksessa ollut tuo kiusaajakin kuin on jätetty oman onnensa nojaan jo lapsena. Moni aikuinenkaan ei osaa ratkaista omia ongelmiaan niin kuinka siihen kykenisi lapsi? Etpä ole itsekään tainnut saada ongelmaksi ratkaistua kun vielä aikuisena kannat kaunaa.

Miksi itse teet olettamia? Ei todellakaan ole häntä jätetty oman onnensa nojaan, oli hyvin suosittu poikien ja tyttöjen keskuudessa koko koulussa, kavereita riitti. Vanhemmat hyvissä ammateissa. Ja mistä tiedät, että kannan kaunaa yhden viestin perusteella, siis mitä helv :D..

Vierailija
69/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus on täysin väärä!

Miksi itse teet olettamia? Ei todellakaan ole häntä jätetty oman onnensa nojaan, oli hyvin suosittu poikien ja tyttöjen keskuudessa koko koulussa, kavereita riitti. Vanhemmat hyvissä ammateissa. Ja mistä tiedät, että kannan kaunaa yhden viestin perusteella, siis mitä helv :D..

Eikä todellakaan ollu mulle mikään pikku juttu tuo kiusaaminen. Vakavia mielenterveysongelmia aiheuttanut, vaikka olenkin opiskellut ja töissä.

Vierailija
70/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elämäni aikana tavannut paljon kiusaajia, niin aikuisia kuin lapsiakin eikä heistä yksikään ole ollut millään tavalla tasapainoton reppana. Kyllä he kiusasi ihan vain siksi koska siihen kykenivät. Moni näistä kiusaaja lapsista valmistui opettajiksi ja kasvatustieteilijöiksi aikuisena.

Samat mulkut jatkaa eriarvoistamista ja kiusaamista aikuisina. Ei ihme, miten paljon epätasapainoista porukkaa työtehtävissä.

Vierailija
71/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että nuo psykiatrit tietävät enemmän mattokääröistä kuin psykopatiasta, varsinkin kun heillä itsellä tuntuu viiraavan siihen suuntaan.

Vierailija
72/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kiusaajat tulevat rikkaasta perheestä ja tietävät että oikeuden saa ostettua rahalla kun vanhemmat ovat näin opettaneet, ei ole mitään väliä mitä tekee... ja sama jatkuu sitten aikuisena mitä vaan voi tehdä ja rahalla selviää siitä...

Vierailija
73/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon psykiatreista tämä tuore psykiatrin suorittama murha - luuli varmaan pääsevänsä asiasta ilman tuomiota...

Vierailija
74/83 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajia on niin paljon, että tuskin ne kaikki voivat olla kovin häiriintyneitä. Toisaalta kiusaamistakin on monenlaista.

Vierailija
75/83 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että oikeastaan kaikki lapset kiusaavat joskus. Mutta lapset ei ymmärräkään mitä seurauksia kiusaamisella on ja kuinka se vaikuttaa kiusatun koko elämään eikä kiusattu koskaan unohda sitä ja se traumatisoi. Lisäksi se on niin että porukassa tyhmyys tiivistyy. Itsekin olen joskus ollut ilkeä jollekin ja nykyään kadun sitä paljon. Olen ollut tyhmä lapsi. Mutta olen ollut myös itse kiusattu ja syrjitty, varsinkin yläkoulussa, mutta myös alakoulussa ja olen saanut siitä pahat traumat. Sitä en enää ymmärrä jos kiusaaja jatkaa kiusaamista vielä aikusenakin, silloin se on silkkaa pahuutta tai jotain mt ongelmia. Mielestäni kyllä jo yläkoulussakin on sen verran vanha että ymmärtää jo kuinka pahaa kiusaaminen toiselle tekee. 

Vierailija
76/83 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuollainen käsitys edes tulee, että kiusaaja olisi joku erityislapsi tai reppana? Kun ei ne juuri koskaan ole, päinvastoin. 

Koska ne ovat. Kuinka monta koulukiusaajaa luulet olevan vaikka Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Meidän koulun kiusaajista yksikään ei ole kouluttautunut amista pidemmälle ja yksi lähti erityiskouluunkin surkean koulumenestyksen takia, kyseisellä kiusaajalla oli tyypillinen kiusaajan tausta, yh-äiti ja väkivaltainen alkkisisä. Kävipä jopa sellainen sattuma, että myös isä oli ollut kiusaaja ja kaverini äiti muisti hänet kouluajoiltaan. Sekä isä että poika hiljenivät jos väärää kaveria kiusasivat ja saivat sitten turpaansa ylempien luokkien pojilta.

Kiusaaminen loppuisi nykyäänkin jos viedään kiusaaja koulun keittiön kylmiöön, sidotaan tuoliin ja hakataan turpaan kunnes ei ole purukalustosta mitään jäljellä, siihen vo

No tässäpä vasta erinomainen idea.

Vierailija
77/83 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon mielummin asiantuntijaa jolla on meriittejä, kuin työtöntä syrjäytynyttä ylipainoista palstamammaa. Elämässä pärjää paremmin kun kuuntelee asiantuntijoita ja jättää kaltaisesi keittiöpsykologit ja diagnooseja heittelevät typerykset omaan arvoonsa.

Uskoit asiantuntijaa, tai et, niin viestisi koko pointti on se, että ap on ylipainoinen ja työtön

Aikaisempi kirjoittaja on kiusaaja. 

Vierailija
78/83 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kiusaaja on nykyään lääkäri. Ja oikea kultapoika oli kyllä yläasteella. En sulje pois tietenkään mahdollisuutta, että hän ja hänen kiusaajakaverinsa olisivat jotain persoonallisuushäiriöisiä, mutta enemmän ajattelen, että he kiusasivat, koska se oli hauskaa ja siitä tuli heille hyvä mieli ja onnistumisen kokemus..

Mä aina ajattelen, että kiusaaminen on pohjimmiltaan tietynlaista epävarmuutta, joka näkyy siinä, että halutaan painaa toista alas. Esimerkiksi tehdään lihavasta, köyhästä tai homomaisesta sellainen yleinen naurun aihe. Halutaan ikäänkuin osoittaa toisille siinä luokkayhteisössä, että "ei tuo ole minkään arvoinen", siis sillä tavalla nostaa omaa itsetuntoa ja arvoa yhteisön silmissä.

Jos ajattelette vaikka aikuisten keskustelupalstoja niin siellähän on sama homma. Esim. Erika Vikman on todella suosittu laulaja. Niin eiköhän joku hauku hänet läskiksi tai mauttomaksi. Eli ollaan kateellisia, kun hän saa valtavasti suosiota niin omaa kateutta on sitten pakko lievittää sillä, että "no onhan se sentään edes lihonut". Vaikka jonkun artistin vaatteet ja muodot on oikeasti ihan se ja sama. 

No mä en ole artisti, mutta niissä koulunpihan pienissä ympyröissä mä sain kavereita ja hyviä numeroita niin nämä kiusaajat halus sitten sitä itsetuntoaan nostaa mun huonoja puolia esiin nostamalla. Ku ainahan joku yksinkertaisempi lähtee höhöttämään mukana. 

Mä en pidä kiusaamisena sitä että jostain teiniporukasta huudetaan mulle, tuntemattomalle ihmiselle, jotain kun olen vaikka lenkillä. Se on lapsellisuutta ja näyttämisen halua. Mutta sitä pidän kiusaamisena, että jossain yhteisössä, esim. nyt siellä yläasteen luokalla otetaan joku silmätikuksi ja häntä nälvitään ja käydään jopa käsiksi jatkuvasti. Näillä mun kiusaajilla oli toki muitakin uhreja, rinnakkaisluokista. 

Oikeastaan hyvä, että Stubb puhui kiusaamisestaan, hänhän myönsi kiusanneensa epävarmuuttaan.

Vierailija
80/83 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat on ihan vaan huonosti kasvatettuja ja kurittomia! Ei kaikelle tarvitse diagnoosia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan